РЕШЕНИЕ
№ ……….
Гр. Варна,
………………... 2019 година
Административен съд – гр. Варна, втори състав, в открито съдебно заседание на деветнадесети ноември през две
хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЕСЕЛИНА
ЧОЛАКОВА
при секретаря Добринка Долчинкова и при участието на прокурора Александър Атанасов , като разгледа докладваното от съдията
адм. дело 2693/2019 г. по
описа на Административен съд – гр. Варна, за да се произнесе взе предвид
следното:
Предявен е исков с правно основание чл. 203, ал. 1 от АПК, чл. 1, ал. 1 и ал. 2 от ЗОДОВ.
Образувано е по исковата молба от С.Д.С., ЕГН **********,
с адрес ***, чрез адв. Д. против Областна дирекция на МВР-Варна за присъждане
на обезщетение за претърпени имуществени вреди в размер на 300,00 лева , ведно
със законната лихва от датата на влизане в сила на решението на Районен
съд-Варна до окончателното изплащане на сумата, представляващи платено
адвокатско възнаграждение по НАХД № 3078/2019 г. по описа на Районен съд-Варна.
Сочи се, че срещу ищеца е издадено
наказателно постановление № 19-0445-000225/14.06.2019 г. , с което му е
наложена глоба в размер на 30,00 лева на основание чл.183,ал.3,т.2 от Закона за
движение по пътищата за допуснато нарушение на чл.94,ал.3 от с.з. Наказателното
постановление е отменено с решение № 1517/26.07.2019 г. постановено по НАХД №
3078/2019 г. по описа на Районен съд-Варна и решението е влязло в законна сила
на 21.08.2019 г. Сочи се, че в хода на производството пред въззивния съд е
сторил разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева, които се
претендират като обезщетение за причинени имуществени вреди с исковата молба. Позовава
се на Тълкувателно решение № 1 от
15.03.2017 г. постановено от ОСС на ВАС, І и ІІ колегия по тълкувателно дело №
2/2016 г. Претендира сторените разноски . В съдебно заседание не изпраща
предтавител.
Ответникът- ОД на МВР-Варна, чрез процесуалния си
представител, в писмен отговор излага
съображения, че искът е неоснователен и недоказан. Възразява и срещу искането
за присъждане на адвокатско възнаграждение в претендирания размер.
Представителят на
ВОП изразява становище за неоснователност на исковата претенция.
Съдът като взе
предвид становищата на страните, след съвкупна преценка на събраните по делото
доказателства и като съобрази приложимия към процесните отношения закон, намира
за установено следното:
По делото не е спорно, че ищецът е обжалвал пред Районен съд-Варна наказателно
постановление № 19-0445-000225/14.06.2019 г. , с което му е наложена глоба в
размер на 30,00 лева на основание чл.183,ал.3,т.2 от Закона за движение по
пътищата за допуснато нарушение на чл.94,ал.3 от с.з. Наказателното
постановление е отменено с решение № 1517/26.07.2019 г. постановено по НАХД №
3078/2019 г. по описа на Районен съд-Варна. Решението на районния съд е влязло
в законна сила на 21.08.2019 г. В хода на въззивното производство, в
проведеното съдебно заседание на 23.07.2019 г. е представен договор за правна защита и съдействие
от 17.07.2019 г. за упълномощаването на адв. А.Х.Д. за осъществяване на процесуално
представителство по НАХД № 3078/2019 г. по описа на Районен съд-Варна / л.8 от
делото на ВРС/ и доказателство за преупълномощаване на адв. И.В. / л.11/,
осъществила процесуално представителство по делото. В посочения договор за
правна защита и съдействие като платена сума в брой е вписано 300,00 лева.
Предвид установеното от
фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:
Разпоредбата на чл.204, ал.1 от АПК въвежда като условие
за допустимост на предявен иск по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, да е налице отменен по
съответния ред административен акт. С Тълкувателно постановление 2/2014 от
19.05.2014 на ВКС и ВАС е прието делата по искове за вреди от незаконосъобразни
наказателни постановления, действия и бездействия по налагане на
административни наказания, включително и такива за присъждане на разноски в
производството по обжалване, да са подсъдни на административните съдилища. С
„приравняването „ на правораздавателния акт, какъвто представлява наказателното
постановление , с административния акт и
даденото задължително съобразно чл.130,ал.2 от Закона за съдебната власт
тълкуване, настоящият иск се приема за допустим.
Искът е предявен от процесуално
легитимирана страна в петгодишния давностен срок от влизане в сила на
решението, с което е отменено наказателното постановление, срещу надлежния
ответник съгласно чл. 205 от АПК и пред компетентния съгласно т.1 от Тълкувателно
постановление № 2 от 19.05.2015 г. на ВКС по тълк. д. № 2/2014 г., ОСГК и Първа
и Втора колегия на ВАС съд, поради което е допустим.
Производството
е исково, предвид разпоредбата на чл. 203 от АПК, съгласно която гражданите и юридическите лица могат да предявят
искове за обезщетение за вреди причинени от незаконосъобразни актове, действия
или бездействия на административни органи и длъжностни лица. Исковата защита е
възможна при условията на чл. 1 от ЗОДОВ. Във фактическия състав на отговорността на държавата за
дейността на администрацията, визирана в чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ се включват
следните елементи: 1.
незаконосъобразен акт,
действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по
повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; 2. вреда, от такъв административен
акт и 3. причинна връзка между постановения
незаконосъобразен акт, действие или бездействия и настъпилия вредоносен
резултат. При липсата на който и да е от елементите на посочения фактически
състав не може да се реализира отговорността на държавата по реда на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
С
оглед събраните писмени доказателства по делото
се установява по безспорен начин да са настъпили претендираните имуществени вреди, като „пряка“ и „непосредствена“
последица от увреждането, в резултат на отменения акт, заради което да е налице основание за ангажиране на
отговорността на
ответника.
За да
бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде установена и
доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и настъпили
вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е отрицателната
последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или защитени
от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото лице, като
"пряка и непосредствена" е тази вреда, която следва закономерно от
твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно
необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На
основание чл.4 от ЗОДОВ на обезщетяване подлежат единствено преките и непосредствени
вреди, като преки вреди са тези, които са типична, нормално настъпваща и
необходима последица от вредоносния резултат и които са адекватно следствие от
увреждането. Преки означава директно въздействащи върху правната сфера на
увредения. Освен преки, вредите следва да бъдат и непосредствени - не трябва да
има опосредена връзка между вредите и отменения незаконосъобразен акт.
Видно от представения по делото договор за правна защита
и съдействие, във въззивното производство във връзка с издаденото наказателно
постановление ищецът е направил разходи
за адвокатско възнаграждение в размер на 300,00 лева. Посоченият акт е отменен
с решението на ВРС, влязло в законна сила към датата на подаване на исковата
молба. Доколкото с извършените разходи, изразяващи се в заплащане на
възнаграждение за адвокат по договор за правна защита и съдействие, имуществото
на ищеца е намаляло, същите представляват претърпяна от него вреда по смисъла чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, поради което следва да се
приеме, че е налице и втората изискуема съгласно цитираната разпоредба
предпоставка.
За реализирането на пълния
фактически състав на отговорността по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ обаче е необходимо и наличието
на причинна връзка между постановения незаконосъобразен акт и настъпилия вредоносен
резултат. На обезщетение подлежат действително настъпилите вреди, които са в
пряка причинна връзка с отменения незаконосъобразен акт и са пряка и
непосредствена последица от него. За целите на закона е от значение не
съществуването на някаква причинна връзка, а същата да е пряка и
непосредствена. Въведеното в чл. 4 от ЗОДОВ изискване вредите да са "преки" и
"непосредствени" предполага кумулативното наличие на тези две
предпоставки, т. е. следва и двете да се налице, за да се реализира
отговорността на държавата. Съгласно дадените по-горе разяснения относно
същността на тези две понятия настоящата инстанция намира, че в случая
претърпените от ищеца имуществени вреди са преки, но не са непосредствени.
Извършеният от ищеца разход за
заплащане на адвокатско възнаграждение е пряко свързан с отмяната на
незаконосъобразното наказателно постановление, тъй като необходимостта от
използването на адвокатски услуги е възникнала вследствие на издадения
санкционен акт и неговото обжалване по съдебен ред. Тоест вредата е пряка, тъй
като следва закономерно - по силата на безусловно необходима връзка на
обективна последователност, от отмяната на издаденото незаконосъобразно
наказателно постановление.
За да се осъществи фактическият
състав на отговорността по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ, е необходимо вредата, освен
пряка, да бъде и непосредствена. Съгласно
диспозитива на приетото тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. по тълк. дело №
2/2016 г. на Върховен административен съд, при предявени пред административните
съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от
незаконосъобразни наказателни постановления, изплатените адвокатски
възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват
пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ. В мотивите на посоченото тълкувателно решение на ВАС,
е изяснен въпроса какво е съдържанието на употребените в чл. 4 от ЗОДОВ понятия
- пряка и непосредствена последица от увреждането.
С
оглед на гореизложеното и разпоредбата на чл. 130, ал. 2 от ЗСВ, съгласно която
тълкувателните решения и тълкувателните постановления са задължителни за
органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на местното
самоуправление, както и за всички органи, които издават административни актове,
настоящият съдебен състав приема, че имуществената вреда изразяваща се в заплащане на адвокатско
възнаграждение е в пряка и непосредствена последица от незаконосъобразното
наказателно постановление. След като чл. 4 от ЗОДОВ изисква кумулативното наличие на двете
предпоставки - вредата да е "пряка" и "непосредствена", а в
настоящия случай се установи, че са налице и двете, то налага се извода,
че е осъществен фактическият състав за
ангажиране отговорността на държавата.
По изложените съображения, съдът
намира, че ищецът се е справил с възложената му по чл. 203 от АПК доказателствена тежест да установи
материалноправните предпоставки за ангажиране на отговорността на ответника по чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ.
Договорът за правна помощ
е приет по делото от Районен съд-Варна и преупълномощен адвокат е
осъществил процесуално представителство въз основа на представения договор. Пред
Районен съд-Варна е представен
изискуемия се от чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата договор между адвоката
и клиента, основаващ заплащането на положения от адвоката труд и извършването на претендираните
разходи е доказано.
В Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на
адвокатските възнаграждения, чл.18, ал.2 са регламентирани минималните размери
на адвокатските възнаграждения за осъществяване на процесуална защита - За процесуално представителство, защита и съдействие по
дела срещу наказателни постановления, в които административното наказание е под
формата на глоба, имуществена санкция и/или е наложено имуществено обезщетение,
възнаграждението се определя по правилата на чл. 7,
ал. 2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението, но не по-малко от
300 лв. . Претендираните вреди в резултат на платеното адвокатско
възнаграждение са в минималния размер в чл.18,ал.2 , във вр. с чл.7,ал.2 от
Наредбата.
Основателна е претенцията на
ищеца за заплащане на законна лихва върху претендираното обезщетение, която е
дължима от момента на завеждане на исковата молба в съда- 25.09.2019 г., до окончателното
изплащане на сумата, а не както е претендирана от датата на влизане в сила на
решението на Районен съд-Варна.
Предвид разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, претенцията на ищеца за присъждане на сторените разноски в настоящето производство, се явява основателна. Неснователна е претенцията на ответника за намаляване на размера на претендираното адвокатско възнаграждение. Същото се претендира в минималния размер и не е прекомерно. Ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца разноски в размер на 310,00 лв. –адвокатско възнаграждение от 300,00 лв. и заплатена държавна такса в размер на 10,00 лв.
РЕШИ:
ОСЪЖДА Областна
дирекция на МВР-Варна да плати на С.Д.С.,
ЕГН **********, с адрес *** обезщетение за претърпени имуществени вреди в
размер на 300,00 лева , ведно със законната лихва от датата на предявяване на
исковата молба 25.09.2019 г. до окончателното изплащане на сумата, представляващи
платено адвокатско възнаграждение по НАХД № 3078/2019 г. по описа на Районен
съд-Варна.
ОСЪЖДА Областна
дирекция на МВР-Варна да плати на С.Д.С., ЕГН **********, с адрес *** сумата от 310,00
/триста и десет/ лева за разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните, чрез Административен съд – Варна.
СЪДИЯ: