Решение по дело №268/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 635
Дата: 4 април 2023 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20237180700268
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 635 

 

гр.Пловдив, 04 . 04 . 2023г.

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и трета година, в състав :

                                                                               Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 268/2023г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            В.С.Т.,*** с пълномощник адв.С.Н. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 125/15.01.2023г. на мл.инспектор Г.М. в Пето РУ към ОД МВР-Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС на собственик, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда – „ за срок от 6 месеца до една година”.

            Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита заповедта за незаконосъобразна и неправилна. Моли да бъде отменена. Не е заявена претенция за присъждане на разноски.

            - Ответникът мл.инспектор Г.М. в Пето РУ при ОД МВР-Пловдив оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 15.01.2023г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.19. Жалбата е регистрирана в деловодството на АС - Пловдив на 26.01.2023г. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което оспорването е с правен интерес и в срок - допустимо.

            1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице – общи в случая. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.4 АПК/.

            1.1. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-3162/15.04.2022г. на Директор ОДМВР-Пловдив /л.21 и сл./, издадена в изпълнение на министерска Заповед рег.№ 8121з-1632/02.12.2021г. /л.23 и сл./, за оправомощаване на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл.171 т.1, т.2, т.2а, т.4, т.5 б.”а”, т.6 и т.7 ЗДв.П – т.10; АУАН серия GA № 712215/15.01.2023г. /л.25/ – отразено е, че на 15.01.2023г., около 01.50ч., на ул.Ягодовско шосе до бл.277 в гр.Пловдив, Вл.Т. управлява лек автомобил Рено Меган с рег.№ **** образец Германия – лична собственост, като управлява посоченото МПС след употреба на алкохол, установено посредством измерване с техническо средство Дрегер АлкоТест 7510 с фабричен номер ARNG-0027, като апаратът е показал 1,08 промила в издишания въздух от водача и проба номер 01808 е извършена в 01:56ч. – показана е на водача и е издаден талон за медицинско изследване номер 0066021, вкл. в АУАН е отразено : „Нямам възражения”; талон за медицинско изследване номер 0066021, връчен на 15.01.2023г., 03.15ч. – вписано е, че на 15.01.1023г. с техническо средство Дрегер АлкоТест 7510 с фабричен номер ARNG-0027 е извършена предварителна качествена проба в 01:56ч., която е показала положителен резултат 1,8 промила на хиляда, по отношение на която е отразено изявление на провереното лице – „Не приемам” и избор за изследване за употреба на алкохол чрез доказателствен анализатор и медицинско и химическо или химико-токсикологично изследване, при което Т. е уведомен за явяване в УМБАЛ „Свети Георги” – Пловдив до 45 минути от връчване на талона. Талонът е връчен, което обстоятелство е удостоверено с подпис на провереното лице.

Преписката съдържа и докладна записка от Г.М. и В.Л. по отношение допусната техническа грешка в АУАН по отношение рег.номер на автомобила.

            В случая преписката съдържа и Заповед за прилагане на принудителна административна мярка /ПАМ/ № 23-0444-000009/15.01.2023г., издадена от И.Ч. – Началник на Пето РУ при ОД МВР – Пловдив, с която на Вл.Т. на основание чл.171 т.2А б.Б Здв.П е прекратена регистрацията на ППС за срок от шест месеца.

            - При съпоставка между двете заповеди /оспорената и връчена на жалбоподателя, респект. издадената от началника на Пето РУ при ОД МВР – Пловдив/ се констатират следните факти : двете заповеди са издадени на една и съща дата и са с идентичен адресат /оспорващото лице/; приложено е идентично правно основание – чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П; двете заповеди са основани на Заповед № 317з-3162/15.04.2022г. по отношение компетентност на органа-издател; в двете заповеди е посочено в обстоятелствената част, че е издаден АУАН серия GA № 712215/15.01.2023г. – актосъставител Г.М.; в обстоятелствената част и на двете заповеди е вписано, че е допуснато нарушение на чл.5 ал.3 т.1 ЗДв.П /вкл. конкретизирана т.1 в Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0444-000009/15.01.2023г., издадена от И.Ч. – Началник на Пето РУ при ОД МВР – Пловдив/; двете заповеди са издадени от различни административни органи; в Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0444-000009/15.01.2023г. е определен срок от 6 месеца, докато в оспорената заповед срок не е определен, а е отразен срока от приложената норма от ЗДв.П в предвидения минимум и максимум – без спрямо определяемия период от време за действие на ПАМ да е конкретизиран срок от органа-издател. Двете заповеди са подписани от административните органи.

- С представяне на преписката е посочено писмено, че оспорената Заповед № 125/15.01.2023г. е генерирана в АИС – АНД № 23-0444-000009/15.01.2023г. на Началника на Пето РУ – ОД МВР гр.Пловдив. Не е пояснено значението на генерирането на обжалваната заповед в АИС – АНД, като за приложената втора заповед на Началника на Пето РУ – ОД МВР, гр.Пловдив няма данни да е връчена.

1.2. В обстоятелствената част от заповедта е възприета констатацията в АУАН серия GA № 712215/15.01.2023г. Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 ЗДв.П : „На водача на пътно превозно средство е забранено: 1. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г.) да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;”. Текстово е отразено, че „Водач управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,8 на хиляда, установено по надлежния ред”.

Правното основание за налагане на ПАМ е чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П : „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;”, като в случая регистрацията на ППС е прекратена, но без определен от административния орган срок в установената законова рамка - от 6 месеца до една година. Тоест, отсъства волеизявление за действието на ПАМ, което отрича нейната изпълняемост.

Отсъстват възражения в АУАН – както по отношение констатациите за дата, час, място и извършена проверка с техническо средство, вкл. резултат от проверката, при което се съобрази редовността на съставения АУАН с последица – презумптивна доказателствена сила по см. на чл.189 ал.2 ЗДв.П. В жалбата не е оспорена констатацията за употреба на алкохол от водача и не е поддържано извършено медицинско изследване, резултата от което опровергава този от предварителната качествено проба с техническо средство.

            2. В хода на съдебното производство не са представени доказателства от страна на жалбоподателя. Ответникът не внесе пояснение по отношение наличието на две заповеди на хартиен носител, едната от които връчена – оспорената, които заповеди са издадени спрямо един адресат при идентична фактическа установеност и приложено правно основание, но са издадени от различни органи, като в едната /оспорената/ отсъства срок на действие на ПАМ, какъвто срок е определен в заповедта на Началника на Пето РУ при ОД МВР – Пловдив.

2.1. Съгласно чл. 172 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената заповед относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях / ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Хипотезата е приложима в конкретния случай. Оспорената заповед съдържа фактически основания, обосновали разпоредителната й част – административният орган се е позовал на АУАН, в който е отразено и издаване на талон за изследване. Установените факти – неопровергани, са основание за налагане на ПАМ по приложените правни основания - чл.22 ЗАНН и чл.171 т.2А б.”Б” ЗДв.П - прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, но без да е определен срок на действие на ограничението.

Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага при обективно извършване на нарушение. Принудителната мярка не е насочена към личността на дееца – да санкционира неправомерното му поведение, а към правните последици от неправомерното поведение – да се предотврати и преустанови административното нарушение – чл. 22 ЗАНН.

Задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в конкретния случай не е допуснал нарушение на административно производствените правила и ясно е изразил волята си посредством позоваване на АУАН - официален документ, придадената презумптивна доказателствена сила на който подлежи на опровергаване при съдебно оспорване на заповедта, с представяне на убедителни доказателства за противопоставими факти.

Независимо от това, както бе посочено – с оспорената заповед не е определен срок на действие на принудителното ограничение, при което не е налице обективно изпълняем административен акт.

2.2. Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на МПС се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено в неговата правната сфера, поради което именно собственикът е по силата на закона адресат на акта, с който е наложена оспорената ПАМ по чл.171 т.2А б.“Б“ ЗДв.П. В жалбата и в съдебното производство не се твърди, че жалбоподателят не е собственик на конкретното МПС.

2.3. От значение за разрешаване на спора е установеното по отношение срок на действие на ПАМ : При определяне срока на мярката в рамките на предвидените от закона минимум и максимум, административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност. С арг. от чл. 169 АПК в този случай законът не предоставя на съда правомощие за произнасяне вместо органа /напр. с изменение на административния акт и определяне на по-кратък срок на наложената ПАМ/. В хипотеза на определен срок в нарушение на чл. 169 АПК, съдът следва да отмени акта изцяло /Решение № 14225 от 17.11.2020г. на ВАС по адм. д. № 7937/2020г., I о.;  Решение № 9501 от 14.07.2020г. на ВАС по адм. д. № 2526/2020г., I о.; Решение № 11465 от 27.09.2018г. на ВАС по адм. д. № 3490/2018г., I о.; Решение № 910 от 23.01.2018г. по адм. д. № 9379/2017г. на ВАС и Решение № 10336/2.08.2018г. по адм. д. № 3096/2018г. – Седмо О./. Същата последица е и в хипотезата на неопределен от административния орган срок. Срок на действие на оспорената ПАМ в случая не е определен, което е основание за квалификация на заповедта като незаконосъобразна. Без определен срок на действие на законовото ограничение заповедта не е изпълняем административен акт. Пропускът да бъде определен срок на ПАМ е съществен, тъй като осъществяване ограничението на принудителната мярка се съдържа в срока й на действие.

Наличието на друга заповед за същото нарушение и с идентичен адресат не е основание за възприемане на срока, определен с другата заповед, издадена от началника на Пето РУ при ОД МВР – Пловдив. Както бе посочено, при представянето на преписката и в хода на съдебното производство не бе изяснена същността на т.нар. „генериране в АИС – АНД”, но дори в технически аспект да е налице една заповед в системата на ОД МВР – Пловдив, в случая е оспорена връчена на адресата заповед, която не е оттеглена в хода на делото, вкл. не е представена информация за упражняване правомощието по см. на чл.91 АПК по отношение оспорената Заповед № 125/15.01.2023г. В допълнение се отбелязва, че за констатираното нарушение се издава един административен акт и наличието на два административни акта, основани на идентична фактическа установеност и с един и същ адресат е основание за квалифицирането им за незаконосъобразни.

При тези обстоятелства следва извод за основателност на жалбата.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 125/15.01.2023г. на мл.инспектор Г.М. в Пето РУ към ОД МВР-Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС на собственик, който управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда – „ за срок от 6 месеца до една година”.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :