Р Е Ш
Е Н И Е
№ / 2020г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН
СЪД - ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ,
ІV състав ,
в публично заседание на 28.09.2020г. в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ИВЕЛИНА СЪБЕВА
ЧЛЕНОВЕ
: КОНСТАНТИН ИВАНОВ
МАЯ НЕДКОВА
секретар : ПЕТЯ ПЕТРОВА
разгледа докладваното от председателя на
състава
в. гр. д. № 1394 по описа за 2020г.
Производството е реда на чл.268-272 о т ГПК.
Образувано
е по въззивна жалба на Областна дирекция
на МВР –гр.Варна, предявена от юрисконсулт Б.Й., против решение № 1027/ 27.02.2020г. по гр.д.№
на 18055/ 2019г. на Районен съд-Варна, с
което е осъдена да заплати на Н.М.Н.
сумата 1575лв., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд , за периода от 01.09.2017г. до 30.09.2019г. със
законната лихва върху главницата от датата на предявяване на иска- 31.10.2019г.
, и сумата 144 лв.- сбор от дължимите обезщетения за забава върху всяко
неплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в посочения
период, изчислени считано от падежа на всяко задължение до 31.10.2019г. Присъдени са държавна такса и съдебни
разноски, на основание чл. 78, ал.6 и чл.78, ал.1 ГПК.
Счита
постановеното решение за незаконосъобразно, поради неправилно приложение на материалния закон. С жалбата са
развити правни аргументи по приложимото право за отчитане на положения
труд при сумирано изчисляване на
работното време чрез прихващане на положителните с отрицателните разлики на
отработеното време , при който работните часове над нормата се заплащат като
извънреден труд, на основание чл. 178, ал.1, т.3 от ЗМВР, като извънреден труд
. По изложените съображения счита, че съдът не е обосновал правилни изводи за
работното време на държавните служители по ЗМВР , съобразно спецификата на
служебните правоотношения и предвидените в закона компенсаторни механизми.
Искането
по същество е за отмяна на решението изцяло като неправилно и необосновано, и отхвърляне
на иска като неоснователен, както и за присъждане на съдебни разноски и
юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции. В условията на евентуалност –
искът да бъде отхвърлен частично за периода 01.01.2018г.- 16.07.2019г., предвид
отсъствието на действаща нормативна уредба относно преизчисляването на нощен
към дневен труд , в размер на 297.75лв. за първо и второ тримесечие на 2018г.,
и мораторна лихва за същия период в размер на44.31лв. съгласно заключението на
СТЕ.
В
срока за отговор е депозирано становище от Н.Н., чрез адвокат С.Т.. Оспорва
жалбата като неоснователна по направените възражения срещу решението, като в
подкрепа на доводите посочва решения на касационния съд по аналогични случаи. В
съдебно заседание процесуалният представител поддържа искането за потвърждаване
на оспорения съдебен акт и за присъждане на направените по делото разноски.
Съдът, при
съобразяване становищата на страните и доказателствата по делото, на основание
чл.269 ГПК и чл.235, ал.1 и 2 ГПК, констатира :
В предмета на разглеждане са предявените
кумулативно съединени искове от Н.М.Н. за сумата
1326.35лв.., представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен
извънреден труд за периода от 01.07.2017г.
до 30.09.2019г. със законната лихва върху главницата от датата на предявяване
на иска- 31.10.2019г., и сумата 99.72лв. - сбор от дължимите обезщетения за
забава върху всяко неплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден
труд в посочения период, изчислени считано от падежа на всяко задължение до
31.10.2019г.
Ищецът твърди и представените писмени доказателства
потвърждават, че през периода 01.07.2017г.-30.09.2019г.
е полагал труд като старши полицай в УП „ Белослав“ към IV РУ-Варна, при ОД на
МВР- Варна, на структурно подчинение към Главна дирекция „Гранична полиция“ в
МВР, регламентиран от нормите на ЗМВР.
Работното време на работещите на 8-,12-и 24-часови
смени, е изчислявано сумирано за тримесечен период съгласно чл. 187, ал.3 от ЗМВР, и на основание чл. 187, ал.5, т.2 от ЗМВР работата извън редовното
работно време се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработените
до 70 часа на отчетен период. Счита, че съобразно действащите подзаконови нормативни актове отработените
часове нощен труд при сумирано изчисляване на работното време следва да се
приравнят на дневни по метода на чл.9, ал.2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата / НСОРЗ/ с коефициент, равен на отношението
между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време установена за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.Общо за периода са положени 1496 часа нощен
труд, които коригирани с коефициент 1.143 възлизат на 1709.92 часа, и
получената разлика от 213.92часа следва да бъде заплатена, със законната лихва
за забава върху възнаграждението за всяко тримесечие, посочена в исковота молба
за всеки отделен период по години .
Ответникът оспорва претенциите за допълнително възнаграждение за
положения труд през нощта и мораторна лихва като неоснователни и недоказани. Твърди,
че ищецът е изпълнявал служебните си задължения на 12-часови дневни и нощни
работни смени, определени със заповед № 365з-3139/ 31.08.2016г. относно
разпределение на работното време на държавните служители в ОДМВР-Варна по
чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР и § 86 от ПЗР на ЗИД на ЗМВР / ДВ. Бр.14 от 2015г./
.В Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г. и Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016г. няма
норма, която регламентира преизчисляване
на нощния труд в дневен. При надвишаване нормата работни часове, на ищеца е
заплащан извънреден труд, на основание чл. 178, ал.1,т.3 от ЗМВР. За
изчисляване на отработеното от ищеца време, съответно за компенсиране на
положеният извънреден труд , са прилагани разпоредбите на специалния Закон за
МВР, и подзаконовите нормативни актове- Наредба № 8121з-776/ 29.07.2016г. в
сила от 02.08.2019г., с която е отменена действащата до този момент разпоредба
на чл. 31, ал.2 от Наредба № 8121з-4-7 / 11.08.2014г., за отчитане на
отработените часове нощен труд с коефициент 0.143.
Развити са правни съображения за приложима нормативна уредба при заплащането
на нощен труд на служители по служебно правоотношение в държавната
администрация- чл.187, ал.3, чл.179, ал.1 от
ЗМВР, чл.67, ал.7 от ЗДСл, за
разлика от правилото за преизчисляване на часовете положен нощен труд към
дневните часове, които се прилагат за работещите по трудово правоотношение, с
оглед различната продължителност на дневния и на нощния труд , регламентирана в
Кодекса на труда.
По фактите и
обстоятелствата в предмета на спора:
Между страните няма спор, че в периода 01.07.2017г.-30.09.2019г.
са били в служебно правоотношение, възникнало по реда на ЗМВР, и ищецът е
изпълнявал посочената длъжност при 12-часови дежурства със сумирано отчитане на
работното време По платежни документи, приобщени към делото, ищецът е
получавал трудово възнаграждение, което включва начислени към основната заплата
суми за отработените часове нощен труд, на официални празници и извънреден труд,
по отчетените периоди.
Според заключението на съдебно-счетоводната
експертиза, съобразно корекциите на вещото лице, Н.М.Н. е положил през периода 01.07.2017г.-
30.09.2019г. нощен труд в размер на 1599 часа, от които 1492 часа за преобразуване с коефициент 1.143. Получената разлика -213.36 часа / т.5.1,5.2./, не са
заплатени като извънреден труд. Общото задължение на ответника определено при
тези стойности е в размер на 1575.57лв./
т.5.4./, върху което/ за всеки отчетен период/
се начислява мораторна лихва в размер на 144лв.
Съобразно внесените промени и направено искане, на
основание чл. 214 ГПК е допуснато изменение на исковите претенции по размер, с
увеличаването им съответно: от 1326.35лв. на 1575.57лв. по главния иск, и от
99.72лв. на 144лв. по акцесорния иск.
По основателността
на исковата претенция:
Приложими към разглежданите отношения са разпоредбите
на ЗМВР, раздел IV Възнаграждения ,
материално и социално осигуряване на служителите на МВР.
Според чл.176 месечното възнаграждение се формира
от основно месечно възнаграждение за заеманата длъжност и допълнителни
възнаграждения, изброените в чл. 178, ал.1 ЗМВР- за прослужено време,
изпълнение на специфични служебни дейности,
извънреден труд, работа при специфични условия , и в чл. 179, ал.1 ЗМВР
- за научна степен, за полагане на труд през нощта от 22.00ч. до 6.00ч., за полагане на труд на
официални празници и за времето на разположение, и други извън посочените, в
случаи определени със закон или с акт на МС за държавните служители от МВР.
Съгласно чл.179, ал. 2 ЗМВР условията и редът за
изплащане на допълнителните
възнаграждения по ал.1 се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи, а техният размер- с негова
заповед. На основание чл.187,ал.9
от ЗМВР / ДВ,бр. 53 от 27.06.2014г./ подзаконовият нормативен акт, който урежда
реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото
отчитане и компенсирането на работата на държавните служители извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители е наредба на министъра на вътрешните работи.
По приложението на закона са издадени: :Наредба №
8121з-407/ 11.08.2014г., Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г. и Наредба №
8121з-776 / 29.07.2016г., предвиждащи работа на смени с полагане на труд през
нощта, между 22.00ч. и 6.00ч., максимално 8 часа за всеки 24-часов период.
С първата Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014г.,
обн.ДВ, бр.69 -2014г., в сила от19.08.2014г., отм. ДВ, бр. 40, в сила от
01.04.2015г., ДВ бр.60, в сила от 02.08.2016г., е предвидено при сумирано
изчисляване на работното време се прилага коефициент 0.143 на общия брой часове
положен труд между 22.00ч. и 6.00ч. –
чл.31 ,ал.2. Следващите две наредби: Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015г.,
обн.ДВ,бр. 40 от 2.06.2015г., в сила от 01.04.2015г., отменена с решение на ВАС
по адм.д.№ 5450/ 2016г., в сила от 11.07.2016г., и Наредба № 8121з-779,
обн.ДВ,бр.60 от 02.08.2016г., не регламентират аналогично отчитане на
отработените часове нощен труд с коефициент.
В периода на разглежданите отношения са в сила правилата
на Наредба № 8121з-776 / 29.07.2016г., считано от 02.08.2016г. до 30.06.2019г. С §4 от ЗР се отменя Наредба №
8121з-407/11.08.2014г. и текста на
чл.31, ал.2. В чл.3, ал. 3 от наредбите е предвидено, че полагането на
нощен труд в часовете между 22.00ч.-6.00ч., като работни часове не следва да
надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период . Единствено с чл.31, ал.2 от
Наредба № 8121з-407/ 11.08.2014г. е въведено правилото, при сумирано отчитане
на отработеното време общият брой часове нощен
труд за съответния период да се
преизчисляване с коефициенти полученото число да се сумира с броя отработени
часове за отчетния период. С наредбите от 2015г. и 2016г. е предвиден ред за
отчитане на работните часове в интервала 22.00- 6.00., но без превръщането на
нощните часове в дневни.
Спорният въпрос е породен от отсъствието на изрична
норма, която допуска преизчисляване на часовете нощен труд към дневни с
коефициент. С отмяната на Наредба № 8121з-407/11.08.2014г. с приложимата към
конкретните отношения- предмет на спора, възниква празнота по регламентирани от
ЗМВР въпроси на организацията, разпределянето и отчитането на работното време
на лице,изпълняващи длъжност по служебно правоотношение в съответната структура
на МВР.
Разглеждащият състав приема на основание чл.46 от
ЗНА, че за неуредените от ЗМВР и подзаконовите нормативни актове случаи е
правно обосновано да се прилагат по аналогия разпоредби на нормативен акт от по-висока степен, какъвто е
Кодекса на труда, по отношение заплащането на отработените часове нощен труд
при сумирано отчитане на работното време. Според текста на чл.188, ,ал.1 и 2 от ЗМВР служителите на МВР са длъжни да бъдат на разположение при изпълнение на
задълженията, произтичащи от изпълняваната длъжност, и за полаганият труд между
22.00 и 6.00ч. се ползват със специална
закрила по Кодекса на труда. Именно за неуредените от закона случаи, с
цел да бъдат преодолени евентуалните различия и поставянето в неравностойно
положение на служители, назначени по трудов договор и по служебно правоотношение се прилагат субсидиарно правилата на общия
закон.
Според чл.9, ал. 2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата / НСОРЗ/, при сумирано изчисляване на
работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно
време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното
работно място. Представлява общо правило за случаите аналогични на настоящия. .
Според правилото на чл.9б, ал.1 от Наредбата за
работното време, почивките и отпуските,
при сумирано изчисляване на работното време по чл.142, ал.2 от КТ се
определя норма за продължителност на работното време за периода. Нормата се
определя в часове, като броят на работните дни по календар , включени в периода
на отчитане, се умножи по дневната часова продължителност на работното време ,
определено в трудовия договор.
В контекста на това съображение е
установеното с конкретни актове на МВР / заповеди/ изискване за отчитане на отработеното
работното време между 22.00ч. и 6.00ч. с протокол / съобразно издадените
заповеди на МВР/, въз основа на който се изчислява общият брой часове положен
труд за отчетен период. Предназначението на този отчет е да определи часовете
положен нощен труд от служителя, в случаите на 8,12,24-часови дежурства,
съобразно изискванията на чл. 187, ал.1 ЗМВР , за нормална продължителност на
работно време – 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, и изискването
работните часове да не надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период-
чл.187, ал.3 ЗМВР, т.е полаганият труд през нощта в интервал 22.00ч.- 6.00ч., поради
спецификата на служебните задължения .
Според чл.140, ал.1 КТ нормалната продължителност на
седмичното работно време при 5 дневна работна седмица е до 35 часа. Нормалната
продължителност на работното време през нощта е до 7 часа. Доколкото ЗМВР не
въвежда правило за нормална продължителност на работното време през нощта,
посочвайки единствено, че нощен е
трудът в интервала между 22.00ч.-6.00,
то следва да се приеме, че установената
в основния закон продължителност на нощен труд от 7 часа е норма, към която
следва да се измерва и работното време на служителите по ЗМВР. При сумирано изчисляване на работното време
извънреден труд представляват всички часове / след превръщане на нощните часове
в дневни/ , които са над нормата за съответния период, аналогично на отчитането
въведено с чл.9б Наредба за работното време, почивките и отпуските.
Заключението на ССЕ съдържа неоспорени от ответника
констатации за положените работни часове по време на дежурства, които
съпоставени с нормативно установеното време след преобразуване показва разлика
от 213.36 часа, за които на ищеца не е начислено допълнително възнаграждение.
Дължимото по заключението на вещото лице в размер на 11575.57лв. следва да се
присъди със законната лихва от датата на
исковата молба, както и сумата 144лв.- сбор от обезщетения за забава върху
всяко неплатено допълнително възнаграждение за положения в периода от
01.09.2017г. до 30.09.2019г., изчислено от датата на падежа на всяко
задължение до 31.10.2019г.
Решението, с изложените фактически констатации и
правни съображения, следва да бъде потвърдено като законосъобразно и
обосновано.
На основание чл. 78, ал.3 ГПК в полза на въззиваемата страна следва да се присъдят
разноски в размер на 300лв.-заплатено адвокатско възнаграждение по договор за
правна защита и съдействие, съответно на искането направено с отговора на
въззивната жалба и молбата по чл.80 от ГПК.
На основание чл. 271 и чл.280, ал.3 от ГПК съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА решение
№ 1027/ 27.02.2020г. по гр.д.№ на 18055/
2019г. на Районен съд-Варна
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Варна, да заплати на Н.М.Н.,
ЕГН- **********, сумата 300 лв./ триста
лева/ -съдебни разноски, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК.
РЕШЕНИЕТО
не подлежи на касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.