Р
Е Ш Е Н И Е № 260061
гр.Русе,26.01.2021г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Русенският
Районен съд ,четвърти наказателен състав
в публично заседание на двадесет и шести
ноември две хиляди и двадесета година в състав :
Районен
съдия: Венцислав Василев
Съдебни заседатели :
при секретаря Юлия Острева………………………………………………………………..
и в присъствието на прокурора………………………..……………………………………
Като разгледа докладваното от съдията НАХ Дело № 1896/2020г. по описа на съда ,за да се
произнесе съобрази следното :
Производството е по чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от Й.Б.Г. от гр.Русе
против наказателно постановление № 6 - ЗЗ/11.09.2020г. на Директора на
ОД на МВР гр.Русе. Същата моли съда да отмени наказателното постановление, с
което й е наложено наказание “глоба” в размер на 300 лв., като
незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата, редовно
призован изпраща процесуален представител, който взема становище за
неоснователност на жалбата.
Русенската Районна прокуратура редовно призована ,не изпращат
представител и не вземат становище по жалбата.
Жалбоподателката,
редовно призована не се явява.
Съдът след преценка на
събраните доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
На 14.04.2020г., около 12ч., жалбоподателката била пред търговски комплекс
на площад „Демокрация“ в гр.Сливо поле, като не била с поставена предпазна
маска, прикриваща носа и устата й. В този момент била възприета от св.А.П.,
полицейски служител от РУП - гр.Сливо поле, която поради непоставяне и неносене
на предпазна маска съставила АУАН против нея. Въз основа на него АНО издал
обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателката било
наложено наказание глоба в размер на 300 лв. за нарушение по чл.209а ал. 1 от Закона
за здравето за това, че е нарушила
Заповед № РД 01-124/13.03.2020г., изменена и допълнена със Заповед № РД №
01-197/11.04.2020г. и двете издадени от Министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка, съдът приема
за установена от събраните в хода на настоящото производство писмени и гласни доказателства и
прави следните изводи:
Жалбата е подадена от легитимно лице, при наличието на правен
интерес и в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което се явява допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
Съдът констатира, че при съставяне на акта за установяване на
административното нарушение и издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да са предпоставка за отмяна на НП. Не са налице и нарушения на материалния
закон, които да обуславят необоснованост и незаконосъобразност на наказателното
постановление.
На първо място следва да се посочи, че спор
по фактическата обстановка по делото няма. Главният факт на доказване е
безспорно установен. В своите показания в с.з. актосъставителката заявява: „ ….установихме, че
жалбоподателката пребивава на обществено място без сложена предпазна маска или
нещо покриващо носа и устата“. В този смисъл АУАН е подписан без възражения,
съответно това не се оспорва и в жалбата.
Единствените възражения, които се правят в
жалбата имат правен характер, като за отменителни основания се сочат
разпоредбите на чл.3 ал.2 от ЗАНН, а едновременно с това се твърди, че в
наказателното постановление е посочено, че наказанието се налага на основание
чл.209 ал.1 от Закона за здравето, която разпоредба санкционира неявяването на
годишен профилактичен преглед.
С
даденото във фактическата обстановка деяние жалбоподателката
е осъществила състава на нарушението по чл.209а, ал.1 от
ЗЗ във връзка със от Заповед № РД-01-124/13.03.2020
г. на министъра на здравеопазването,изменена със Заповед № РД -01-197/11.04.2020г, тъй като на 14.04.2020г.
в гр.Сливо поле нарушила противоепидемична мярка по чл.63 от
ЗЗ „ задължение да има поставена маска за лице за еднократна или
многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, когато се намира на открито
обществено
място- улица”. От обективна страна безспорно е установено по делото, че жалбоподателката
се е намирала на улица когато е била
възприета от полицейските служители и не е носела маска, покриваща носа и
устата й. Издадените
от министъра на здравеопазването заповеди за въвеждане на противоепидемични
мерки са общи административни актове в какъвто смисъл е
изричната разпоредба на чл.63 ал.11 от Закона за здравето, с
еднократно правно действие и с конкретен срок на това действие, с които се
създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или
законни интереси на неопределен брой лица. Издадени са в условията на
неотложност при условията на чл.73 от АПК, поради
епидемичната обстановка в страната, с цел осигуряване на живота и здравето на
гражданите. Съдържанието на заповедите, включително и Заповед №
РД-01-197/11.04.2020
г., е оповестено чрез използване на средствата
за масово осведомяване, като всички мерки са обявени по електронните медии и
новинарските емисии на националните телевизии. Издадените от министъра на
здравеопазването заповеди за въвеждане на противоепидемични мерки са достъпни и
на сайта на Министерството на здравеопазването, вкл. и по силата на чл.63 ал.11 от Закона за здравето. Всички изложени обстоятелства са условия заповедта да бъде определена като
законосъобразна и годна да създаде предвидените в нея задължения за гражданите.
Действително т.9 от Заповед №
РД-01-197г./11.04.2020г. е отменена със Заповед № РД-01-247/01.05.2020г. на
министъра на здравеопазването, но това само по себе си не предопределя
приложението на чл.3 ал.2 от ЗАНН, а приложението на чл.2 ал.1 от с.з. Съгласно
тази разпоредба, ако до влизане в сила на наказателното постановление
последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е
по-благоприятна за нарушителя. На първо място следва да се посочи, че въведеното
задължение за носене на защитно средство/маска, покриваща носа и устата изначално
има временен характер. На второ място, но не и
по значение както бе посочено Заповед № РД 01-197/11.04.2020г. е общ
административен акт, а не нормативен акт ( нормативна разпоредба по см. на чл.3 ал.2 от ЗАНН). В
тази връзка следва да се посочи, че разпоредбата на чл.65 от АПК, която дава
дефиниция на законовото понятие общ административен акт се намира в гл. V раздел
II от АПК, докато самият раздел III от гл.V от т.к. е озаглавена „Нормативни административни актове“,
като изрично са посочени в чл.75 от АПК и една от съществените им отлики с
общите административни актове е, че подлежат на обнародване в „Държавен
вестник“ за разлика от общите. В този смисъл доколкото посочената за нарушена
Заповед № РД – 01-197/11.04.2020г. не е
нормативен административен акт е неоснователно възражението за приложението на
чл.3 ал. 2 от ЗАНН, а налице хипотезата на чл.3 ал.1 от с.з. и следва да се
приложи законът, който е бил в сила към момента на извършване на деянието. За
пълнота на изложеното следва да се посочи, че под израза „нормативни
разпоредби“ следва да се има предвид някой от актовете, посочени в чл.3 – чл.7
от Закона за нормативните актове в чийто кръг очевидно не попада заповед № РД
-01 – 247/01.05.2020г.
Не е основателно и възражението, че е
допуснато съществено нарушение на процесуалните правила с посочването на чл.209
от Закона за здравето в обжалваното наказателно постановление. Нарушената от
жалбоподателката норма на чл.209а от Закона за здравето е посочена по този
начин на два пъти в обстоятелствената му част, докато чл.209 от с.з. е посочен
еднократно и то в диспозитивната му част, т.е. очевидно се касае за техническа (очевидна фактическа) грешка. Много съществен критерий при преценка на
обстоятелството дали е нарушено правото на защита на жалбоподателката с оглед
възможността да разбере за какво точно административно нарушение е наказана е
липсата на всякакво съмнение по този въпрос в текстовото описание на
нарушението, от което безусловно става ясно, че се касае за нарушение на
противоепидемичните мерки, а не неявяване на профилактичен медицински преглед.
При такъв
изход на делото и предвид изрично направеното искане за присъждане на разноски
от процесуалния представител на АНО същото следва да се уважи, като основателно
и да се присъдят такива.
По
изложените съображения съдът намира, че обжалваното постановление следва да
бъде потвърдено, като законосъобразно и обосновано.
Мотивиран
така и на основание чл.63 ал.1 и ал.5 от ЗАНН ,съдът :
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № 6-ЗЗ/11.09.2020г.,издадено от Директора на ОД на
МВР - гр.Русе, с което на Й.Б.Г. с ЕГН ********** й е наложено административно
наказание “глоба” в размер на 300 (триста) лв. за нарушение по чл.209а ал.1 от
Закона за здравето.
Осъжда Й.Б.Г.
да заплати на ОД на МВР - гр.Русе сумата от 120 лв., представляваща
юрисконсултско възнаграждение.
Препис от
решението да се изпрати на жалбоподателя и АНО.
Решението
подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му пред Русенския Административен
съд.
Районен
съдия: