Решение по дело №182/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 май 2021 г. (в сила от 20 май 2021 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20217160700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 112

 

Гр. Перник, 20.05.2021 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и шести април през две хиляди и двадесет и първа година, в състав:

                                                                                   Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 182/2021 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 46, ал. 5 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

Образувано е по жалба на Ц.Й.И. с ЕГН ********** *** срещу Заповед № 407 от 16.03.2021 година на кмета на община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 1, т. 6 и т. 7, ал. 2 и ал. 5 от ЗОбС и чл. 33, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖ, Решение № 10 на комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ е прекратен сключения договор за наем на общинско жилище № 16Ж33039, находящо се в гр. Перник,               кв. „***“, бл. ***, състоящо се от три стаи, кухня и сервизни помещения. Жалбоподателят моли съда да отмени оспорената заповед, като незаконосъобразна и противоречаща с целите на закона.

В проведеното съдебно заседание на 26.04.2021 година жалбоподателят Ц.Й.И., редовно призована, се явява лично и излага допълнителни доводи за незаконосъобразността на оспорената заповед, поради което моли съда да я отмени.

В проведеното съдебно заседание на 26.04.2021 година ответникът по жалбата – кметът на община Перник, редовно призован, не се явява, представлява се от старши юрисконсулт К.Л., която оспорва жалбата като неоснователна и моли съда да я отхвърли. Претендира присъжда на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Жалбоподателят Ц.Й.И., по силата на Договор № 16Ж33039 е наемател на общинско жилище, находящо се в гр. Перник, кв. „***“, бл. ***, състоящо се от три стаи, кухня и сервизни помещения Перник /АОС № 5 800 от 17.12.2008 година/.

С оспорената Заповед № 407 от 16.03.2021 г. на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и т. 7 и ал. 5 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖ с Решение № 10 на комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ е прекратен сключения договор за наем, считано от 01.04.2021 година.

Със Заповед № 1666 от 04.11.2003 година /лист 62 от делото/ на основание чл. 43, ал. 1 от ЗОС П.А.И., заедно със семейството му, е настанен в процесното общинско жилище. Като мотив за издаване на заповедта, кметът на община Перник е посочил, че лицето е включено в списъка на крайнонуждаещите се граждани за 2003 година под № 4 за тристаен апартамент.

По делото е приложено и съдебно Решение № 361 от 11.04.2014 година /лист 59 от делото/, постановено по гражданско дело № 4 180 по описа на Районен съд Перник за 2013 година, с което е допуснал развода между П.А.И. и Ц.Й.И. – настоящ жалбоподател, като е предоставил на Ц.Й.И. ползването на семейното жилище /общинска собственост/.

Във връзка с постановеното от Районен съд Перник съдебно решение, на 05.12.2014 година Ц.Й.И. е подала молба вх. № 14/ЖН-318, вследствие на което кметът на община Перник е издал Заповед № 1 948/23.12.2014 година /лист 61 от делото/, с която е предоставил правата върху ползването на процесното общинско жилище на Ц.Й.И.. В заповедта е вписано, че „срокът за настаняване е до промяна на обстоятелствата по чл. 11, ал. 1 от НУРУРОЖ, но не по – дълъг от десет години“.

В представената по делото административна преписка е приложена и Заповед № 68/08.01.2016 година /лист 50 от делото/, която е издадена от кмета на община Перник, въз основа на подадено от жалбоподателя по настоящото дело Заявление вх. №ЖН-321/02.11.2015 година. Със заповедта жалбоподателя Ц.Й.И. и тричленното й семейство са настанени в процесното общинско жилище, като в текста изрично е отбелязано, че „срокът за настаняване е до промяна на обстоятелствата по чл. 5, ал. 2 от НРУУРОЖ, но не по – дълъг от десет години“. Заповедта е връчена на адресата на 14.01.2016 година.

В кориците на делото са приложени: декларация, подадена от жалбоподателя Ц.Й.И. на 29.01.2021 година, в която декларира, че семейството й към момента на подаване на декларацията се състои от двама членове; Експертно решение на ТЕЛК № 3 677 от 10.10.2018 година /лист 7 от делото/ на Ц.Й.И., удостоверяващо 100 % тр.н.р. с чужда помощ; Епикриза за престоя й в болнично заведение от 31.07.2018 година до 30.08.2018 година /лист 8 от делото/, с конкретно посочена диагноза и препоръки за лечение; втора Епикриза от Клиника „***“ с отбелязана хоспитализация от 29.01.2018 година до 31.01.2018 година с диагноза МКБ ***/лист 9 от делото/; Етапна епикриза, издадена от Първо хирургично отделение на *** –ЕАД с отбелязана хоспитализация за пациента от 23.11.2017 г. до 07.12.2017 г.; ксерокопия на фискални бонове за платени сметки за студена вода платени на 07.01.2021 г. ведно с дължимата лихва за 419 дни в размер на 1, 88 лева; ксерокопие от трудова книжка № 231 на А.П.И. /л. 12 от делото/; Амбулаторен лист № 81 от 06.01.2021 г., издаден на името на С.Т.С./л. 14 от делото/; ксерокопие от удостоверение за сключен граждански брак №********** между А.П.И. и С.Т.С.на 20.11.2020 г. /л. 15 от делото/.

В представената и приета по делото административна преписка е приложен Договор за наем № 26Ж33039 от 01.02.2016 година /лист 26-28 от делото/; препис – извлечение от Протокол № 4 от заседание на Комисията по чл. 10, ал. 1 от Наредбата за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилища на територията на Община Перник, проведено на 26.02.2021 година ведно с Решение № 10 /лист 29 от делото/; заявления за ползване на общинско жилище от 13.12.2018 година /лист 37 от делото/ и от 29.01.2021 година /лист 36 от делото/; удостоверения, издадени на ползвателите на апартамента /Ц.Й.И. и А.П.И./ от Агенцията по вписванията в уверение на това, че за периода от 02.04.2002 година до 26.01.2021 година няма вписвания, отбелязвания и заличавания /лист 38 – 39 от делото/; удостоверение, изходящо от ТП Перник на НОИ с № Ц1021-13-20#1 от 14.01.2021 година, съдържащо подробна месечна справка за дохода на жалбоподателя Ц.Й.И. за периода от месец 02.2020 година до месец 01.2021 година; Удостоверение №13-00119442/13-01.2021 година, издадено на А.П.И. от ТП Перник на НОИ, от което е видно видът и размерът на паричните обезщетения получени за периода от месец 07.2020 година до месец 12.2020 година; Удостоверение изх. № 2/08.01.2021 година, издадено от „Ремикс Глобъл“ АД, ЕИК ********* на А.П.И. за получените от него доходи в общ размер на 7 532.50 за периода от месец 01.2020 година до месец 12.2020 година /лист 42 от делото/. В преписката са приложени и ксерокопия на приходни квитанции  и фискални бонове за платени сметки към „***“ АД /лист 45- 48 от делото/, както и разписка № 0400012362986516 от 21.01.2021 година за платена ел. енергия за периода 08.12.2020 година – 07.01.2021 година в размер на 73.56 лева /лист 49 от делото/.

Страните са представили по делото всички писмени доказателства, с които разполагат във връзка с разпределението на доказателствената тежест, обективирано в определение на съда от 09.04.2021 година /лист 65 от делото/.

В проведеното на 26.04.2021 година открито съдебно заседание ответникът е представил по делото и Наредба за реда и условията за управление и разпореждане с общински жилища на територията на община Перник / НРУУРОЖ/ и на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и т. 7 и ал. 5 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖ, Решение № 10 на комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ е прекратил сключения договор за наем на общинско жилище № 16Ж33039,  находящо се в гр. Перник, кв. „***“, бл. ***, състоящо се от три стаи, кухня и сервизни помещения, ползвано от жалбоподателя Ц.Й.И..

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща правен интерес да оспори същата, като неин адресат, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

Оспорената заповед е издаден от компетентен орган, тъй като съгласно чл. 46, ал. 2 от ЗОбС наемното правоотношение се прекратява от органа, издал заповедта за настаняване. В конкретния случай със Заповед № 1666/04.11.2003 година на основание чл. 43, ал. 1 от ЗОбС кметът на община Перник е настанил семейството на П.А.И. в общинско жилище, за отдаване под наем, състоящо се от три стаи, кухня и сервизни помещения, находящо се в гр. Перник, кв. „***“, бл. 46,вх. „А“, ет. 5, ап. 12, със срок за настаняване постоянен, тъй като П.А.И. е включен в списъка за крайнонуждаещите се граждани под № 4 за 2003 година.

Със Заповед № 1948/23.12.2014 година правата върху жилището са прехвърлени на Ц.Й.И., съгласно съдебно Решение           № 361/11.04.2014 година, постановено по гражданско дело № 4180/2013 година по писа на Районен съд Перник.

След постъпило Заявление № ЖН-321/02.11.2015 година договорът за наем е продължен със Заповед № 68/08.01.2016 година до прекратяването му с оспорената Заповед № 407/16.03.2021 година, тъй като според административния орган е настъпила промяна на обстоятелствата по чл. 5, ал. 2 от НРУУРОЖ.

При издаването на заповедта е спазена, предвидената в чл. 59, ал. 1, във връзка с ал. 3 от АПК писмена форма, съобразена е с изискванията на чл. 59, ал. 2 от АПК, съдържа изискуемите от закона реквизити. Съдържанието на заповедта е съобразено с разпоредбата на чл. 46, ал. 2, изр. второ от ЗОбС, в съдържанието й фигурира издател, адресат, изложени са мотиви, които формират мнение у административния орган, че е настъпила промяна на обстоятелствата по чл. 11, ал. 1 от НРУУРОЖ. Ясно е формулирана разпоредителната част, с която се прекратява наемното правоотношение, датата, от която същото се счита за прекратено, както и срокът и условията, при които наемателят следва да освободи отдаденото под наем общинско жилище.

Заповедта е връчена на Ц.Й.И. на 26.03.2021 година.

При издаването и връчването на заповедта са спазени административнопроизводствените правила.

С жалбата си Ц.Й.И. е представила Експертно решение на ТЕЛК № 3677 от 10.10.2018 година /лист 7 от делото/, удостоверяващо 100 % тр.н.р. с чужда помощ; Епикриза за престоя й в болнично заведение от 31.07.2018 година до 30.08.2018 година /лист 8 от делото/, с конкретно посочена диагноза и препоръки за лечение; втора Епикриза от Клиника „***“ с отбелязана хоспитализация от 29.01.2018 година до 31.01.2018 година с диагноза МКБ ***/лист 9 от делото/; Етапна епикриза, издадена от Първо хирургично отделение на „***“ ЕАД с отбелязана хоспитализация за пациента от 23.11.2017 година до 07.12.2017 година; ксерокопия на фискални бонове за платени сметки за студена вода платени на 07.01.2021 г. ведно с дължимата лихва за 419 дни в размер на 1, 88 лева; ксерокопие от трудова книжка № 231 на А.П.И. /лист 12 от делото/; Амбулаторен лист № 81 от 06.01.2021 година, издаден на името на С.Т.С./лист 14 от делото/ - снаха на жалбоподателя; ксерокопие от удостоверение за сключен граждански брак № ********** между А.П.И. /син на жалбоподателя/ и С.Т.С./снаха на жалбоподателя/ на 20.11.2020 година /лист 15 от делото/.

Съдът намира, че представените доказателства от страните са относими към така поставения за разглеждане правен спор, тъй като към момента на издаване на заповедта административният орган е взел предвид, че са налице предпоставки за прекратяване на наемното правоотношение на основание чл. 46, ал. 1, т. 1, т. 6 и т. 7 от ЗОбС. В същото време обаче не се е съобразил с факта, че Ц.Й.И. в подадената декларация от 29.01.2021 година е отразила факта, че е пенсионер, което от своя страна свидетелства за нейната загуба на трудоспособност, тъй като същата е родена 1970 година и не е възможно да е придобила пенсия за прослужено време и възраст. ЕР е приложено в представената по делото административна преписка, което безспорно свидетелства, че административният орган е бил запознат със здравословното състояние на наемателката Ц.Й.И.. Нещо повече, видно от медицинските епикризи, приложени по делото, освен изначалното заболяване на Ц.Й.И., отразено в Експертно решение № 3677/10.10.2018 година /лист 55 от делото/, от месец 11.2017 година е налице и онкологично заболяване, от което страда Ц.Й.И., което е не по – малко сериозно. Следва да се отбележи, че неплатените сметки за студена вода са точно от този период, за който има приложени медицински документи, че Ц.Й.И. е била на лечение във връзка с новооткритото й онкологично заболяване.  

Вземайки предвид тези доказателства, съдът намира, че посоченото основание в обжалваната заповед противоречи на чл. 3 от Закона за хората с увреждания /ЗХУ/. Правната норма на чл. 3 от ЗХУ гарантира правата на хората с увреждания по начин, който осигурява зачитане на човешкото им достойнство и равното им третиране в личния, обществения и политическия живот, като се прилагат индивидуален подход и индивидуална оценка на потребностите. В конкретния случай административният орган не е приложил именно този индивидуален подход на потребностите по отношение на жалбоподателя. Взел е предвид, че договорът за наем е изтекъл, взел е предвид, че за три месеца не е платена сметката за студена вода, взел е предвид, че в декларацията, подадена до община Перник от страна на Ц.Й.И. фигурират само две лица, но не е приложил индивидуален подход при прекратяване на едно наемно правоотношение между лице със 100 % т.н.р с чужда помощ и община Перник. Този факт от своя страна е в разрез с моралните и етични правила, наречени от правото „добри нрави“, възприети от обществото и осигуряващи нормалното му функциониране и гарантиращи спокойствието и зачитането интересите на всички негови членове.

Отделно от това, разпоредбата на чл. 5, ал. 1 от ЗХУ фиксира областите на подкрепа за хората с увреждания, като т. 4 от тази правна норма е именно жилищно осигуряване. В конкретния случай, ако административният орган е приложил индивидуален подход към Ц.Й.И. е следвало да вземе предвид и този законов текст и съобразявайки се с него да предложи алтернативен вариант за жилищно настаняване, какъвто е регламентиран в чл. 45, ал. 1, т. 2 от ЗОбС /в резервните жилища се настаняват под наем за срок не по – дълъг от две години лица: т. 2. в семействата на които са налице остри социални или здравословни проблеми./.По повод аргументът на ответника, цитиран в оспорената заповед, че лицето – наемател не отговаря на изискванията, регламентирани в чл. 5,   ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖ, по делото са приложени удостоверение изх.  № Ц1021-13-20#1 от 14.01.2021 година; удостоверение № 13-00119442 от 13.01.2021 година и Удостоверение № 2 от 08.01.2021 година, от които е видно какъв е месечният доход на Ц.Й.И. и А.П.И.. Доводът, изтъкнат в откритото съдебно заседание, проведено на 26.04.2021 година от страна на процесуалния представител на ответника по делото, че декларираният от жалбоподателя годишен доход за двете лица, посочени в подадената от Ц.Й.И. декларация е в размер на 16 082 лева и 18 стотинки и надвишава регламентирания доход по чл. 5, ал. 7, а именно ¼ от нетния годишен доход да може да покрие пазарната цена на наема за жилище, съответстващо на нуждите на семейството. Тъй като същата е декларирала две лица, съгласно Раздел трети чл. 19 от Наредбата, нормативът по наредбата е 42 квадратни метра, т.е. гарсониера. Съдът не следва да кредитира тези твърдения, тъй като аргументирайки се по този начин, административният орган би следвало да представи безспорни доказателства за това, какъв е размерът на пазарната цена на наема за жилище, съответстващо на нуждите на семейството или поне да конкретизира сумата, с която годишният доход надхвърля тази пазарна цена, което не е направил. Изложените съображения в тази насока от страна на административния орган са неоснователни и не са подкрепени с приетите по делото доказателства. Видно от представеното и прието по делото удостоверение изх. № Ц1021-13-20#1 от 14.01.2021 година в графа „други добавки“ от месец 08.2020 година до месец 01.2021 година е вписана месечно получавана сума в размер на 50 лева, която финансова добавка не може да се счита като увеличен доход, тъй като същата е финансова помощ, отпускана във връзка с епидемичната обстановка в страна на ПМС, която помощ не е сума, която жалбоподателя ще получава от месец 08.2020 година занапред, а сума която ще получава до отпадане на основанието, т.е. до приключване на извънредните мерки, обосновани от епидемията от COVID-19 с ПМС, прекратяващо получаването на финансовата помощ. В тази връзка съдът намира възражението, отразено в протокола от съдебното заседание, проведено на 26.04.2021 година от страна на Ц.Й.И. за основателно и своевременно направено. Изхождайки от факта, че Ц.Й.И. е лице със 100 % тр.н.р. с чужда помощ, видно от Експертно решение на ТЕЛК № 3677 от 10.10.2018 година /лист 7 от делото/, приложение намира института на чл. 72, т. 5 от ЗХУ, който гласи, че целева помощ по чл. 69, т. 2 се предоставя за наем на общинско жилище.

От изложеното се налага извод, че заповедта би била правилно издадена и съобразена, при спазване на материалноправните разпоредби и съобразена с целта на закона, ако административният орган е съобразил обжалвания административен акт със здравословното състояние на Ц.Й.И., приложил е индивидуален подход към същата и е съобразил прекратяването на наемното правоотношение в потребностите на лице с увреждания.

По делото са приобщени и ксерокопия на приходни квитанции и фискални бонове за платени сметки към „***“ АД /лист 43 – 45 от делото/, касова бон за платена сметка към „Водоснабдяване и канализация“ ООД, както и разписка № 0400012362986516 от 21.01.2021 година за платена ел. енергия за периода 08.12.2020 година – 07.01.2021 година в размер на 73.22 лева /лист 49 от делото/. Към доказателствения материал са включени и ксерокопие от трудова книжка № 231 на А.П.И. /лист 12 от делото/; Амбулаторен лист № 81 от 06.01.2021 година, издаден на името на С.Т.С./лист 14 от делото/; ксерокопие от удостоверение за сключен граждански брак                     № ********** между А.П.И. и С.Т.С.на 20.11.2020 година /лист 15 от делото/. Видно от приложената по делото административна преписка, към момента на издаване на оспорената заповед, пред административния орган не са били представени писмени доказателства за семейното положение на А.П.И.. В подадената от Ц.Й.И. декларация от 29.01.2021 година също фигурират две лица като ползватели на отдаденото под наем жилище, поради което административният орган е посочил в Заповед № 407/16.03.2021 година, че са отпаднали условията за настаняване в общинското жилище на основание чл. 46, ал. 1, т. 7 от ЗОбС, тъй като съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

Но, за да бъде постановено обективно съдебно решение, съдът следва да вземе предвид разпоредбата на чл. 142, ал. 2 от АПК и следва да съобрази решението си, вземайки предвид цялостния доказателствен материал по делото, тъй като са налице нови обстоятелства и нови писмени доказателства, открити след издаването на заповедта на кмета на община Перник, но преди приключване на устните състезания в съдебното производство по нейното оспорване. Неплатените сметки за консумативи са платени, видно от приложените бонове за платени сметки към „***“ АД /лист 43 – 45 от делото/, касова бон за платена сметка към „Водоснабдяване и канализация“ ООД, както и разписка № 0400012362986516 от 21.01.2021 година за платена ел. енергия за периода 08.12.2020 година – 07.01.2021 година в размер на 73.22 лева /лист 49 от делото/. На основание чл. 19, ал. 2 от НРУУРОЖ следва да се счита, че домакинството се състои от петима членове, видно от Амбулаторен лист № 81 от 06.01.2021 година, издаден на името на С.Т.С./лист 14 от делото/ и ксерокопие от удостоверение за сключен граждански брак № ********** между А.П.И. и С.Т.С.на 20.11.2020 година /лист 15 от делото/.

От гореизложеното следва безспорен извод, че оспорената заповед не е съобразена с целта на закона, регламентирана в чл. 11, ал. 1 от ЗОбС, тъй като имотите и вещите – общинска собственост, следва да се управляват в интерес на населението в общината, съобразно разпоредбите на закона и с грижата на добър стопанин, поради което е налице основание за отмяна по чл. 146, т. 5 от АПК.

Относно разноските:

Жалбоподателят в производството не е заявил претенции за сторените разноски, поради което такива не се дължат.

С оглед изхода на делото направеното искане от страна на процесуалния представител на ответника по жалбата – старши юрисконсулт К.Л. за присъждане на разноски, представляващи юрисконсултско възнаграждение следва да бъде оставена без уважение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 407 от 16.03.2021 година на кмета на община Перник, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 46, ал. 1, т. 6 и                 т. 7 и ал. 5 от ЗОС и чл. 33, ал. 1, т. 6, във връзка с чл. 5, ал. 2, т. 7 от НРУУРОЖ, Решение № 10 на комисията по чл. 10 от НРУУРОЖ е прекратен сключения договор за наем на общинско жилище № 16Ж33039, находящо се в гр. Перник, кв. „***“, бл. ***, като незаконосъобразна.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно оспорване на основание              чл. 46, ал. 5, изр. последно от ЗОбС.

 

 

                                                                           Съдия:/П/