Решение по дело №1875/2022 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 470
Дата: 16 март 2023 г.
Съдия: Методи Неделчев Антонов
Дело: 20225330201875
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 470
гр. Пловдив, 16.03.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛОВДИВ, VII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Методи Н. Антонов
при участието на секретаря Милена В. Георгиева
като разгледа докладваното от Методи Н. Антонов Административно
наказателно дело № 20225330201875 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш серия К № 5534319, издаден от ОД на МВР
– Пловдив, с който на Р. А. Ч., ЕГН **********, на основание чл.189, ал.4,
вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, е наложено
административно наказание - ГЛОБА в размер на 400.00 /сто/ лева за
нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят Р. А. Ч., редовно призован не се явява в съдебно
заседание и не се представлява от процесуален представител. По
съображения изложени в жалбата си и допълнително писмено становище към
нея прави искане за отмяна на ел. фиш като незаконосъобразен. Претендира
разноски.
Административнонаказващият орган - ОД на МВР-Пловдив, редовно
призован, не изпраща представител. Ангажира писмено становище, с което
моли жалбата да бъде оставена без уважение, а обжалвания ЕФ като правилен
и законосъобразен да бъде потвърден. Претендира разноски, релевира
възражение за прекомерност.
Пловдивският районен съд – VІІ н.с., като прецени събраните
доказателства по отделно и в тяхната съвкупност, приема за установено
следното:
Жалбата е подадена в срок, допустима е, а разгледана по същество е
НЕОСНОВАТЕЛНА.
Обжалваният електронен фиш е издаден за това, че на 24.05.2019г. в
1
11:33 часа в гр. Пловдив, на бул. „Цариградско шосе“ до № 51 е било
извършено нарушение на скоростта с лек автомобил „БМВ 320 Д“, с рег. №
*******, установено и заснето с автоматизирано техническо средство АТСС/
TFR1 – M № 546, като при ограничение на скоростта в населено място от 50
км/ч, процесният автомобил се е движел с установена стойност на скоростта
86 км/ч., след приспаднат толеранс от минус 3 км/ч в полза на водача и
превишаване на разрешената скорост с 36 км/ч. Ангажираната отговорност за
установеното нарушение в процесния електронен фиш е била на
жалбоподателя Р. А. Ч., ползвател на регистрираното МПС. Прието било, че с
това е било извършено нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.
Изложената фактическа обстановка Съдът приема за безспорно
установена въз основа на събраните по делото писмени доказателства –
Електронен фиш, снимков материал, Удостоверение за одобрен тип средство
за измерване, Протокол № 4-32-19/08.03.2019г. от проверка на мобилна
система за видеоконтрол, Протокол за използване на автоматизирано
техническо средство или система TFR1 – M 546, справка за нарушител/водач,
справка за собственост на МПС.
Съдът кредитира цитираните писмени доказателства изцяло като
относими към предмета на доказване и допринасящи за разкриване на
обективната действителност.
При така изложената по делото фактическа обстановка съдът намира
следното от правна страна:
При извършената служебна проверка Съдът констатира, че
обжалваният електронен фиш съдържа реквизитите по чл.189, ал.4 от ЗДвП
посочени са данните за териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер
на моторното превозно средство, лицето което следва да носи отговорност на
основание чл.188, ал.1 от ЗДвП, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срокът, сметката или мястото на
доброволното й заплащане. За по-голяма прецизност, следва да се отбележи,
че сред посочените реквизити няма изискване фишът да е датиран, да
съдържа имена, адрес и подпис на издателя, нито се изисква посочване пред
кого и в какъв срок може да се обжалва.
Правилно е бил определен и субектът на отговорността съобразно
правилото на чл. 188, ал. 1 ЗДвП, като от подадената по чл. 189, ал. 5 ЗДвП
декларация се доказва, че на процесната дата и място именно жалбоподателят
е управлявал лек автомобил „БМВ 320 Д“, с рег. № *******.
Съставен е бил и протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба №
8121з532/12.05.2015 г., приет като писмено доказателство по делото. Същият
съдържа всички задължителни реквизити на съдържанието си, определящи го
като документ от съответния вид. Надлежно е удостоверено в протокола, че
2
АТСС е било разположено и настроено съгласно изискванията за обслужване
на производителя и нормативните предписания. Доказано е, че процесната
хипотеза не попада в приложното поле на разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. Нарушението е било установено с
мобилно АТСС, но не във време на движение – в протокола е удостоверено,
че измерването е в стационарен режим, поради което не е имало забрана за
санкциониране на нарушението с електронен фиш.
Установяването на нарушението е било извършено в съответствие с
предвидената процедура и при използването на одобрен тип средство за
измерване. Налице е ясна връзка между процесния ЕФ и приложената към
него снимка № 5189 от радар TFR1-M № 546. От протокола за използване на
АТСС се установява, че работата с техническото средство е започнала на
24.05.2019 г. в 10:00 часа и е приключила в 14:00 часа на същата дата. За този
времеви интервал първото статично изображение е било с пореден № 5185, а
последното - с № 5204. Процесният клип е с № 5189 и следователно е бил
заснет от техническо средство TFR1-M с фабр. № 546 на дата 24.05.2019 г.
Съгласно чл. 30, ал. 5 от Закона за измерванията, "когато срокът на
валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за
измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. "
Следва да се има предвид, че за да намери приложение чл. 30, ал. 5 от ЗИ
следва техническото средство да е преминало през последваща проверка,
която да е констатирала, че то продължава да отговаря на одобрения тип.
Съгласно чл. 43, ал. 4 от ЗИ, периодичността на проверките по ал. 2 се
определя със заповед на председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор, която се обнародва в "Държавен вестник"
и се обявява в официалния бюлетин на агенцията. Съгласно заповед № 616/
11.09.2018 г. на председателя на ДАМТН, обнародвана в ДВ, периодичността
на проверка на скоростомери, съгласно чл. 31 от заповедта е една година.
Видно от представения Протокол № 4-32-19/08.03.2019г. се установява, че на
уреда е извършена последваща проверка на 08.03.2019г., тоест уредът е
валиден според заповедта на председателя на ДАМТН до 08.03.2020 г., а
нарушението предмет на електронния фиш е установено на 24.05.2019 г. От
тази проверка е установено, че уредът съответства на одобрения тип. Предвид
това, следва да бъде прието, че измерването на скоростта на автомобила е
било извършено с годно техническо средство. В този смисъл /Решение № 616
от 29.03.2021 г. по к. адм. н. д. № 3167/ 2020 г. на XX състав на
Административен съд- Пловдив.
На следващо място, по преписката е приложена снимка и на служебния
автомобил, в който е било позиционирано АТСС. Допълнително, съдът
обръща внимание, че изискването по чл. 10, ал. 3 от Наредбата за
съпровождане на протокола със снимка на разположението на уреда се отнася
единствено до средствата за измерване, които са временно разположени на
участък от пътя. Такава например е преносимата система за контрол на
3
скоростта на МПС тип ARH CAM S1. Процесното нарушение обаче е било
установено с мобилна система за видеоконтрол тип TFR1-M. Същата е била
разположена не на участък от пътя, а в служебния автомобил с посочен в
протокола регистрационен номер и на адреса, на който е бил осъществяван
контролът. В разпоредбата на чл. 11, ал. 1 от Наредбата са описани
различните хипотези за разположение на АТСС. Следователно в случая не се
касае за техническо средство, временно разположено на участък от пътя,
поради което изискването за съпровождане на протокола със снимка на
разположението на уреда е неприложимо към настоящия казус. В този
изричен смисъл е и съдебната практика на административните съдилища в
страната – така Решение № 2049 от 13.11.2020 г. по к. а. н. д. № 2089/2020 г.
на XX състав на Административен съд – Пловдив; Решение № 854 от
02.05.2019 г. по к. а. н. д. № 725/2019 г. на Административен съд – Бургас;
Решение от 02.12.2019 г. по к. а. н. д. № 391/2019 г. на Административен съд
– Стара Загора; Решение № 1578 от 03.10.2019 г. по к. а. н. д. № 1422/2019 г.
на Административен съд – Бургас; Решение от 10.05.2017 г. по к. а. н. д. №
92/2017 г. на Административен съд – Стара Загора. А и следва да се посочи,
че дори и в случаите, когато представянето на снимка на разположението на
уреда е било необходимо, то липсата на такава в съдебната практика не се
цени като процесуално нарушение, което да е от категорията на съществените
и не представлява самостоятелно основание за отмяна на електронния фиш –
така Решение № 658 от 08.04.2020 г. по к. а. н. д. № 3825/2019 г. на XXI
състав на Административен съд – Пловдив; Решение № 1947 от 14.10.2019 г.
по к. а. н. д. № 2413/2019 г. на XXIII състав на Административен съд –
Пловдив; Решение № 1036 от 19.06.2020 г. по к. а. н. д. № 1090/2020 г. на
Административен съд – Пловдив.
Същевременно в електронния фиш ясно и конкретно е посочено
мястото на извършване на нарушението – гр. Пловдив, на бул. „Цариградско
шосе“ до № 51. Същият адрес е вписан и в протокола по чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. за място на осъществявания контрол. Тези
обстоятелства са достатъчни, за да бъде надлежно уведомен жалбоподателят
за мястото на извършване на нарушението и да му позволи да организира
адекватно и в пълнота защитата си – в този смисъл Решение № 494 от
07.03.2016 г. по к. а. н. д. № 163/2016 г. на Административен съд – Пловдив.
За така извършеното административно нарушение от жалбоподателя
съгласно разпоредбата на чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП е предвидено
административно наказание "глоба" в размер на 400 лева. Правилно е
определена приложимата санкционна разпоредба. В конкретния случай
превишаването на разрешената максимална скорост е с 36 км/ч, поради което
то попада в приложното поле на цитираната разпоредба, с която се
санкционират случаите на превишаване от 31 до 40 км/ч на разрешената
максимална скорост извън населено място.
Видът и размерът на приложимото наказание са определени от
4
законодателя във фиксиран размер и в тази връзка наложеното с ЕФ
наказание на жалбоподателя е правилно определено и индивидуализирано и
не се налице основания за неговото изменение.
Настоящият случай не разкрива белези, дефиниращи го като маловажен
по смисъла на чл. 28, б. "а" ЗАНН. Дори напротив- измерената с техническото
средство скорост на движение е 86 км/ч. при въведено ограничение на
скоростта в населено място от 50 км/ч. Превишението на разрешената
скорост е значителна и разкрива висока степен на опасност. Следва да се
посочи и че обществените отношения, гарантиращи спокойното и безопасно
придвижване по пътната мрежа, отворена за обществено ползване са от
особено значение. Установеното в случая превишение на скоростта ги
накърнява с особен интензитет и предвид това не следва да бъде определяно
като маловажно.
Всичко гореизложено обосновава неоснователността на жалбата,
поради което обжалваният Електронен фиш, следва да бъде потвърден като
правилен и законосъобразен.
В писменото становище по делото, въззиваемата страна прави искане за
присъждане на направените разноски по делото за юрисконсулстко
възнаграждение. Съобразно изхода на спора, на основание чл. 63д, ал.4 от
ЗАНН на въззиваемата страна следва да бъдат присъдени разноски в
настоящото производство за процесуално представителство от юрисконсулт.
Съгласно чл. 27е от Наредбата възнаграждението за защита в производства по
ЗАНН е от 80 до 150 лева. Съдът, като съобрази извършените следствени
действия в хода на проведеното въззивно съдебно следствие, направените
доказателствени искания, проведените открити съдебни заседания и
материалния интерес по делото, намира, че справедливият размер на
възнаграждението за защита от юрисконсулт е 80 лева. Размерът е съобразен
с правилата за определяне на възнаграждението.
За заплащане на тези разноски следва да бъде осъден жалбоподателят.
Разноските следва да бъдат присъдени в полза на ОДМВР-Пловдив.
Мотивиран от гореизложеното, ПРС – VІІ наказателен състав,
постанови решението
си.


РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 5534319, издаден от ОД
на МВР – Пловдив, с който на Р. А. Ч., ЕГН **********, на основание чл.189,
ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, е
наложено административно наказание - ГЛОБА в размер на 400.00
5
/четиристотин/ лева за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Р. А. Ч., ЕГН ********** да ЗАПЛАТИ ОДМВР-Пловдив
сумата от 80 лева /осемдесет/ лева представляваща разноски по делото за
юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Пловдив в
14 – дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.
Съдия при Районен съд – Пловдив: _______________________
6