РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 658/2.4.2021г.
гр. Пловдив, 02.04.2021 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на осемнадесети
февруари през две хиляди и двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МИЛЕНА ДИЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ
: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА ПЕТРОВА
при секретаря Д. Й. и участието на прокурора И.
Д., като разгледа докладваното от чл. съдия ТАТЯНА ПЕТРОВА КНАД № 64 по
описа за 2021 год., за да се
произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството, жалбите
и становищата на страните:
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63,
ал. 1, изр. второ от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
2. Образувано е по касационна жалба,
предявена от „Калфа-Ауто“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.
***, представлявано от управителя Т.П.К., чрез пълномощника си адвокат Х., против Решение № 260654/03.12.2020 г.
на Пловдивския районен съд, постановено по АНД № 4241/2020 г. по описа на същия
съд, потвърждаващо Електронен фиш /ЕФ/
Серия Г № 0018854 за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, с което на жалбоподателя, на основание чл.
638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането
/КЗ/, е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева, за нарушение на чл.
483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в изводите, че атакуваният съдебен акт е неправилен и незаконосъобразен.
Иска се решението на ПРС и ЕФ да бъдат отменени. Претендира се присъждане на
разноските по делото.
3. Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР гр. Пловдив,
не
взема конкретно становище по спора.
4. Участвалият
по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава
заключение, че жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За
допустимостта:
5.
Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален
срок и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява
ДОПУСТИМА.
ІІІ. За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от „Калфа-Ауто“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и
адрес на управление гр. ***, представлявано от управителя Т.П.К., срещу ЕФ № Серия
Г № 0018854 за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, с което на жалбоподателя, на основание чл.
638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от КЗ, е наложена имуществена
санкция в размер на 2000 лева, за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
При извършена
проверка на 06.06.2020 г. в 09,24
часа в гр. Пловдив, ул.
„Братя Бъкстон“ до № 120,
е заснето с автоматизирано техническо средство/система № SD2D0011 движението на лек автомобил “МЕРЦЕДЕС
С 350 БЛУТЕК” с рег. № ***, собственост на „Калфа – Ауто“ ЕООД, за който няма валиден
договор за сключена задължителна застраховка “Гражданска отговорност” за автомобилистите
в Република България, с което виновно е нарушена
разпоредбата на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ, във вр. с чл. 638, ал. 4, вр. ал. 1, т. 2, вр. чл.
461, т. 1 от КЗ.
Административното наказание е наложено
при тази фактическа и правна обстановка. Към доказателствения материал по
делото са приобщени снимков материал и Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 18.02.5133 от 20.02.2018 г. със срок на валидност 20.02.2028 г.
7. С обжалваното пред настоящата инстанция решение,
първоинстанционният съд е потвърдил спорния ЕФ. За да
постанови този резултат, районният
съд е приел, че от обективна и субективна страна жалбоподателят е осъществил
състава на процесното административно нарушение. Приел е също така, че при
издаване на ЕФ не са допуснати съществени процесуални нарушения.
ІV. За правото:
8. Решението е неправилно.
9.
За разрешаването на
настоящия административноправен спор е необходимо да бъдат съобразени
приложимите в случая правни норми.
Според чл. 647, ал. 3 от КЗ когато с
автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето
управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ
застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска
отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на
контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за
движение по пътищата. Електронният фиш се изпраща на собственика на моторното
превозно средство с препоръчано писмо с обратна разписка. Собственикът е длъжен
в 14-дневен срок от получаването му да заплати глобата или имуществената
санкция по чл. 638, ал. 4 и 6. Член 189, ал. 5 от Закона за движение по
пътищата не се прилага.
Съобразно, правилото на чл. 189, ал. 4
от ЗДвП, при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава
електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното
нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби,
размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
Легална дефиниция на понятието
„Автоматизирани технически средства и системи" (АТСС) е дадено в § 6, т.
65 от ДР на ЗДвП и това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които
установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на
контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган и б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.
Детайлно, условията и редът за
използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата, са уредени
с НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. (наричана за краткост Наредбата), приета на основание чл.
165, ал. 3 от ЗДвП.
В чл. 4, ал. 1 от Наредбата е
предвидено, че за осъществяване на контрол на участниците в движението по
пътищата се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на
Закона за измерванията, притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в
регистъра на Българския институт по метрология, като всяко автоматизирано
техническо средство и система за контрол на правилата за движение и изготвените
статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения –
видеозаписи, притежават уникален идентификационен номер (чл. 5, ал. 1 от
Наредбата).
Според чл. 10, ал. 1 и 3 от Наредбата,
за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно
приложението, като при работа с временно разположени на участък от пътя
АТСС за контрол на скоростта, протоколът се попълва за всяко място за контрол и
се съпровожда със снимка на разположението на уреда.
За осъществяване на контрол с АТСС
служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага
АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока, като включва
АТСС и извършва необходимите първоначални настройки за започване на
автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на
измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява
наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и
подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение.
След изтичане на времето за контрол служителят изключва АТСС, като информацията
със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация
или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с
установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10 (чл. 9, ал. 1 –
4 от Наредбата).
10.
Цитираните до тук правни норми съотнесени към конкретиката на настоящия
казус, налагат да се приеме следното:
Действително, следва да се констатира,
че оспореният ЕФ съдържа всички изискуеми от закона реквизити. Това обаче, не е
в състояние да санира допуснатите нарушения на административнопроизводствените
правила при неговото издаване, а именно:
- На първо място, по делото не са ангажирани
доказателства от ответната организация, че използваното в случая АТСС № SD2D0011 притежава удостоверение за одобрен тип и че същото е вписано
в регистъра на Българския институт по метрология. Действително по делото е
представено удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133, но
то по никакъв начин не може да се обвърже с посоченото такова в издадения ЕФ с №
SD2D0011. Т.е. не
може да се направи еднозначен и непротиворечив извод, че използването в случа
АТСС отговаря на изискванията на чл. 4, ал. 1 от Наредбата;
- На следваща място, представената по
делото снимка на процесното превозно средство не притежава предвидения в чл. 5,
ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., уникален идентификационен номер;
- От данните по делото не се установява
да е изпълнено и императивното изискване на горецитирания чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., а именно да е попълнен протокол съгласно
приложението към цитирания член от наредбата за използваното мобилно АТСС за
контрол.
Така допуснатите нарушения на
административнопроизводствените правила се преценяват от настоящия съдебен
състав като съществени, а това има за последица отмяна на процесния ЕФ.
13. Изложеното до тук, не е съобразено от
първоинстанционния съд при постановяването на обжалваното в настоящото
производство решение, поради което въпросният съдебен акт се явява неправилен и
като такъв ще следва да бъде отменен, като наред с това се постанови и отмяна
на потвърдения с него електронен фиш.
V. За разноските:
14. При посочения изход на спора, на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН във
връзка с чл. 143, ал. 1 от АПК, на касационния жалбоподател се дължат
извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 420 лв.
- заплатеното адвокатско възнаграждение.
Водим от горното, и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във
връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският административен съд,
деветнадесети касационен състав,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Решение № 260654 от
03.12.2020 год. на Пловдивски районен съд, ХVІІ наказателен състав, постановено
по АНД № 4241 по описа на същия съд за 2020 год., като вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТМЕНЯ
Електронен фиш Серия
Г № 0018854 за налагане на
имуществена санкция за нарушение, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство или система, с което на „Калфа-Ауто“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на
управление гр. ***, представлявано от управителя Т.П.К., на основание чл. 638, ал. 4, вр. ал.
1, т. 2, вр. чл. 461, т. 1 от КЗ, е наложена имуществена санкция в размер на
2000 лева, за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Пловдив да
заплати на „Калфа-Ауто“ ЕООД, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр.
***, представлявано от управителя Т.П.К., сумата от 420 лева, представляваща заплатеното
възнаграждение за един адвокат.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.