Решение по дело №1996/2018 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 октомври 2018 г. (в сила от 29 ноември 2018 г.)
Съдия: Димитър Христофоров Кирилов
Дело: 20184430201996
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№…….

  29.10.2018 г., гр. Плевен

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, първи наказателен състав в публично съдебно заседание на осемнадесети октомври през две хиляди и осемнадесета година в състав

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР КИРИЛОВ

При секретаря Захаринка Петракиева като разгледа докладвано от съдия Кирилов НАХД № 1996 по описа за 2018 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на М.М.К., ЕГН ********** ***25, чрез адв. Е.М., против електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система серия К № 1819377 н.О.н.М.П. с който на жалбоподателя К. на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Недоволен от издадения електронен фиш останал жалбоподателят, който го обжалва в срок. В жалбата се иска електронния фиш да бъде отменен като неправилен и незаконосъобразен.

В съдебното заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява, не се явява и адв. Е.М..

         Ответникът по жалбата О.н.М.П. редовно призован, представител не се явява.

         Съдът, като прецени доказателствата по делото поотделно и в съвкупност и взе предвид доводите на жалбоподателя, констатира следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, съгласно разпоредбата на чл.189, ал.8 от ЗДвП и от лице, имащо правен интерес от обжалването, поради което се явява допустима и следва да бъде разгледана.

Разгледана по същество жалбата се явява основателна.

В конкретния случай, след извършена цялостна проверка за законосъобразност на обжалвания електронен фиш съдът намира, за установено от фактическа и правна страна следното:

         На жалбоподателя М.М.К. е съставен електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К № 1819377 за това, че на 16.11.2017г. в 23:20 часа в с. Българене, ул. „***“ с посока на движение гр. Русе. Нарушението е установено и заснето със АТСС TFR1 – M 0585 и приспаднат толеранс на измерената скорост от минус 3 km/h,  с МПС „Мерцедес 200 ЦЕ” вид лек автомобил, с рег. № ***е извършил нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано техническо средство № TFR1–M 0585. Разрешената скорост е 50 км/ч., установената скорост е 67 км/ч., превишаването на разрешената скорост е 17 км/ч.

Възприетата от съда фактическа обстановка се доказва от събраните по делото писмени доказателства присъединени по реда на чл.283 от НПК.

От събраните по делото доказателствата се установява, че контролният орган е установил система за видео контрол в МПС – служебен автомобил с рег. № ЕН 5416 ВК. За тези обстоятелства е съставен протокол за използване на АТСС TRF 1–M №585/12 от дата 16.11.2017г., с рег. №316р-37798 от 29.11.2017г., който е приет и вложен като доказателство по делото. В този протокол е отбелязано, че АТСС е разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване на производителя и нормативните предписания.

Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП /изм., бр. 19 от 2015г./ - При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от Министъра на вътрешните работи.  

Съгласно разпоредбата на §6, т. 65 от ДР на ЗДвП - АТСС са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

От представените по делото писмени доказателства се установява, че използваното в случая техническо средство - TFR1 – М №0585/12, представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип TFR1-M. Съдът намира, че използваната в случая контролна мобилна система предполага наличието на съответни полицейски служители, което от своя страна противоречи на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, съгласно която ел. фиш се издава в отсъствието на контролни органи.

Действително с бр. 36 на ДВ на 19.05.2015 г., е обнародвана Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, която е издадена от Министъра на вътрешните работи, като съгласно чл. 11, ал. 1 от същата, за измерване на скоростта от мобилно АТСС се използват служебни автомобили или мотоциклети, движещи се в пътнотранспортния поток, или работещи на място за контрол, а съгласно ал. 2, в случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение, нарушителите се спират на място и се предприемат действия за реализиране на административно наказателна отговорност за извършеното нарушение, като за нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, електронни фишове не се издават. От тук следва извода, че с цитирания по-горе подзаконов нормативен акт е регламентирана възможност, при установяване на нарушения с мобилно АТСС, което работи на място, да бъде издаден електронен фиш, тъй като забраната се отнася само до констатирани нарушения, установени от мобилно АТСС във време на движение. В този смисъл е и чл. 10, ал. 1 от цитираната по-горе наредба, който въвежда задължение към контролния орган, за всяко използвано мобилно АТСС да се попълва протокол, съгласно приложението.

В тази връзка е налице противоречие между разпоредбите на Наредба № 8121з-532 за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и тези на Закона за движение по пътищата относно възможността да бъде издаван електронен фиш при установяване и заснемане на нарушение с мобилни АТСС, като според Наредбата това е възможно при монтирано върху спрял автомобил мобилно АТСС, а според закона, това е невъзможно, тъй като при всички случаи мобилното АТСС установява нарушението в присъствие на контролен орган.

При установения в чл.15, ал. 3 от Закона за нормативните актове принцип за приложимост на по-високия по степен нормативен акт, когато постановление, правилник, наредба или инструкция му противоречат следва да бъде приложен установения със ЗДвП режим на установяване и заснемане с АТСС на нарушения, при които се съставят електронни фишове, а именно - при установяване на такива с АТСС в отсъствие на контролен орган, каквито са само стационарните. В този смисъл е и издаденото Тълкувателно решение № 1/26.02.2014г., постановено от Общото събрание на колегиите на Върховния административен съд, обявено и вляло в сила на 26.02.2014г., макар и преди изменението на ЗДвП и издаването на Наредба №8121з-532/2015г.

Съдът намира, че в случая на жалбоподателя е следвало да бъде съставен АУАН и издадено НП. Допуснатите нарушения, не могат да бъдат санирани и са достатъчно основание за отмяна на обжалвания ЕФ. Тъй като се касае за допуснати от административно наказващия орган съществени процесуални нарушения, довели до нарушения на императивни разпоредби на ЗАНН, наличието на тези нарушения обуславя отмяна на ел. фиш. Поради това не следва да се обсъждат и доводите по същество на страните, както и направените възражения, тъй като въпросите има ли извършено нарушение, кой е неговият автор и има ли той вина, следва да бъдат разгледани само при законосъобразно протекъл процес на административно наказание, но не и когато самото производство е водено и завършено порочно.

По изложените съображения, съдът приема, че атакуваният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, следва да бъде отменен.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

        

РЕШИ:

 

          ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система Серия К №1819377 н.О.н.М.П. с който на жалбоподателя М.М.К. на основание чл.189, ал.4 във вр. с чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.

         Решението подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от получаване на съобщението от страните пред Административен съд – гр. Плевен.

 

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: