Решение по дело №3900/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1364
Дата: 20 юни 2019 г. (в сила от 3 юли 2020 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20187180703900
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1364

 

гр. Пловдив, 20.06.2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на двадесет и втори май през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря ДИАНА КАРАИВАНОВА, като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 3900 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба на „Ларм Груп“ ООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление: с. Калояново, община Калояново, област Пловдив, ул. „Опълченска“ № 15, представлявано от управителя Х.А.И.а, чрез адвокат А.Д., срещу Уведомително писмо изх. № 02-160-2600/8211 от 12.11.2018г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е определена оторизирана субсидия в размер на 0 лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г., по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна. Поддържа се, че подадените от контролиращото лице „Био Еллас“ АД данни до ДФЗ съдържат допусната техническа грешка като относно земеделското стопанство на оспорващия е посочен статус „био“, вместо „преход“, която грешка е довела до необосновано определяне на нулева субсидия. Твърди се, че при определяне на размера на подпомагането административния орган е следвало да вземе предвид данните подадени от правоприемника на контролиращото лице „Екогруп Италия – Клон България“, който е поел контрола върху стопанството след прекратяване на договора с  Био Еллас“ АД. Възразява се, че самото уведомително писмо не съдържа конкретни мотиви, от които да се установи основанието за налагане на санкцията. Поддържа се, че констатациите за неспазени базисни изисквания, ако въобще има такива, следва да се подкрепят с резултати от проведени проверки на място. Поддържа се, че административния орган не е спазил процедурата по въвеждане на данни от извършени контролни проверки като не е поискал информация от съответните контролиращи лица. Сочи се, че жалбоподателя не е уведомен за възможността да оспори констатациите на контролиращите лица. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Н. поддържа становище за неоснователност на жалбата.Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Със заявление УИН 16/040716/70568  от 12.05.2016г, бенефициентът „Ларм груп” ООД е заявил следните схеми и мерки за подпомагане за кампания 2016г: Схема за единно плащане на  площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Зелени директни плащания ВДП/, Схема за обвързано подпомагане за плодове /СП/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/ и Мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично  растениевъдство“, като е посочен 1 бр. земеделски парцел № 22191-192-1-4, в землище на с. Долна махала, площ 6,39 xa, с декларирана култура – вишни. Площта, заявена от „Ларм груп” ООД за финансово подпомагане по Мярка 11 е в размер на 6.39 ха. Кампания 2016г. е втора година от поетия ангажимент. В таблицата за ползваните парцели през 2016г, парцел 22191-192-1-4 е заявен с код БРП З указващ „състояние в преход”, съгласно Приложение № от към чл. 7, ал. 1 от Наредба № 4 от 24.02.2015г..

Към заявлението е приложен „Договор за контрол и сертифициране в областта на биологичното земеделие №BIO-253/14.05.2015г., сключен с контролиращо лице „Екогрупо Италия” ООД.

7. Според съставените на 31.08.2016г. инспекционни доклади от „Био Еллас“ АД е установено, че на заявените площи за подпомагане операторът „Ларм груп” ООД отглежда вишни, които към момента на  контролна проверка са във фенофаза на прекратяване на растежа на леторастите. Наблюдава се окапване на листата на леторастите, поради нападение от болестта сачмянка. Дърветата са девет годишни с множество израстъци – не е прилагана резитба. Не са констатирани несъответствия с приложимото законодателство. На оператора е дадена препоръка да приведе градината в добро агроекологично състояние. Установено е, че продукцията от вишни е продадена. В раздел „А“ - „Информация, свързана с площите на стопанството“ под графа „завършили прехода“ е отбелязана дата 16.02.2016г. Съставеният инспекционен доклад е подписан от управителя на „Ларм Груп“ ООД без отразени възражения.

8. От страна на „Екогрупо Италия” ООД е подадена молба изх. № 249/23.05.2017г.  до ДФЗ, в която е заявено извършване на промяна в регистъра на биологичното производство за края на предходния период на площите на оператора „Ларм Груп“ ООД, тъй като през 2015г. същият се е прехвърлил за контрол при „Екогрупо Италия” ООД от „Био Еллас“, поради отнемане на разрешението на това контролиращо лице. В тази връзка е посочено, че крайният срок на предходния период в документацията (инспекционни доклади и регистри при МЗХ) е записан 16.02.2016г., вместо 16.12.2016г. Посочено е, че „Екогрупо Италия” ООД няма достъп до данните на „Ларм Груп“ ООД в регистъра, за да направи корекция, тъй като операторът през 2016г. се е върнал за контрол отново при „Био Еллас“ и договорът е бил прекратен.

9. С писмо изх. № 92-252 от 27.06.2017г. на ДФЗ  контролиращото лице „Екогрупо Италия” ООД е уведомено, че операторът „Ларм Груп“ ООД е сключил договор от 17.12.2013г. за контрол с „Институт за контрол на биологични продукти Био Еллас“ АД, който е прекратен на 13.05.2015г. В тази връзка операторът е прехвърлила контролът по договор с „Екогрупо Италия” ООД от 15.05.2015г. Към месец юни 2017г. отново е регистриран в системата на контрол от „Институт за контрол на биологични продукти Био Еллас“ АД с договор № BG-60612 от 07.09.2016г. В тази връзка са предприети действия по обединяване на актиния и неактивния профил на оператора в базата данни.

10. С писмо от 21.11.2017г. управителят на  Ларм Груп“ ООД е уведомил министъра на земеделието и храните, че е налице допусната техническа грешка в данните подадени от контролиращото лице „Екогрупо Италия” ООД, като биологичният статус на стопанството следва да се счита от дата 16.12.2016г., а не от 16.02.2016г. В тази връзка е посочено, че в заявлението за подпомагане от април 2016г. правилно е посочен статус на стопанството в „преход“, поради което не са налице основания да бъде отказана субсидия за кампания 2016г.

11. С обжалваното Уведомително писмо изх. № 02-160-2600/8211 от 12.11.2018г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ на оператора „Ларм Груп“ ООД е определена оторизирана субсидия в размер на 0 лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г., по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г. Посочено е, че общата оторизирана сума за получаване е изчилена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършена задължителна административна и/или проверка на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните предоставени от заявителя. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл. 49 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” по ПРСР за 2014-2020г. В приложената таблица „Площи с констатирани несъответствия след извършени проверки по чл. 37 от ЗСПЗЗ“ по код за процесния парцел е установена разлика между декларираната площ -  6,39 xa и установената площ на парцела в размер на  0,14 ха, явяваща се наддекларирана площ. В колона десета „Площт на парцела след намаление за неспазени базови и други изисквания“ е установена стойност „нула“. Според поясненията към колона десета, неспазването на базовите изисквания е било установено чрез извършена административна проверка или проверка на място. В таблица „Площи с неспазени базови и други изисквания“ за процесния парцел, в колона дванадесета е отразено, че заявената от кандидата биологична дейност се различава от тази установена от контролиращото лице. Въз основа на посочените констатации в таблицата за установяване на средния размер на финансовото подпомагане са определени: 1) санкция и редукция в размер на 8996,68 лева /колона 12 – санкция, наложена съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови изисквания по управление за направленията от мярка 11 „Биологично земеделие” по ПРСР за 2014-2020г., б. „а“ Направление „Биологично растениевъдство“, б. А) „Базови изисквания“ от Методиката за намаляване и отказване на плащания по мярката, утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017г., издадена от министъра на земеделието и храните на основание чл. 13 от Наредба № 4 от 24.02.2015г.; 2) санкция за наддекларирани площи в размер на 201,53 лева /колона 20 – представляваща сбора на наддекларираната и санкционираната площ умножен по ставката за съответната дейност – 1439,4688). Общия размер на санкцията е определен на 9198,21 лв., представляващи сто процента от възможния размер на оторизираната субсидия при площ на парцела 6,39 и ставка 1439,4688.

12. В хода на съдебното производство бе представено писмо от 22.03.2019г., в което „Институт за контрол на биологични продукти Био Еллас“ АД удостоверява, че при контролните проверки на стопанството на оператора „Ларм Груп“ ООД не са установени несъответствия с изискванията на Регламент (ЕО) 834/2007 и 889/2008 и по време на прекратяване на договора контролният парцел е бил в преходен период на сертифициране.

13. По делото бе допусната съдебно – техническа експертиза с вещо лице Л.Г.М., чието заключение бе прието без възражения от старините и се кредитира с доверие от съда.  

Вещото лице е установило, че изключената за подпомагане наддекларирана площ от 0,14 ха, според представената извадка от одобрената за кампания 2016г. ортофотокарта представлява ивица по границите на парцел 22191-192-1-4, която не е заета от овощни насаждения. Площта от 0,14 ха представлява 2,24 % спрямо установената за подпомагане площ от 6,25 ха. Пояснено е, че санкцията в пълен размер от 100 %, освен на посоченото несъответствие, се дължи и на несъответствието в данните от заявлението за подпомагане, което сочи състояние на парцела „в преход“, а контролиращото лице е въвело в системата състояние „биологично“.

14. За удостоверяване компетентността си да издава катове от категорията на процесния ответникът представя заповед № 03-РД/715/27.06.2017 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на зам. изпълнителния директор на Фонда са делегирани правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.09.2009 г.

IV. За правото:

15. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

Съгласно чл. 46, ал. 1 от  Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (приложима ред ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г. ) Държавен фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция, одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.

По правилото на чл. 11, ал. 1, т. 3 вр. ал. 2, т. 3 и ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. годишният размер на плащанията за преминаване към биологично земеделие (периода на преход) за трайни насаждения е 736 евро/ха, а след прехода - в размер на 557 евро/ха. Плащания се предоставят на подпомаганите лица за срок, който не надвишава минималните периоди на преход към биологично производство съгласно чл. 36, ал. 1, чл. 37, ал. 1 и чл. 38 от Регламент на Комисията (ЕО) № 889/2008 за определяне на подробни правила за прилагането на Регламент (ЕО) № 834/2007 на Съвета относно биологичното производство и етикетирането на биологични продукти по отношение на биологичното производство, етикетирането и контрола (ОВ, L 250 от 18.09.2008 г.). Според чл. 13, когато при проверка на място или административни проверки се установи, че за съответните парцели, пчелни семейства или животни не са спазени базовите изисквания съгласно приложение № 2, плащанията за биологичните дейности се отказват или намаляват съгласно методика, утвърдена от министъра на земеделието, храните и горите.

Съгласно раздел V, б. „а“ Направление „Биологично растениевъдство“,  б. „А” „Базови изисквания“ от Методиката за намаляване и отказване на плащания, утвърдена със Заповед № РД 09-144 от 23.02.2017г. /http://www.dfz.bg/assets/11883/metodika_m11.pdf/ Държавен фонд „Земеделие” — Разплащателна агенция може да намали размера на финансовата помощ със сумата, изчислена за установената площ на парцела без тя да е наддекларирана, когато биологичната дейност за даден земеделски парцел се различава от заявената дейност от земеделския стопанин за същия парцел - бенефициентът декларира,  че даден парцел е в преход, а контролиращото лице предостави информация, че е биологичен или в обратния случай.

Съгласно чл. 43, ал. 3, т. 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП), когато: “ кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40”. Според чл. 7 вр. чл. 1, ал. 2, т. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (обн., ДВ, бр. 29 от 30.03.2018 г.,в сила от 30.03.2018 г.)  обработваемите земи по мярка 11 „Биологично земеделие" от ПРСР 2014 - 2020 г. са допустими за подпомагане, когато са засети със земеделска култура, която е налична или може да бъде установена чрез растителните остатъци от нея. В частност при отглеждане на  трайни насаждения, по смисъла на  чл. 9, ал. 1 вр. чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредбата № 2, временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност. 

Според чл. 49 ал. 1 – ал. 3 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, създава и поддържа електронна система, в която контролиращите лица въвеждат данни за извършените през текущата година проверки. Данните се въвеждат в Системата за въвеждане на данни от външни институции (СВДВИ) в срок до 30 октомври на годината, за която се отнасят.  Контролиращите лица изпращат в Министерството на земеделието и храните заверена разпечатка на въведените в електронната система данни в седемдневен срок от 30 октомври на годината, за която се отнасят. Съгласно ал. 4 (приложима редакция  ДВ, бр. 19 от 2017 г.) при установяване на допуснати технически грешки от страна на външните институции отстраняването им се извършва като контролиращите лица, допуснали техническата грешка, попълват "Заявление за редакция на въведени данни в "СВДВИ" по образец и го изпращат до Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, в срок до 31 декември на годината, за която се отнасят. Към заявлението се прилагат заверени копия на всички документи от извършените годишни физически проверки и допълнителни инспекции, отразяващи действителното състояние, налагащо корекцията във вече въведените данни. Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, предприема необходимите действия с оглед извършване на редакция на въведените данни съобразно допълнително предоставените документи.

По правилата на чл. 49 ал. 5 – ал. 6 от Наредба № 4 Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, и Министерството на земеделието и храните може да поискат от контролиращите лица всички необходими документи, свързани с въведените резултати от извършени през текущата година проверки на земеделски стопани. Функционирането на електронната система и достъпът до нея се уреждат със заповед на изпълнителния директор на ДФЗ – РА.

На интернет страницата на Държавен фонд „Земеделие“ – РА  /http://www.dfz.bg/bg/prescentar/to_2016_news/danni_proverki_agroekologiya/, с дата  13.12.2016 г. е публикувано съобщение, според което кандидатите по мярка 11 „Биологично земеделие” от ПРСР 2014-2020 могат да проверят резултатите от извършените от контролиращите лица проверки за Кампания 2016 г. на състоянието на парцелите. Данните са визуализирани в Системата за индивидуална справка по Директните плащания, секция „Агроекологични плащания” на интернет страницата на ДФ „Земеделие“. Достъпът до системата е с име и парола, която всеки земеделски стопанин е получил при подаване на заявление за подпомагане за Кампания 2016. Паролата за влизане в системата съвпада с персоналния код от „Заявление за подпомагане“ по директни плащания, който се намира в края на страницата „Резултати от автоматични проверки на въведените данни“ от заявлението за подпомагане. При установяване на разминавания в данните бенефициерите могат да се обръщат към контролиращото лице, с което имат сключен договор. При установяване на допуснати технически грешки от страна на външните институции отстраняването им се извършва до 31 декември на текущата година – за контролиращите лица. Външната институция, допуснала грешката, попълва „Заявление за редакция на въведени данни в „СВДВИ“ по образец и го изпраща до Министерството на земеделието и храните (МЗХ), което одобрява или отхвърля постъпилите заявления. Одобрените заявления се изпращат до ДФ „Земеделие“- РА, който предприема необходимите действия с оглед на извършване на одобрените от МЗХ корекции.

Съгласно чл. 45, ал. 1 – ал. 3 от  Наредба № 4 от 24.02.2015 г. кандидатите за подпомагане могат да правят промени в "Заявлението за подпомагане" и "Заявлението за плащане" по мярка "Биологично земеделие", в срока и при условията по чл. 11 или чл. 12 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. Промени в заявленията за подпомагане след изтичане на срока по чл. 12, ал. 1 от Наредба № 5 от 2009 г. могат да се извършат само в случай на очевидни грешки в съответствие с чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 227, 31 юли 2014 г.), признати от Държавен фонд "Земеделие" – Разплащателна агенция, на база на извършена проверка на информацията, съдържаща се в изискваните и предоставените документи с подаденото заявление за подпомагане в сроковете на съответната кампания. Промените могат да се правят по всяко време до одобряване (изцяло или частично) или отказ на плащането.

Според чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли заявленията за помощ, заявленията за подпомагане или исканията за плащане и всички удостоверителни документи, представени от бенефициера, могат да бъдат поправяни и коригирани по всяко време след подаването им в случай на очевидни грешки, признати от компетентния орган въз основа на цялостна преценка на конкретния случай и при условие че бенефициерът е действал добросъвестно. Компетентният орган може да признае очевидни грешки само ако те могат да бъдат непосредствено установени при техническа проверка на информацията, съдържаща се в документите, посочени в първа алинея.

16. При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен орган, в предписаната от закона форма, но при съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалноправните норми и целта на закона.

По делото безспорно се установява, че контролиращото лице Екогрупо Италия” ООД с молба изх. № 249/23.05.2017г. надлежно е уведомила Държавен фонд „Земеделие“ за допусната грешка в подадената информация от извършвания контрол върху оператора Ларм Груп“ ООД за кампания 2016г., а именно биологичният статус на стопанството следва да се счита от дата 16.12.2016г., а не от 16.02.2016г.  Действието по заявяване на редакция е извършено извън срока по чл. 49, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г., но преди окончателния срок за поправка на очевидни грешки, предвиден в чл. 45, ал. 3 - по всяко време до одобряване (изцяло или частично) или отказ на плащането. Правилото на чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 изрично допуска по всяко време да бъдат извършвани поправки на очевидни грешки във всички удостоверителни документи, представени от бенефициера, когато са признати от компетентния орган въз основа на цялостна преценка на конкретния случай и при условие че бенефициерът е действал добросъвестно. Разпоредбата на чл. 49, ал. 4 от Наредба № 4 от 24.02.2015 г. предвижда възможност за контролиращите лица да подадат заявление за редакция на въведени данни в СВДВИ, въз основа на което Държавен фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция, следва да предприеме необходимите действия с оглед извършване на редакция на въведените данни съобразно допълнително предоставените документи. Тук следва да се отбележи, че пропускането на срока за подаване на заявлението не е скрепено с изрична материалноправна  последица за бенефициера и това е напълно логично, доколкото последният нито има правната възможност да заяви извършването на поправката, нито носи задължението за подаване на коректна информация от осъществения му външен контрол.

Видно от съдържанието на писмо изх. № 92-252 от 27.06.2017г., в отговор на молбата от 23.05.2017г. ДФЗ не е уведомил контролиращото лице, че следва да подаде заявление за поправка на въведените данни, нито е взел отношение по основателността на искането. Обжалваното уведомително писмо е издадена на 12.11.2018г., като година по – рано самият бенефициер отново е уведомил Фонда, че е налице допусната грешка в данните от контрола за кампания 2016г. Каза се, по правилото на чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 компетентния орган може да признае очевидни грешки, когато те могат да бъдат непосредствено установени при техническа проверка на информацията, съдържаща се в документите. По делото не се формира спор, че при контролната проверка през месец август 2018г., извършена от Био Еллас“ АД, в стопанството на дружеството – жалбоподател не са установени несъответствия с приложимото национално и европейско законодателство, същото е произвело заявената култура, която е реализирана на пазар, за което са представени и съответни първични счетоводни документи. Тези обстоятелство изрично бяха потвърдено и в съдебното производство чрез надлежно изявление на контролиращото лице „Био Еллас“ АД, в което се сочи, че към момента на проверката стопанството следва да се счита във фаза на преход. При това положение не може да има съмнение, че ответният административен орган като е бил длъжен да проведе процедура по поправка на данните в СВДВИ е могъл преди издаване на акта, с който е отказал субсидията, да проведе нужната техническа проверка, за да признае наличието на допуснатата очевидна грешка. Без съмнение, след като грешката изхожда от действията на контролиращото лице, то в случая е налице и втората кумулативна предпоставка – добросъвестност на бенефициера. Допусната грешка не е от категорията на посочените в § 1, т. 5а от ДР на Наредба № 4 от 24.02.2015 г. изключения, поради което няма пречка да бъде отстранена.

Като е издал административния си акт при неизяснена фактическа обстановка ответният административен орган незаконосъобразно е засегнал правната сфера на бенефициера в степен по - голяма от необходимото. Санкцията в размер на 8996,68 лева /колона 12 – санкция, наложена съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови изисквания по управление за направленията от мярка 11 „Биологично земеделие” по ПРСР за 2014-2020г./ в случая се явява неправилно приложена и следва да бъде отменена, а преписката върната за ново произнасяне на административния орган, при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

17. В останалата част жалбата се явява неоснователна. Безспорно от данните по одобрената за кампания 2016г. ортофотокарта се установява, че площта от 0,14 ха е неправилно наддекларирана за парцел 22191-192-1-4 като обработваема, без върху същата да са били налице трайни насаждения. Тази констатация се потвърждава и от заключението на вещото лице по приетата без възражения на жалбоподателя експертиза. Оспорващият не представя и никакви доказателства за оборване верността на установеното от административния орган фактическо обстоятелство. Санкцията за наддекларирани площи в размер на 201,53 лева /колона 20/ се явява правилно и законосъобразно определена като сбор от наддекларираната и санкционираната площ умножен по предвидената  ставката за съответната дейност.

18. Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт следва да бъде отменен в частта на наложената санкция в размер на 8996,68 лева по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г. от ПРЗР 2014- 2020 г. В частта на санкцията за наддекларирани площи в размер на 201,53 лева административният акт се явява законосъобразен.

V. За разноските

19. С оглед очерталия се изход на делото на основание чл. 143, ал. 1 и ал. 4 и чл. 144 от АПК вр. чл. 78, ал. 3 от ГПК страните в настоящото производство имат право на разноски по съразмерност. На  жалбоподателят, съразмерно на уважената част от жалбата (8996,68 лв.), следва да се присъдят доказаните разноски в размер на 392 лева, включващи заплатен адвокатски хонорар и държавна такса. В полза на ответния административен орган следва да се присъди съразмерно юрисконсултско възнаграждение в размер на 2 лева върху минимален размер от 100 лева, определен от съда по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./. Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-160-2600/8211 от 12.11.2018г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, В ЧАСТТА, с което върху определената оторизирана субсидия в размер на 9198,21 лв. е наложена санкция в размер на 8996,68 лева /колона 12 – санкция, наложена съгласно раздел V „Намаления при неспазване на базови изисквания по управление за направленията от мярка 11 „Биологично земеделие” по ПРСР за 2014-2020г./ по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г.

ОТХВЪРЛЯ жалбата срещу Уведомително писмо изх. № 02-160-2600/8211 от 12.11.2018г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, В ЧАСТТА, с което върху определената оторизирана субсидия в размер на 9198,21 лв. е наложена санкция в размер на 201,53 лева /колона 20 – представляваща сбора на наддекларираната и санкционираната площ умножен по ставката за съответната дейност – 1439,4688) по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г.

ВРЪЩА преписката по заявление за подпомагане с УИН 16/040716/70568 за кампания 2016г. на Държавен фонд „Земеделие” за ново произнасяне при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОПРЕДЕЛЯ едномесечен срок за изпълнение на съдебното решение, считан от влизането му в законна сила.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция да заплати на „Ларм Груп“ ООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление: с. Калояново, община Калояново, област Пловдив, ул. „Опълченска“ № 15, сумата от 392 лева (триста деветдесет и два) лева, представляваща направени по делото разноски.

ОСЪЖДАЛарм Груп“ ООД, ЕИК  *********, със седалище и адрес на управление: с. Калояново, община Калояново, област Пловдив, ул. „Опълченска“ № 1,  да заплати на Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция, сумата от 2 (два) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /П/