№ 331
гр. Перник, 23.10.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, V НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и пета
година в следния състав:
Председател:Христина Хр. Ангелова
при участието на секретаря Роза М. Ризова
като разгледа докладваното от Христина Хр. Ангелова Административно
наказателно дело № 20251720200942 по описа за 2025 година
за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда на чл.58 д и сл. от ЗАНН .
Образувано е по жалба на „*************“АД със законен
представител Л. П. С. против електронен фиш за налагане на имуществена
санкция за нарушение,установено от електронната система за събиране на
пътни такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата №**********,издаден от
Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София,с който на основание 187 а ал.2
т.3 вр. с ал.3 вр.с чл.179 ал.3б от ЗДвП за осъществен състав на
административно нарушение по чл.102 ал.2 от ЗП е наложена „имуществена
санкция“ в размер на 2500 лв./две хиляди и петстотин лева/.
„*************“АД със законен представител Л. П. С. е обжалвал
издадения електронен фиш в законоустановения срок.В жалбата,депозирана
срещу него е изтъкнал доводи,че същият е неправилен и незаконосъобразен и
като такъв следва да бъде изцяло отменен. В съдебно заседание,редовно
призован не се явява. Вместо него се явява адв.Л. –АК гр.Хасково ,която
доразвива доводите на жалбоподателя,изложени в жалбата. Застъпва
становище за неправилно установена фактическа обстановка относно
описаното в обстоятелствената част на електронния фиш административно
нарушение. Защитникът на жалбоподателя твърди,че неправилно е приложена
административно наказателната разпоредба,въз основа на която е ангажирана
административно наказателната отговорност на „*************“АД
.Предлага на тези основания ,издадения от Агенция „Пътна
инфраструктура“гр.София ел.фиш да бъде изцяло отменен. Моли да й бъдат
присъдени направените по делото разноски.
Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София ,редовно призована не
изпраща представител за съдебното заседание.В съпроводителното писмо към
1
административно наказателната преписка не е изразено становище по
издадения електронен фиш.Постъпила е писмена молба от Агенция „Пътна
инфраструктура“ гр.София,с която е изразено писмено становище за
правилност и законосъобразност на издадения електронен фиш и
потвърждаването му като такъв.
Пернишкият районен съд,като взе предвид събраните по делото
писмени и гласни доказателства ,доводите на страните по реда на чл. 14 и
чл.18 от НПК намира за установено следното :
Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл.189 ал.8 от
ЗДвП от надлежно процесуално легитимирано лице с правен интерес.
Допустима е. Разгледана по същество се явява основателна.
От фактическа страна е установено,че на 28.02.2024 година в 08,06
часа в Община Перник км.21+932 нарастващ километър пътно превозно
средство-товарен автомобил марка „Влекач“ модел „МАН ТГХ“ с ДК №
************* с технически допустима максимална маса 20500,с две
оси,екологична категория ЕВРO VI Е в състав с ремарке с общо 5 оси с обща
технически допустима максимална маса на състава 44000 се движел в обхвата
на платената пътна режа без валидна маршрутна карта или валидна тол-
декларация за преминаването.В обстоятелствената част на електронния фиш е
описано,че нарушението е установено с устройство №20322,представляващо
елемент от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 от
Закона за пътищата,намиращо се на Път А-3 км.21+932.Цифрово е
посочено,че е осъществен фактическия състав на административно
нарушение по чл.102 ал.2 от ЗП.На основание чл.187 а ал.2 т.3 вр. с ал.3 вр. с
чл.179 ал.3б от ЗДвП на собственика на пътното превозно средство
„*************“ АД е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500 лв.
По доказателствата:
По административно наказателната преписка е приложено копие от
талон за регистрация на описаното в ел.фиш моторно превозно средство част
II-ра, Дневна разписка,Месечна разписка №20242292,пълномощно,статични
изображения във вид на снимков материал,които по реда на чл.283 от НПК и
чл.84 от ЗАНН съдът приобщи към доказателствения материал.В хода на
съдебното следствие са приети и приложени като доказателства по делото
Заповед№РД 11-4/23.01.2020 година и Протокол №24400/2020 година на
Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура“,Заповед№РД11-983/13.09.2021 година ,ведно с Протокол
№28765/2021 година на Председателя на Управителния съвет на Агенция
„Пътна инфраструктура“-гр.София,Разрешение за строеж №РС-57/14.06.2019
година и Протокол за установяване на годността за приемане на
дооборудването на съществуващата стационарна контролна точка.
От правна страна:
При извършената служебна проверка на издадения от Агенция
„Пътна инфраструктура“-гр.София електронен фиш съдът намира,че същият
следва да бъде отменен на процесуално основание ,без да се пристъпва към
разглеждане на спора по същество и обсъждане на доводите на страните.
Мотивиран за горното съдът е от следното:
По силата на разпоредбата на чл.167 а от ЗДвП /приложима редакция
бр.13/13.02.2024 година/ Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София
2
осъществява контрол по заплащането на съответната такса по чл.10 ал.1 от
ЗП,посредством електронна система за събиране на пътни такси.В изпълнение
на правомощията си ,предоставени от закона длъжностни лица,определени от
Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“
установяват нарушения по чл.179 ал.3 -3в от ЗДвП.За горното използват
технически средства или системи,заснемащи или записващи датата,точния час
на нарушението и/или табелата с регистрационния номер на пътното превозно
средство,както и такива за измерване на размерите,масата или натоварването
на ос на моторните превозни средства.Длъжностните лице от Агенция „Пътна
инфраструктура“ осъществяват и контрол по спазване на задълженията за
заплащане на таксите,въведени в чл.10 ал.1 от ЗП ,като проверяват
създадените записи и въз основа на установеното в хода на проверката
съставят актове за установяване на административни нарушения и издават
електронни фишове .
Съгласно посочената като виновно нарушена в ел.фиш разпоредба на
чл.102 ал.2 от Закона за пътищата:“Собственикът е длъжен да не допуска
движението на пътно превозно средство по път,включен в обхвата на
платената пътна мрежа,ако за пътното превозно средство не са изпълнени
задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на
съответната такса по чл.10 ал.1 от ЗП,според категорията на пътното превозно
средство.“С посочената разпоредба законодателят е предвидил отговорност за
собственика,респ.ползвателя,чието задължение е да установи размера и да
заплати съответната пътна такса.По силата на разпоредбата на чл.10 ал.1 от
ЗП за преминаването по платената пътна мрежа се въвежда смесена система за
таксуване на различните видове категории пътни превозни средства и такси
на база време и на база изминато разстояние.
Съгласно разпоредбата на чл.39 ал.4 от ЗАНН:“ за случаи на
административни нарушения,установени и заснети с техническо средство или
система в отсъствие на контролен орган и на нарушител,когато това е
предвидено в закон овластените контролни органи могат да налагат глоби в
размер на необжалваемия минимум по ал.2,за което се издава електронен
фиш.“
За да бъде издаден електронен фиш за нарушение по чл.179 ал.3 б от
ЗДвП това следва да е предвидено в закон.Съгласно чл.189 ж ал.1 изр.1-во и
ал.7 от цитирания нормативен акт при нарушения по чл.179 ал.3б от ЗДвП
,установено и заснето с електронна система,може да се издава електронен
фиш в отсъствие на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или
имуществена санкция в размер,определен за съответното нарушение.По
отношение на електронния фиш по чл.179 ал.3 б от ЗДвП се прилагат
разпоредбите на чл.189 ал.10 от ЗДвП.Неправилно е ангажирана
отговорността на жалбоподателя на основание чл.179 ал.3 б от ЗДвП,като е
издаден електронен фиш.За това нарушение законът не предвижда издаване
на електронен фиш. Следва да намерят приложение
разпоредбите,регламентиращи съставянето на актове за установяване на
административни нарушения и издаване на наказателни постановения.
По разноските:
С оглед изхода на спора –отмяна на издадения електронен фиш и
направеното в съдебно заседание искане за присъждане на разноски, на
основание чл. 63, ал.3 от ЗАНН, препращаща към чл. 143 от Административно
процесуалния кодекс Агенция „Пътна инфраструктура“ гр.София следва да
3
бъде осъдена да заплати от бюджета си в полза на жалбоподателя съдебни
разноски в размер на 550,00 лв. (петстотин и петдесет лева), представляващи
заплатеното адвокатско възнаграждение на защитника адв.Л. от АК
гр.Хасково. Същото е заплатеното в брой при подписване на договора, като
неговия размер е съобразен с обема на извършената работа,поради което и
Агенция „Пътна инфраструктура“ следва да заплати въпросната сума.
Предвид изложеното на основание чл.63 пр.2-ро от ЗАНН, съдът:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение,установено от електронната система за събиране на пътни такси
по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“-гр.София срещу „*************“АД със законен
представител Л. П. С. със седалище и адрес на управление:*************
адв.Й. Л.,с който на основание 187 а ал.2 т.3 вр. с ал.3 вр.с чл.179 ал.3б от
ЗДвП от ЗДвП за осъществен състав на административно нарушение по чл.102
ал.2 от ЗДвП е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500 лв./две
хиляди и петстотин лева/.
ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“ АД да заплати на
„*************“АД със законен представител Л. П. С. със седалище и адрес
на управление:************* разноски по делото в размер на 550,00 лв.
/петстотин и петдесет лева/, представляваща възнаграждение на защитника
адв.Л. –АК-гр.Хасково.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване на
основанията,визирани в НПК и по реда на глава 12-та от Административния
процесуален кодекс пред Административен съд –гр.Перник в 14-дневен срок
от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
4