Решение по дело №136/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 211
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 14 януари 2021 г.)
Съдия: Вероника Антонова Бозова
Дело: 20201420200136
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр. Враца, 01.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВРЧАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, НО, 1-ви състав, в публично заседание на четвърти юни две хиляди и двадесета година в състав:

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВЕРОНИКА БОЗОВА

 

при участието на секретаря Р. Маркова

като разгледа докладваното от съдията

н.а.х.д. №136/2020 г. по описа на ВрРС

за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59-63 ЗАНН

 

Образувано е по жалба на „Рецикла“ ЕООД, гр. *****, против Наказателно постановление /НП/ №1-2-ДТ/17.01.2020 г. на директора на РИОСВ Враца, с което на основание чл.136, ал.2, т.3, вр. чл.35, ал.3 от Закон за управление на отпадъците, на жалбоподателя е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 10000,00 лв.

 

В жалбата се твърди, че наказващият орган е достигнал до неправилни фактически констатации и до неправен извод, че е административното нарушение е извършено именно от дружеството-жалбоподател. Изтъква се, че неправилно е отразена датата на нарушението, че констативният протокол от извършената на 04.01.2020 г. проверка не е връчен, както и че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган. При това се моли за отмяна на санкционния акт. Алтернативно се моли за намаляване на наложеното с НП административно наказание до предвидения в закона минимум.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. К. Т. – АК Враца, която поддържа жалбата, доразвива изложените в нея съображения и моли за отмяна на НП.

Въззиваемата страна се представлява от юрк. *****, която поддържа тезата за неоснователност на жалбата и моли наказателното постановление като правилно и законосъобразно да бъде потвърдено.

 

Пред първоинстанционния съд са събрани нови гласни доказателства – разпитани са св. Д. Т..

 

Врачански районен съд, като прецени събраните по делото доказателства и наведените доводи, приема за установено от ФАКТИЧЕСКА СТРАНА следното:

Във връзка с постъпил сигнал на директорски телефон на РИОСВ - Враца от местен репортер на БТВ за складирани големи количества отпадъци с произход от Италия на територията на гр. Враца, от служители на инспекцията, съвместно с представители на ОДМВР Враца и ТД „НС“, на 04.01.2020 г. е извършена своевременна проверка на асфалтирана площадка собственост на „ПРИСМА 1“ ЕООД, находяща се на ул. „Складова“ № 14, гр. Враца,място. При обход и оглед на територията на складова зона е констатирано нерегламентирано складиране на значителни количества /около 50 т./ тонер касети от излязло от употреба оборудване. От предоставените документи по време на проверката се установява, че отпадъкът е с код и наименование 16 02 16 - компоненти, отстранени от излязло от употреба оборудване, различни от упоменатите в 16 02 15. Отпадъците /тонер касети/ се съхраняват на площ от около 300 кв. м. в биг-бегове, метални касети и в насипно състояние и са с произход внос от Италия. За установеното е съставен констативен протокол  №1-ДТ от 04.01.2020 г.

С цел уточняване на фактическата обстановка на 06.01.20120 г. е извършена повторна проверка на мястото на съхранение на отпадъците в присъствието на упълномощен представител на фирма „Рецикла“ ЕООД. При проверката е констатирано, че недвижимия имот, представляващ складова площадка с местонахождение в гр. Враца, ул. „Складова“ № 14 е нает за временно и възмездно ползване от фирма „Рецикла“ ЕООД, гр. ***** съгласно предоставен Договор за наем от 03.10.2019 г. между фирма „Приема-1“ ЕООД, гр. Враца и фирма „Рецикла“ ЕООД, гр. ***** и че именно на този терен са складирани констатираните на 04.01.2020 г. отпадъци.

За извършване на дейности по временно съхранение на гореописания отпадък от страна на РИОСВ-Враца, дружеството няма издаден регистрационен документ по чл.35 ЗУО. За установеното е съставен констативен протокол №2-ДТ/06.02.2020 г., с които са дадени и предписания до 05.02.2020 г. да се предприемат действия за почистване на отпадъците и в срок до 10.02.2020 г. да се предоставят в РИОСВ Враца документи удостоверяващи предаването на отпадъците.

С оглед установеното при проверките, на 06.01.2020 г. св. Д. Т. – главен експерт в дирекция «Контрол и превантивна дейност» при РИОСВ Враца съставила на дружеството жалбоподател АУАН №1-2-ДТ за нарушение по чл.136, ал.2, т.3, вр. чл.35, ал.3 ЗУО, а именно за това, че на 06.01.2020 г., дружеството съхранява отпадъци - около 50 тона негодни за употреба тонер касети, които са в метални касети, в бигбег чували и в насипно състояние, без да има издаден регистрационен документ по чл.35 ЗУО. АУАН е съставен в присъствието на представител на жалбоподателя и му е връчен лично, като в графа „възражения”, същият е вписал, че е осъзна грешката си.

Въз основа на така съставения АУАН, на 17.01.2020 г. е издадено НП, с което на основание чл.136, ал.2, т.3, вр. чл.35, ал.3 ЗУО, на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 10000,00 лв.

 

Така изложената фактическа обстановка се установява въз основа показанията на Д. Т., които съдът кредитира като логични, последователни и незаинтересовани. Свидетелката лично е извършила проверка на жалбоподателя и е констатирала описаното в констативните протоколи от 04.01.2020 г. и 06.01.2020 г., както и описаното в АУАН. Установява се и при какви обстоятелства са съставени констативните протоколи и АУАН. Съдът кредитира показанията на свидетелката в цялост, като намира същите за логични, последователни и незаинтересовани.

Съдът кредитира и събраните по делото писмени доказателства. Счита, обаче, че с оглед спорните обстоятелства между страните, по-прецизното обсъждането на доказателствената маса не е необходимо.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от ПРАВНА СТРАНА следното:

Жалбата е подадена в установения в чл.59, ал.2 ЗАНН 7-дневен срок, от надлежна страна и срещу подлежащо на обжалване наказателно постановление, поради което се явява процесуално допустима и следва да се разгледа по същество.

Разгледайки я по същество, съдът намира следното:

Актът за установяване на административно нарушение е съставен при спазване на предвидена в чл.40 и чл.43 ЗАНН процедура и съдържа предвидените в чл.42 ЗАНН реквизити. Наказателното постановление е изготвено съгласно изискванията на чл.57, ал.1 ЗАНН и в него не се установяват пороци от външна страна, като описаното нарушение кореспондира изцяло с посоченото в АУАН. И АУАН и НП са издадени от компетентни органи, като в тях достатъчно подробно са описани обстоятелствата, при които е извършено нарушението, начина на констатиране на същото, подробно и точно е описана правната му квалификация, както и кой текст от кой закон е нарушен. Описанието, така както е направено по никакъв начин не накърнява правото на нарушителя да разбере срещу какво именно нарушение да организира защитата си. Правната квалификация е прецизна и в съответствие с текстовото описание на състава на административното нарушение. АУАН и НП са съставени в сроковете по чл.34, ал.1 и ал.3 ЗАНН.

Разглеждайки НП от материалноправна гледна точка, съдът намира, че от доказателстевно обезпечената фактология по безспорен и категоричен начин се установява, че на 06.01.2020 г., дружеството-жалбоподател е съхранявало отпадъци - около 50 тона негодни за употреба тонер касети, които са в метални касети, в бигбег чували и в насипно състояние, без да има издаден регистрационен документ по чл.35 ЗУО. При това правилно наказващият орган е приел, че е нарушена нормата на чл.136, ал.2, т.3, вр. чл.35, ал.3 ЗУО, според които разпоредби за извършване на дейностите по ал.2, т.2–5, а именно за събиране и транспортиране на отпадъци по смисъла на §1, т.41 и 43 от допълнителните разпоредби, се изисква регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел II, а за дейностите по т.9 - по реда на глава пета, раздел ІV, като на „юридическо лице, което: събира, транспортира и/или третира отпадъци или извършва рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) №1257/2013 без разрешение или регистрационен документ, когато такива се изискват“ се налага имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лв.;

Въпросът за субективната страна на нарушението не следва да бъде обсъждан, тъй като отговорността на юридическото лице е обективна и безвиновна. От това следва и изводът, че при реализирането й не следва да се анализира липсата, респективно наличието на вина у представляващия дружеството или у други лица, свързани с осъществяване на дейността му, нито да се определя нейната форма.

Справедливо е и определеното с НП административно наказание. За процесното нарушение е предвидено налагането на имуществена санкция в размер от 7000 до 20000 лв. Наложената на жалбоподателя санкция е в размер под средния предвиден размер. При това и тъй като по делото не са налице смекчаващи отговорността обстоятелства /отстраняването на отпадъците от процесния терен е във връзка с дадени предписания с поставен срок/, съдът приема, че налагането на санкция в предвидения от законодателя минимум би било несъответстващо на заложените в чл.12 и чл.27 ЗАНН принципи и би се явило несправедливо и неадекватно наказание.

Не се споделят изложените в жалбата съображения, че наказващият орган е достигнал до неправилни фактически констатации и до неправен извод, че административното нарушение е извършено именно от дружеството-жалбоподател. От доказателствата по делото се установява, че терена на който са складирани отпадъците, представляващ складова площадка с местонахождение в гр. Враца, ул. „Складова“ № 14 е нает за временно и възмездно ползване от фирма „Рецикла“ ЕООД, гр. ***** съгласно предоставен Договор за наем от 03.10.2019 г. между фирма „Приема-1“ ЕООД, гр. Враца и фирма „Рецикла“ ЕООД, гр. *****. При това всички аргументи, че съхранението на отпадъците е извършено от друго дружеството се явяват неоснователни.

Не се споделят и доводите на защитата, че неправилно е отразена датата на нарушението. Действително, на процесния обект са извършени две проверки – една на 04.01.2020 г. и една на 06.01.2020 г. Но и на двете дати на терена, нает от дружеството-жалбоподател са били складирани отпадъците, описани в санкционния акт. При това и тъй като изпълнителното деяние „съхранение“ е продължително, съдът приема, че макар в обвинението да не се посочва период с начална и крайна дата на съхранение на отпадъците, а да е посочено единствено датата 06.01.2020 г., са изпълнени реквизитните изисквания по чл.42 и чл. 57 ЗАНН, тъй като към същата тази дата нарушението все още се е извършвало.

Неоснователно е позоваването на защитата на жалбоподателя, че НП следва да се отмени, тъй като Констативния протокол от извършената на 04.01.2020 г. проверка не е връчен. Редовността или не на въпросния констативен протокол не може да се третира като порок на административно-наказателното производство, водещ на самостоятелно основание до отмяна на санкционния акт. Единствените последици от това могат да се разпрострат върху доказуемостта на нарушението, каквито последици в случая не са налице, тъй като нарушението е безспорно установяващо се от цялостната доказателствена маса.

Несериозно е и твърдението, че наказателното постановление е издадено от некомпетентен орган. Действително, по делото се съдържа заповед, съгласно вписаното в която директора на РИОСВ Враца се упълномощава да издава АУАН. В чл.157, ал.4, вр. ал.2 ЗУО, обаче наказателните постановления за нарушенията по чл.136 ЗУО се издават от директора на РИОСВ. При това съдът приема, че НП е издадено от компетентен орган, чиито правомощия са му делегирани в закона и вписването им в заповед не е необходимо.

 

По изложените съображения, приемайки, че атакуваното НП е правилно и законосъобразно, съдът приема, че същото следва да се потвърди, а жалбата, като неоснователна, да се остави без уважение.

 

                        

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №1-2-ДТ/17.01.2020 г. на директора на РИОСВ Враца, с което на основание чл.136, ал.2, т.3, вр. чл.35, ал.3 от Закон за управление на отпадъците, на „Рецикла“ ЕООД, гр. *****, е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 10000,00 лв.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – гр. ***** в 14-дневен срок от датата на получаване на съобщението, че решението е изготвено.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: