РЕШЕНИЕ
№ 843
Смолян, 16.07.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Смолян - I-ви касационен състав, в съдебно заседание на осми юли две хиляди двадесет и пета година в състав:
Председател: | ИГНАТ КОЛЧЕВ |
Членове: | КАЛИНКА МЛАДЕНСКА ПЕТЯ ОДЖАКОВА |
При секретар РАДКА МАРИНСКА като разгледа докладваното от съдия КАЛИНКА МЛАДЕНСКА административно дело № 20247230700450 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 179 и сл. от АПК от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на „К И К ИНВЕСТ“, ЕИК: *, представлявано от управителя и представителя Д. И. К., със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], чрез адв. Д. Т., АК-., със съдебен адрес: [населено място], ., против Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе в точка ІІ, точка 2, подточка 2.1, с което са определени 8.0 промила на ТБО - 2022 г. за нежилищни имоти на предприятия и фирми в частта за к.к. Пампорово за 2022 г., с искане частично оспорваното решение да се отмени като нищожно, алтернативно като незаконосъобразно.
Твърди се в жалбата, че дружеството-жалбоподател е задължено лице за ТБО в к.к. Пампорово. Същото е обжалвало АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 2024-128-1/08.05.2024 г., издаден от инспектор „МДТ“ в отдел „МДТ“, оправомощен орган по приходите със Заповед № 31/24.01.2022 г. на Кмета на Община Чепеларе на основание чл. 107, ал. 3 от ДОПК във връзка с чл. 4, ал. 1-4 и чл. 9б от ЗМДТ, с който на дружеството е определено ТБО за 2019, 2020, 2021, 2022 и 2023 г. и е образувано адм. д. № 251/2024 г. по описа па Административен съд - гр. Смолян, по което се установило, че ТБО на к.к. Пампорово за 2022 г. е прието с Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе, с което се определят промилите за ТБО за 2022 г.
В жалбата се твърди, че Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе в точка II, точка 2, подточка 2.1, в което са определени размер на ТБО 8.0 промила за нежилищни имоти на предприятия и фирми в частта за к.к. Пампорово за 2022 г. е нищожно и в условията на алтернативност - незаконосъобразно. Твърди се, че частично оспорваното решение е нищожно поради материална незаконосъобразност - има закононарушение по процедурата, касаещо разпоредбата на чл. 66, ал. 3, т. 2 ЗМДТ, задължаваща Общински съвет - гр. Чепеларе да публикува план-сметката за обществено обсъждане на интернет страницата на общината в срока по чл. 69, ал. 2 от АПК, от което следва да проведе обществено обсъждане, каквото не е сторено, а това води до извод за незаконосъобразност на решението. Поддържа се, че в обжалваната част от решението са посочени само някакви обобщени промили за к.к. Пампорово, без да са конкретизирани разходите за всяка от трите дейности по чл. 62 от ЗМДТ, от което не ставало ясно как са формирани тези суми за всяка една от дейностите за к.к. Пампорово. Това е така, тъй като в Заповед № 384/02.09.2021 г. издадена на основание чл. 44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА, чл. 9, чл. 62, чл. 63, ал. 2, чл. 64 и чл. 66 от ЗМДТ с оглед организиране на сметосъбирането и сметоизвозването през 2022 г. е видно, че за к.к. Пампорово не се предвиждат съдове (пластмасови кофи, метални кофи, съдове тип „Бобър“ и други), а според т. 2 от същата заповед всеки собственик на застроен имот в к.к. Пампорово се задължава да осигури закрито място за съхранение на битовите отпадъци до тяхното извозване. В тази част оспореното решение не е съобразено със ЗУО, както и категорично противоречи на нормата на чл. 10 от Наредба № Н-4/02.06.2023 г. за условията и изискванията, на които трябва да отговарят площадките за съхраняване или третиране на отпадъци, на разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци и за транспортиране на производствени и опасни отпадъци. В Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Чепеларе липсва разпоредба, касаеща организиране на закрито място за съхранение на отпадъци, нито на какви условия трябва да отговаря, което създава изключителни затруднения на всички собственици и временни ползватели в к.к. Пампорово. Така за субектите на оспорваното Решение № 350/30.12.2021 г. остава напълно неясно защо дължат 8.0 промила ТБО, след като съдове за сметосъбиране не се осигуряват, но въпреки това в оспорваната част от същото решение ОбС определя един общ промил за гр. Чепеларе, където се осигуряват съдове и за к.к. Пампорово, където не само не се осигуряват, но и се задължават лицата, дължащи ТБО сами да организират сметосъбирането, длъжни са да събират в чували. Тоест на практика Община Чепеларе не предлага първата услуга за собствениците на к.к. Пампорово, а именно „сметосъбиране“ (в която следва да се включи и осигуряването на съдове), но ги задължава за ТБО за тази услуга, поради което решението в този смисъл е нищожно.
Твърди се в жалбата, че противно на закона в план-сметката на разходите, свързани с дейностите на битовите отпадъци за 2022 г. е включена и услугата „зимно поддържане и снегопочистванс в урбанизираните територии на Община Чепеларе“. Последното не представлява услуга по чл. 66 от ЗМДТ и включването на този разход в план-сметката води до нищожност на оспорваното решение. Твърди се, че нарушението на материалния закон води до нищожност на административния акт тогава, когато той е изцяло лишен от законово основание, при пълна липса на предпоставките на материалния закон. Така противно на разпоредбата на чл. 7 от ЗМДТ в оспорваната част на решението при определянето на промилите за ТБО за 2022 г. е включен незаконосъобразно и налог от 20% ДДС, въпреки, че към онзи момент такъв не се дължи, тъй като общините не са данъчно задължени лица на основание чл. 3, ал. 5 от ЗДДС. В жалбата се твърди, че съгласно чл. 7, ал. 1 от ЗМДТ ТБО се определя въз основа на материално-технически и административни разноски по предоставянето на услугата, като в случая напълно липсва разходо-оправдателна сметка за размера на ТБО за 2022 г., няма такава нито в докладната записка на кмета, нито в оспорваното решение. Твърди се, че в оспорваната част на решението е неразбираемо и не става ясно как се определя ТБО за к.к. Пампорово, като промилите са определени напълно произволно.
Прави се искане да се отмени Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе в точка ІІ, точка 2, подточка 2.1, в което са определени размер на ТБО 8.0 промила за иежилищни имоти на предприятия и фирми в к.к. Пампорово за 2022 г. като нищожно, алтернативно като незаконосъобразно.
С Определение № 172/11.02.2025 г., постановено по адм. д. № 450/2024 г. по описа на Административен съд - гр. Смолян, оставено в сила с Определение № 3436/01.04.2025 г., постановено по адм. д. № 3095/2025 г. по описа на Върховен административен съд, е оставена без разглеждане жалбата на „К И К ИНВЕСТ“, ЕИК: *, представлявано от управителя и представителя Д. И. К., със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], чрез адв. Д. Т., АК-., със съдебен адрес: [населено място], ., против Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе в точка ІІ, точка 2, подточка 2.1, с което са определени 8.0 промила на ТБО - 2022 г. за нежилищни имоти на предприятия и фирми в частта за к.к. Пампорово за 2022 г., в частта й относно искането Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе в точка ІІ, точка 2, подточка 2.1, с което са определени 8.0 промила на ТБО - 2022 г. за нежилищни имоти на предприятия и фирми в частта за к.к. Пампорово за 2022 г. да се отмени като незаконосъобразно, и е прекратено производството по делото в тази част.
В съдебно заседание жалбоподателят „К И К ИНВЕСТ“, [населено място], редовно призовано, не се представлява. В постъпила по електронната поща на съда по делото молба с вх. № 1392/08.07.2025 г. от надлежно упълномощеният му процесуален представител адв. Т. поддържа жалбата за нищожност на решението в оспорената му част. Прави искане да се постанови съдебен акт, с който се уважи жалбата и се присъдят разноски. Представени са писмени бележки.
Ответникът - Общински съвет - гр. Чепеларе, редовно призован, се представлява от надлежно упълномощеният му процесуален представител адв. С., която оспорва жалбата. Излага съображения за законосъобразност на оспореното решение и моли жалбата срещу него да се отхвърли. Претендира присъждане на направените разноски.
Смолянският административен съд, след като прецени събраните по делото доказателства и доводите на страните, прие за установено следното от фактическа страна:
С уведомление по чл. 66 от АПК (л. 32-33 от делото), публикувано на 29.11.2021 г. на официалния сайт на Община Чепелере, в раздел Обявления и заповеди, е обявено на заинтересовоните страни, че се открива производство по издаване на общ административен акт за одобряване на план-сметка на разходите на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 от ЗМДТ и определяне на таксата за битови отпадъци за 2022 г. В уведомлението е посочено следното:
„…В съответствие с изискванията на Закона за управление на отпадъците и ЗМДТ, Община Чепеларе предоставя на населението услуги по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.
Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно. За осигуряване на дейностите по управление на битовите отпадъци в План-сметката за 2022 г. са предвидени средства в размер на 1 487 668 лв., съгласно проект на предложение за решение на Кмета на Община Чепеларе до Общински съвет - Чепеларе, относно: Одобряване на План-сметка на разходите на общината за извършване на дейности по предоставяне на услугите по чл. 62 на ЗМДТ на територията на Община Чепеларе за 2022 г.
През следващата година общината не възнамерява да променя размера на промилите за дейностите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране, третиране на битовите отпадъци в съоръжения и инсталации, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване.
Заинтересованите лица и организации могат да участват в производство по издаване на акта по чл. 65 и чл. 66 от АПК, чрез представяне на писмени предложения и възражения по проекта за решение на електронната поща на общината [електронна поща], в едномесечен срок, считано от датата на оповестяване на уведомлението.
Настоящото уведомление да се оповести на интернет-страницата на Община Чепеларе на основание чл. 66, ал. 1 от АПК. Заинтересованите лица и организации могат да се запознаят с проекта за административен акт и с цялата информация, съдържаща се в преписката по издаване на общия административен акт в сградата на Център за услуги и информация - Чепеларе или от публикувания проект за решение.“
На същата дата 29.11.2021 г. на официалния сайт на Община Чепелере, в раздел Обявления и заповеди са публикувани и План-сметка за разходите на ТБО за 2022 г. и Докладна записка (л. 33 от делото).
С докладна записка изх. № 08-00-194/15.12.2021 г. на Кмета на Община Чепеларе (вх. № 294/15.12.2021 г. по описа на Общински съвет - гр. Чепеларе), приложена на л. 34-38 от делото, кмета на Община Чепеларе е предложил на Общински съвет - гр. Чепеларе на основание чл. 21, ал., т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 66 от, ал. 1 от ЗМДТ да вземе следното решение:
„ I. Одобрява План-сметката на разходите свързани с дейностите на битовите отпадъци през 2022 г., съгласно Приложение №1
II. Определя следните такси за битови отпадъци за 2022 г.:
1. За имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия и фирми:
1.1. За имоти, намиращи се в населени места гр.Чепеларе, к.к. Пампорово и с.Проглед, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 3,00 промила върху данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 1,20 промила:
- за обезвреждане па твърди битови отпадъци - 0,70 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 1,10 промила.
1.2. За имоти намиращи се в населени места с.Павелско, с.Хвойна, с.Малево, с.Орехово, с.Студенец, с.Забърдо, с.Зорница. с.Богутево, с.Лилеково, с.Острица, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 4,00 промила върху данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 1,60 промила;
- за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 0,92 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 1,48 промила.
ІІ. За нежилищни имоти на предприятия и фирми:
2.1. За имоти, намиращи се в населени места гр.Чепеларе, к.к.Пампорово, с.Проглед, с.Хвойна, с.Павелско, с.Малево, с.Орехово, с.Студенец, с.Забърдо, с.Зорница, с.Богутево, с.Лилеково, с.Острица, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 8,00 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 3,20 промила;
- за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 1,84 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 2,96 промила.
2.2. За нежилищни имоти на предприятия и фирми, за които има подадена до 30 ноември 2021 г. декларация по чл. 23, ал. 1 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе, таксата за услугите по сметосъбиране, извозване и обезвреждане се определя според количеството в лева за година, за стандартен съд, обслужван съгласно установения график, утвърден със Заповед № 384/02.09.2021 г. на Кмета на Община Чепеларе и цена за един съд, както следва:
- за контейнер тип „Бобър“ 1,1 куб. - 7 800 лв.
- за кофа тип „Нева“ 240 л. - 1 660 лв.
- такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 2,96 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка.“.
В Докладната записка на Кмета на община Чепеларе се сочи: „... Съгласно §16 и §17 от Преходните и заключителни разпоредби към Закона за изменението на ЗМДТ, срокът за одобряването на план-сметката и промяната в методиката за изготвянето на видовете основи, които служат за определянето на ТБО ще се прилага за втората година, следваща публикуването на резултатите от преброяването на населението и жилищния фонд.
Предвид тези обстоятелства, проектът на план-сметката на разходите свързани с дейностите на битовите отпадъци през 2022 г. в Община Чепеларе е разработен по досегашния ред и в съответствие с изискванията на чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ и глава II, раздел I от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе.
Съгласно чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ и чл. 19 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе, таксата за битови отпадъци се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на Общинския съвет, въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:
1. осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други;
2. събиране, включително разделно на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за третирането им;
3. проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО).
Разпоредбата на чл. 64, ал. 1 от ЗУО: „За обезвреждане на отпадъци на регионално или общинско депо за неопасни отпадъци и на депа за строителни отпадъци се правят отчисления в размер и по ред, определени с наредбата по чл. 43, ал. 2, на министъра на околната среда и водите съгласувана с министъра на финансите.“ Визираната наредба е Наредба № 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци.
Размерът на отчисленията, съгласно чл. 20 от Наредба № 7 от 19.12.2013 г. е в абсолютна стойност и се начислява за всеки тон депониран отпадък, като за 2022 г. е 95 лева за тон.
4. почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.
Размерът на ТБО се определя, както следва:
1. За жилищни и вилни имоти на граждани и юридически лица - пропорционално върху данъчната оценка, определена по норми съгласно Приложение № 2 от ЗМДТ:
2. За нежилищни имоти на юридически лица с установено ползване на определени съдове се подава заявление-декларация по образец - Приложение № 1 към Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе до кмета на общината, като се посочват базовите данни на недвижимия имот, както видът и броя на необходимите съдове. Когато лицата не са подали заявление образец в срок, те заплащат годишна такса пропорционално върху основа определена от Общинския съвет.
За нежилищните имоти на предприятия и фирми, за които има подадена декларация в срока на чл. 23, ал. 1 от Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услути в Община Чепеларе, таксата за услугите по сметосъбиране, извозване и депо се определя според количеството в лева за годината за стандартен съд съгласно установения график, утвърден със Заповед № 384/02.09.2021 г. на кмета на Община Чепеларе и определения промил за поддържане на териториите за обществено ползване.
Предлага през 2022 г. цената на съдовете за смет да се запази:
за контейнер тип „Бобър“ 1,1 куб. - 7 800 лв.;
за кофа тип „Нева“ 240 л. - 1 660 лв.
Съгласно чл. 67 от ЗМДТ размерът на такса битови отпадъци се определя в левове според количеството на битовите отпадъци. Когато не може да се установи количеството на битовите отпадъци, размерът на ТБО се определя в левове на ползвател или пропорционално върху основа, определена от Общинския съвет.
Предвид гореизложените обстоятелства, Общински съвет Чепеларе следва да определи такса битови отпадъци в левове според количеството на битовите отпадъци - на база брой заявени съдове и кратност на обслужване, както и пропорционално върху данъчната оценка или отчетната стойност - когато не може да се определи количеството на отпадъците, респективно - няма подадена молба за определяне на таксата, съобразно количеството на битовите отпадъци.
Съгласно чл. 17 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе, таксата не се събира в пълен размер, когато Общината не предоставя услугата и не извършва разходи по чл. 19 от Наредбата, както следва:
(2) За незастроени урегулирани поземлени имоти на граждани и юридически лица се дължи такса само за поддържане на чистотата на обществените места до реализиране на предвиденото застрояване в груб строеж, констатирано с протокол за строителна линия, протокол за степен на завършеност по реда на чл. 181, ал. 2 от Закон за устройство на територията (ЗУТ) или разрешение за поставяне на временни и преместваеми обекти, съгласно чл. 54 и чл. 56 от ЗУТ.
(3) Обстоятелствата по ал. 2 подлежат на проверка извършвана от съответните длъжностни лица към Община Чепеларе или кметовете на кметства и кметски наместници по населени места, като при необходимост се изискват допълнителни документи и/или декларации от собствениците, както и информация за ползвани през година услуги от „В и К“ ООД, Енергоснабдяване - Пловдив, клон Чепеларе или други доставчици. При констатирано ползване недвижимия имот таксата се събира в двоен размер за установения период.
Съгласно чл. 8, ал.1 от ЗМДТ Общинският съвет определя размера на таксите при спазване на следните принципи:
1. възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата;
2. създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;
3. постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси.
В проекта на план-сметката, предложена за одобряване са включени разходите, съгласно чл. 66, ал. 1, като общият размер на предвидените разходи за 2022 г. са 1 487 668 лв., показани в Приложение № 1 и се разпределят, както следва:
1. Разходи за дейности, свързани със сметосъбиране и смстоизвозване на битовите отпадъци - 637 632 лв. Услугата се предоставя по сключен договор от 2020 г. с външна фирма;
2. Разходи за поддържане, експлоатация и мониторинг на депата за битови отпадъци и други инсталации и съоръжения за обезвреждане, рециклиране и оползотворяване на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) - 380 636 лв.;
3. Разходи за почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване - 469 400 лв.
Общ размер на очакваните приходи от такса битови отпадъци за 2022 г., определени с план-сметката за 2022 г. при 100% събираемост възлиза на 1 311 199 лв. Следва да се има предвид, че отчетената сьбираемост на облога на ТБО е приблизително 75%. Разликата до размера за покриване на разходите по дейностите за чистотата през 2022г. в размер на 504 269 лв. следва да бъде насочена към мерки за събиране на стари задължения (недобори) и компенсиране със собствени приходи.
С извършване на дейността по сметосъбиране и сметоизвозване на битовите отпадъци и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и в изпълнение на изискванията на националното законодателство за управление на отпадъците, се полагат усилия за гарантиране на нормални санитарно-хигиенни условия на живот, недопускане замърсяване на обществени площи с битови отпадъци, както и образуване на нерегламентирани сметища.
За реализирането на тази цел въз основа на анализа на събираемостта на приходите през последните години, проектът на план-сметка за 2022 г. и във връзка със законовото изискване таксата да възстановява пълните разходи на общината по предоставянето на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа и поддържане чистота на териториите за обществено ползване предлагаме размера на промилите на ТБО за 2022 г., както следва:
Видове услуги |
2022г. граждани |
2022г. фирми |
І. ТБО за имоти намиращи се в гр. Чепеларе, с.Проглед и к.к. Пампорово в т.ч.: |
3,00%о |
8,00%о |
-сметосъбиране и сметоизвозване |
1,20%о |
3,20%о |
-депо |
0,70%о |
1,84%о |
-поддържане на териториите за обществено ползване |
1.10%о |
2,96%о |
|
|
|
ІІ.ТБО за имоти намиращи се в останалите населени места в т.ч.: |
4,00%о |
8,00%о |
-сметосъбиране и сметоизвозване |
1,60%о |
3,20%о |
-депо |
1,92%о |
1,84%о |
-поддържане на териториите за обществено ползване |
1,48%о |
2,96%о |
Независимо от увеличението на разходите по реда на чл. 66, ал. 1 ог ЗМДТ и чл. 19 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе през 2022г. не се предвижда промяна в таксата за битовите отпадъци за следващата година.
При изготвяне на План-сметката за 2022г. са взети под внимание следните промени:
1. При планиране на разходите за сметосъбиране и депониране е увеличено количеството отпадъци спрямо 2021 г. от 3 200 на 3 600 тона на година. След направен анализ за последните три години се наблюдава ръст в събраното количеството битов отпадък, като за 2019 г.- 3 366,72 тона, за 2020 г. - 3 582,68 тона и до октомври месец включително 2021 г. - 3 240,52 тона.
2. Запазване на цената на услугата при сметоизвоз и сметосъбиране от 2021 г.
3. Промяна в размера на отчисленията но чл. 64 от ЗУО - от 82,00 лв. на тон през 2021 г. на 95 лв. на тон през 2022г. През 2022г. е увеличена и цената на разходите свързани със сепариране и депониране на подситовата фракция и едрогабаритните битови отпадъци.
4. Увеличение на планиране на разходите в дейност „чистота“ по икономически елементи:
- промяна на минималната работна заплата от 650 на 710 лв. със съответните осигуровки на работниците;
- Издръжка - храна, облекло, материали, горива за 2 коли, външни услуги, текущ ремонт, командировки, застраховки, винетки за 2022 г. се запазва;
Целта с приходите от такса битови отпадъци да се финансират разходите свързани със сметосъбиране и сметоизвоз, депониране на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване.“
Към докладната записка са били приложени: 1. План-сметка за необходимите разходи за дейностите по сметосъбиране, сметоизвозване, обработка на депо и поддържане на териториите за обществено ползване - Приложение №1; 2. План-сметка за определяне на приходите но чл.66, ал. 1 от ЗМДТ в община Чепеларе по населени места за 2022г. - Приложение №2 (л. 39-40 от делето).
Съгласно приложеното на л. 41 от делото Становище, Постоянната комисия по бюджет и финанси, след като е разгледала предложението на кмета на общината относно Приемане на план-сметка за необходимите разходи по сметосъбиране и сметоизвозване, обработка на депо и поддържане на териториите за обществено ползване и определяне на такса битови отпадъци за 2022 година и станалите разисквания, е приела предложения от кмета на общината проект за решение.
Видно от Протокол № 33 от 30.12.2021 г. на заседание на Общински съвет - гр. Чепеларе, на 30.12.2021 г. е проведено ХХVІ-то редовно заседание на Общински съвет - гр. Чепеларе, чрез видеоконферентна връзка посредством електронната платформа „ZOOM“, при спазване на условията за кворум и лично участие чрез платформата ZOOM - за едновременно предаване и приемане на образ и звук. Посочената докладна записка на кмета на Община Чепеларе е била включена като т. 1.1 от дневния ред.
Общински съвет - гр. Чепеларе, след като е изслушал предложението на кмета на Община Чепеларе, Постоянната комисия по бюджет и финанси и след станалите изисквания на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, е взел следното решение № 350:
„I. Одобрява План-сметката на разходите свързани с дейностите на битовите отпадъци през 2022 г., съгласно Приложение №1.
II. Определя следните такси за битови отпадъци за 2022 г.:
1. За имоти на граждани и жилищни имоти на предприятия и фирми:
1.1. За имоти намиращи се в населени места гр.Чепеларе, к.к. Пампорово и с.Проглед, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 3,00 промила върху данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 1,20 промила:
- за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 0,70 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 1,10 промила.
1.2. За имоти, намиращи се в населени места с.Павелско, с.Хвойна, с.Малево, с.Орехово, с.Студенец, с.Забърдо, с.Зорница. с.Богутево, с.Лилеково, с.Острица, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 4,00 промила върху данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 1,60 промила;
- за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 0,92 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 1,48 промила.
ІІ. За нежилищни имоти на предприятия н фирми:
2.1. За имоти, намиращи се в населени места гр.Чепеларе, к.к.Пампорово, с.Проглед, с.Хвойна, с.Павелско, с.Малево, с.Орехово, с.Студенец, с.Забърдо, с.Зорница, с.Богутсво, с.Лилеково, с.Острица, в които общината е организирала събиране, извозване на битовите отпадъци и поддържане на териториите за обществено ползване - 8,00 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка, в т.ч.:
- за събиране и извозване на отпадъците - 3,20 промила;
- за обезвреждане на твърди битови отпадъци - 1,84 промила;
- за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 2,96 промила.
2.2. За нежилищни имоти на предприятия и фирми, за които има подадена до 30 ноември 2021 г. декларация по чл. 23, ал. 1 от Наредба за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе, таксата за услугите по сметосъбиране, извозване и обезвреждане се определя според количеството в лева за година, за стандартен съд, обслужван съгласно установения график, утвърден със Заповед № 384/02.09.2021 г. на Кмета на Община Чепеларе и цена за един съд, както следва:
- за контейнер тип „Бобър“ 1,1 куб. - 7 800 лв.
- за кофа тип „Нева“ 240 л. - 1 660 лв.
- такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - 2,96 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка.“
Решението е взето с мнозинство, като за него са гласували поименно 11 общински съветници от общо 13 общински съветници. „За“ са гласували общинските съветници А. Н., А. П., Г. К., Г. Х., Е. П., Е. Л., Л. И., Р. Ч., Р. С., С. П. и С. К..
Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе е прието на основание чл. 21, ал. 1, т. 7 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ. Решението е било оповестено на Официален уеб сайт на Община Чепеларе на 04.01.2022 г., за което по делото е представена разпечатка - л. 49-53 от делото.
При така установеното, съдът направи следните изводи по наведените твърдения за нищожност на частично оспорения административен акт:
Жалбата е процесуално допустима относно искането за обявяване на нищожност на частично оспорваното решение.
Съгласно чл. 149, ал. 5 от АПК, административните актове могат да се оспорят с искане за обявяване на нищожността им без ограничение във времето.
Дружеството-жалбоподател е доказало наличието на правен интерес от оспорването в качеството си на собственик на недвижим имот на територията на общината съгласно чл. 64 във връзка с чл. 11 от ЗМДТ - празно място, представляващо ливада, цялото от 1035 кв.м, съставляващо поземлен имот № 142, което попада в урегулиран поземлен имот - Озеленяване с неуредени регулационни сметки в кв. 15 по плана за регулация от 1966 г. на к.к. Пампорово, съгласно приложения по делото Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 94, том I, дело № 105/2005 г. на съдия по вписанията (нотариус) при Чепеларски районен съд и Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 2024-128-1/08.05.2024 г., издаден от Г. С. на длъжност инспектор „МДТ“ в отдел „Местни данъци и такси“ (л. 10-13 от делото).
С Решението на Общински съвет - гр. Чепеларе, в оспорената му т. ІІ, точка 2, подточка 2.1, е определен 8.0 промила на ТБО за 2022 г. за нежилищни имоти на предприятия и фирми, включително намиращи се в к.к. Пампорово.
В българското законодателството няма изрично формулирани основания, които да обосновават нищожност на административните актове. Единствено разпоредбата на чл. 173, ал. 2 от АПК, указва правомощията на съда, когато прецени, че актът е нищожен поради некомпетентност на органа, който го е издал. Според теорията и съдебната практика едни и същи основания могат да доведат както до унищожаемост, така и до нищожност на акта, като разграничението е в степента на засягане на акта от конкретния порок.
Настоящият съдебен състав приема, че частично оспореното решение е издадено от орган, който притежава необходимата материално правна компетентност за това. Аргументите в тази посока са следните:
Компетентността на общинските съвети да определят със свое решение размера на местните такси произтича от разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т. 7 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), а относно таксата за битови отпадъци (ТБО) и от чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ, в приложимата към разглежданата хипотеза редакция на разпоредбата - изм., обн. ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 17.02.2021 г.). Именно на посочените разпоредби се е позовал административния орган при постановяване на частично оспореното пред настоящия съдебен състав решение.
Ето защо следва да се приеме, че частично оспорения акт е приет от компетентен орган и не страда от порока липса на компетентност по смисъла на чл. 146, т. 1 от АПК.
При приемане на частично оспореното Решение № 350/30.12.2021 г., не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Въз основа на наличните по делото доказателства и описаната по-горе фактическа обстановка, съдът приема, че са спазени административно производствените правила, обезпечаващи законосъобразността на издадения общ административен акт
Спазени са разпоредбите на чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Откриването на производството по издаване на общия административен акт е оповестено публично чрез публикуване на интернет страницата на Община Чепеларе на Уведомление за проекта на план-сметката за необходимите средства за предоставяне на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане и експлоатация на депо, и поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване за 2022 г. Това публикуване на интернет страницата на Общината представлява „друг подходящ начин“ по смисъла на чл. 66, ал. 1 от АПК. Публикуваното уведомление съдържа съображенията, изложени в Предложението на Кмета на Община Чепеларе, предложените размери на ТБО и разпределението по услуги, както и посочване формите на участие на заинтересованите лица в производството, поради което е изпълнено изискването на чл. 66, ал. 2 от АПК.
Спазени са и разпоредите на чл. 66 от ЗМДТ. Изрично в публикуването уведомление е отразено, че се предлага на Общинския съвет да приеме решение, с което да одобри план-сметка за необходимите средства за финансиране на дейностите за всички населени места в общината за 2022 година, включваща необходимите разходи за осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци; събиране и транспортиране на отпадъците до регионалното депо, както и тяхното обезвреждане, вкл. и отчисленията по ЗУО, както и разходите за осъществяване на дейността по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, и да определи размера на ТБО по видове услуги за 2022 г. Заедно с уведомлението, като приложения към него, са публикувани и предложената за одобряване план-сметка за 2022 г. и докладната записка на Кмета на Община Чепеларе.
Изпълнени са и изискванията на чл. 69, ал. 1 и ал. 2 във връзка с чл. 66, ал. 1 и ал. 2 от АПК. Оповестена публично по реда, определен в чл. 66, ал. 1 от АПК, е следната форма на участие на заинтересованите лица в производството по издаване на акта: чрез представяне на писмени предложения и възражения по проекта за решение. Тази форма на участие е предвидена изрично в чл. 69, ал. 1, т. 1 от АПК. На заинтересованите лица е осигурена възможност да осъществят правото си на участие в разумен срок, съобразно правилото на чл. 69, ал. 2 от АПК, а именно - в едномесечен срок, считано от датата на оповестяване на уведомлението - 29.11.2021 г.
Спазени са и императивните правила при обсъждане, гласуване и приемане на частично оспореното решение. Налице е обсъждане и приемане на решението със съответни предложения за уточнение (изменение) на първоначално предложения проект от Председателя на Постоянната комисия по бюджет и финанси на Общински съвет - гр. Чепеларе. Частично оспорваното решение е прието при наличие на необходимия кворум и със съответното квалифицирано мнозинство съгласно императивното изискване на чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА, респективно - в резултат на поименно гласуване съобразно чл. 27, ал. 5 от ЗМСМА.
Частично оспореният общ административен акт не е опорочен и по своята форма.
С оглед характера на частично оспореното решение на общ административен акт, преценката за неговата материална законосъобразност следва да бъде извършена съобразно приложимия материален закон преди и към момента на приемането му.
Съгласно чл. 66, ал. 1 от ЗМДТ в приложимата към случая редакция (изм. - ДВ, бр. 14 от 2021 г., в сила от 17.02.2021 г.) дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 включват: 1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците - за услугата по чл. 62, т. 1; 2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци - за услугата по чл. 62, т. 2; 3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване - за услугата по чл. 62, т. 3.
Съгласно чл. 67, ал. 1-5 от ЗМДТ (в приложимата редакция касаеща процесното решение)
(1) Размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице се определя за календарна година при спазване на принципа за понасяне на разходите от причинителя или притежателя на отпадъците.
(2) Размерът на таксата за битови отпадъци за всяко задължено лице е сумата от размера на таксата за всяка услуга по чл. 62, която се определя, като разходите за сметка на таксата за битови отпадъци за текущата година от план-сметката, формирани по реда на чл. 66, ал. 13 за всяка услуга по чл. 62, се разпределят, като се приложи съответният начин за изчисление в зависимост от приетите от общинския съвет основи за услугите по чл. 62.
(3) Размерът на таксата за единица основа се определя в левове за всяка календарна година и се приема с решението на общинския съвет по чл. 66, ал. 3, т. 2 за одобряване на план-сметката.
(4) Количеството битови отпадъци е водеща основа за определяне на размера на таксата за битови отпадъци.
(5) Общинският съвет може да приеме основа или основи, различни от посочената в ал. 4, при условие че съществуват обективни обстоятелства, възпрепятстващи прилагането й.
Систематичното тълкуване на цитираните разпоредби формира извода, че размерът на таксата за битови отпадъци принципно следва да бъде определен според количеството на генерираните битови отпадъци. Това е критерият, който се явява приоритетен, като същия е в съответствие с Директива 2006/12 ЕО. Заложеният основен принцип обаче не е императивен. Той може да не бъде приложен, когато според нормата на чл. 67, ал. 5, обективни обстоятелства препятстват неговото приложение. В конкретния случай според съдебния състав е възприето от Общински съвет - гр. Чепеларе именно предвиденото изключение, за което са изложени и подробни мотиви.
В разглежданата хипотеза с оспорената т. ІІ, точка 2, подточка 2.1 от Решение № 350/30.12.2021 г., размерът на таксата за битови отпадъци е определен пропорционално (т. е. в промили) върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка на недвижимия имот. В този смисъл, органът е приел предвиденото в закона изключение от основното правило - това по чл. 67, ал. 5 от ЗМДТ, като в тази посока са налице подробни мотиви от страна на вносителя на предложението - кмета на Община Чепеларе. Тези мотиви очевидно са приети от общинските съветници. Общински съвет - гр. Чепеларе е определил такса битови отпадъци в левове според количеството на битовите отпадъци - на база брой заявени съдове и кратност на обслужване, както и пропорционално върху данъчната оценка или отчетната стойност - когато не може да се определи количеството на отпадъците, респективно - няма подадена молба за определяне на таксата, съобразно количеството на битовите отпадъци.
Следва да се отбележи, че при определяне размера на ТБО за 2022 г. е предоставена възможност в т. ІІ, точка 2.2 от Решение № 350/30.12.2021 г. на ползвателите на услугата за нежилищни имоти на предприятия и фирми, да подадат заявление - декларация по чл. 23, ал. 1 от наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги в Община Чепеларе, таксата за услугите по сметосъбиране, извозване и обезвреждане се определя според количеството в лева на година, за стандартен съд, обслужван съгласно установения график, утвърден със Заповед № 384/02.09.2021 г. на Кмета на Община Чепеларе и цена за един съд, както следва: - за контейнер тип „Бобър” 1,1 куб. - 7 800 лв.; - за кофа тип „Нева” 240 л. - 1 660 лв.; - такса за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване 2,96 промила върху по-високата между отчетната стойност и данъчната оценка.
Поради изложеното, решаващият съдебен състав приема, че оспореното решение не се явява в противоречие с приложимия материален закон и в този смисъл не е налице нарушение по смисъла на нормата на чл. 146, т. 4 от АПК.
С оглед застъпеното от настоящият съдебен състав виждане, за приложимост на нормата на чл. 67, ал. 5 от ЗМДТ при вземане на частично оспореното решение, както и изложените мотиви на вносителя на предложението, съдът приема, че частично оспореното решение не страда от пороците наведени в жалбата, поради което същата се явява неоснователна и подлежаща на отхвърляне ведно с произтичащите от това законни последици.
Предвид изхода от настоящия правен спор, съдът приема, че дружеството-жалбоподател следва да бъдат осъдено да заплати на ответника сторените разноски в общ размер на 2000 лв., от които: 1000 лева за заплатено адвокатско възнаграждение, съгласно приложения на л. 27 от делото договор за правна защита и съдействие, както и 1000 лева заплатено адвокатско възнаграждение пред ВАС по адм. д. 3095/2025 г.
Мотивиран от изложеното, Смолянският административен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата, подадена от „К И К ИНВЕСТ“, ЕИК: *, представлявано от управителя и представителя Д. И. К., със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], чрез адв. Д. Т., АК-., със съдебен адрес: [населено място], ., против Решение № 350/30.12.2021 г. на Общински съвет - гр. Чепеларе, оспорен като нищожен в частта му в точка ІІ, точка 2, подточка 2.1, с което са определени 8.0 промила на ТБО - 2022 г. за нежилищни имоти на предприятия и фирми в частта за к.к. Пампорово за 2022 г.
ОСЪЖДА „К И К ИНВЕСТ“, ЕИК: *, представлявано от управителя и представителя Д. И. К., със седалище и адрес на управление: [населено място], [улица], да заплати на Община Чепеларе разноски по делото в размер на 2000 лв. (две хиляди лева).
Решението може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Председател: | |
Членове: |