Решение по дело №2375/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 21
Дата: 8 януари 2020 г. (в сила от 28 януари 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20197040702375
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№21                                дата 08 януари 2020год.                            гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – Бургас, ХIIІ-ти състав,

в публично заседание на 19 декември 2019 год., в следния състав:

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ: РУМЕН ЙОСИФОВ

        ЧЛЕНОВЕ: 1. ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                                           2. ВЕСЕЛИН БЕЛЕВ

Секретар: Стоянка Атанасова

Прокурор: Дарин Христов

 

разгледа докладваното от съдия СТОЙЧЕВА

адм.дело № 2375 по описа за 2019год. и за да се произнесе

взе предвид следните обстоятелства:

 

Производството е по реда на  чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.

Образувано е по протест на прокурор от Окръжна прокуратура  гр.Бургас, против разпоредбите на чл.6, т.3, чл.16, ал.2, т.3, чл.22, т.2, чл.41, ал.2, т.3 от Наредба за условията и реда за провеждане на търг или конкурс за определяне на концесионер, приета от Общински съвет – Руен с решение по т.8 от Протокол № 15 от 16.08.2005г.

 Протестиращият прокурор възразява, че с оспорените текстове определена категория лица, които са квалифицирани като длъжници на общината или държавата, се лишават от възможността да участват в търгове или конкурс за определяне на концесионер за обектите – публична общинска собственост, с което се нарушава принципа на свободната стопанска дейност. Счита, че с тези подзаконови норми се поставят ограничения и се въвеждат тежести при административното регулиране и административния контрол в разрез с нормите и целите на ЗОАРАКСД. Искането е за отмяна на разпоредбите като незаконосъобразни, приети в противоречие с материално-правни норми и в несъответствие с целта на закона

В съдебно заседание протестът се поддържа от прокурор от Окръжна прокуратура – Бургас.

Ответникът Общински съвет – Руен не изпраща представител.

Съобщението за постъпилия протест е обявено по реда на чл.181, във вр. с чл.188 от АПК. По делото не са встъпили заинтересовани страни по смисъла на чл.189, ал.2 от АПК.

Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. На основание чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.187, ал.1 от АПК подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето.

Разгледан по същество протестът е основателен.

С Решение по т.8 от Протокол № 15 от 16.08.2005г. Общински съвет Руен е приел Наредба № 6 за условията и реда за провеждане на търг или конкурс за определяне на концесионер, като видно от чл.1, касае се за обектите публична общинска собственост по чл.69 от ЗОС.

Оспорените разпоредби на чл.6, т.3, чл.16, ал.2, т.3, чл.22, т.2, чл.41, ал.2, т.3 от Наредбата имат следното съдържание:

Чл. 6, т.3 - Не може да участва в търга или конкурса за определяне на концесионер лице, което има парични задължения към общината или държавата, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задължения към осигурителните фондове, освен ако компетентният орган е разсрочил или отсрочил задълженията.

Чл.16, ал.2, т.3 - Към заявлението по ал.1 се прилага декларация, че участникът няма задължения към общината или държавата.

Чл. 22, т.2 - Комисията не допуска до търга участник, ако установи, че участникът има неуредени задължения към общината.

Чл.41, ал.2, т.3 - Към заявлението по ал.1 се прилага декларация, че участникът няма задължения към общината или държавата.

Съгласно чл.7, ал.2 от Закона за нормативните актове наредбата се издава за прилагане на отделни разпоредби или други подразделения на нормативен акт от по-висока степен, а според  чл. 8 от ЗНА всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени с тях обществени отношения с местно значение.

С оспорените разпоредби от Наредбата, Общински съвет Руен е въвел условия за участие в търга или конкурса за определяне на концесионер, а именно кандидатите да нямат задължения към общината или държавата, както и задължение за представяне на декларация към заявлението за участие, че заявителят няма задължения към общината или държавата.

За обществените отношения, свързани с провеждане на търг или конкурс за определяне на концесионер, законовата делегация за приемане на местната наредба се е съдържала в разпоредбата на чл.71, ал.1, т.2 от Закона за общинската собственост. Тази норма е предвиждала, че местната наредба следва да регламентира реда и условията за провеждане на търг или конкурс за определяне на концесионер на обекти – публична общинска собственост. Съгласно § 16, т.3 от ПЗР на предходния Закон за концесиите (обн.ДВ, бр.36/2006г., отм. ДВ, бр.96/2017г., в сила от 01.01.2018г.) се отменя цялата Глава осма „Предоставяне на концесии“ чл.67-75а от ЗОС.

Към настоящия момент условията и реда за възлагане на концесии за ползване на обекти, публична общинска собственост са регламентирани изцяло от Закона за концесиите, обн., ДВ, бр. 96 от 01.12.2017г., в сила от 01.01.2018г. Поради това и по арг. от чл.8 от ЗНА същите обществени отношения вече не могат да бъдат обект на регламентация от наредбата, чието законово основание е отпаднало с отмяната на чл.71, ал.1, т.2 от Закона за общинската собственост. Независимо от това, за съда не е налице възможност да отмени изцяло наредбата, тъй като не е сезиран с подобно искане и произнасянето би било свръхпетитум. Видно от обстоятелствената и петитумна част на протеста, искането е за отмяна само на разпоредбите на  чл.6, т.3, чл.16, ал.2, т.3, чл.22, т.2, чл.41, ал.2, т.3 от подзаконовия нормативен акт, поради което и отмяната следва да е ограничена до тези разпоредби. Това основание за отмяна прави безпредметно обсъждането по същество дали е налице материалноправно противоречие с нормативен акт от по-висока степен.

 

 

 

 

По изложените съображения протестът се явява основателен, протестираните разпоредби следва да бъдат отменени, поради което и на основание чл.193, ал. 1 от АПК, Бургаският административен съд, ХIIІ-ти състав,

РЕШИ:

ОТМЕНЯ като незаконосъобразни разпоредбите на чл.6, т.3, чл.16, ал.2, т.3, чл.22, т.2, чл.41, ал.2, т.3 от Наредба за условията и реда за провеждане на търг или конкурс за определяне на концесионер, приета от Общински съвет – Руен с решение по т.8 от Протокол № 15 от 16.08.2005г.

Решението може да се обжалва или протестира пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се разгласи по реда на чл.194 от АПК при неподаване на касационна жалба или протест, или ако те са отхвърлени.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                             ЧЛЕНОВЕ: