Р Е Ш Е Н И Е
№………./06.06.2023 г., гр.Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ, в открито съдебно
заседание на девети май през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СИЛВИЯ САНДЕВА
при секретаря ИРЕНА ДИМИТРОВА разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 49/2023 г. по описа на Административен
съд – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на глава
Х от АПК, във вр. с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА и чл. 32, ал. 2 от ЗАдм.
Образувано е по оспорване на областен
управител на област Добрич, заместван от заместник областен управител на област
Добрич съгласно заповед № ЧР-04-2/20.01.2023 г., срещу т. 2 от Решение № 567 по
протокол № 50/30.12.2022 г. на Общински съвет – Каварна, с което е определена
продажна цена от 2910 лева без ДДС на общинската част от съсобствен поземлен
имот с идентификатор 40049.501.35 по КККР на с. Крупен, общ. Каварна. В жалбата
се излагат съображения за неправилност на решението в оспорваната му част поради
нарушение на материалния закон. Твърди се, че определената от общинския съвет
цена е по-ниска от пазарната оценка, изготвена от независим оценител, което е в
противоречие с чл. 41, ал. 2 от ЗОбС и чл. 39, ал. 1 от Наредба № 2 за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински съвет –
Каварна (Наредба №2). По тези съображения се иска отмяна на решението в
оспорваната му част.
Ответната страна - Общински съвет – Каварна,
не изразява становище по жалбата.
Добричкият административен съд, като
взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото
доказателства, съобразно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено
следното от фактическа и правна страна:
Жалбата е подадена в законоустановения
срок по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА, от легитимирано лице, срещу годен за съдебно
обжалване акт съгласно чл. 8, ал. 11 от ЗОбС, поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, тя е и
основателна.
От данните по административната
преписка се установява, че А.П.Т.се легитимира като собственик на 2400/2982 ид.
части от поземлен имот с идентификатор 40049.501.5 по КККР на с. Крупен, общ.
Каварна съгласно нотариален акт № 118, том I, дело № 283/ 1993 г. на нотариус при Балчишки районен
съд (л. 23).
Със заявление вх. №ОС-10-126/24.03.2022
г. (л.20) до кмета на община Каварна лицето е поискало да закупи останалата
част от имота, която е актувана с Акт за частна общинска собственост (АЧОС) № 6092
от 25.08.2022 г.
Съгласно удостоверение с изх. №
**********/08.08.2022 г. на община Каварна данъчната оценка на общинския дял
възлиза на 1061, 60 лева (л. 79).
На 19.09.2022 г. кметът на община
Каварна е възложил на сертифициран оценител изготвянето на пазарна оценка на
общинската част от имота на площ от 582 кв.м.
На 23.09.2022 г. е изготвена експертна
оценка за определяне на пазарната стойност на земята (л.68-78). В заключението
си оценителят е приел цена от 9 лева на квадратен метър, в резултат на което е изчислил,
че пазарната стойност на общинската част от имота е равна на 5 238 лева
без ДДС.
С докладна записка изх. № РД-20-265/13.10.2022г.
кметът на община Каварна е предложил да се прекрати съсобствеността върху имота
с изкупуване на общинския дял на цена, определена съгласно пазарната оценка в
размер на 5238 лева без ДДС (л.62).
Внесеният от кмета на общината проект
на решение е разгледан на 22.12.2022 г. в две от постоянните комисии към
Общински съвет – Каварна. От приложените по делото становища е видно, че
Комисията по бюджет, финанси, данъчна политика и еврофондове, териториално
развитие и инвестиционни дейности (л. 90) е подкрепила предложението на
вносителя. Комисията по териториално развитие и инвестиционни дейности (л. 83) е
предложила да се приеме проекта на решение, но с промяна в цената чрез
определяне на пазарна цена за квадратен метър на 5 лева без ДДС. В протокола от
заседанието на комисията не е отразено кой е направил предложението и с какви
мотиви.
Докладната записка на кмета на общината
е внесена за разглеждане на заседание на ОбС – Каварна, проведено на 30.12.2022
г. Съгласно приложения по делото препис - извлечение от протокола от заседанието кметът на община Каварна е докладвал
предложението според внесената записка. Председателят на Постоянната комисия по
териториално развитие и инвестиционни дейности е докладвал становището на
комисията пазарната цена за квадратен метър да бъде определена на 5 лева без
ДДС и цената на общинската част да стане 2910 лева без ДДС (л.100), без да дава
пояснения относно причината за промяната в цената. Предложението на комисията е
подложено на гласуване и прието с 13 гласа „за“, след което целият проект на
решение е гласуван поименно при резултат 13 гласа „за“, 0 гласа „против“ и 1
глас „въздържал се“ (л.101). С т. 1 от решението общинският съвет е дал
съгласие за прекратяване на съсобствеността чрез продажба на дела на общината,
в т. 2 е определил цената за продажбата на общинския дял, като е приел
по-ниския размер от 2910 лева без ДДС, а в т. 3 е възложил на кмета на общината
да извърши необходимите действия по продажбата.
Препис от протокол № 50 от заседанието
на ОбС - Каварна, в което е включено и
оспореното решение № 567, е заведен в Областна администрация – Добрич на
06.01.2023г., видно от уведомително писмо на л.6 от делото.
При тази фактическа обстановка съдът
прави следните правни изводи:
Предмет
на оспорване в настоящото производство е акт на разпореждане с
общинска собственост, който е приет съобразно правомощията на общинския съвет,
предвидени в чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, с необходимия кворум и мнозинство, в
изискуемата писмена форма, но при допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и в противоречие с материалния закон.
С обжалваното
решение е определена цена на общински имот за целите
на разпоредителна сделка по чл. 36, ал. 1, т. 2 от ЗОбС.
Съгласно тази разпоредба прекратяването
на съсобственост върху имоти между общината, държавата, физически лица или
юридически лица се извършва след решение на общинския съвет по ред, определен с
наредбата по чл. 8, ал. 2 от ЗОбС, чрез продажба на частта на общината.
Въз основа на законовата
делегация на чл. 8, ал. 2 от ЗОбС Общински съвет – Каварна е приел Наредба №2
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество. Според
чл. 53, ал. 1, т. 3 и ал. 3 от тази наредба съсобствеността върху имоти между
община Каварна и физически или юридически лица се прекратява чрез продажба
частта на общината на съсобствениците по тяхно предложение до кмета на общината
или по инициатива на кмета на Община Каварна с решение на Общински съвет -
Каварна.
Нормата на чл. 41, ал. 2 от
ЗОбС регламентира, че разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху
имоти - общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от
данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите и на вещните права се определят
от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители,
определени по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОбС, освен ако в закон е предвидено
друго. В случая липсва друго предвиждане, поради което е приложим редът по чл.
22, ал. 3 от ЗОбС - кметът на общината възлага определянето на пазарната
стойност на имота на оценител, отговарящ на изискванията на Закона за
независимите оценители.
Съгласно чл. 39, ал. 1 от
Наредба №2 разпореждането с общински имоти и вещни права се извършва по пазарни
цени, определени от Общински съвет - Каварна по реда на чл. 41, ал. 2 от ЗОбС. Правилото
на чл. 39, ал. 2 от Наредба №2 гласи, че разпореждането не може да се извършва
по цена по-ниска от цената по ал. 1, освен когато в закон е предвидено друго. В
ал. 3 е посочено, че когато пазарната цена, определена от Общински съвет –
Каварна, е по – ниска от данъчната оценка, сделката се сключва по данъчната
оценка без последващо решение. Според ал. 5 разпореждането с
общински имоти и вещни прави се извършва по пазарни цени, актуални и валидни
към момента на сключване на договора.
От анализа на посочената
нормативна уредба следва, че тя поставя императивно изискване разпорежданията с
общинско имущество да се извършват на пазарни цени, като общинският съвет не
може да се отклонява от този законен критерий. Пазарният принцип, въведен от
законодателя, се спазва чрез прилагане на механизма за определяне на пазарната
оценка от независим оценител, вписан в Камарата на независимите оценители. Не
съществува законова възможност общинският съвет по своя воля да намалява
пазарната оценка, определена по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОбС, дори цената да не
е определена в по-нисък размер от данъчната оценка. Ако предложената от
лицензирания оценител цена не го удовлетворява, колективният орган има
възможност да не я одобри, като се мотивира надлежно и съответно възложи на
кмета на общината изготвянето на нова оценка от оценител, но не и да я
редуцира. Отклонението от този принцип поставя неоснователно определена група
физически и юридически лица в по-благоприятно положение при придобиване на
собственост върху общински имоти, което не намира опора в закона и нарушава
изискването общинският съвет да управлява и да се разпорежда с общинското
имущество в интерес на общината. В този смисъл са Решение № 14790 от 14.11.2011
г. по адм. д. № 8622/2011 г. по описа на ВАС, III o.; Решение № 8427 от
24.06.2009 г. по адм. д. № 12307/2008 г. по описа на ВАС, III о., Решение №
2966 от 16.03.2016 г. по адм. д. № 4792/2015 г. по описа на ВАС, III о. и др.
В случая няма спор, че общинският
съвет е определил продажна цена за общинската част от имота, която е значително
по-ниска от предложената от кмета на общината пазарна цена, определена от
независим оценител на основание чл. 22, ал. 3 от ЗОбС. Отклонявайки се от
обективния критерий по чл. 41, ал. 2 от ЗОбС и чл. 39, ал. 1 и ал. 2, във вр.
ал. 5 от Наредба №2, колективният орган на местно самоуправление е нарушил
материалния закон, което е абсолютно основание за незаконосъобразност на
обжалваната част от решението.
От друга страна, дори и да се приеме,
че общинският съвет може да определя друга по-ниска от пазарната, но по-висока
от данъчната оценка, то той дължи излагане на правни и фактически съображения
за това. Мотивирането е абсолютно изискване за законосъобразност на акта
съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК и всеки пропуск води до опорочаването му.
В
случая решението на Общински съвет – Каварна в частта по т. 2 е взето, без да
са посочени причини за несъобразяване с изготвената от експерта стойност. Мотиви
за намаляване на пазарната оценка не са посочени и в становището на Постоянната
комисия по териториално развитие и инвестиционни дейности, която е разгледала
проекта за решение и е направила предложението за по-ниската продажна цена. Липсата
на фактически съображения, наложили отклонението от определената по надлежния
ред пазарна стойност, съставлява съществено процесуално нарушение, препятстващо
съдебната проверка за законосъобразност на акта.
Като е определил
произволна цена за продажба, която не е оправдана от гледна точка на
обществения интерес, Общински съвет – Каварна е постановил един
неправилен и незаконосъобразен акт, който противоречи на приложимите
процесуалноправни и материалноправни разпоредби и следва да бъде отменен.
Страните не са претендирали разноски, поради което и съдът не се произнася
по дължимостта им.
Водим от изложеното, както и на
основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ т. 2 от Решение № 567 по
Протокол № 50/ 30.12.2022 г. на Общински съвет – Каварна, с която е определена цена
в размер на 2910 лева без ДДС за продажбата на общинската част от съсобствен поземлен
имот с идентификатор 40049.501.35 по КККР на с. Крупен, община Каварна.
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред
Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок
от съобщаването му на страните.
Административен съдия :