Решение по дело №45/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 105
Дата: 10 март 2020 г. (в сила от 29 май 2020 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20201420200045
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е №

гр.Враца 10.03.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Врачански районен съд, IV наказателен състав в публично заседание на 04.03.2020 година в състав:

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИСКРА КАСАБОВА

При секретаря Ц.Цекова като разгледа докладваното от съдията НАХД №45 по описа за 2020г. на ВРС, въз основа на закона и доказателствата

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №3017545, на ОД на МВР - Враца, с който на И.В.Т. ***, с ЕГН ********** е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 50/петдесет/ лева за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.2  от ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕ ПО ПЪТИЩАТА /ЗДвП/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН съгласно чл.63 ал.1 от ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАТИВНИТЕ НАРУШЕНИЯ И НАКАЗАНИЯ /ЗАНН/.

            РешенИЕТО подлежи на  обжалване в 14/четиринадесет/дневен срок от уведомяването пред Врачански административен съд.

 

                                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ:      

 

            М  О  Т  И  В  И :

И.В.Т. ***, с ЕГН **********, е обжалвал ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №3017545, на ОД на МВР - Враца, с който му е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на на 50/петдесет/ лева за извършено нарушение по за извършено нарушение по чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП. В жалбата и с приложено писмено становище от адв.Д.Е. Й. се навеждат съображения за материални и процесуални нарушения на закона, свързани с издаването на ЕФ, като се иска отмяната на ЕФ.

Ответникът ОД на МВР - Враца в придружителното писмо по делото ангажира становище в подкрепа на издадения ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ за налагане на глоба.

Производството по делото е по реда на чл.59-63 ЗАНН във вр.чл.189 ал.8 ЗДвП.

Анализирайки събраните по делото доказателства съдът приема за установено следното: На 06.09.2019г. в периода от 07.00 до 19.00ч.  полицейските служители – Т. Г.Т. и Я.Д.Й. били на смяна, като по предварително утвърден график в периода от 19.30ч. до 23.59ч.  на същият ден се намирали в гр.Враца на ул.“Васил Кънчов“ до № 23Б, където работели по скоростните режими със мобилна система за видеоконтрол ТFR1-М №611, поставена върху служебен автомобил, които бил позициониран на посочения адрес и заснемала нарушители с посока на движение към ул.“Спортна. След като позиционирали служебния автомобил, въвели допустимата скорост, с толеранс 15 км/ч. Стартирали системата и тя заработила автоматично, заснемайки всички автомобили, които се движат със скорост над 65 км/ч. на територията на града.

В 19:43ч. автоматизираното техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол „ТFR1-М №611” автоматично заснела движението на лек автомобил л.а. РЕНО МЕГАН с рег. № *******собственост и управляван от жалбоподателя И.В.Т. ***, който се движел в населеното място по ул.“Васил Кънчов,  с посока на движение към ул.Спортна, като регистрирала превишение на скоростта 67 км/ч., при максимално разрешена такава за градски условия от 50 км/ч. Автомобилът, управляван от жалбоподателя нарушител не е спрян, като лекият автомобил е заснет, след което в сектор "Пътна полиция" в отсъствие на свидетели и в отсъствие на жалбоподателя, е последвало издаването на обжалвания ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №3017545 на ОД на МВР - Враца, като на жалбоподателя И.В.Т. *** е наложено административно наказание глоба в размер на 50лв., за извършено нарушение на чл.21 ал.1 вр. чл.189 ал.4 вр. чл.182 ал.1 т.2 от . В електронния фиш изрично е вписано и превишението на скоростта, възлизащо на 17 км/ч. и обстоятелството на установяване и фиксиране на превишението с автоматизирано техническо средство, за което системата заснела клип. Касателно установените по време на инкриминираната дата и място фактически обстоятелства, изложени в обжалвания електронен фиш и съгласно приложени доказателства от наказващият орган и досежно наличието на техника за видеонаблюдение на визираното място на нарушение, се установява, че нарушението е заснето със автоматизирано техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611”  - собственост на ОД на МВР – Враца.

Горната фактическа обстановка се потвърждава от писмените доказателства – писмо; жалба; заверено копие от електронен фиш; снимков материал; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване №10.02.4835 от БИМ, Заповед №8121з-931 от 30.08.2016г. на Министъра на вътрешните работи, Образец на електронен фиш,  Протокол от проверка на РС №1-13-19/25.01.19г., Приложение 1, Справка за собственост на МПС, Протокол за АТСС,  Разпечатка на заснети нарушения със система за видеоконтрол за дата 06.09.19г. и др.

Съдът намира жалбата подадена в срока по чл.189 ал.8 ЗДвП, разгледана по същество, същата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимирано лице с изявен правен интерес, но неоснователна по следните съображения:

На първо място разглеждайки жалбата по същество, съдът констатира, че Електронен фиш серия „К” №3017545 на ОДМВР Враца е издаден в съответствие с утвърдения със Заповед №8121з-931 от 30.08.2016г. на Министъра на вътрешните работи - образец и като такъв същият съдържа лимитативно посочените в чл.189, ал.4 ЗДвП реквизити – данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението; датата и точния час на извършване на нарушението; регистрационния номер на моторното превозно средство; собственика, на когото е регистрирано превозното средство; описание на нарушението; нарушените разпоредби и съответно размерът на глобата. При това следва да се отбележи, че не е нарушение обстоятелството, че в ел.фиш не е с посочена дата на издаване, в какъв срок и пред кой орган подлежи на обжалване, кое длъжностно лице го е издало и подпис на издател, тъй като същото не е предвидено изрично в закона относно електронните фишове и в образеца на ел.фиш. При това съдът приема, че електронният фиш отговаря на изискванията на чл.189 ал.4 от ЗДвП и е редовен от външна страна, поради което и не възприема наведените в жалбата съображения в обратния  смисъл.

На второ място съдът счита, че нарушението е безспорно е установено, като на мястото на нарушението на в гр.Враца на ул.“Васил Кънчов“ до № 23Б“, с посока на движение към ул.Спортна, е заснето движението на процесното МПС, като заснемането е извършено с автоматизирано техническо средство – „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611” която е преминала задължителната проверка в лаборатория на БИМ и е годно измервателно средство, преминало последваща проверка видно от Протокол от проверка на РС №1-13-19/25.01.19г., и е съответно на одобреният тип радарна система, което е видно от съдържанието на приложените по делото – документи - Удостоверение за одобрен вид средство за измерване от БИМ и Разпечатка от техническо средство. От тези  доказателства, се установява безспорно, че в конкретния случай е използвана МОБИЛНА радарна система за видео-наблюдение собственост именно на ОД на МВР Враца.Също така по делото е представен снимков материал на самото място на нарушението, а за процесната дата  в периода от 19.30ч. до 23.59 часа с посочената система са регистрирани общо 11 бр. нарушения на скоростта, като от приложената Разпечатка от радарна система тип – „ТFR1-М №611” , за датата на нарушението, е видно, че същото е регистрирано в 19:43:22 часа във видеоклип №5313 от дата 06.09.2019г. приложен във вид на снимков материал, като в ЕФ изрично е отразено, че се касае за посоченото мобилно автоматизирано техническо средство на ОД на МВР- Враца.

Конкретно е посочено мястото на извършване на нарушението в съдържанието на електронния фиш, а именно в населено място в гр.Враца на ул.“Васил Кънчов“ до № 23Б“, с посока на движение към ул.Спортна, видно от приложените по делото Протокол за АТСС, разпечатка на снимков материал, която е веществено ДС, съгласно чл.189 ал.15 от ЗДвП и др. доказателства по делото. Отделно от това от придружителното писмо  и разпита на свидетелите се установява, че посочените служители са работил по скоростните режими на процесното място съгласно предварително утвърден график и че същите единствено са въввели необходимите настройки, като самото заснемане на нарушението е станало абсолютно автоматично и без каквато и да било намеса от страна на същите поради което и наведеното в този смисъл съображение на защитата на жалбоподателя съдът приема за неоснователно.

         На следващо място установено е и че санкционираното с издадения електронен фиш административното нарушение е осъществено в отсъствието на жалбоподателя и на контролен орган, при което следва, че са спазени изискванията на чл.189 ал.4 ЗДвП  - установяването и заснемането на административното нарушение да става при кумулативното наличие на трите задължителни предпоставки, а именно:

         - първо със стационарно техническо средство,

         - второ в отсъствие на контролен орган и

         - трето в отсъствие на нарушител.

         За прецизност следва да се отбележи, че е налице различие между обжалвания по настоящето дело ЕФ и снимковия материал, относно превишената скорост.В електронният фиш е отразено, че превишаването на скоростта е с 17км/ч, за разлика от действително установеното превишаване с 20 км/ч, отразено в клипа, тоест установената скорост в ЕФ е посочена като 67 км/ч., вместо действителната 70 км/ч., отразена в клипа, но предвид това, че соченото в електронният фиш превишаване и установеното попадат в рамките на предвидената в разпоредбата на чл.189, ал.1, т.4 от ЗДвП скорост, съдът намира, че допуснатият порок не е съществен, тъй като е в полза на наказания нарушител и е вследствие приспадане на посоченото и в снимката „3/три/ процента толеранс”, като допустимо отклонение на заснемащото техническо средство.

От материално правна страна, от анализа на доказателствените източници се достига до извод, че се потвърждават по категоричен и недвусмислен начин фактическите констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата, място и час, с автоматизирано техническо средство „Мобилна система за видео-контрол”, „ТFR1-М №611”, собственост на ОД на МВР – Враца е било заснето движението на лек автомобил РЕНО МЕГАН с рег. № *******собственост и управляван от жалбоподателя И.В.Т. ***,  който се е движил със скорост от 67км/ч. тоест с 17 км/ч., над максимално разрешената за движение в процесния пътен участък скорост от 50 км/ч., каквото ограничение е въведено за населено място.

Спазени са и изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията  и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като по делото е представен задължителния в случаите на ползване на мобилна АТСС, Протокол от 09.09.2019г./л.20/, касаещ използването на мобилна АТСС за дата 06.09.2019г., по чл.10, ал.1 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на МВР съгласно одобреното с Наредбата приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, мястото на пътния знак за ограничение, автомобила на който е поставено мобилното АТСС, и др. обстоятелства, необходими да бъде извършена преценка за законосъобразността на издадения електронен фиш.

            При това с Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. за условията  и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, процесът на установяване и заснемане на нарушения  чрез използване на мобилни технически средства за видеоконтрол  е регламентиран с точни и ясни правила.

            Ето защо електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение по ЗДвП, може да бъде издаден и когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, но при условие, че са изпълнени изискванията на  Наредбата. В конкретния случай санкционираното превишаване на скоростта на 06.09.2019г.,  е осъществено след приемането на визираната Наредбата и не е установено, с оглед данните по делото използването  на  системата да е в нарушение на утвърдените правила с Наредбата. 

Следва да се отбележи и че нарушението е квалифицирано, като такова по чл.21 ал.1 от ЗДвП и на основание чл.182 ал.1 т.2 от ЗДвП, съгласно който - предвидената за превишаване на разрешената максимална скорост в населено място от 11 до 20 км/ч, водачът се наказва с глоба от 50 лева”, му  е било наложено наказание глоба в размер на 50 лв. Изводимо от изложеното - деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо и е санкционирано с относимата санкция. Санкционната разпоредба е предвидила това по вид и размер наказание, само за нарушителите – физически лица, тъй като административнонаказателната отговорност е лична и субект на нарушението по ЗДвП, може да бъде само физическо лице, като глобата е определена във фиксиран размер и не подлежи на индивидуализация. 

            Не на последно място настоящият съдебен състав намира, че в конкретния случай по отношение на нарушението не може да намери приложение разпоредбата на чл.28 от ЗАНН за маловажен случай. Това е така, тъй като нарушението е формално и липсват съставомерни вреди, като законодателя е възприел, че самото нарушение на правилата за движение по пътищата е с достатъчно висока степен на обществена опасност. Контролът върху скоростта за движение е насочен към осигуряване на безопасността на движение, която дейност е с повишена опасност. Крайната цел на контрола е недопускане на ПТП, поради превишена скорост.

            Не се констатираха допуснати съществени нарушения на процесуалните правила поради, което и съобразно изложените доводи съдът счете, че атакуваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен, следва да се потвърди.

Затова и съдът ПОТВЪРДИ ЕЛЕКТРОНЕН ФИШ ЗА НАЛАГАНЕ НА ГЛОБА, серия „К” №3017545 на ОД на МВР - Враца, като ЗАКОНОСЪОБРАЗЕН, на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН.

По гореизложените съображения съдът постанови решението си.

                                                                                 

                                                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: