Решение по дело №1606/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1217
Дата: 10 февруари 2025 г. (в сила от 12 март 2025 г.)
Съдия: Петър Касабов
Дело: 20247180701606
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 юли 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1217

Пловдив, 10.02.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XXVII Състав, в съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ПЕТЪР КАСАБОВ

При секретар ПЕТЯ ДОБРЕВА като разгледа докладваното от съдия ПЕТЪР КАСАБОВ административно дело № 20247180701606 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производство е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ вр. чл. 215 от Закона за устройство на територията.

2. Образувано е по жалба на А. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Пловдив, [улица], ет. 5, ап. 46 и П. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Куклен, [улица], срещу заповед № 328/29.05.2024г. на кмета на община Куклен, с която е одобрен проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ с Ел и ВиК схеми за захранване на ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ 40467.17.3, местността „Исака“, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, област Пловдив, с цел промяна на предназначението им за „жилищно застрояване“, както следва: от ПИ с ИД 40467.17.2 и от ПИ 40467.17.3 се образуват три броя урегулирани поземлени имоти: УПИ 17.220 – жил. застр., 17.221 – жил. застр., 17.222 – жил. застр., като регулационните линии минават съгласно червените и сини линии и означения на приложения проект и трасировъчен план; определя свободно, ниско застрояване с Н до 10 м в ограничителната зона, означена с червен пунктир – линия на застрояване; определя зона „Жм“ с устройствени показатели: Пл. застр. – до 60%; Кинт – 1,2; Пл. озеленяване – мин. 40%.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения акт и се иска отмяната му от съда. Поддържа се, че незаконосъобразно с изменението на ПУП не е предвиден достъп до път за собствения на оспорващите ПИ с ИД 40467.17.4, землище на гр. Куклен, общ. Куклен. Твърди се, че достъпът до ПИ с ИД 40467.17.4 се е осъществявал през имоти 017002 и 017003, като същият бил невъзможен след урегулирането им. Претендира се присъждане на строените съдебни разноски.

3. Ответникът - кмет на община Куклен, чрез процесуалния си представител адв. Н., е на становище, че жалбата е неоснователна. Поддържа се, че с одобреният проект за изменение на ПУП не се засяга имотът на оспорващите, тъй като за същия по действащата Карта на възстановена собственост за землище на гр. Куклен не е бил предвиден достъп до път. Сочи се, че обстоятелството от къде фактически е бил ползван такъв достъп е без отношение към законосъобразността на издадената заповед. Претендира се присъждане на строените съдебни разноски.

4. Заинтересованата страна – Г. Н. Г., чрез процесуалния си представител – адв. М., поддържа становище за недопустимост на жалбата, а по същество за нейната неоснователност. Претендира присъждане на съдебни разноски и възразява срещу размер на разноските на жалбоподателите.

5. Заинтересованите страниМ. Н. Я. и Е. Д. Ф., представлявана от сина си Л. П. Ф., поддържат становище за неоснователност на жалбата.

6. Заинтересованите страни – Г. Н. Б., Д. Н. Б. и А. М. П., не вземат становище по допустимостта и основателността на жалбата.

ІІ. За допустимостта:

7. Имотът на жалбоподателите - ПИ с ИД 40467.17.4, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, е съседен на новопроектираните: УПИ 17.220 – жил. застр., 17.221 – жил. застр., 17.222 – жил. застр., за който се предвижда промяна в предназначението и застрояването. Според чл. 131, т. 4 от ЗУТ непосредствено засегнати от предвижданията на подробния устройствен план недвижими имоти са съседните имоти, когато се променя предназначението на имота - предмет на плана. При тази фактическа обстановка жалбата е подадена от лица с правен интерес, в предвидения преклузивен процесуален срок, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

8. Административното производство е стартирало по повод заявление вх. №9725/18.12.2023г. от Г. Г., с което е поискано одобряване на ПУП-ПРЗ за промяна предназначението на ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ с ИД 40467.17.2 (017002 и 017003 по КВС за землище на гр. Куклен), местност „Исака” по КК и КР на гр.Куклен.

9. С Решение № 766, взето с Протокол №71 от 25.08.2023г. на Общински съвет – Куклен, на основание чл. 124а, ал.1 и ал.5 от ЗУТ, е разрешено изработването на проект за ПУП - ПРЗ и ПП на земеделска земя за процедура за промяна на предназначението, съобразно изискванията на ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ, представляващи ПИ с 40467.17.2, ПИ 40467.17.3, местност „Исака” по КК на гр.Куклен за жилищно застрояване.

В хода на административното производство са представени: Здравно заключение изх. № РД-259-754/13.12.2023 г., издадено от РЗИ – Пловдив; Писмо изх. № ОВОС-181-1/07.04.2023г., издадено от РИОСВ – Пловдив; Становище изх.№ 69387/23.11.2023г., издадено от „Електроразпределение Юг” ЕАД, както и съгласуване на ПУП в частта на ел. схема от 23.11.23г.; Писмо изх. № 37237/19.08.2023г., издадено от „Водоснабдяване и Канализация” ЕООД; Решение № КЗЗ-08 от 27.04.2023г. на Комисията по чл.17 от ЗОЗЗ.

Към проекта за ПУП-ПРЗ са представени: Обяснителна записка и графична част в част Архитектура, съдържаща три чертежа: Извлечение от КК за ПИ; чертеж втори: ПУП-ПР; чертеж трети: ПУП-ПЗ. Представени са устройствени показатели и легенда, както и Удостоверение за нови обекти на кадастъра; План и баланс на засегнатите имоти; електро схеми; ВиК схеми; Организация на движението; Геодезическо заснемане.

10. Със заявление вх. № 9725/18.12.2023 г. от Г. Н. Г. е внесен за разглеждане и процедиране проект на ПУП-ПРЗ за ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ с ИД 40467.17.3, парцели 17.220, 17.221 и 17.222. Проектът е съобщен на заинтересованите лица по чл. 128, ал. 3 ЗУТ.

Срещу проекта е подадено възражение рег. № 877/31.01.2024 г. от П. Б. С., в което се поддържа че ако проектът бъде одобрен, ще бъде отнет достъпът до път на собствения му имот.

С решение по т. 7 на ЕСУТ при община Куклен, взето с Протокол № 3/12.03.2024 год. е приет ПУП-ПРЗ за ПИ с 40467.17.2, ПИ 40467.17.3, местност „Исака” по КК на гр. Куклен за жилищно застрояване, съобразно изискванията на ЗОЗЗ и ППЗОЗЗ, като се образуват три броя УПИ: 17.220-жилищно застрояване, 17.221-жилищно застрояване и 17.222-жилищно застрояване. В новообразуваните УПИ се предвижда свободно, нискоетажно застрояване с Н до 10 м, свободно разположени в зона по ограничителна линия на застрояване, показана с плътен червен пунктир; определя се устройствена зона „Жм” с показатели, определени в матрицата.

11. Със заповед № 328/29.05.2024г. кметът на Община "Куклен” е одобрил проект за изменение на подробен устройствен план – план за регулация и застрояване /ПУП-ПРЗ/ с Ел и ВиК схеми за захранване на ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ 40467.17.3, местността „Исака“, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, област Пловдив, с цел промяна на предназначението им за „жилищно застрояване“, както следва: от ПИ с ИД 40467.17.2 и от ПИ 40467.17.3 се образуват три броя урегулирани поземлени имоти: УПИ 17.220 – жил. застр., 17.221 – жил. застр., 17.222 – жил. застр., като регулационните линии минават съгласно червените и сини линии и означения на приложения проект и трасировъчен план; определя свободно, ниско застрояване с Н до 10 м в ограничителната зона, означена с червен пунктир – линия на застрояване; определя зона „Жм“ с устройствени показатели: Пл. застр. – до 60%; Кинт – 1,2; Пл. озеленяване – мин. 40%.

12. Подадено е заявление вх. 5756/09.07.2024 г. от А. Б. С. и П. Б. С. до кмета на община Куклен, за провеждане на процедура по учредяване право на преминаване по чл. 36 от Закона за опасване на селскостопанското имущество, с цел осигуряване на достъп до имот 40467.17.4, находящ се в местността „Исака“, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, област Пловдив.

13. В хода на съдебното производство се допусна съдебно - техническа експертиза с вещи лице арх. И. – Н., чиито заключения се прие без възражения от страните. Експертът установява, че към момента на одобряване на процесният ПУП - ПРЗ имотът на жалбоподателите – ПИ 40467.17.4, не е урегулиран, същият е със статут на земеделска земя, НТП „нива“, извън околовръстния полигон на гр. Куклен. С одобрения ПУП не се предвижда по отношение на ПИ 40467.17.4: промяна в регулацията, отнемане или придаване на площи, ново свързано застрояване, промяна в застрояването, намалени разстояния или ограничение в режима на застрояване и ползване. Относно имотите, предмет на плана (ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ 40467.17.3), експертът установява, че при образуването на УПИ 17.221, жил. стр. с площ 445 кв.м. и лице – 16,06 м, е допуснато намалена площ под 500 кв.м., но в рамките на допустимата една пета по чл. 19, ал. 4 ЗУТ.

Относно достъпа до път за имот ПИ 40467.17.4, вещото лице установява, че такъв не е бил предвиден по Картата на възстановената собственост за землището на гр. Куклен. На терен достъпът до имота е възможен през най – северозападната част на ПИ 40467.17.131 (с НТП нива) или през южната част на ПИ 40467.17.134 (с НТП лозе), разположена югоизточно от ПИ 40467.17.133, която е с ширина на улица. Експертът установява, че с обжалваният ПУП – ПРЗ не се ограничава транспортният достъп до ПИ 40467.17.4 до обществен път, тъй като такъв не е бил предвиден и по КВС.

IV. За правото:

14. Според чл. 124а, ал. 1 ЗУТ, разрешение за изработване на проект за подробен устройствен план се дава с решение на общинския съвет по предложение на кмета на общината за поземлени имоти извън границите на урбанизираните територии. По правилото на ал. 2 от същ. норма вр. чл. 129, ал. 2 ЗУТ, разрешение за изработването и одобряването на проект за подробен устройствен план на част от урбанизирана територия в обхват до един квартал, се извършва със заповед на кмета на общината по предложение на главния архитект, респ. след решение на ЕСУТ.

Според чл. 128, ал. 3 ЗУТ, когато проектът за подробен устройствен план е за част от населено място или селищно образувание в обхват до един квартал, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания, обявлението по ал. 1 не се обнародва в "Държавен вестник", а се съобщава на заинтересуваните лица в срок един месец от постъпването на проекта в общинската администрация. По аргумент от чл. 129, ал. 2 ЗУТ, актовете за одобряване на подробен устройствен план за част от населено място или селищно образувание в обхват до един квартал също не подлежат на обнародва в "Държавен вестник", а се съобщават на заинтересованите лица по реда на АПК.

Съгласно чл. 103, ал. 4 от ЗУТ всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на концепциите и схемите за пространствено развитие и устройствените планове от по-горна степен, ако има такива, и представлява по отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка.

Според чл. 115 ЗУТ, за изработването на устройствените планове се ползват данни от топографските карти, кадастъра, нивелационните планове, специализираните карти и регистри и други в цифров и графичен вид, както и други данни от специализираните информационни системи на централни и териториални администрации и на експлоатационните дружества.

Разпоредбата на чл. 2, ал. 3 от Наредба № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони /обн. ДВ, бр. 3 от 13.01.2004 г./ сочи, че при създаване, одобряване и прилагане на устройствените планове и инвестиционните проекти правилата и нормативите, определени в тази наредба, се спазват чрез конкретните стойности, определени от съответния план или проект, а когато не са определени такива, се спазват правилата и нормативите в установената стойност или диапазон съгласно тази наредба.

Според чл. 25 от ЗУТ застрояването в урегулирани поземлени имоти се определя с външни и вътрешни линии на застрояване. По смисъла на § 5, т. 21 от ДР на ЗУТ "вътрешна линия на застрояване" е линията на застрояване към съседни урегулирани поземлени имоти или към съседни сгради. Вътрешните линии на застрояване са странични и към дъното на урегулирания поземлен имот.

Съгласно чл. 31, ал. 2 от ЗУТ при средно и високо жилищно застрояване нормативите за разстоянията на сградите на основното застрояване са: 1) до страничната граница на урегулирания поземлен имот - най-малко една трета от височината на сградата; 2) до границата към дъното на урегулирания поземлен имот - най-малко 6 м. Според ал. 4 разстоянията между две жилищни сгради през страничната граница на съседни урегулирани поземлени имоти е сборът от из

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че обжалваният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган в предписаната от закона форма, без допуснати съществени процесуални нарушения. Неоснователни са възраженията на оспорващите за допуснати процесуални нарушения. По делото се представени доказателства за съобщаване на проекта до заинтересованите лица чрез способите, предвидени в АПК. Оспорващите са упражнили и правото си да подадат възражение, с което правото им на участие в производството е обезпечено. Спазени са също изискваният за съдържание на проекта. Изпълнени са условията за съгласуването му с експлоатационните дружества. Взето е становище за въздействието му върху околната среда и е съгласувано изменение на КК и КР на гр. Куклен.

Проектът е разгледан и приет от ЕСУТ при община Куклен, с което е завършена и процедурата по подготовката му за окончателно му одобряване от органа по чл. 129 ЗУТ.

Претенцията на оспорващите се концентрира основно в отпадането на възможността да преминават през имотите предмет на плана, респ. липсата на предвиден достъп до път за собствения им имот. В тази връзка следва да се отбележи, че процесният ПУП – ПР няма за предмет улична регулация по смисъла на чл. 14 ЗУТ, а има за задача да урегулира земеделски имоти, за който следва да се осигури лице към съществуващ път. Тези имоти - ПИ с ИД 40467.17.2 и ПИ 40467.17.3, местността „Исака“, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, област Пловдив, са имотите предмет на плана и за тях, от доказателствата по делото и неоспореното заключение на вещото лице, се установява предвиден достъп до улица. Имотът на жалбоподателите, макар да се явява имот, попадащ в обхвата на плана по смисъла на чл. 131, т. 4 от ЗУТ, не е сред имотите, за които да е поставено нормативно задължение за осигуряване на достъп до улица и/или път с процесния ПУП. По аргумент от чл. 110, ал.1, т. 5 ЗУТ, достъп до път за имота на жалбоподателите, без промяна на предназначението му може да бъде предмет на парцеларен план за елементите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии. В случая такава инициатива не е заявена. Не е налице и подадено заявление от жалбоподателите за процедиране на ПУП – ПРЗ за промяна предназначението на собствения им имот. При това положение не се установява задължение за общинската администрация в производството по промяна предназначението на съседни имоти служебно да процедира устройствен план с цел осигуряване на достъп за ПИ с ИД 40467.17.4, местността „Исака“, землище на гр. Куклен, общ. Куклен, област Пловдив.

Не се установява и нарушение на правилото на чл. 115 ЗУТ, тъй като достъп до имота на жалбоподателите не е бил предвиден по Картата на възстановената собственост за землището на гр. Куклен, нито такъв е бил отразен в одобрената през 2019 г. Кадастрална карата за същото землище.

Относно предвиденото в новообразуваните УПИ застрояване и отреждане, оспорващият не повдига конкретни възражения. В този аспект съдът кредитира с доверие приетото без резерви заключение на вещото лице, че предвижданията на процесния ПУП – ПЗ не са в отклонения от правилата и нормите за застрояване. Планът съответства на изискванията на чл. 19 от Наредба № 7 от 22.12.2003г. за правилата и нормативи за отделните видове територии и устройствени зони. Спазени са изискванията за минимална площ и лице на новообразуваните УПИ по чл. 19, ал. 1 вр. ал. 4 ЗУТ, както и правилата на чл. 25 и чл. 31 ЗУТ за разположение на линиите за застрояване. Не са допуснати намалени разстояния. Не са налице и отклонения от показателите на устройствени зони по действащи устройствени планове.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е издаден в съответствие с материалноправните норми и целта на закона, а подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

V. За разноските

15. Предвид изхода на делото на ответника следва да се присъдят сторените съдебни разноски, които се доказват в размер на 1200 лв. за адвокатска защита.

На основание чл. 143, ал. 4 АПК следва да се уважи и претенцията за присъждане на съдебни разноски в полза на заинтересованата страна - Г. Н. Г., които се доказват в размер на 1750 лева за адвокатска защита.

Ето защо, Съдът

Р Е Ш И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Пловдив, [улица], ет. 5, ап. 46 и П. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Куклен, [улица], срещу заповед № 328/29.05.2024г. на кмета на община Куклен.

ОСЪЖДА А. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Пловдив, [улица], ет. 5, ап. 46 и П. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Куклен, [улица], да заплатят на община Куклен сумата от 1200 (хиляда и двеста) лева представляваща съдебни разноски.

ОСЪЖДА А. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Пловдив, [улица], ет. 5, ап. 46 и П. Б. С., [ЕГН], с адрес: гр. Куклен, [улица], да заплатят на Г. Н. Г., [ЕГН], адрес: гр. Куклен, [улица], сумата от 1750 (хиляда седемстотин и петдесет) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването на страните за неговото постановяване.

Съдия: