Р Е Ш Е Н И Е
№ IV – 71 05.03.2020
г. град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
БУРГАСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение, четвърти въззивен състав
На двадесет и четвърти февруари, две хиляди и двадесета година,
В публично заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕДЯЛКА
ПЕНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ДАНИЕЛА МИХОВА
мл.с. ДИАНА АСЕНИКОВА -
ЛЕФТЕРОВА
Секретар ... ВАНЯ ДИМИТРОВА
Прокурор
като разгледа докладваното от съдията ПЕНЕВА
въззивно гражданско дело номер 390 по описа за 2020 година
Производството е по чл.258 и сл.от ГПК и е образувано по въззивна жалба на ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР, против Решение №294 от 10.12.2019 г. по гр.д.№793/2019 г. по описа на Районен съд Айтос, с което въззивникът е осъден да заплати на К.Т.К., сумата от 1541,14 лева главница, представляваща нетния размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден труд – общо 1837,95 часа, получени след преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него за периода от 01.07.2016г. до 30.06.2019г., 1608 часа нощен труд в дневен, ведно със законната лихва върху главницата, считано от 16.08.2019г. до окончателното плащане, сумата от 200 лв. разноски по делото за адвокатско възнаграждение, а да заплати по сметка на Районен съд-Айтос държавна такса в размер на 61,65 лв и 160 лева за експертиза.
Въззивникът изразява недоволство от постановеното решение и претендира
отмяната му, с постановяване на въззивно решение, с което искът да бъде
отхвърлен. Твърди
се, че решението на БРС е неправилно и необосновано. Излага подробни съображения, извършва историческо,
логическо и сравнителноправно тълкуване на специалните норми на ЗМВР и
подзаконовите нормативни актове и общите норми на Кодекса на труда и
подзаконовите нормативни актове.
Твърди, че неправилно е тълкуван и прилаган закона
досежно отчитане и заплащане на положеният от ищеца нощен труд. Подробно обосновава
тезата, че в процесния казус са приложими специалните норми на Закона за
министерство на вътрешните работи – гл.XV, раздели VI и VII. Извършва подробен
хронологичен анализ на нормите на чл.199, чл.200, чл.201, 202 ЗМВР относно
регламентиране на дължимите основни и допълнителни възнаграждения на държавните
служители, както и специалните норми на Наредба №8121з-407/11.08.2014г., Наредба
№8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016 г., за да обоснове
тезата си, положеният от ищца нощен труд, дежурство, времето за отдих и почивка
са били отчитани ежемесечно и заплатени съобразно тези нормативни актове.
Подробно развива аргументация за неприложимост на
правилата на общото трудово законодателство - на КТ и Наредбата за структурата
по организацията на работната заплата, и не следва да се извършва приравняване
с коефициент от 1,143. В тази връзка обсъжда и писмо с изх. № 94-НН-198 от 29.08.2011 г. на Министерство на труда и
социалната политика (МТСП), становище на проф.В.Мръчков, което е приложено към
жалбата, както и съдебна практика. На анализ и обсъждане се подлага и
извършената съдебно – икономическа експертиза.
Препис от
въззивната жалба на ответника е връчен на ищеца К.Т.К. чрез процесуалния му
представител адв.Желева. В срока по
чл.263, ал.1 ГПК не е подаден писмен отговор.
Производството е по реда на чл.258 и сл ГПК.
Въззивната жалба е подадена в срока по чл.259, ал.1 ГПК, от лице, за което съществува
правен интерес от обжалване на първоинстанционното решение; отговаря на
изискванията на чл.260 и чл.261 ГПК, поради което същата е допустима.
Бургаският окръжен съд, като взе предвид събраните
по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
Не се спори, че в процесния период – 01.07.2016г.
– 30.06.2019г., в изпълнение на задълженията си на длъжност „старши пожарникар“
в Районна служба „Пожарна безопасност и защита на населението“ – Айтос, към ГД
„Пожарна безопасност и защита на населението“ към МВР, е полагал труд на 24-часови
смени по график, включително и през нощта – за времето от 22,00 ч. до 06,00 ч.,
при сумирано изчисляване на работното време и при предварително определен
график за всеки месец. Ищецът твърди, че в този период е положил общо 288 часа
нощен труд, получен чрез преизчисляване на нощния към дневен, за който не му е
заплатено съответното възнаграждение. Претендира осъждане на ответника да му го
заплати, в размера на исковата сума – 1872 лева.
Според ответника, положеният от ищеца труд е
надлежно начислен и заплатен своевременно в съответствие с Наредба
№8121з-592/25.05.2015г. Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. и за реда за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство,
времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на
вътрешните работи.
Видно от извършената съдебно - икономическа
експертиза, основата на данните платежни бележки/фишове за заплати, протоколи
за положен труд от държавни служители, работещи на смени между 22,00 часа и
06,00 часа, за периода 01.07.2016 г. – 30.06.19г. ищецът е отработил общо 1608
часа нощен труд, който преизчислен с коефициент 1.143, възлиза на 1837.95 часа
дневен труд. Преизчисляването на нощния към дневен труд е довело до полагане на
извънреден труд от 229.95 часа, за което се дължи възнаграждение, в размер на 1541.14
лева.
Бургаският окръжен съд, при служебна проверка на
обжалваното решение, извършена на осн. чл.269 ГПК, намира, че не са налице
основания за неговата нищожност или недопустимост, следователно решението е
валидно и допустимо. Като взе пред вид събраните поделото доказателства,
становищата на страните и като съобрази Закона съдът намира, че
първоинстанционното решение е частично неправилно и незаконосъобразно. Решаващите
мотиви на първоинстанционния съд, досежно субсидиарното приложение на нормите
на трудовото законодателство по отношение на служебните правоотношения на служителите
в МВР, въззивната инстанция споделя на осн. чл.272 ГПК.
В допълнение следва да се каже: Нормите на чл.176 и чл.178 от Закона за Министерство на
вътрешните работи (ЗМВР) определят елементите на месечно възнаграждение на
държавните служители на МВР - основно месечно възнаграждение и допълнителни
възнаграждения, в т.ч. и за извънреден труд. Нормата на чл.187 ЗМВР определя продължителността
на работното време на държавните служители в МВР подневно и на 8-, 12- или
24-часови смени – сумирано за тримесечен период. При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 06,00 ч., като работните часове
не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Работата извън
редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за
извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите,
работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение върху основното
месечно възнаграждение. Редът за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на
вътрешните работи.
В рамките преди и през време и след процесния
исков период от 01.04.2016г. – 30.06.2019.
са действали както следва: Наредба
№8121з-407/11.08.2014 г., Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г. - отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. №
5450/2016 г. (влязло в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4 от заключителните разпоредби; Наредба №
8121з-776/29.07.2016 г. Наредба №8121з-908/02.08.2018г. Наредба №8121з-1059/26.09.2019 г. Според нормата на чл.31, ал. 2 от Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г., при сумирано отчитане на отработеното време общият
брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава
по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за
отчетния период – т.е. часовете положен нощен труд се преизчисляват с
коефициент 1,143. В Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. и последващите наредби
липсва такова изрично правило.
Съгласно разпоредбата на 67, ал.3 от Закона за
държавния служител, минималните и максималните размери
на основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните
възнаграждения по ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се
определят с норедба на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в
трудовото законодателство.
Нормите на чл.143, ал.1 и чл.142, ал.2 КТ
дефинират понятието извънреден труд и правото на работодателят да установява
сумирано изчисляване на работното време – седмично, месечно или за друг
календарен период, който не може да бъде повече от 6 месеца. В чл. 9б (нов -
ДВ, бр. 41 от 2017 г., в сила от 01.01.2018 г., изм. - ДВ, бр. 58 от 2018 г.)
от Наредбата за работното време, почивките и отпуските (НРВПО) се регламентира
определяне на норма при сумирано изчисляване на работното време по чл.142, ал.2
от КТ. Съгласно чл. 9а, ал.4 (нов - ДВ, бр. 41 от 2017 г., в сила от 01.01.2018
г.) от НРВПО когато се полага нощен труд, сборът от работните часове по графика
на работника или служителя се изчислява след превръщане на нощните часове в
дневни за смените с 4 и повече от 4 часа нощен труд с коефициента по чл.9, ал.2
от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. В чл. 9, ал. 5 от Наредбата за трудовата книжка
и трудовия стаж (НТКТС) се определя пресмятането на трудовия стаж при сумирано
работно време – с превръщане на нощните часове в дневни за смените с повече от
4 нощни часа.
Въз основа на тези разпоредби, при логическо и
сравнителноправно тълкуване на закона, съдът намира, че волята на законодателя
е да признае нощните часове, преизчислените в дневни с коефициент 1,143, както
за целите на изчисляване на отработените дни и пресмятане на трудовия стаж,
така и за отчитането на извънредния труд, което е намерило израз в новата
редакция на чл. 9г (изм. ДВ, бр. 58 от 13.07.2018 г.) от НРВПО.
Според съда, в нормите на ЗМВР и подзаконовите
актове, посочени по-горе, е налице празнота, която следва да се преодолее
съобр. чл.67, ал.3 ЗДС, чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), според
която, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат
в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време - 1,143 получен като частно при деление на нормалната продължителност на
дневното (8 часа) и нощното (7 часа) работно време. Възприемането на обратното
становище би поставило държавния служител в МВР в неравностойно положение
спрямо работниците и служителите, чиито правоотношения се регулират от Кодекса
на труда и подзаконовите нормативни актове.
При субсидиарното приложение на трудовото
законодателство, следва да се съобрази следното: На 01.01.2018 г. е влязла в
сила нормата на чл. 9г (нов - ДВ, бр. 41 от 2017 г., в сила от 01.01.2018
г.)НРВПО, съгласно която отработените часове от работника или служителя, които
в края на периода, за който е установено сумирано изчисляване на работното
време, са повече от часовете, определени съгласно чл. 9б, се отчитат за
извънреден труд по реда на чл. 149 КТ пред инспекцията по труда без превръщане на нощните часове в дневни;
с § 3 от Постановление на
Министерския съвет №131 от 05.07.2018 г. за изменение и допълнение на Наредбата
за работното време, почивките и отпуските (обн. ДВ, бр. 58 от 13.07.2018 г., в
сила от 17.07.2018 г.) в чл. 9г думите
„без превръщане на нощните часове в дневни“ се заличават. От това
законодателно изменение е видно, че волята на нормотвореца е да признае за
извънреден труд часовете, получени след преобразуване на нощните часове в
дневни съгласно чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ.
С оглед на изложеното относно приложимостта на трудовото
законодателство по отношение на положения от ищеца труд, в часовете между 22.00
– 06.00 часа, с изключение на периода от 01.01.2018
г. до 17.07.2018 г., следва да се извърши преизчисляване с коефициент
1.143. Надвишаването на нормалната продължителност следва да бъде заплатено
като извънреден труд. За периода от 01.01.2018
г. до 17.07.2018 г. извънредният труд следва да се отчете, без превръщане
на нощните часове в дневни съгласно нормата на чл. 9г от НРВПО. ( ДВ, бр. 41 от
2017 г.).
В настоящия случай, видно от извършената съдебно –
икономическа експертиза, за периода януари – юни 2018г. са положени общо 248
часа нощен труд, които при преобразуване стават 283.46, т.е. налице е разликата
от 35,46 часа. Тази разлика следва да се отчете като положен труд, но не и като
извънреден – тоест за тези часове се дължи нетно възнаграждение, но не и 50 на
сто увеличение върху него съгласно чл. 187, ал. 6 ЗМВР. От заключението се
установява, че за процесните часове нощен труд, положени в периода от 01.01.2018
г. до 30.06.2018 г., нетното трудово възнаграждение на час без увеличение
възлиза на 4.83 л/ч, а с увеличението от 50 % – 7.24 л/ч. Разликата (7.24 – 4.83)
от 2.41 лева следва да се умножи по разликата от 35.46 часа и за получената
сума от 85.46 лева искът следва да бъде отхвърлен.
Получената сума възлиза на 1455.68 лева, до който
размер искът се явява основателен, като за горницата до необжалвания от ищеца размер
от 1541.14 лева искът следва да бъде отхвърлен. Първоинстанционното решение над
сумата от 1455.68 лева до уважения размер от 1541.14 лева следва да бъде
отменено, като вместо него следва да бъде постановено друго, с което искът над
този размер следва да бъде отхвърлен.
Разноските, направени от страните следва да бъдат възложени
съразмерно: ищецът е заплатил за две инстанции 200 лева адвокатско
възнаграждение. По съразмерност му се следват 155.52 лева. РС е присъдил 200
лева; с настоящото решение първоинстанционното следва да бъде изменено.
В полза на ответника, съразмерно с уважената част
от иска следва да бъде присъдено възнаграждение. На осн. чл.78, ал.8 вр. чл. 37 ЗПП вр. чл.25 от Наредбата за заплащането на правната помощ, следва да бъде
определено възнаграждение, в размер на 200 лева за всяка инстанция и 30.83 лева
държавна такса за въззивно обжалване. Съразмерно му се дължи сумата 95.81 лева.
На основание чл. 78, ал. 6 от ГПК ответникът следва
да заплати по сметка на Районен съд Айтос сумата от 58.33 лева, представляваща държавна
такса и 124.42 лева - поети от бюджета на съда разноски за експертиза. Първоинстанционното
решение следва да бъде изменено и в тези части.
Мотивиран от изложените съображения Бургаският
окръжен съд
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №294 от 10.12.2019 г. по гр.д.№793/2019 г. по
описа на Районен съд Айтос, в частта, с която искът е уважен за главница от 85.46 лева (над сумата 1455.68 лева, до присъдения размер от 1541.14 лева), в частта, с която в полза на
ищеца са присъдени съдебно – деловодни разноски над сумата от 155.52 лева до
200.00 лева, в частта, с която ответникът
е осъден да заплати държавна такса над 58.22 лева до 61.65 лева и над сумата от
124.42 до 160 лева – разноски за експертиза, заплатени от бюджета на съда, И
ВМЕСТО НЕГО:
ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ предявения от К.Т.К. ЕГН*********** ***, срещу
ГД „Пожарна
безопасност и защита на населението“ към МВР, гр.София, ул. „Пиротска“, №171А иск, за присъждане на сумата 85.46 лева, съставляваща
разликата между присъдените от АРС 1541.14 лева и присъдените от БОС 1455.68 лева,
представляващи нетният размер на дължимото и неизплатено допълнително
възнаграждение за извънреден труд, за периода от 01.01.2018г. – 30.06.2018г., ведно
със законната лихва, считано от 30.06.2019г. до окончателното изплащане.
ПОТВЪРЖДАВА решението в останалата част.
ОСЪЖДА К.Т.К. ЕГН*********** *** ДА ЗАПЛАТИ на ГД „Пожарна безопасност и
защита на населението“ към МВР, гр.София, ул. „Пиротска“, №171А, сумата 95.81 лева представляваща съдебно –
деловодни разноски за две инстанции.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ.
1.
2.