РЕШЕНИЕ
№ 1451
Варна, 06.02.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Варна - VII състав, в съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | СТАНИСЛАВА СТОЕВА |
При секретар ДЕНИЦА КРЪСТЕВА като разгледа докладваното от съдия СТАНИСЛАВА СТОЕВА административно дело № 20247050701785 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 220 от Закона за митниците /ЗМ/.
Образувано е по жалба от „ПАРАЛАКС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от Ю. П., чрез адв. М. Д. от *** против Решение № РЗМ-5800-1149/32-891958/13.06.2024г. на Директор на ТД Митница София.
С решението е определен по МД MRN 21BG005100503197R3/15.09. 2021г., 21BG005100551140R9/01.12.2021г. и 21BG005100518684R8/11.10.2021г. нов код на стоките по ХС, КН и Тарик, определена е нова ставка мито от 3, 7 % на 6, 5 %, и са определени за доплащане публични държавни вземания общо в размер 15 774.07 лв. мито и 3 154.82 лв. ДДС, представляващи разликата между реално дължими и заплатени задължения по подадени митнически декларации, ведно с дължимите лихви.
Жалбоподателят счита, че административният орган неправилно е приел, че в случая следва да намерят приложение Правила 1, 3 буква б) и 6 от Общите правила за тълкуване на Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките и стоките да бъдат класирани в тарифните кодове на течностите за електронни цигари, които придават основния характер на изделието. Позовава се на практика на ЕС, в която многократно е подчертавал, че за да се гарантира правната сигурност и да се улесни контролът, решаващият критерий за тарифното класиране на стоките трябва по правило да се търси в техните обективни характеристики и свойства, така както са определени в текста на позицията по КН, както и в забележките към разделите или главите. Посочва също, че измененията в КН на ЕС се дължат на промени по седмия ревизионен цикъл на Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките (ХС), които се прилагат от 01.01.2022г., като са приети с Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/1832 на Комисията от 12.10.2021г. за изменение на Приложение 1 към Регламент (ЕИО) № 2658/87 на Съвета относно тарифната статистическа номенклатура и Общата Митническа тарифа. Приети са тълкувателни текстове в Обяснителните бележки към ХС за позиции 2404 и 8543, с оглед изясняване на обхвата им, като неправилно от митническите органи се придава обратно действие на посочените изменения, каквато те нямат.
Моли съда да отмени изцяло решението като незаконосъобразно, постановено в противоречие с приложимия материален закон и необосновано. Претендира направените в производството разноски и адвокатско възнаграждение, прилага списък.
В съдебно заседание се представлява от адв. З. Ж., който поддържа жалбата и иска съдът да постанови решение, с което да отмени процесното решение, издадено в нарушение на материалния закон.
Ответникът – директор на Териториална дирекция Митница София се представлява по делото от гл. юриск. Т. К., който оспорва жалбата. Иска съдът да отхвърли жалбата и постанови решение, с което потвърди обжалваното решение. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.
Настоящият съдебен състав на Административен съд-Варна, като се запозна с доводите на страните, прецени събраните доказателства в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа следното:
Жалбоподателят е декларирал с МД MRN 21BG005100503197R3/15.09. 2021г., 21BG005100551140R9/01.12.2021г. и 21BG005100518684R8/11.10.2021г. внос на стоки с режим "допускане за свободно обращение" стоки, определени като „еднократно електронно портативно наргиле /с 2% никотиново съдържание, с различни аромати/безникотиново съдържание, с различни аромати/“.
По реда на последващия контрол, на основание чл. 48 от Регламент (ЕС) № 952/2013 във връзка с чл. 84 ал. 1 т. 1 от ЗМ е извършена проверка на посочените митнически декларации и приложените към тях документи. За проверката е съставен Протокол № 32-808468/08.04.2024г. Дружеството е уведомено, че ще бъде издадено решение, с което ще бъде коригиран тарифния код на внесените с трите МД стоки, като вместо декларирания код по ТАРИК 8543 70 70 00 с мито 3.7% /електронни цигари за еднократна употреба без съдържание на никотин, следва да бъдат с код по ТАРИК 3824 99 57 00 с мито 6.5%. Във всяка една от МД се създава стокова позиция 2, като декларираните „Еднократно електронно портативно наргиле общо 61 200 броя като една стокова позиция - с 2% никотиново съдържание -32800 броя и безникотиново съдържание – 28 400 броя, са отделят в самостоятелни стокови позиции. Определени са за доплащане съответно – мито в размер на 15 774.07 лв. и ДДС в размер на 3 154.82 лв. Съдът констатира, че в представената административна преписка липсват данни за връчването на уведомлението, но възражение от страна на жалбоподателя за това, че не е уведомен за това, че ще бъде издадено решение не са правени нито в хода на административното, нито на съдебното производство.
Оспореното Решение № РЗМ-5800-1149/32-891958/13.06.2024г. на Директор на ТД Митница София е връчено на дружеството на 20.06.2024 г., а жалбата срещу него до съда е подадена на 04.07.2024 г. чрез куриер и е заведена в ТД Митница София на 05.07.2024г.
По делото е приобщена административната преписка, представена от ответника, както и Обяснителните бележки към ХС към позиция 2404 и към позиция 8543 и Заповед № ЗАВ-184/32-31435/28.01.2022г. на Директора на Агенция „Митници“. Страните не са направили други доказателствени искания.
При така установената фактическа обстановка съдът формира следните правни изводи:
Предмет на съдебен контрол за законосъобразност е Решение № РЗМ-5800-1149/32-891958/13.06.2024г. на Директор на ТД Митница София. Жалбата е подадена в срока по чл. 149 ал. 1 от АПК от лице с право и интерес от оспорване, срещу засягащ го индивидуален административен акт, който подлежи на пряк съдебен контрол на основание чл. 220 ал. 2 от ЗМ и е допустима.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
Съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, извършвайки контрол за законосъобразност на обжалвания акт, съдът не се ограничава с основанията, посочени от оспорващия, а е длъжен въз основа на представените доказателства да провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК.
Решението е издадено от компетентен орган. На основание чл. 84, ал. 1 от ЗМ за целите на прилагане на чл. 48 от Регламент (ЕС) № 952/2013 след вдигане на стоките митническите органи имат право да извършат последващ контрол чрез проверка на точността и пълнотата на информацията в декларациите и на придружаващите документи. Редът е регламентиран в чл. 84а и сл. от ЗМ.
На основание чл. 19 ал. 7 от ЗМ, вр. чл. 15 ал. 2 т. 8 от ЗМ, компетентен да се произнесе при извършен последващ контрол е митнически орган в териториалната структура на Агенция „Митници“, където са възникнали фактите и обстоятелствата, изискващи вземането на решение освен ако не е предвидено друго. В случая това е ТД Митница – София, предвид мястото на подаване на процесните митнически декларации – ТД Митница – Летище София. Решението е издадено от директора на ТД Митница – София, който има качеството на митнически орган, поради което е спазена материалната и териториалната компетентност на издателя на акта. Актът е издаден в предвидената в чл. 59 ал. 2 от АПК писмена форма, като съдържа всички изискуеми реквизити, включително подробно изложени фактически и правни основания за установяване на публични задължения.
Между страните не е спорно, че видът на стоката е еднократно електронно портативно наргиле, което по същество е електронна цигара за еднократна употреба, една част от които не съдържат никотин, а друга съдържат никотин, тяхната митническа стойност и другите факти и обстоятелства по вноса. Спорът е по приложението на новите кодове, възприети от ответника с оспореното решение.
Тарифното класиране (определяне на тарифния код) на стоките се извършва въз основа на Общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура (КН) на ЕС, която представлява приложение 1 към Регламент (ЕИО) № 2658/87 на Съвета относно тарифната и статистическа номенклатура и Общата митническа тарифа (включени в Част първа, Уводни разпоредби, раздел 1 на КН) и съобразно термините на позициите и подпозициите, както и забележките към разделите и главите на същата.
Според точка 1 на Общите правила за тълкуване на Комбинираната номенклатура текстът на заглавията на разделите, на главите или на подглавите има само индикативна стойност, като класирането се определя законно съгласно термините на позициите и на забележките към разделите или към главите и съгласно следващите правила, когато те не противоречат на посочените по-горе термини на позициите и на забележките към разделите или към главите. Съгласно т. 6, класирането на стоките в подпозициите на една и съща позиция е нормативно определено, съгласно термините на тези подпозиции и забележките към подпозициите, както и mutatis mutandis, съгласно горните правила при условие, че могат да се сравняват само подпозиции на еднакво ниво. Освен при разпоредби, предвиждащи обратното, за прилагането на това правило се вземат предвид и забележките към разделите и главите.
При интерпретирането на обхвата на позициите и подпозициите се вземат предвид също така и Обяснителните бележки към Хармонизираната система (ХС) за описание и кодиране на стоките, както и Обяснителните бележки към Комбинираната номенклатура.
КН на ЕС за 2021 г., е приета с Регламент за изпълнение (ЕС) 2020/1577 на Комисията от 21 септември 2020 година за изменение на приложение I, които се прилагат от 01.01.2021 г.
КН на ЕС за 2022 г., е приета с Регламент за изпълнение (ЕС) 2021/1832 на Комисията от 12 октомври 2021 година за изменение на приложение I, които се прилагат от 01.01.2022 г. Във връзка с приложението на КН на ЕС за 2022 г. са отразени промените на съюзно ниво по седмия ревизионен цикъл на Хармонизираната система за описание и кодиране на стоките (ХС), които се прилагат от 01.01.2022 г. Във връзка с приложението на КН на ЕС за 2021 г. е установено, че в периода 2019 - 2021 година тарифното класиране на еднократните електронни цигари следва да е в тарифните кодове на течностите за електрони цигари в позиция 3824, като приложимите кодове са 3824 99 56 или 3824 99 57, съответно за съдържащи/несъдържащи никотин, основавайки се на правила 1, 3, буква б) и 6 от Общите правила за тълкуване на КН, като е прието, че с оглед предназначението и употребата, течността, която се вдишва от потребителя, придава на изделието основния му характер. Във връзка с промените по седмия ревизионен цикъл на ХС, които се прилагат от 01.01.2022 г., в КН на ЕС от 2022 г. са въведени промени в номенклатурата по отношение на електронните цигари, както и течности и пълнители, които се използват с тях: - създадена е нова позиция 2404 за „Продукти, съдържащи тютюн, възстановени тютюни, никотин или заместители на тютюна или никотина, предназначени за вдишване без горене на продуктите; други продукти, съдържащи никотин, предназначени за въвеждане на никотин в човешкото тяло“ - въведена е дефиниция в забележка 3 към глава 24 на изразът „вдишване без горене на продуктите“ за целите на позиция 2404 - въведен е нов код 8543 40 00 за „Електронни цигари и подобни електрически изпарителни устройства за лично ползване“ - приети са тълкувателни текстове в Обяснителните бележки към Хармонизираната система към позиции 2404 и 8543, с оглед изясняване на обхвата им.
В европейското законодателство е налице определение за електронна цигара, дадено в чл. 2 § 16 от Директива 2014/40/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 3 април 2014 година за сближаване на законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки относно производството, представянето и продажбата на тютюневи и свързани с тях изделия и за отмяна на Директива 2001/37/ЕО: „електронна цигара“ означава изделие, което може да се използва за консумация на съдържащи никотин пари чрез мундщук, или компонент на това изделие, включително патрон и резервоар, и устройството без патрон или резервоар. Електронните цигари могат да бъдат за еднократна употреба или за многократна употреба посредством контейнер за многократно пълнене и резервоар, или да бъдат презареждани чрез патрони за еднократна употреба. В случая стоките „електронни цигари за еднократна употреба“ са внесени от жалбоподателя през 2021 г., като датата на последната митническите декларация е от 01.12.2021 г.
В КН на ЕС за 2021 г. е налице позиция „Електрически машини и апарати със специфична функция, неупоменати, нито включени другаде в настоящата глава“ и е била изрично предвидена подпозиция 8543 70 70 „Електронни цигари“. Предвид и описанието на продукта, възприето и в протокола за проверка на ответника от проверката, то същият попада в определението на Директивата за електронна цигара за еднократна употреба. Предвид, че през 2021 г. в КН на ЕС е бил предвиден код именно за такъв продукт, то внасяните електронни цигари правилно са класирани от жалбоподателя под предвидения за тях тогава код.
Няма причина, при така съществувалия в номенклатурата код, цялостният продукт „електронни цигари“, в случая за еднократна употреба, който е един от видовете електронните цигари, да бъде класиран не по конкретно предвидения код за това, а по кодове за някоя от компонентите на продукта, макар и водещи, както е сторил ответника с решението. Всяка една от частите на общото изделие – електронна цигара за еднократна употреба, не може да се използва отделно – нито батерията, нито пълнителя с течността, нито пулверизатора. Именно защото използваната в електронните цигари течност не е определяща за същността му, тъй като няма самостоятелно значение и употреба – отделно от устройството тя не може да се използва по предназначение, неправилно е прието от органа, че точно тя представлява критерий за тарифиране на продукта.
Различно е положението през 2022 г и насетне, когато уредбата и тълкуванията й вече са други, но в настоящия случай е приложима уредбата от 2021 г.
В тази връзка съдът намира, че промените са приложими към тарифно класиране на електронни цигари, течности пълнители за тях в КН на ЕС от 2022 г. насам, но не и за такива, като процесните, предмет на внос през 2021 г., когато е била приложима КН на ЕС за 2021 г. в сила при декларация за внос, а дадените насоки от Агенция „Митници“ са приложими, вкл. въвеждането на допълнителна мерна единица – „милилитър“ със заповедта от 28.01.2022г., за класиране на електронни цигари, течности и пълнители за тях в КН на ЕС от 2022 г. насам.
За неправилно обратно приложение на Обяснителни бележки, приети през 2022 г. към тарифното класиране на стоки за 2021 г. съдът съобрази и приетото в решение № 5578 от 08.05.2024 г на ВАС на РБ по адм. дело № 11526/2023 г. по аналогичен случай, в което се приема, че „тълкувателните текстове в Обяснителните бележки към ХС, касателно позиции 2404 и 8543 са приложими от 01.01.2022 г., но при липсата на тяхно обратно действие, те не могат да обосноват промяна в тарифното класиране на стоките, декларирани през 2021 година“.
На съда е известна и друга практика на ВАС на РБ по аналогични случаи, например решение № 1986 от 20.02.2024 г. по адм. дело № 8790/2023 г. (представено и от ответника в с.з. на 15.01.2025г.), в която е възприето тарифно класиране по мотивите на митнически органи, по основна компонента на електронните цигари -течност, а не като цялостен продукт, но съдът не я споделя относно тарифиране на вноса на електронни цигари през 2021 г., когато в приложимата КН на ЕС е бил изрично предвиден код за точно такъв продукт „електронни цигари“, който впоследствие не се открива в КН на ЕС за 2022 г. и следващи, т. е. последвали са промени, незасягащи настоящия случай.
По изложените съображения съдът намира, че приложените от административния орган тарифни кодове, с които са коригирани декларираните от жалбоподателя такива за процесните стоки са неправилни, следователно незаконосъобразно са установени задължения за довнасяне на мито и ДДС в посочения в акта размер. Решение № РЗМ-5800-1149/32-891958/13.06.2024г. на директора на ТД Митница София е незаконосъобразно поради издаването му в противоречие с материалния закон и следва да бъде отменено.
При този изход на делото на основание чл. 143 ал. 1 от АПК на жалбоподателя се следват направените по делото разноски, в доказания по делото размер общо 2250 лв. - 50 лв. за държавна такса и доказаното като платено адвокатско възнаграждение в размер на 2200 лв. Възражението за прекомерност на същото е неоснователно, тъй като размерът му не е над минималния такъв съгласно чл. 7 ал. 2 т. 3, във връзка с чл. 8 ал. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение № РЗМ-5800-1149/32-891958/13.06.2024г., издадено от директора на ТД Митница София.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „ПАРАЛАКС ТРЕЙД“ ЕООД, ЕИК *********, с адрес на управление гр. Варна, бул. „8-ми Приморски полк“ № 195, представлявано от Ю. П. разноски по делото в размер на 2250 /две хиляди двеста и петдесет/ лв.
Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му.
| Съдия: | |