Р
Е Ш Е
Н И Е
№
358/03.07.2018г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана, в
съдебно заседание на двадесет и девети юни през две хиляди и осемнадесета
година в състав:
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
Членове:
СОНЯ КАМАРАШКА
МАРИЯ НИЦОВА
при секретар
Д*** Д*** и с участието
на прокурора Г***
А. разгледа докладваното
от съдията
ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
КАНД №282/2018г. по описа на
Административен съд Монтана
Производство
е по реда на чл.208 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК) във връзка с
чл.63 ал.1 Закон за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
С Решение №58 от 19.04.2018г.,
постановено по АНД №649/2017г., Районен съд Лом е потвърдил Наказателно
постановление №382 от 14.11.2017г. на Началника на Митница Лом, с което на П.Р.Ц.
***, на основание чл.123, ал.1 Закон за акцизи и данъчни складове (ЗАДС) е
наложена глоба в размер от 1000 (хиляда) лева, а на основание чл.124, ал.1 ЗАДС
в полза на държавата са отнети стоките предмет на нарушението.
Недоволен от така постановеното
решение касатора, чрез пълномощника си адвокат А., го обжалва и развива доводи,
че е неправилно, като моли да се отмени, като се постанови решение, с което
бъдат отменени наложените административни наказания. По същество на жалбата,
касатора не взема становище.
Ответната страна, чрез
пълномощника си юрисконсулт Й*** , в постъпило по делото писмено становище
излага доводи, че жалбата е неоснователна и моли да бъде отхвърлена.
Представителят
на Окръжна прокуратура Монтана дава мотивирано заключение, че жалбата е
неоснователна и атакуваното решение следва да се потвърди като правилно.
Настоящият
състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в
жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата
нормативна уредба намира за установено следното:
Касационната
жалба е подадена в срока по 211 АПК, от надлежна страна имаща правен интерес от
обжалването, поради което е допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА при
следните доводи.
За да потвърди наказателно постановление, Районен съд Лом е приел, че касатора е извършил
административно нарушение на разпоредбата на чл.99, ал.2, т.2 ЗАДС. Въззивния съд е приел
нарушенията и съпътстващата фактическа обстановка по извършването и
установяването им за безспорно установени, което го е мотивирало да потвърди
обжалваното наказателно постановление, като е изложил и мотиви за правилното
прилагане на разпоредбата на чл.27 ЗАНН.
Настоящият
съдебен състав счита, че въззивното решение е неправилно при следните доводи:
Настоящият съдебен
състав изцяло споделя мотивите на въззивния съд относно фактическите
установявания и извода, че е налице безспорно установено административно
нарушение на разпоредбата
на чл.99, ал.2, т.2 ЗАДС. В тази връзка настоящият съдебен състав счита за
необходимо да отбележи, че събраните писмени и гласни доказателства са обсъдени
обстойно от въззивния съд, като мотивите му относно фактическата обстановка
съпътстваща извършването и установяването на административното нарушение се
споделят изцяло и не следва да бъдат повтаряни повторно.
В рамките на служебна проверка по
чл.218, ал.2 АПК, настоящият съдебен състав установява, че е налице
несъответствие на въззивното решение с материалния закон. Такова е налице, тъй
като с ДВ бр.97/2017г. е променен размера на административните наказания
налагани на основание чл.123, ал.1 ЗАДС, като е посочено, че на физическо лице, което държи, предлага,
продава, превозва или пренася акцизни стоки без бандерол, когато такъв е
задължителен, или акцизни стоки, облепени с неистински или подправен бандерол
или с бандерол с изтекъл срок на валидност, се наказва с глоба в двойния размер
на дължимия акциз, но не по-малко от 500 лв., а при повторно нарушение - не
по-малко от 1000 лв.
В настоящият случай на касатора е наложено административно наказание глоба в
размер на 1000 лева, каквато е била минималната предвидена санкция в отменената
редакция на чл.123, ал.1 ЗАДС. Настоящият съдебен състав счита, че в оглед
правилно постигане на целите на наказанието визирани в чл.12 ЗАНН, с оглед
изменението на минималния размер на предвиденото административно наказание по
чл.123, ал.1 ЗАДС и при прилагане на разпоредбата на чл.3, ал.2 ЗАНН, следва да
се измени размера на наложеното административно наказание към минимума
предвиден в действащата редакция на санкционната разпоредба.
С оглед на изложеното, касационната инстанция намира, че съдебното решение е
неправилно, предвид което следва
да се отмени. Предвид обстоятелството, че делото е изяснено следва да се
постанови решение, с което да се отмени
обжалваното решение и се постанови решение по същество, с което при прилагане
на разпоредбата на чл.3, ал.2 във вр. с чл.12 ЗАНН да се измени размера на
наложеното административно наказание към минимума предвиден в действащата
разпоредба на чл.123, ал.1 ЗАДС.
Предвид гореизложеното и на основание
чл.221 АПК във вр. чл.63 ал.1 ЗАНН, настоящият касационен състав на
Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Решение
№58 от 19.04.2018г., постановено по АНД №649/2017г. по описа на Районен съд Лом
и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление №382 от
14.11.2017г. на Началника на Митница Лом, с което на П.Р.Ц. ***, на основание
чл.123, ал.1 Закон за акцизи и данъчни складове (ЗАДС) е наложена глоба в
размер от 1000 (хиляда) лева, а на основание чл.124, ал.1 ЗАДС в полза на
държавата са отнети стоките предмет на нарушението, КАТО намаля размера на
наложената глоба на основание чл.123, ал.1 Закон за акцизи и данъчни складове
(ЗАДС) от 1000 лева на 500 лева.
Решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: