Р Е Ш Е Н И Е
Номер 27.07.2018 година
гр. Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ
На
дванадесети юли Година 2018
В
открито заседание в следния състав
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАРИНА СТОЯНОВА
Секретар: Кремена Панайотова
като
разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА
АНД
№ 1089 по описа за 2018г., за да се произнесе съобрази:
Производството е по реда на чл. 59 и
сл. ЗАНН.
Образувано е по жалба на Т.Т.Т.,
подадена чрез адв. С.В. против наказателно постановление № 65 от 22.01.2018г. на
Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора.
В жалбата се твърди, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. Сочат
се подробни съображения. В съдебно заседание жалбоподателят лично и чрез адв. В.
заявява, че изцяло поддържа подадената жалба.
В съдебно заседание чрез мл.експерт И.
*** моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за
установено следното:
Жалбата е редовна и допустима -
подадена е в срок от надлежна страна.
С обжалваното наказателно
постановление № 65 от 22.01.2018г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара
Загора на нарушителя Т.Т.Т. на основание чл. 42 от Наредба за реда и условията
на отглеждане на животни компаньони на територията на Община Стара Загора и за
организация на работата в общински приют за безстопанствени животни е наложена
глоба в размер на 80 лева за това, че на 06.12.2017г. в около 13.00ч. в гр.
Стара Загора, на ул. Васил Левски № 2 по данни на свидетел очевидец И.М.В.
отглежда в притежавано от него избено помещение-гараж два броя животни
компаньони – кучета от порода Пинчер и Кокер Шпаньол, вързани на синджир с
дължина около 0,50м. По данни на Т. кучето от порода: кокер шпаньор е придобито
от него преди около 10 години, а кучето от порода: пинчер – от около 1 година. За
кучетата не са представени административни паспорти – нарушение на чл. 8, ал. 2
от Наредба за реда и условията на отглеждане на животни компаньони на
територията на Община Стара Загора и за организация на работата в общински
приют за безстопанствени животни.
Горното наказателно постановление е
издадено въз основа на АУАН № 22187/63 от 06.12.2018г., съставен от инспектор
КЕЧ при Община Стара Загора.
Във връзка с компетентността на актосътавителя
и на наказващия орган са представени заповед № 10-00-2358 от 28.11.2017г. и
заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015г., и двете на Кмета на Община Стара Загора.
С оглед изясняване на обстоятелствата
по делото, в хода на съдебното следствие са разпитани П.Г.Т. – актосъставител, М.К.Р.
– свидетел при съставяне на акта, както и С.В.С.– съсед на жалбоподателя и П.З.П.–
зет на жалбоподателя.
Съдът
намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно
постановление на това основание.
На първо място, и в АУАН, и в НП са
описани две нарушения: 1. отглеждане на животни компаньони на места, забранени
със Наредба за реда и условията на отглеждане на животни компаньони на
територията на Община Стара Загора и за организация на работата в общински
приют за безстопанствени животни и 2. отглеждане на животни компаньони без да
има издаден административен паспорт за тях.
Съдът констатира, че е налице
разминаване между описаните нарушения и тяхната правна квалификация.
Актосъставителят е квалифицирал
първото нарушение като такова по чл. 8, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата, а второто –
като такова по чл. 2, ал. 1 и ал. 4 от Наредбата.
Посочените квалификации на нарушенията
не са точни и с това е ограничено правото на нарушителя да разбере вида и
характера на повдигнатото срещу него административнонаказателно обвинение.
Разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от
Наредбата вменява в седем точки различни задължения за лицата, които отглеждат
или се грижат за животни компаньони, а в ал. 2 на същата разпоредба е
въздигната забрана за отглеждане на животни компаньони в изрично посочените в наредбата места. Не
става ясно кое от посочените две нарушения е извършил Т. според актосъставителя.
Разпоредбата на чл. 2, ал. 1 от
Наредбата урежда реда и сроковете за деклариране придобиването на куче, а чл.
2, ал. 4 от Наредбата – забраната за отглеждане на животни компаньони без
административен паспорт. Извършител на първото нарушение може да бъде само
собственикът на куче, а на второто – всяко лице, което отглежда
животно-компаньон. Не става ясно кое от посочените две нарушения е извършил Т.
според актосъставителя.
Същевременно наказващият орган е
квалифицирал двете нарушения като едно и то такова по чл. 8, ал. 2 от Наредбата
и е наложил едно наказание – на основание чл. 42 от Наредбата, което е
недопустимо. Разпоредбата на чл. 18 ЗАНН предвижда когато едно и също лице
извърши няколко отделни нарушения, наложените наказания да се изтърпяват
поотделно за всяко едно от тях, т.е. когато има две нарушения – всяко от тях
следва да има отделна правна квалификация и за всяко от тях следва да бъдат
наложени отделни наказания.
На второ място, при посочване на
мястото на извършване на нарушението, което е основен елемент от фактическия
състав, е допуснато разминаване между посоченото в АУАН и НП. Актосъставителят
е вписал, че животните компаньони се отглеждат в гараж, а наказващият орган - в
избено помещение – гараж. Не става ясно къде точно са отглеждани животните. В
процесната Наредба избеното помещение и гаражът са визирани по отделно.
Недопустимо е едва в хода на съдебното
следствие, от показанията на свидетеля П., да се установява, че в гаража на
жалбоподателя е отглеждано куче от порода: кокер шпаньол, а в избеното
помещение – куче от порода: пинчер.
На трето място, в АУАН е посочено, че
кучето от порода: пинчер е придобито от Т. преди около 10 месеца, а в НП, че е
придобито – преди около година.
Доколкото при описване на нарушението
не са посочени други индивидуализиращи белези за двете кучета освен породата им
и момента на придобиването им, съдът намира, че посоченото разминаване е
съществено. То касае индивидуализацията на конкретното куче от порода: пинчер.
За да бъде ясно и точно административнонаказателното обвинение следва да бъде
посочено и от актосъставителя, и от наказващия орган кога е придобито то, тъй
като в противен случай се поставя въпросът – дали описаното в НП куче е същото
като това, описано в АУАН.
Съдът намира, че посочените
процесуални нарушения, допуснати от актосъставителя и от наказващия орган в
хода на административнонаказателното производство са съществени и не могат да
бъдат отстранени от съда. Те ограничават правото на защита на нарушителя и
обуславят отмяна на наказателното постановление на това основание.
С оглед пълнота на изложението съдът
намира за необходимо да отбележи, че описаното в АУАН и НП нарушение на
Наредбата, касаещо отглеждане на животни компаньони на забранени за това места останаха
недоказани в настоящото производство.
И актосъставителят, и свидетелят по
акта не са присъствали при установяване на нарушението. Единственият
свидетел-очевидеч на твърдените нарушения е И.М.В.. Последната обаче не е
намерена на посочения в АУАН адрес, който съвпада с постоянния и настоящия й
адрес и поради фактическата невъзможност да бъде издирена и призована, бе
заличена от списъка на лицата за призоваване.
Обстоятелствата, установени от
свидетелите Т. и Р., че в гаража на жалбоподателя има купички за вода и храна
за животни, както и синджири за такива, не води непременно до извода за
извършено нарушение на процесната Наредбата. Причините за поставянето им там
могат да бъдат много и различни.
Освен това следва да се отбележи, че Наредба
за реда и условията на отглеждане на животни компаньони на територията на Община
Стара Загора и за организация на работата в общински приют за безстопанствени
животни е приета с решение № 1195 от 25.10.2017г. на Общински съвет Стара
Загора и е влязла в сила на 26.11.2017г.
С тази наредба е отменена Наредба
за реда и условията при отглеждане на животни в населените места на Община
Стара Загора. В чл. 26 от последната се забранява отглеждането на животни
компаньони и гълъби на открити тераси и балкони в сгради в режим на етажна
собственост.
Едва с разпоредбата на чл. 8, ал. 2 от
Наредба за реда и условията на отглеждане на животни компаньони на територията
на Община Стара Загора и за организация на работата в общински приют за
безстопанствени животни е въведена забрана за отглеждане на животни компаньони
в гаражи и избени помещения.
Прави впечатление, че новата Наредба
е влязла в сила на 26.11.2017г., а нарушението е извършено само десет дена след
това – на 06.12.2017г. Съдът намира, че в конкретния случай наказващият орган е
следвало да приложи по отношение на жалбоподателя Т. разпоредбата на 28 ЗАНН –
да го предупреди устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението
ще му бъде наложено административно наказание. В случая е важно да се отбележи
също, че нарушението е извършено за първи път и от деянието не са настъпили
вредни последици - от показанията на свидетелите С.и П.се установява, че
животните са гледани добре – давани са им редовно вода и храна, извеждани са
редовно на разходки и по никакъв начин не са били малтретирани.
Неоснователно е искането на въззивника
да му бъдат присъдени, направените в хода на настоящото производство разноски.
В Закона за административните
нарушения и наказания не е уредена отговорността за разноски на страните.
В производството пред районния съд по
разглеждане на жалби срещу наказателни постановления, при субсидиарно прилагане
на НПК, когато наказателното постановление е отменено, не се присъждат разноски
в полза на нарушителя, както когато подсъдимият бъде оправдан в наказателното
производство не се присъждат разноски срещу държавата.
В този смисъл е и решение № 568 от
20.12.2013г. по КАНД № 548/2013г. по описа на Административен съд – Стара
Загора.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 65 от
22.01.2018г. на Й.П.Н.- заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на
основание чл. 42 от Наредба за реда и условията на отглеждане на животни
компаньони на територията на Община Стара Загора и за организация на работата в
общински приют за безстопанствени животни на Т.Т.Т., ЕГН: ********** е наложено
административно наказание глоба в размер на 80 лева за извършено нарушение на чл.
8, ал. 2 от Наредба за реда и условията на отглеждане на животни компаньони на
територията на Община Стара Загора и за организация на работата в общински
приют за безстопанствени животни.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване
на съобщението.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: