РЕШЕНИЕ
гр. Ихтиман, 12.08.2020 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД ИХТИМАН, ІII състав, в публично заседание на двадесет и
седми юли две хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: СВЕТОЗАР ГЕОРГИЕВ
при
секретаря Цветелина Велева, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 507/2019 г., за да се произнесе
взе предвид следното:
Производство
по чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба на И.П.Д., ЕГН **********, като законен представител на Адвокатско
дружество „…..“, срещу електронен фиш серия К №2784084 на ОДМВР София, с който
на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП за нарушение на
чл. 21, ал. 2 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в размер на 400 лв.
Твърди
се, че фишът е незаконосъобразен, тъй като са нарушени разпоредбите на ЗАНН.
Поддържа, че не става ясно дали се касае за стационарно или мобилно техническо
средство и дали същото е преминало нужните технически прегледи и метрологични
проверки. Твърди, че не е доказано наличието на знак В26 за ограничение на
скоростта, както и че не е съставен протокол по чл. 10 от Наредбата.
Жалбоподателят
не се явява, представлява се от адв. А. в съдебно заседание, който поддържа
жалбата.
Въззиваемата
страна не изпраща представител, взема становище за неоснователност жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност и съобразно чл. 18 НПК, приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Жалбата
е подадена от легитимирана страна и срещу подлежащ на съдебен контрол акт.
На
23.05.2019 г. в 14,55 часа на автомагистрала Тракия, в района на км 49+800 с
посока гр. Пловдив, чрез преносима система за контрол на скоростта на моторни
превозни средство с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH
CAM S1" с автоматизирано техническо средство № 11743с1 е заснето МПС
"…" с рег. № …….със скорост от 139 км/ч.
След преустановяване на извършвания контрол на скоростния режим на движещите се МПС на посочената дата и място е изготвен протокол съгласно чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение.
От
направена справка се установило, че цитираният автомобил е собственост на
Адвокатско дружество „……“, чийто представител е жалбоподателят.
В отсъствие на жалбоподателя, съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е издаден срещу него процесния ЕФ, с който за нарушаване на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП му е наложено на основание чл. 182, ал. 2, т. 5 от ЗДвП административно наказание глоба в размер на 400 лв. В обжалвания фиш след приспадане на допустимата грешка отчетената скорост била редуцирана на 135 км/ч.
От разпечатка от показанията на радарното устройство – кадър от снимка № 0149870/23.05.2019 г., се установява, че на 23.05.2019 г. в 14,55 часа автомобил с рег. № …… е засечен със скорост от 139 км/ч.
От удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 17.09.5126 на преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" се установява, че срокът на валидност е до 07.09.2027г. От протокол №54-С-ИСИ/11.10.2018г. от проверка на преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" се установява, че средство за измерване №11743с1 е проверено в периода от 03.10.2018г. до 10.10.2018г.
Процесният ЕФ е издаден от компетентен орган съгласно чл. 189, ал. 4, изр. 2-ро от ЗДвП, тъй като ОДМВР София е съответната териториалната структура на Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението.
Настоящият състав намира, че обжалвания ЕФ съдържа предвидените в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП реквизити, чрез посочване на: мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока и сметката на доброволното й заплащане.
Разпоредбата
на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е категорична, че когато самото нарушение е
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, се
издава ЕФ на нарушителя в отсъствието на контролен орган. Това е специална
норма по отношение на разпоредбите, регулиращи общия ред за налагане на
административно наказание по ЗАНН, като същата дерогира приложението на чл. 42
и чл. 57 от ЗАНН.
По делото се установи, че процесното нарушение е фиксирано с преносима система за контрол на скоростта на моторни превозни средства с вградено разпознаване на номера и комуникации тип "ARH CAM S1" с автоматизирано техническо средство № 11743с1. В ЕФ присъстват, както видът и наименованието на типа на автоматизираната система, а именно "ARH CAM S1", така и номерът на автоматизираното техническо средство, като използваната система е посочена и в изготвения протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., където е индивидуализиран и номерът на автоматизираното средство.
Разпоредбата
на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532/
12.05.2015 г. на МВР въвежда в задължение на контролните органи към всеки
протокол за използване на мобилно АТС, временно разположено на участък от пътя
да се изготвя с снимка на разположението на уреда. В случая такава снимка се
съдържа в преписката и очевидно е изготвена. Дори такава снимка да не беше
представена, то би било налице е нарушение, но то по характера си е такова, че
не препятства установяването на местоположението на АТС, което е посочено
достатъчно точно в протокола за използване на техническото средства, имащ
характера на официален документ със съответната доказателствена сила. Отделно,
местоположението на АТС е установимо и от снимковия материал на нарушението,
доколкото мястото на извършване на същото в случая съвпада с това на
установяването му.
По
отношение на останалите доводи в жалбата:
Неоснователно
е възражението, че не става ясно дали се касае за стационарно или мобилно
техническо средство. От отразеното в Протокола по чл. 10 от Наредбата се
установява, че се касае за стационарен режим на измерване.
Неоснователно
е възражението за липса на знак В26 за ограничение на скоростта. Местоположението на пътен знак В26,
въвеждащ ограничение в скоростта е отразено в представената схема за
организация на движението на л. 19 от делото. От същата се установява, че в процесния
участък- км 45+ 900 до км 53+000 в ляво и дясно платно, е било въведено
ограничение на скоростта от 90 км/ч. със съответните пътни знаци, като
нарушението е констатирано на км 49+ 800, т.е. именно в този участък. Следователно мястото на временното
разполагане на мобилното АТС и на процесните знаци е индивидуализирано в достатъчна
степен и по несъмнен начин, за да е налице спазване на разпоредбата на чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП.
Въпреки
гореизложеното съдът намира, че ЕФ следва да бъде отменен по следните
съображения:
По
отношение на временната организация на движението по делото е представена
Заповед №РД-11-852/11.09.2018г., в която е посочено, че най-късно до 20.12.2018г.
се въвежда ограничение на движението по АМ Тракия ляво и дясно от км 45+900 до
км 53+000, както и Заповед №РД-11-1327/19.12.2018г., с която се изменя горецитираната
заповед и се въвежда ограничение на движението за същия участък до
31.05.2019г.. В ЕФ се твърди, че нарушението е извършено в 14,55 ч. на 23.05.2019г.,
т.е. попада в обхвата на заповедта по отношение на периода. Същевременно обаче
в т. 2 на Заповед №РД-11-1327/19.12.2018г. се посочва, че ограничението се
въвежда след като са налице всички условия за започване на СМР, едно от които е
приемане на временната организация на движението с протокол от комисия с
представител на „Автомагистрали“ ЕАД, сектори „Пътна полиция“ при ОДМВР София,
ОПУ София. По делото е представен такъв протокол касателно Заповед
№РД-11-1327/19.12.2018г. (л. 62 от делото), от който се установява, че е
съставен на 31.05.2019г., т.е. след датата на извършване на твърдяното в ЕФ
нарушение (23.05.2019г.).. Следователно към датата на извършване на твърдяното
нарушение не са били налице всички условия за въвеждане на ограничението на
скоростта, посочени в т. 2 на Заповед №РД-11-1327/19.12.2018г.. Поради това
датата на извършване на твърдяното нарушение (23.05.2019г.) попада извън времевия
обхват на въвеждане на ограничението на скоростта съгласно представените Заповед
№РД-11-1327/19.12.2018г. и изготвения по т. 2 от същата протокол от комисия с
представител на „Автомагистрали“ ЕАД, сектори „Пътна полиция“ при ОДМВР София,
ОПУ София с дата 31.05.2019г., респ. към 23.05.2019г. не е било налице
действащо ограничение на скоростта.
С
протоколно определение от 04.02.2020г. РС- Ихтиман е указал на АНО да представи
протокол за приемане и вдигане на ВОД от съответната комисия и именно
представеното копие на този протокол е в подкрепа на горните изводи. До
приключване на съдебното следствие не бяха представени доказателства, от които да
бъде установена различна дата на изпълнение на изискванията по т. 2 от
Заповедта.
По
изложените съображения, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като
такъв следва да бъде отменен.
Воден
от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ електронен фиш серия К №2784084 на
ОДМВР София, с който на И.П.Д., ЕГН **********, като законен представител на
Адвокатско дружество „…..“, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 2, т.
5 от ЗДвП за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП е наложено наказание „глоба“ в
размер на 400 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в
14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд София
област.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: