Решение по дело №14002/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3618
Дата: 6 август 2024 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20231110214002
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 3618
гр. София, 06.08.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седми март през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря ИВЕЛИНА ОГН. И.ОВА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110214002 по описа за 2023
година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на ***************** против
Наказателно постановление № 4185/15.09.2023 г., издадено от вр. и. д.
Председател на Държавна Агенция „Държавен резерв и военновременни
запаси ", с коeто на основание чл. 8, ал. 2, т. 15 и чл. 60, ал. 1 от ЗЗНН на
дружеството е наложено административно наказание "имуществена санкция“
в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН, извършено на 18
април 2023г и административно наказание "имуществена санкция“ в размер
на 1000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН, извършено на 16 май 2023г.
В жалбата са релевирани доводи за незаконосъобразност на
издаденото наказателно постановление. Излагат се аргументи за допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила, както и доводи за
несъставомерност на деянията.
В съдебно заседание жалбоподателят изпраща представител, който
поддържа жалбата.Претендира направените разноски по делото.
1
Въззиваемата страна – редовно призована, изпраща представител в
съдебно заседание, който навежда доводи за законосъобразност на
обжалваното НП. Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Софийски районен съд, след като прецени събраните по делото
доказателства приема за установено от фактическа страна следното:
Дружеството ***************** осъществявало през 2021 г. внос на
смазочни масла, в т.ч. базови масла, поради което се явява задължено лице по
смисъла на чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, във връзка с т. 11 на § 1 от Допълнителните
разпоредби на ЗЗНН. Със Заповед РЗЛ-11/21.04.2022г. на председателя на
***************** ***************** е вписано в регистъра на
задължените лица по закона за запасите от нефт и нефтопродукти за периода
01.07.2022г. - 30.06.2023г. Регистърът е публичен и общодостъпен на интернет
страницата на агенцията в раздел „Нефт и нефтопродукти”, подраздел „по
ЗЗНН - информация и образци на документи”, подподраздел „Регистри”.
С Разпореждане №Р-12-170/28.04.2022г. на заместник-председателя на
***************** на ***************** било определено ниво на запаси за
извънредни ситуации под формата на котелни горива в размер на 11,865 тона
(единадесет тона и осемстотин шестдесет и пет килограма). Разпореждането
било връчено на 03.05.2022г.
В качеството си на задължено лице по чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, за периода
от 1 юли 2022г. г. до 30 юни 2023г. ***************** имало задължения да
създаде, да съхранява, да обновява и да възстановява със свои средства и за
своя сметка определеното му с Разпореждане №Р-12-170/28.04.2022г. ниво на
запаси за извънредни ситуации и да представя в *****************, на адрес:
*****************, ежемесечно до 15-о число справка- декларация по чл. 4,
ал. 1 от ЗЗНН по образец за предходния календарен месец с информация за:
1. Нивото, състоянието и местата за съхраняване на определените на
***************** запаси за извънредни ситуации, създадени и
съхранявани от тях както на територията на страната, така и на
територията на други държави-членки на Европейския съюз;
2. Вида и количествата търговски запаси, поддържани от
***************** през предходния календарен месец на територията на
страната;
3. Вида и количествата оперативни запаси, поддържани от
***************** през предходния календарен месец на територията на
страната;
4. Количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от
Регламент (ЕО) №1099/2008 и тежки горива, които през предходния
календарен месец. ***************** е:
2
внесло при режим на внос;
доставило на територията на страната от ВОП;
произвело на територията на страната.
В изпълнение на Заповед № РД-10-433/18.07.2023 г. на вр.и.д
председател на ***************** била извършена обобщаваща проверка на
всички задължени за периода 01.07.2022 г. - 30.06.2023 г. лица по ЗЗНН, за
изпълнението на задълженията им за подаване на справки-декларации в срок
до 15-о число на месеците от февруари 2023 г. до юли 2023 г., съдържащи
информацията, регламентирана в чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН, за месеците от януари
2023 г. до юни 2023 г. Проверката била извършена по документи на място в
ЦУ на ***************** на адрес: гр. София, ул. Московска" № 3 от
служители на *****************, упълномощени да осъществяват контролни
функции по ЗЗНН със Заповед № РД-10-409/14.06.2023г. на председателя на
*****************, съгласно чл. 55, ал. 4 от ЗЗНН. За резултатите от
обобщаващата проверка бил изготвен Констативен протокол №
4150/25.07.2023г.
При извършената проверка на ***************** било установено, че
дружеството не е подало в законоустановения срок в *****************, на
адрес: *****************, както следва:
15 април 2023 г. за справката-декларация с информация за предходния
календарен месец март 2023г.;
15 май 2023 г. за справката-декларация с информация за предходния
календарен месец април 2023г.;
В деловодна система на ***************** не били заведени
справки-декларации по чл. 4, ал.,1 от ЗЗНН от дружеството за цитираните
периоди. След направена проверка в основния сървър на агенцията било
установени, че са получени електронни писма от подател с адрес на
електронна поща ********@*******.***, но към тях нямало прикачени
файлове, както и каквато и да е информация по отношение на справките-
декларации за цитираните месеци. От направената разпечатка на системата
било установено, че посочените имейли били със следната информация:
„Subject: This email was sent without attachment for security reason”. Поради
тази причина и дружеството не било получило входящи номера на подадените
емайли, тъй като те не съдържали никаква информация и прикачени файлове,
съответно същите не били обработени от отдел КИСУ, както и не са заведени
в деловодството на *****************.
Въз основа на горепосоченото, св. В. К.а -държавен експерт към
*****************, на 04.08.2023 г издала процесния АУАН 4185/04.08.2023
г, като приела, че дружеството ***************** не е подало в предвидения
в разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН срок :
3
до 15.04.2023г. справка-декларация, съдържаща информация за нивото,
състоянието и местата на съхраняване на запасите за извънредни
ситуации за месец март 2023г., вида и количествата търговски и
оперативни запаси, както и за количествата енергийни продукти по
приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и тежки горива
произведени и/или внесени при режим на внос и/или доставени на
територията на страната от ВОП през месец март 2023г.,
до 15.05.2023 г. справка-декларация съдържаща информация за нивото,
състоянието и местата на съхраняване на запасите за извънредни
ситуаций за месец април 2023 г., вида и количествата - търговски и
оперативни запаси, както и за количествата енергийни продукти по
приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и тежки горива
произведени и/или внесени при режим на внос и/или доставени на
територията на страната от ВОП през за месец април 2023 г., с което
задълженото лице „***************** е нарушило разпоредбата на чл.
4, ал. 1 от ЗЗНН. Въз основа на акта е издадено обжалваното НП.
Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото
материали по АНП, както и от гласните и писмени доказателства събрани в
хода на съдебното производство, които са безпротиворечиви и кредитирани от
съда изцяло.
Съдът въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразност и обоснованост, както и относно справедливостта на
наложеното административно наказание и предвид така установеното
фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока за обжалване от
надлежна страна и е приета от съда за разглеждане, а по същество е
основателна.
При съставянето на акта за установяване на административно
нарушение и при издаването на наказателното постановление са спазени
изискванията за форма и съдържание, регламентирани съответно в чл. 42,
и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, като обстоятелствата, свързани с нарушенията са
подробно описани и дават възможност на жалбоподателя да разбере какво е
повдигнатото срещу него административнонаказателно обвинение и да се
защити срещу него.
От събрните по делото доказателства обаче се установи, че
жалбоподателят не е извършил вменените му с АУАН и НП нарушения, по
4
седните съображения:
Съгласно чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН, всяко лице, което е внасяло енергийни
продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки
горива през предходната календарна година, е длъжно да създаде, да
съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси
за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му
спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и
вътрешнообщностни пристигания на територията на страната през
предходната календарна година. Във връзка с осъществения от
„***************** през 2021 г. внос на на смазочни масла, в т.ч. базови
масла дружеството се явява задължено лице по смисъла на чл. 23, ал. 2 от
ЗЗНН, във връзка с т. 11 на § 1 от Допълнителните разпоредби на ЗЗНН.
Според последната разпоредба, "задължено лице" е икономически оператор,
който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя
сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от
общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България.
Съгласно чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН, задължените лица изготвят и
представят в Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси"
ежемесечно до 15-о число справка-декларация по образец за предходния
календарен месец с информация за:
1. нивото, състоянието и местата за съхраняване на определените им
запаси за извънредни ситуации, създадени и съхранявани от тях както на
територията на страната, така и на територията на други държави - членки на
Европейския съюз;
2. вида и количествата търговски и оперативни запаси, поддържани от
тях през предходния календарен месец на територията на страната;
3. (количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4 от
Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, които през предходния
календарен месец са:
а) внесени при режим на внос;
б) доставени на територията на страната от вътрешнообщностни
пристигания;
в) произведени на територията на страната.
5
Видно от представените по декото електронните съобщения-
Приложения № 1 и № 2 и Приложение N23, се установява, че дружеството-
жалбоподател в качеството си на задължено лице по чл. 23, ал. 2 от ЗЗНН е
подало в Централно управление (ЦУ) на *****************, в предвидения в
разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН срок справки-декларации съдържаща
информация за нивото, състоянието и местата на съхраняване на запасите за
извънредни ситуации, вида и количествата търговски и оперативни запаси,
както и за количествата енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4 от
Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива произведени и/или внесени при
режим на внос и/или доставени на територията на страната от
вътрешнообщностни пристигания (ВОП), като справката-декларация за м.
март е била подадена към ДАДРВЗ на 12.04.2023г. Съответно справката-
декларация за м. април е подадена към Агенцията на 12.05.2023г. И в двата
случая това е сторено 3 дни преди изтичане на крайния срок за подаването на
съответната справка-декларация. Видно от представените съобщения:
1. електронното съобщение, изпратено на 12.04.2023 г. съдържа като
прикачен файл попълнен и подписан образец на справка-декларация по
чл. 4 от ЗЗНН на ****************за месец март 2023 г.;
2. електронното съобщение, изпратено на 12.05.2023 г. съдържа като
прикачен файл попълнен и подписан образец на справка-декларация по
чл. 4 от ЗЗНН на *************** за месец април 2023 г.
По делото се установява, че въпросните електронни съобщения
действително са били получени от ДАДРВЗ. След направена проверка в
основния сървър на агенцията е потвърдено, че са получени електронни писма
от подател с адрес на електронна поща H**************** но към тях нямало
прикачени файлове, както и информация по отношение на справките-
декларации за цитираните месеци. От направената разпечатка на системата се
установило, че посочените електронни писма били със следната информация:
„Subject: This email was sent without attachment for security reason”. Поради
тази причина и дружеството не получило входящи номера на подадените
емайли, тъй като те не са съдържали информация и прикачени файлове,
съответно същите не били обработени от отдел КИСУ, както и не били
заведени в деловодството на *****************.Т.е. прикачените към
имейлите справки- декларации за процесиите периоди не са били получени
поради съображения за сигурност, поради настройка на системите,
ограничаваща получаването от Агенцията на определени прикачени файлове.
Тези обстоятелства обаче са извън контрола на Дружеството - неговите
представители и служители нямат възможност да влияят на съобщенията и
прикачените файлове след тяхното изпращане.
6
Съдът споделя доводите на жалбоподателя, че получаването на справките
декларации от ДАДРВЗ представлява „административна услуга" по смисъла
на §1, б. „в" от Закона за електронното управление („ЗЕУ"), а именно -
„извършването на други административни действия, които представляват
законен интерес за физическо или юридическо лице". Предвид това към нея са
относими изискванията на ЗЕУ и нормативните актове по неговото прилагане,
в частност за Наредбата за общите изисквания към информационните
системи, регистрите и електронните административни услуги („Наредбата").
В тази връзка и двете електронни съобщения съдържат подпис на
***************** - представител на Дружеството, като са удостоверени от
него с квалифициран електронен подпис, съгласно изискванията на чл. 22, ал.
3 от ЗЕУ. Тоест, *****************, в качеството си на представител на
Дружеството, валидно е могъл да бъде идентифициран като автор на
приложените съобщения съгласно приложимите изисквания на ЗЕУ.И двете
съобщения са били изпратени до електронния адрес, оповестен на интернет
страницата на ДАДРВЗ *************** съгласно изискването на чл. 20, ал. 4
от Наредбата, а именно -***************** с копие до електронния адрес на
териториалното поделение на Агенцията във Варна: ****************
Следователно, дружеството съобразно изискванията на ЗЕУ е изпълнило
своите задължения по подаване на справките-декларации по чл. 4, ал. 1 ЗЗНН
3 дни преди изтичането на законоустановения в чл. 4, ал. 1 от ЗЗНН срок..
Неполучаването им не се дължи на виновно противоправно действие или
бездействие на представителите и служителите на Дружеството. Липсата на
противоправно поведение изключва наличието на административно
нарушение от обективна страна на основание чл. 6 от ЗАНН, което обосновава
отмяната на процесното НП.
Дори и да се приеме, че отговорността за получаване на прикачените
електронни документи (справките декларации) е на Дружеството - то
***************** е следвало да уведоми незабавно изпращача за
възникналия технически проблем и невъзможността да се визуализират
прикачените към електронните съобщения файлове, съдържащи съответните
справки. Това задължение произтича от принципа за служебно начало,
прогласен в чл. 9 от АПК. В частност, ал. 4 на цитираната разпоредба
предвижда, че административният орган е длъжен да осъществява
процесуално съдействие на страните в производството за законосъобразно и
справедливо решаване на въпроса - предмет на производството. Това от своя
страна представлява съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и самостоятелно основание за
отмяна на процесното НП.
За пълнота на изложението, дори да се приеме, че дружеството е
осъществило състава на посочените нарушения,в конкретния случай според
настоящия съдебен състав са налице достатъчно смекчаващи отговорността
7
обстоятелства, които позволяват квалифициране на деянието, като маловажен
случай по см. на чл. 28 ЗАНН, във вр. § 1, т. 4 от ДР на ЗАНН.
Всяко от извършените административни нарушения е формално по своя
характер, на просто извършване, но с оглед: изключително ниската степен на
обществена опасност на нарушителя и на извършеното деяние от
обикновените случаи на административни нарушения от същия вид; предвид
липсата на засягане в значителна степен на обществените отношения,
гарантирани от конкретната правна норма, обуславят извода за наличие на
предпоставките, визирани в чл. 28 ЗАНН. Доколкото заложените в ЗЗНН
изисквания имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на
затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и
нефтопродукти в страната,дружеството в нито един момент не е извършило
каквото и да е нарушение, свързано със съхранението на запаси от нефт и
продукти от нефтен произход. Твърдяните нарушения са свързани с подаване
на информация към ДАДРВЗ, което макар и важно задължение, не нарушава
по никакъв начин сигурността на снабдяването с течни горива в случаите на
затрудняване или прекъсване на доставките. Тоест, дори и да се приеме, че е
било извършено нарушение, то не е засегнало основната цел преследвана от
закона.
В практиката на СЕС е застъпено разбирането, че "санкционните
мерки по национално законодателство не трябва да надхвърлят границите на
подходящото и необходимото за постигането на легитимно преследваните от
това законодателство цели, като се има предвид, че когато има избор между
няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до най-малко обвързващата
и че причинените неудобства не трябва да са несъразмерни по отношение на
преследваните цели". Принципът за пропорционалност/съразмерност е
задължителен при преценка на наложената санкция, тъй като е основен по см.
на чл. 5, § 4 от ДЕС. В този контекст СЕС е уточнил, че строгостта на
санкцията трябва да бъде в съответствие с тежестта на нарушението,
включително и като гарантира реално възпиращ ефект, като същевременно се
съблюдава основния принцип на пропорционалност (вж. решения A. Accept,
С-81/12, ЕU: С: 2013: 275, т. 63 и LCL Le Credit L., С-565/12, ЕU: С: 2014: 190,
т. 45). При положение, че съдът намери, че тази санкция (дори и в
минималния предвиден размер) се явява явно непропорционална, то по силата
на примата на европейското право и с оглед установената практика на СЕС
(решение по дело С-263/11) следва да не приложи нормата от националното
право като противоречаща на установен принцип на европейското право. Това
дава основание да се отмени наказателното постановление, поради издаването
8
му в противоречие с материалния закон.
При този изход на спора право на разнпоски има жалбоподателят, но
доколкото доказателства за пправени такива не бяха представени по делото, то
същите не следва дадъдат присъдени.

Водим от горното, на основание чл. чл. 63, ал. 2, т. 3 от ЗАНН, СРС
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 4185/15.09.2023 г., издадено
от вр. и. д. Председател на Държавна Агенция „Държавен резерв и
военновременни запаси ", с коeто на основание чл. 8, ал. 2, т. 15 и чл. 60, ал. 1
от ЗЗНН на „***************** е наложено административно наказание
"имуществена санкция“ в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1 от
ЗЗНН, извършено на 18 април 2023г и административно наказание
"имуществена санкция“ в размер на 1000 лева за нарушение на чл. 4, ал. 1 от
ЗЗНН, извършено на 16 май 2023г.
Решението подлежи на обжалване от страните с касационна жалба на
основанията, посочени в НПК, по реда на АПК пред Административен съд
София-град, в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението, че е
изготвено.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
9