Решение по дело №1105/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1888
Дата: 9 октомври 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20197180701105
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  1888

 

гр. Пловдив, 09.10. 2019 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в публично заседание на единадесети септември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

при секретаря П.Ш., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1105 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

2. Образувано е по жалба на И.Г.Т., с адрес: ***, срещу Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/1741 от 15.02.2019г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта на наложената санкция в размер на  906,87 лева за наддекларирана площ по мярка 11 „Биологично земеделие“ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г., по заявление за подпомагане с УИН 16/070717/80293 от 17.05.2017 г. за кампания 2017г.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска неговата отмяна. Поддържа се, че административният орган необосновано и неправилно е приел наличието на наддекларирана площ за заявените за подпомагане от жалбоподателя имоти в разрез с данните по документите му за собственост. Сочи се, че оспорващият е подал своевременни възражения срещу заповедта, с която е определен специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017 г. Поддържа се, че по възраженията не са извършени съответни проверки на място, което е довело до издаване на процесния административен акт в хипотезата на неизяснена фактическа обстановка. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

3. Ответникът – зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Н., поддържа становище за неоснователност на жалбата. Претендира са присъждане на юрисконсултско възнаграждение

4. Окръжна прокуратура - гр. Пловдив, редовно уведомена за възможността за встъпване в настоящото производство, не взема участие.

ІІ. За допустимостта:

5. Жалбата е подадена в предвидения за това, преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. За фактите:

6. Със заявление УИН 16/070717/80293 от 17.05.2017 г. И.Г.Т. е заявил подпомагане по Схема за единно плащане на площ (СЕПП) и Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП), по Мярка 11 „Биологично земеделие”, направление „Биологично  растениевъдство“, за имоти: 00702-1016-1 с площ 0,95 ха, в землището на гр. Асеновград и 31108-595-1 с площ 4,17 ха, в землището на с. Златовръх. Също така по СЕПП е заявен и имот 31108-637-1-1 с площ 0,30 ха, в землището на с. Златовръх.

След автоматична проверка на въведените данни в заявлението за подпомагане Т. е подписал декларация, че е запознат с установени наддекларирани площи: 1) за имот  31108-595-1, в размер на 0,33 ха и 2) за имот 31108-637-1-1, в размер на 0,25 ха.

7. Със заповед № РД-46-428 от 13.12.2017г. на министъра на земеделието, храните и горите е одобрен проект на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017 г. Оспорващият е подал възражение рег. № 16-00-120/04.01.2018 г., с което е заявил, че не съгласен с обхвата на актуализирания специализиран слой и иска същият да бъде преразгледан по отношение на имот 31108-595-1 и имот 31108-637-1-1. В резултат на възражението за имот 31108-595-1 е определена наддекларирана площ от 0,21 ха, а за имот 31108-637-1-1 – площ от 0,09 ха.

8. Със заповед № РД46-139/28.02.2018г. министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2017 г. Заповедта е публикувана в Държавен вестник бр.22 от 13 март 2018г.

Според писмо изх. № 11-329/29.06.2019 г. на зам. министъра на земеделието, храните и горите от И.Г.Т. с УРН 359800 не е постъпвала жалба срещу заповедта. Същото обстоятелство бе потвърдено и от процесуалния представител на жалбоподателя и отразено в протокола от проведено по делото о.с.з на 30.05.2019г.

9. С обжалваното Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/1741 от 15.02.2019г. зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е определил на жалбоподателя оторизирана субсидия в размер на 6463,21 лв. по мярка 11 „Биологично земеделие“ направление „Биологично  растениевъдство“ /БРП 3/ от Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ 2014 – 2020 г., по заявление за подпомагане с УИН 16/070717/80293  от 17.05.2017 г. за кампания 2017г., при санкция за наддекларираната площ от 0,21 ха в размер на 906,87 лв. Посочено е, че общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК) след извършена задължителна административна и/или проверка на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните предоставени от заявителя. Тези данни са сравнени със съответната налична информация, съдържаща се във външните регистри на ИСАК, поддържани на основание чл. 30 от ЗПЗП, както и с предоставените данни от контролиращите лица във връзка с чл. 49 от Наредба № 4 от 24.02.2015г. за прилагане на мярка 11 „Биологично земеделие” по ПРСР за 2014-2020г. В приложената таблица „Площи с констатирани несъответствия след извършени проверки по чл. 37 от ЗСПЗЗ“, по код за процесния парцел, е установена разлика между декларираната площ -  4,17 xa и установената площ на парцела в размер на 3,96 ха, при която 0,21 ха се явяват наддекларирана площ. В колона десета „Площ на парцела след намаление за неспазени базови и други изисквания“ е установена стойност 3,96 ха. Според поясненията към колона десета, неспазването на базовите изисквания е било установено чрез извършена административна проверка или проверка на място. Въз основа на посочените констатации в таблицата за изчисляване на финансовото подпомагане по БРП 3, в колона 2 „Заявени площи за участие“ са посочени 5,12 ха; в колона 3 „Установена (определена) площ“ са вписани 4,91 ха при наддекларирана площ по колона 4 в размер на 0,21 ха. Процентното съотношение на наддекларираната площ към установената площ е определено в размер на 4,28 %.

По реда на чл. 18 и чл. 19 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 г. в колона 6 санкционираната площ е установена като удвоен размер на наддекларираната площ (0,42 ха), която, умножена по ставка 1439,4688 ха. за БРП 3, е формирала и размер на санкцията от 906,87 лв.

10. За удостоверяване компетентността си да издава актове от категорията на процесния ответникът представя заповед № 03-РД/715/27.06.2017 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, с която на зам. изпълнителния директор на Фонда са делегирани правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по чл. 1 от Наредба № 5 от 27.09.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (обн., ДВ, бр. 22 от 24.03.2009 г.).

IV. За правото:

11. Според чл. 20а, ал. 1 и ал. 4 от ЗПЗП изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция; изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност.

Според чл. 1 от Наредба № 5 от 27.09.2009 г. в приложното поле на подзаконовия нормативен акт попадат схемата за единно плащане на площ и схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар.

Съгласно чл. 46, ал. 1 от  Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (приложима ред ДВ, бр. 16 от 27.02.2015 г. ) Държавен фонд „Земеделие" - Разплащателна агенция одобрява, намалява или отказва изплащането на годишната финансова помощ след извършване на административни проверки и проверки на място за изпълнението на изискванията за подпомаганите дейности.

Съгласно чл. 43, ал. 3, т. 2 и т. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), Разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по Схемите за директни плащания, когато установи, че за съответните площи не са спазени изискванията за кръстосано съответствие, респ. ако заявените за подпомагане площи не са включени в специализирания слой по чл. 33а, ал. 1 за съответната година.

Според чл. 33а от ЗПЗП министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30, ал. 6. Заповедта се обнародва в "Държавен вестник" и подлежи на съдебен контрол по реда на Административнопроцесуалния кодекс.

Съгласно чл. 16б от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол /обн. ДВ бр. 82 от 10.10.2006 г./ всяка година след приключване на обновяването по чл. 15, ал. 2, т. 1 и 2 министърът на земеделието, храните и горите одобрява със заповед проект на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", която се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието, храните и горите и Държавен фонд "Земеделие". В заповедта се посочват и срокът и начинът за подаване на възражения по чл. 16в срещу обхвата на проекта на специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане".

По реда на чл. 16г от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. (приложима ред ДВ, бр. 8 от 2017 г.), след проверка на получените възражения и отстраняване на установени непълноти и грешки, Министерството на земеделието и храните изготвя окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Проверката се извършва чрез преглед на коректността на: извършената дешифрация, когато съответните площи попадат под актуално за годината заснемане; извършената теренна проверка и нанасянето на констатациите от нея в базата данни на СИЗП, когато съответните физически блокове са определени за теренна проверка. Резултатите от извършените проверки на възраженията се публикуват на интернет страницата на Държавен фонд "Земеделие".

Министърът на земеделието и храните одобрява или изменя със заповед окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". Заповедта се изпраща за обнародване в "Държавен вестник" и се публикува на интернет страниците на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд "Земеделие". Въз основа на одобрения от министъра на земеделието и храните окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" РА извършва финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания и приема заявления за подпомагане през следващата кампания.

12. При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално компетентен орган, в предписаната от закона форма, в съответствие с процесуалните правила, материалноправните норми и целта на закона. По делото безспорно се установява, че по отношение на заявения от жалбоподателя имот 31108-595-1 с площ 4,17 ха, в землището на с. Златовръх, е налице заповед № РД46-139/28.02.2018г. по чл. 33а от ЗПЗП на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателния слой "Площи, допустими за подпомагане" за 2017г., в резултат на което 0,21 ха от заявената площ се явяват наддекларирани и недопустими за подпомагане. Не се формира спор и относно факта, че тази заповед не е обжалвана от оспорващия и се явява влязла в сила за процените площи. При това положение правилно и законосъобразно ответният административен орган въз основа на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" е извършил и финалната оторизация и плащания на площ по подаденото заявление за съответната кампания. Ирелевантно за предмета на настоящия спор е обстоятелството дали по повод възраженията на оспорващия в производството по чл. 16б от Наредба № 105 от 22.08.2006г. са извършени теренни проверки. Тези обстоятелства са от значение при проверката за законосъобразността на окончателния административен акт по чл. 33а от ЗПЗП. Такава проверка под формата на косвен съдебен контрол в настоящото производство е недопустима. В случая не се откриват и необходимите предпоставки за прилагане на чл.17, ал. 2 от ГПК врчл.144 от АПК, тъй като в една такава хипотеза съдът се произнася инцидентно по законосъобразността на административен акт, само когато такъв акт се противопоставя на страна по делото, която не е участник в административното производство по издаването и обжалването му. Случаят не е такъв, тъй като заповед № РД46-139/28.02.2018г. на министъра на ЗХГ е редовно съобщена на жалбоподателя, който е могъл да я оспори на самостоятелно правно основание по предвидения в закона ред.

От друга страна жалбоподателя не представя и никакви доказателства за оборване верността на установеното от административния орган фактическо обстоятелство за наличието на наддекларирана площ. Тук следва да се отбележи, че за процедурата по подпомагане е от значение площта, установената след дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, респ. от извършени специализирани теренни проверки, а не тази, посочена в заявлението за подпомагане и документите за собственост. Санкцията за наддекларирани площи в размер на 906,87 лв. се явява правилно и законосъобразно определена като сбор от наддекларираната и санкционираната площ  (0,21 ха * 2 + 0,42 ха) умножен по предвидената  ставката за съответната дейност (1439,4688).

13. Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е правилен и законосъобразен, а подадената срещу него жалба – неоснователна.

V. За разноските

14. С оглед очерталия се изход на делото в полза на ответния административен орган следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100 лева, определен от съда по реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./. Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.Г.Т., с адрес: ***, срещу Уведомително писмо изх. № 02-160-6500/1741 от 15.02.2019г. на зам. изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА И.Г.Т., с адрес: ***, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция, сумата от 100 (сто) лева, представляваща съдебни разноски.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: