№ 2801
гр. София, 23.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 1-ВИ СЪСТАВ, в публично заседание на
седемнадесети март през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:ИЛИАНА Б. РАШКОВА
ЦЕКОВСКА
при участието на секретаря Л.Ч.
като разгледа докладваното от ИЛИАНА Б. РАШКОВА ЦЕКОВСКА
Административно наказателно дело № 20241110217804 по описа за 2024
година
Производството е по реда на чл. 59 - чл. 63 и сл. от Закон за
административните нарушения и наказания /ЗАНН/:
Образувано е по жалба на „ВАК 02“ ООД, ЕИК *********,
представлявано от управителя И. А. К. срещу електронен фиш (ЕФ) №
********** от 01.10.2021 г. на Агенция "Пътна Инфраструктура" (АПИ) за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата
(ЗП), с който на жалбоподателя на основание чл. 179, ал. 3б във вр. с чл. 187а,
ал. 2, т.3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2500. 00 лв.
за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
В подадената жалба се иска отмяна на оспорения електронен фиш,
поради издаването му в разрез с правилата на чл. 34 ЗАНН. От друга страна се
твърди и че нарушението не е извършено.
В съдебно заседание жалбоподателят поддържа жалбата.
Наказващият орган – Агенция "Пътна инфраструктура", редовно
призована, се представлява от юрк. Димитров, който оспорва жалбата и моли
1
ЕФ да бъде потвърден.
Софийски районен съд, като обсъди доводите на страните и съобразно
събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа
страна следното:
На 01.10.2021 г. в 15:40 часа пътно превозно средство – товарен
автомобил с рег. № ***, с технически допустима маса 7490, брой оси 2,
екологична категория Евро 0, без, в община Столична, се движил по път А-6,
като при пътния участък на км. 50+427, с посока нарастващ километър,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, без заплатена дължимата пътна
такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата . Нарушението е установено с
устройство № 10181, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП.
Собственик на процесното ППС е „ВАК 02“ ООД, ЕИК *********,
представлявано И. К.. На юридическото лице е съставен процесният
електронен фиш, с който на основание чл. 179, ал. 3б във вр. с чл. 187а, ал. 2,
т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено
административно наказание "имуществена санкция" в размер на 2500. 00 лв.
за нарушение на чл. 102, ал. 2 от ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз
основа на събраните по делото писмени доказателства, приобщени по реда на
чл. 283 от НПК.Същите са непротиворечиви и еднозначно изясняват всички
въпроси по делото.
При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до
следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима – подадена е от легитимна страна,
срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, в законоустановения за това срок.
Разгледана по същество е основателна.
Настоящият съдебен състав намира за нарушен редът за
санкциониране на нарушителя, поради следните съображения:
За това нарушение АПИ не разполага с процесуална възможност да
издава електронни фишове и да се отклонява от общия ред за ангажиране на
административнонаказателната отговорност, предвиден в ЗДвП и ЗАНН.
Съкратената процедура е предвидена единствено в разпоредбата на чл. 189ж,
2
ал. 1 ЗДвП, която предвижда издаването на електронен фиш само при
извършено нарушение по чл. 179, ал. 3 ЗДвП, установено и заснето от
електронната система по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП, но не и за такова по чл. 179, ал.
3б от ЗДвП.
Новата редакция на чл. 189ж, ал. 1 ЗДвП, която позволява за
процесното нарушение да се съставя ел.фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер,
определен за съответното нарушение" е влязла в сила от 13.02.2024 г., ДВ бр.
13 от 2024 г. Това означава, че провеждане на административнонаказателно
производство с издаване на електронен фиш е незаконосъобразно.
Отговорността на жалбоподателя е следвало да бъде ангажирана по общия ред
– със съставяне на акт за установяване на административно нарушение и
издаване на наказателно постановление. С това е допуснато съществено
процесуално нарушение, с което са ограничени правата на нарушителя да
упражни ефективно правото си на защита, тъй като към датата на
нарушението/издаването на ЕФ не е съществувала възможност за издаването
на такъв, тъй като липса на изрична норма за това.
Налице е основание за отмяна на атакувания електронен фиш, който е
бил издаден при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.
По разноските:
Искането от страна на жалбоподателя за присъждане на разноски е
основателно. Агенция "Пътна инфраструктура" следва да се осъди да заплати
на „ВАК 02“ ООД, ЕИК ********* разноски за адвокатско възнаграждение в
размер на 660 лв., съгласно представените доказателства за сторени такива.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 1 от ЗАНН, Софийски
районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш (ЕФ) № ********** от 01.10.2021 г. на
Агенция "Пътна Инфраструктура" (АПИ).
ОСЪЖДА Агенция "Пътна инфраструктура" към министъра на
регионалното развитие и благоустройството Агенция "Пътна
инфраструктура" да заплати на ВАК 02“ ООД, ЕИК ********* разноски за
3
адвокатско възнаграждение в размер на 660 лв.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд - гр. София в 14-дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4