Решение по дело №505/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 94
Дата: 29 януари 2024 г. (в сила от 29 януари 2024 г.)
Съдия: Цветелина Борисова Гоцова
Дело: 20237160700505
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                   94

 

гр. Перник, 29.01.2024г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

Административен съд - Перник, в открито съдебно заседание, проведено на шестнадесети януари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

                                                                               СЪДИЯ: ЦВЕТЕЛИНА ГОЦОВА

 

при секретар Наталия Симеонова, като разгледа докладваното от съдия Гоцова административно дело № 505/2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с  чл. 13, ал. 6 от Закона за социалното подпомагане (ЗСП).

Образувано е по жалба на  С.Ц.Г.,***, чрез адв. Х.Х. *** срещу Заповед № ЗСП/Д-РК/3660 от 20.09.2023г. на директора на дирекция „Социално подпомагане“ – Перник, с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия за отоплителен сезон 2023/2024, потвърдена с Решение № 14-РД06-0044 от 24.10.2023г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Перник.

Жалбоподателката заявява, че е пенсионер, разведена, живее сама, инвалид е със 76 % ТНР, като всяка година получава целева помощ за отопление. Сочи, че сегашното решение е мотивирано с довода, че губи правото на целева помощ за отопление поради това, че има участие в капитала на търговски дружества, поради което заявеното от нея искане не отговаряло на условията на чл. 10, ал.1, т.2 от ППЗСП /изм. ДВ бр. 44 от 2023 г., в сила от 1.06.2023 г./. Моли да се има предвид, че нормата на чл. 10, ал.1, т.2 от ППЗСП, в редакцията й след изменението, противоречи на чл.2, ал. 3 от ЗСП като нормативен акт от по-висока степен, противоречи и на европейското социално законодателство. Счита, че заповедта е незаконосъобразна, издадена в противоречие с материалните разпоредби и целта на закона.

В съдебно заседание жалбоподателката, чрез процесуалния си представител адв. Х., поддържа жалбата. Твърди, че бил игнориран факта, че в едното дружество жалбоподателката е продала дяловете си, а другото дружество е в ликвидация от 2009г. и е с прекратена търговска дейност. Моли съда да постанови решение, с което да отмени заповедта на директора на ДСП Перник и да й се присъди адвокатско възнаграждение на основание чл. 38, ал.1, т. 2 от Закона за адвокатурата.

Ответникът по жалбата - директорът на Дирекция "Социално подпомагане" - град Перник, редовно призован, не се явява, представлява се от редовно упълномощения си процесуален представител – старши юрисконсулт Г., която оспорва жалбата и счита същата за неоснователна. Моли съда да постанови решение, с което да отхвърли жалбата.  

Административен съд – Перник, в настоящият съдебен състав, след като обсъди доводите на страните, прецени представените по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

На 24.08.2023г. до директора на ДСП - Перник е подадено заявление - декларация за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия, с вх. № ЗСП/Д-РК/З660 от С.Ц.Г.. В заявлението е декларирала, че е пенсионер, с ТЕЛК от 70% до 89,99%, живее сама, единствено жилище – бащина къща, доход от пенсия 2940лв. за предходните 6 месеца.

Въз основа на подадената молба-декларация на 13.09.2023 г. е изготвен социален доклад, съгласно чл. 27, ал. 1 от Правилника за приложение на Закона за социалното подпомагане (ППЗСП). Констатирано е, че г-жа Г. живее сама в наследствена къща. В същата къща живее и семейството на брат й. От брака си има една дъщеря, която живее със семейството си в кв. И.. Лице с трайно увреждане с трайно намалена работоспособност със 76%. При направена служебна проверка в Агенция по вписванията е установено, че г-жа Г. има участие в капитала на две търговски дружества – „****“ ООД и „****“ ООД. Социалният работник е направи предложение за отказ на целева помощ за отопление, тъй като не е спазено условието на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП.

На 20.09.2023г. е издадена от директора на дирекция "Социално подпомагане"- Перник Заповед № ЗСП/Д-РК/3660, с която се отказва на С.Г. отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия за отоплителен сезон 2023/2024 с мотиви: „не е спазено условието на чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП – лицето има участие в капитала на две търговски дружества.

 Заповедта е оспорена по административен ред, пред директора на РДСП – Перник, като е заявено, че участието в едното търговско дружество е прекратено.  

Директорът на Регионална дирекция "Социално подпомагане" – Перник  се е произнесъл по жалбата с Решение № 14-РД06-0044 от 24.10.2023г., с което, на основание чл. 81, ал. 1, чл. 93 и чл. 97, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 13, ал. 5 от Закона за социално подпомагане и чл. 4, ал. 5 от Наредба №РД-07-5 от 16.05.2008 г. на МТСП, за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, е отхвърлил жалбата на С.Г. срещу Заповед № ЗСП/Д-РК/3660 от 20.09.2023г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" - Перник, с която на лицето е отказано отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво за отоплителен сезон 2023/2024 г. Въз основа на изложените в решението мотиви също е извел краен извод, че в случая, въпреки прекратяването на участието в едното търговско дружество, което към момента не е отразено в Търговския регистър, лицето и към момента е съдружник във второто дружество „****“ ООД, следователно не са налице законоустановените предпоставки за отпускане на помощта, съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба №РД-07-5 от 16.05.2008 г. на МТСП, във връзка с  чл. 10, ал. 1, т. 2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане.

В съдебно заседание към преписката са приобщени Справка от Търговския регистър за актуално състояние на „****“ ООД – в ликвидация от 2009г., Договор за покупко-продажба на дружествени дялове между С.Ц.Г. - продавач и Ц.М.К. - купувач на собствеността върху притежавания от него един дружествен дял в размер на десет лева от капитала на „****“ ООД, Решение № 55 от 27.11.2023 г. на Окръжен съд Перник по търговско дело № ****от 2023 г., Разпореждане № 7 на Окръжен съд Перник в закрито заседание на 09.01.2024 г. по Търговско дело № **** по описа за 2023 г., с което се администрира жалба от „****“ ООД срещу Решение № **** г. по горецитираното търговско дело на Окръжен съд Перник.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима, при спазен задължителен административен ред за обжалване на заповедта, като впоследствие жалбата до съда е подадена в законоустановения 14-дневен срок, от лице - надлежна страна, която е адресат на административния акт и с който акт се засягат негови законни права и интереси и която, с оглед на гореизложеното, има право и интерес от оспорването, поради което същата следва да бъде разгледана по същество.

 Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

При извършената служебна проверка за законосъобразност на оспорената заповед на всички основания по чл. 146 от АПК, настоящият съдебен състав констатира, че тя е издадена от материално и териториално компетентен орган – директора на Дирекция "Социално подпомагане" – град Перник, съгласно чл. 13, ал. 2 от ЗСП. Заповедта, освен това, е издадена при спазване на изискуемата се писмена форма и съдържа изискуемите се от закона реквизити, като са посочени правните и фактически основания за издаването й. При издаването на оспорения акт не са допуснати и нарушения на административнопроизводствените правила. Административният орган е изяснил фактите и обстоятелства, релевантни както за принципната възможност за отпускане на целевата помощ за отопление, като с това е спазил разпоредбата на чл. 13, ал. 2 от ЗСП. Оспореният акт е издаден въз основа на социален доклад, изготвен от социален работник. Този социален доклад е годно доказателствено средство, защото съдържа данни, свързани с факти и обстоятелства от значение за претендираното от жалбоподателката право на целева помощ за отопление. Като е основал издадената от него заповед на социалния доклад и на съдържащите се в него данни и е стигнал до извода, че по отношение на жалбоподателката не са налице законоустановените предпоставки за отпускане на помощта, съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба №РД-07-5 от 16.05.2008 г. на МТСП, във връзка с  чл. 10, ал. 1, т. 2 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, ответникът не е нарушил административнопроизводствени правила. Актът е мотивиран и в него, както бе упоменато и по-горе, са посочени правните основания за издаването му. Фактическите основания са изложени накратко в самия акт и подробно в социалния доклад, на който има позоваване в текста на оспорената заповед, което е допустимо, съгласно последователната съдебна практика по този въпрос.

 В конкретния случай, съдът намира оспорвания акт за издаден в несъответствие с материалноправните разпоредби.

Кръгът на лицата, които имат право да получават целеви социални помощи е определен в чл. 2, ал. 1 от Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. Съгласно цитираната разпоредба право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на молбата-декларация е по-нисък или равен от диференциран доход за отопление и отговарят на условията по чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП).

От представените писмени доказателства е видно, че С.Г. притежава 1 дружествен дял на стойност 10 лв. от капитала на „****“ ООД, който е прехвърлила на 09.10.2023г. След отказ на длъжностното лице по регистрация да впише заявеното обстоятелство, същият се обжалва като делото е висящо. Другото дружество „****“ ООД е с прекратена търговска дейност и в ликвидация от 2009г., като там отново има 1 дружествен дял на стойност 10 лв. И двете дружества са създадени през 1998г., като предметът им дейност е участие в приватизационните процеси.

 Настоящият състав намира, че изменението на чл. 10, ал.1, т. 2 от ППЗСП, в сила от 01.06.2023г., следва да се тълкува съгласно чл. 46 от Закона за нормативните актове в съответствие с общия смисъл на промените в Правилника. Разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт. Видно от доклада на министъра на труда и социалната политика, внесен в Министерски съвет на основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет относно проекта за изменение на ППЗСП и публикуван на Портала за обществени консултации, ведно с оценката на въздействие, промените, внесени с проекта за изменение на ППЗСП, в сила от 01.06.2023г.,  предвиждат трансформация на системата за подпомагане, насочена към разширяване на достъпа и увеличаване на размера на помощите, както и тяхната регулярна актуализация. Посочено е, че необходимостта от реформи е заложена и в специфичните препоръки на Европейската комисия (ЕК) към България. Като държава-членка на Европейския съюз, България следва да се съобразява с общата европейска политика в областта на социалната закрила, базирана на Европейския стълб за социални права, както и да изпълнява произтичащите в тази връзка ангажименти. Цялостният смисъл на измененията е разширяване на кръга на правоимащите лица чрез отпадане на редица ограничения.

Конкретно за чл. 10, ал. 1, т. 2 от ППЗСП предишната редакция на нормата е: „да не са регистрирани като еднолични търговци и да не са собственици на капитала на търговско дружество“. Новата редакция на нормата, в сила от 01.06.2023г. е „да не осъществяват дейност като еднолични търговци и да нямат участие в капитала на търговско дружество“. Видно е, че за разлика от предишната редакция, при която самата регистрация като едноличен търговец или собственик на капитала на търговско дружество е правоизключващо обстоятелство, сега се поставя изискване за реалното функциониране на търговеца. В конкретния случай, лицето формално  притежава 1 дружествен дял на стойност 10 лв. от капитала на дружество в ликвидация от 2009г. – „****“ ООД, с прекратена търговска дейност. За ликвидацията отдавна са минали сроковете за приключване и съответно заличаване на дружеството, но то продължава да съществува в правния мир. Съответно за другото дружество „****“ ООД, където има също 1 дял на стойност 10 лв., към момента на постановяването на решението на горестоящия административен орган, има доказателства, че делът е прехвърлен. Всъщност в решението на директора на РДСП – Перник, като правоизключващо е възприето единствено участието в дружество „****“ ООД, като обаче не е отбелязано, че същото е в ликвидация. Доколкото вписванията в регистъра не са нещо, което зависи от волята на жалбоподателката, а от управителните органи на дружествата, съдът намира, че факта, че тя продължава да фигурира като съдружник, не може да й се вмени във вина и същата е действала добросъвестно при кандидатстването за целевата помощ. 

Отказът за отпускане на целева помощ, обективиран в процесната  Заповед № ЗСП/Д-РК/3660 от 20.09.2023г. е несъответен на правото на ЕС и на целта на закона.  

Съгласно Разясненията към чл. 34 от Хартата за основните права на ЕС, параграф 3 от тази разпоредба се основава и на чл. 13 от Европейската социална харта (ратифицирана със закон, обн. ДВ, бр. 30 от 11.04.2000 г., а хартата обн., ДВ, бр. 43 от 4.05.2000 г., в сила от 1.08.2000 г. за Република България по реда на чл. 5, ал. 4 от Конституцията). Последната разпоредба е озаглавена "Право на социална и медицинска помощ", съгласно параграф 1 от същата, с цел да осигурят ефективното упражняване на правото на социална и медицинска помощ договарящите страни се задължават "да осигурят необходимата помощ за всяко лице, което не разполага с достатъчно средства и което не е в състояние да си осигури тези средства със собствени сили или да ги получи от друг източник, в частност от обезщетения по схема за социално осигуряване". От разяснението на 34, параграф 3 от Хартата, в частност прилагането и в контекста на чл. 13, параграф 1 от Европейската социална харта следва, че по правото на Съюза, невъзможността да се осигурят средства е поставена в зависимост само от размера на действително разполагаемите от лицето средства и от плащания по социалното осигуряване.

В този смисъл дори да се приеме буквално текста на чл. 10, ал.1, т.2 от ППЗСП, че лицето не следва да има участие в капитала на търговски дружества, тоест правоизключващ да е самият факт на участие в дружество, и участието да не е заличено в Търговския регистър, без да се прави преценка за особеностите на всеки конкретен случай, Съдът на ЕС е постановил, че националният съд, натоварен в рамките на своята компетентност с прилагането на нормите на правото на Съюза, е длъжен да гарантира пълното действие на тези норми, като при необходимост сам вземе решение да не приложи национална разпоредба, която им противоречи, дори тя да е приета впоследствие, без да е необходимо да изисква или да изчаква премахването на тази разпоредба по законодателен или друг конституционен ред - така в Решение (голям състав) от 22 юни 2010 г. по съединени дела A. M. (C-188/10) и S. A. (C-189/10), т. 43.

Съгласно чл. 4, ал. 2 АПК, административните актове се издават за целите, на основанията и по реда, установени в закона.

Настоящият съдебен състав смята, че процесната заповед е издадена в нарушение на целта на закона. Основната цел на Закона за социалното подпомагане е: 1. подпомагане на гражданите, които без помощта на другиго не могат да задоволяват своите основни жизнени потребности; 2. укрепване и развитие на обществената солидарност в трудни житейски ситуации; 3. подкрепа за социално включване на лицата, които получават социални помощи.

Безспорно в конкретния случай С.Г. е лице, което има нужда от социална помощ, с минимални доходи от пенсия и е в рискова социална група с над 75% инвалидност. Отказът не съответства нито на принципа за социална държава по Конституцията, нито на характера на правото на социално подпомагане като основно и неотменимо право на гражданите.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената заповед е издадена в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта на закона, поради което заповедта се явява незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

В настоящото производство, в подадената жалба срещу оспорения административен акт и в хода по същество, се претендира и заплащане на минималното, предвидено за този вид дела по Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, възнаграждение за един адвокат, който е осъществил процесуалното представителство и защита на жалбоподателката в настоящото производство, на основание чл. 38, ал. 2, във вр. с чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата/ЗАдв./. Искането на адв. Х. за присъждане на адвокатско възнаграждение на основание чл. 38, ал. 2, вр. ал. 1, т. 2 ЗА е основателно. Видно от приложения по делото договор за правна защита и съдействие, адв. Х. е предоставила на жалбоподателката безплатна правна помощ и съдействие. С оглед изложеното на адв. Х. следва да се определи възнаграждение в предвидения в чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. минимален размер, а именно 400 лв., поради наличието на материален интерес по делото. Със заповед на министъра на труда и социалната политика № РД-01-207 от 05.07.2023 г. (обн. ДВ бр. 58 от 07.07.2023 г.) е определен месечният размер на целевата помощ за отопление - 109,39 лв. месечно или 546,95 лв. за целия период.

Освен горното, с оглед изхода на спора, разноски се дължат и в полза на жалбоподателката С.Ц.Г., като на същата следва да бъдат присъдени направените разноски, представляващи внесена държавна такса, в размер на 10. 00/десет/ лева, съгласно представеното и приложено по делото платежно нареждане.

Предвид изхода на спора, на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, за дължимите от ответника адвокатско възнаграждение в посочения минимален размер и внесената държавна такса, следва да бъде осъдена Агенцията за социално подпомагане – град София, която, съгласно разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от Закона за социално подпомагане/ЗСП/ и на чл. 2, ал. 3 от Устройствения правилник на Агенцията за социално подпомагане, е самостоятелното юридическо лице на бюджетна издръжка, със седалище – град София, в чиято структура се намира административният орган, издал оспорената заповед.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, настоящият състав при Административен съд - Перник

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.Ц.Г.,*** Заповед № ЗСП/Д-РК/3660 от 20.09.2023г. на директора на дирекция „Социално подпомагане“ – Перник, с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия за отоплителен сезон 2023/2024, потвърдена с Решение № 14-РД06-0044 от 24.10.2023г. на директора на Регионална дирекция „Социално подпомагане“ – Перник.

ИЗПРАЩА преписката на директора на Дирекция "Социално подпомагане" – Перник за ново произнасяне по Заявление-декларация за отпускане на целева помощ за отопление с електроенергия, с вх. № ЗСП/Д-РК/З660/24.08.2023г., при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото решение.

ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане, гр. София, ул. „Триадица“ 2, да заплати на адв. Х.Н.Х.,*** с личен номер ****, разноски по настоящото съдебно производство, в размер на 400 (четиристотин) лева, представляващи адвокатско възнаграждение за един адвокат, на основание чл. 38, ал. 1, т. 2 от Закона за адвокатурата.

ОСЪЖДА Агенция за социално подпомагане, гр. София, ул. „Триадица“ 2, да заплати на С.Ц.Г., ЕГН **********,*** направените по делото разноски, в размер на 10.00/десет/ лева, представляващи внесена държавна такса за образуване на делото.

На основание чл. 13, ал. 6 от ЗСП решението е окончателно.

 

 

 

СЪДИЯ:/п/