Решение по дело №93/2023 на Районен съд - Пещера

Номер на акта: 71
Дата: 18 декември 2023 г.
Съдия: Велина Иванова Ангелова
Дело: 20235240200093
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 юни 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 71
гр. Пещера, 18.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕЩЕРА, II НАК. СЪСТАВ, в публично заседание
на двадесет и първи ноември през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:Велина Ив. Ангелова
при участието на секретаря Тодорка Т. Даракчиева
като разгледа докладваното от Велина Ив. Ангелова Административно
наказателно дело № 20235240200093 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Постъпила е жалба от ЮЖНОЦЕНТРАЛНО ДЪРЖАВНО
ПРЕДПРИЯТИЕ (ЮЦДП) с ЕИК201619580 с адрес: гр.Смолян,
представлявано от директора З. Б. против Наказателно постановление№ 01
от 27.04.2023година на Директора на РИОСВ-Пазарджик ,с което на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лева, на
основание чл.83,ал.1 от ЗЗТ за нарушение по чл.17,ал.1 от Закона за
защитените територии.
Недоволен жалбоподателят твърди,че атакуваното постановление е
издадено при неточно възприета фактическа и правна обстановка по
случая, при неправилна оценка на доказателствата в
административнонаказателната преписка и при допуснати съществени
нарушения на процесуалния закон.Сочи се ,че в КП № КМ-10/2022 от
02.11.2022 година изрично било посочено ,че проверката е била извършена
във връзка с констатирано нарушение от 25.10.2022 година ,а АУАН бил
съставен едва на 02.02.2023 година извън преклузивния срок по чл.34,ал.1 от
ЗАНН,което е самостоятелно основание за отмяна на НП.Сочи се още ,че в
атакуваното НП административно наказателната отговорност на
1
жалбоподателя е ангажирана на основание чл.83,ал.1 от ЗЗТ във връзка с
констатирано нарушение по чл.17,ал.1 от ЗЗТ,но в състава на разпоредбата
по чл.83,ал.1 от ЗЗТ са уредени два състава на административно
нарушение,което нарушавало правото на защита на жалбоподателя. Твърди
се още ,че наложената имуществена санкция е прекомерна и несъответствала
на тежестта на извършеното нарушение.В конкретния случай дейността по
маркиране на насажденията в отдел/подотдел 71“г“-представляващ горска
територия –държавна собственост и граничещ с отдел/подотдел 73“в“-
попадащ в границите на резерват „Купена“била прецизирана и извършена в
съответствие с действащата нормативна уредба,а именно ЗГ и Наредба №
8/2011 година .Твърди се още ,че на терена имало трайни видими знаци
обособяващи границата на резерват „Купена“ ,отдел/подотдел 73в и
представлявали ивици бяла и червена боя и буква „Р“ положени върху
стоящи букови дървета,маркирани като гранични точки между два съседни
отдела.Сочат,че при изпълнение на конкретното горско мероприятие
маркиращите лесовъди са се съобразили с положените на терена гранични
знаци.Излагат твърдения ,че е налице бездействие от страна на РИОСВ-
Пазарджик изразяващо се в неизпълнение на задължението им да
регламентират границите на резервата на терена както и да прецизират
същите в съответствие с действителните им координати ,съобразно Заповед
№ 530 от 07.07.1992 година на Министъра на околната среда и водите,Плана
за управление на резерват „Купена“ и чл.20 от действащата Наредба №
18/2015 година.По горните съображения ,считат ,че издаденото НП се
явявало незаконосъобразно и като такова следвало да бъде отменено ,а
алтернативно да бъде изменено като се намали наложената санкция.В
подкрепа на твърденията си сочат доказателства.
По делото е постъпило писмено становище от административно
наказващия орган,в което се оспорва жалбата като се сочи ,че същата е
недопустима тъй като била подписана не от подателя ,а от лице без
представителна власт,поради което производството по делото следвало да се
прекрати,а в случай,че се приеме от съда,че жалбата е допустима то същата
бъде оставена без уважение.Ангажира доказателства.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, приема за
установено от фактическа страна следното:
2
На жалбоподателя „Южноцентрално държавно предприятие“(ЮЦДП)
гр.Смолян,представлявано от директора Здр.Б. е съставен АУАН № 01/2023
година от 02.02.2023 година от К. В. М.-гл.експерт в РИОСВ- гр.Пазарджик,
в присъствието на свидетелите П. М. и Г. Т. за това ,че между 18.09.2022
година и 01.11.2022 година в имот с идентификатор 56277.1.1520 по
кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Пещера служителите на
ТП- Държавно горско стопанство Пещера –поделение на ЮЦДП са
маркирали с контролни горски марки с № Б3336,А4566,А4567,А4568 и
А2300 с оранжева боя 40 дървета в границите на резерват Купена ,а именно
в границите на имот с идентификатор 56277.1.1520 по КККР на гр.Пещера и
в границите на подотдел 73“в“ на резерват „Купена“ съгласно плана за
управление на резерват „Купена“ ,одобрен от министъра на околната среда
и водите-Заповед № РД-798 от 02.12.2015 година като маркирането на
дърветата е извършено във връзка с позволително за сеч № 687348 от
15.09.2022 година на РДГ-Пазарджик.Маркирането е довело до отсичане на
маркирани дървета,с което е извършено нарушение на забраната по
чл.17,ал.1 от Закона за защитените територии във връзка с чл.83,ал.1 от
ЗЗТ.Актът е връчен на същата дата на пълномощник срещу подпис.
Въз основа на АУАН е издадено НП под № 01/27.04.2023 година от
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите-
гр.Пазарджик,с което за констатираното нарушение описано в
обстоятелствената част по идентичен начин като и в АУАН -за това че при
проверка на 02.11.2022 година от експерти на РИОСВ-Пазарджик в резерват
„Купена“ землището на гр.Пещера са установили ,че между 18.09.2022
година и 01.11.2022 година в имот с идентификатор 56277.1.1520 по
кадастралната карта и кадастралните регистри на гр.Пещера служителите на
ТП Държавно горско стопанство Пещера –поделение на ЮЦДП са маркирали
с контролни горски марки с № Б3336,А4566,А4567,А4568 и А2300 с оранжева
боя 40 дървета в границите на резерват Купена ,а именно в границите на
имот с идентификатор 56277.1.1520 по КККР на гр.Пещера и в границите на
подотдел 73“в“ на резерват „Купена“ съгласно плана за управление на
резерват „Купена“ ,одобрен от министъра на околната среда и водите-
Заповед № РД-798 от 02.12.2015 година като маркирането на дърветата е
извършено във връзка с позволително за сеч № 687348 от 15.09.2022 година
на РДГ-Пазарджик.Маркирането е довело до отсичане на маркирани
3
дървета,с което виновно е нарушен чл.17,ал.1 от ЗЗТ,поради което на
основание чл.83,ал.1 от ЗЗТ на ЮЦДП-Смолян е наложена имуществена
санкция в размер на 5000 лева.
Съгласно заповед № РД-193/25.02.2022 година на Министъра на
околната среда и водите длъжностните лица от съответните РИОСВ имащи
право да извършват проверка и да съставят АУАН по чл.81-83 от ЗЗТ в
границите на съответните защитени територии са:младши/старши /главен
експерт в направление „Биологично разнообразие,защитени територии и
зони“.
В преписката се съдържа Констативен протокол № КМ-10/2022 година
от 02.11.2022 година; КП серия НОО № 002114 и № 002115(продължение на
предходния) с дата 03.11.2023 година като в протокол от 02.11.2022 година
са отразени следните обстоятелства,а именно: извършена проверка на
02.11.2022 година от служители на РИОСВ-Пазарджик в подотдел 73“в“ по
плана за управление на резерват „Купена“,при която е констатирано
маркиране с КГМ с оранжева боя и отсечени дървета от вид –бук с
подробно посочени диаметри и местоположение,а в последващите протоколи
е отразено ,че на 03.11.2022 година е извършена съвместна проверка от
служители на РИОСВ-Пазарджик,РДГ-Пазарджик и ТП ДЛС –Пещера в
подотдели 71 „г“ и 73“в“ в землището на гр.Пещера като отдел 71“г“ е
държавна гора ,стопанисвана от ТП ДСГ-Пещера ,а 73 „в“ попада в
границите на резерват „Купена“.Констатирано е ,че има действащо сечище в
подотдел 71“г“- извършване на отгледна сеч.Установено е ,че на терена има
отсечени и неотсечени дървета , които са маркирани с КГМ като отсечените
дървета според отразеното се намират на няколко метра от трайната граница
между отдели 71“г“ и 73 „в“.Отразено е още ,че до границата с трайно
обозначение на терена съществува ивица от дървета,които не са маркирани,а
за маркираните и отсечени дървета с наличните мобилни устройства и
приложения не можело да се уточнят цифровите граници.Двата КП серия
НОО 002114 и 002115 са разписани с особено мнения от участниците в
комисията М. и Т..
Разпитаният в с.з. актосъставител К. В. М. сочи,че работи в РИОСВ –
Пазарджик, като главен експерт. През 2022 г. в РИОСВ бил получен сигнал
от паркова охрана на резерват „Купена“ за буково дърво в границите на
4
резервата,паднало в резултат на буря ,което е било открито насечено и
складирано до мястото, където е паднало. На 02.11.2022 година заедно с
колегата си Тафров извършили проверка на място и установили в
действителност в границите на резервата такова дърво-немаркирано ,но
нарязано и складирано в границите на резервата.Имали предварителна
информация ,че в близост имало сечище,извън границите на резервата ,в
което се извършвала законна сеч от ДГС-Пещера.Използвали джи пи ес и
така определили координатите като установили още отрязани дървета-40
пъна, които попадали в границите на резервата също маркирани с горска
марка в оранжев цвят. Установили ,че имало и дърва,нарязани и складирани
във временен склад, които също попадали в границите на резервата,като
координатите се установили с помоща на с джи пи ес . Поради наличие на
маркировка по пъновете на 03.11.2022 година ивършили втора проверка
,съвместно с представители на РДГ-Пазарджик и ДГС-Пещера като
последните си ползвали собствени джи пи ес устройства. Посетили на място
терена и отново се констатирало отсечени дървета в границите на резервата.
Представителите на горите оспорвали местоположението на отсечените
дървета ,поради което директорът на РИОСВ възложил измерване на
лицензиран геодезист ,който извършил заснемане и определяне на
координатите на пъновете ,при което се установили ,че същите попадат в
границите на имот –част от резерват „Купена“ като уредите ,с които било
извършено измерването от геодезиста били с точност до 40 см.Пристъпили
към съставяне на АУАН на юридическото лице ЮЦДП. В нормативните
актове нямало регламентирани изисквания за маркиране на резервата и
нямало описан начин за маркиране на граници на резерват на терен.В РИОСВ
нямало данни кога и кой е направил маркировка с боя в бяло и червено, като
спорът бил дали дърветата попадат в границите на резервата или не.
Свидетелят Г. Д. Т. в показанията си сочи ,че работи в РИОСВ-
Пазарджик като заедно с колегата си М. извършили проверка в резерват
„Купена“ на 02.11.2022 година и на 03.11.2022 година ,при която се
установило маркирани и отсечени дървета в границите на резервата.
Св. П. Благоева М. в показанията си установи ,че работи в
РИОСВ-Пазарджик като гл. експерт „биологично разнообразие, превенция и
превантивна дейност“. Резерват „Купена“ е обявен за резерват от 1961
г.Свидетелката присъствала при съставяне на акт ,за това че имло маркирани
5
и отсечени дървета в резервата.
Св.А. Т. Ч. в показанията си установи,че работи в РДГ-Пазарджик като
е присъствала на проверка на 03.11.2022 година ,която била съвместна с
представители на РИОСВ-Пазарджик.Била на място в подотдели 71“г“ и
73“в“ ,за да се установи къде попадали 40 броя маркирани и отсечени дървета
.Според документацията в подотдел 71“г“ -горска територия се извършвала
законна сеч като следвало да установят дали има отсечени дървета в
подотдел 73“в“ попадащ в резерват „Купена“.Заяви ,че на терена ползвала
мобилното си устройство ,за да установи границите дали е резерват или
горска територия ,но нейното устройство не заредило ,а на другите
служители от РДГ и ДГС давали отклонения.Ориентирала се на място от
трайни граници-бяла и черна ивица боя ,поставена на дървета като на място
открили две такива дървета в горния край на насаждението и в долния и зад
тях попадала територията на резервата.С колегата си решили ,че отсечените
дървета попадат в горската територия тъй като били преди тази граница.
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, от правна страна
съдът намира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в законноустановения срок по чл.
59, ал.2 ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване
административен акт.
Във въззивната жалба са наведени доводи ,че атакуваното НП е
издадено в нарушение на разпоредбите на материалния закон /относно
приложението на чл.34 от ЗАНН/.Съгласно разпоредбите на чл.34,ал.1 от
ЗАНН не се образува административно наказателно производство,ако не е
съставен акт за установяване на нарушение в продължение на три месеца от
откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на
нарушението,а за митнически ,данъчни ,банкови,екологични и валутни
нарушения,както и по посочените разпоредби-две години.Според настоящия
състав посочените срокове са давностни ,т.е с изтичането им се погасява
възможността да бъдат реализирани всички правомощия на наказващия орган
по административнонаказатеното правоотношение, като установените
хипотези се намират в отношение на алтернативност,поради което наличието
на едната от тях има за последица невъзможност да се образува ,респективно
прекратяване на образуваното административно наказателно производство.
6
Следователно процесуално нарушение ще е налице,когато актът е
съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя,но след изтичане
на 1-годишния срок от извършване на нарушението,така и когато
нарушителят е отрит в рамките на 1-годишния срок от извършване на
нарушението ,но актът е съставен след изтичане на три месеца от откриване
на нарушителя. Първият срок/3-месечния/ започва да тече от деня,в който
органът ,който е овластен да състави акт ,е узнал кой е нарушителят.
Видно от събраните по делото доказателства установяването на
нарушителя и нарушението са били факт и са били известни на контролния
орган на 02.11.2022 година-посещение на място от инспекторите на
РИОСВ,от който момент е започнал да тече 3 месечния срок и към момента
на съставяне на АУАН -02.02.2023 година същият не е изтекъл.
Съобразно чл.17,ал.1 от ЗЗТ-в резерватите се забраняват всякакви
дейности като съобразно чл.83,ал.1 от ЗЗТ се наказва с глоба,съответно
имуществена санкция,от 1000 до 10 000 лева едноличен търговец или
юридическо лице като са предвидени няколко състава на административно
нарушение в т.1./осъществява дейност в защитена територия в нарушение на
режима,определен с този закон,в заповедта за обявяване или в утвърдените
планове и проекти по глава четвърта; и няколко състава на административно
нарушение в т.2/осъществява дейност в защитена територия без разрешение
или съгласуване,предвидено в този закон. Органът не е посочил коя хипотеза
е приел че е налице - че липсва разрешение или че липсва съгласуване за
извършената дейност. Така е налице неяснота с оглед фактическото описание
на нарушението/нарушенията, посочена материалноправна норма и
санкционната такава.
Правната квалификация на нарушението следва да е ясно посочена и не
може да се извлича по тълкувателен път или по пътя на правната и житейска
логика от съдържанието на други документи или разпит на свидетели,тъй
като в административно наказателното производство посочването на
нарушените законови разпоредби е задължителен реквизит от съдържанието
на АУАН и НП.Създадената неяснота в описанието на обвинението
несъмнено се отразява на правото на защита на санкционираното лице,
препятства преценката за правилното приложение на материалния закон и
съставлява съществено нарушение на процесуалните правила, което
7
обосновава извод за незаконосъобразност на процесното наказателно
постановление.
Освен констатираното в АУАН и в НП не са посочени и точните
координати на мястото, на което са установени отрязаните дървата
посредством GPS, като свидетелите М. и Т. сочат, че мястото се намирало в
резерват,а свидетелката Ч. в границите на държавната територия. В тази
връзка настоящият съдебен състав намира, че извършеното от жалбоподателя
нарушение е недоказано.
С оглед на констатираните пропуски,то съдът намира ,че НП е
неправилно и незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.
Мотивиран от гореизложеното, и на основание чл.63,ал.1 от
ЗАНН,Пещерският районен съд

РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 1 от 27.04.2023 година на
Директора на РИОСВ-Пазарджик, с което на ЮЖНОЦЕНТРАЛНО
ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ (ЮЦДП), с ЕИК201619580, с адрес: гр.
Смолян, представлявано от директора З. Б., е наложена имуществена санкция
в размер на 5000 лева, на основание чл.83,ал.1 от ЗЗТ за нарушение по
чл.17,ал.1 от Закона за защитените територии.
Решението може да се обжалва пред Пазарджишкия административен
съд в 14 - дневен срок от съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Пещера: _______________________
8