Определение по дело №50/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 289
Дата: 2 февруари 2023 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20237180700050
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 289/2.2.2023г.

 

Град Пловдив, 02.02.2023 г.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на втори февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

Съдия: Анелия Харитева

като разгледа докладваното от съдия Харитева административно дело № 50 по описа за 2023 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по чл.159 АПК.

Образувано е по жалба на Сдружение „Инициативи за Пловдив“,  представлявано от Е.М., член на управителния съвет, срещу решение № 521, взето с протокол № 22 от 24.11.2022 г. на Общински съвет Пловдив за одобряване на окончателния проект за изменение на Общия устройствен план на град Пловдив ведно с устройствени зони, устройствени показатели и нормативи за прилагане в частта по отношение на предвижданията за поземлен имот с идентификатор ***по КККР на град Пловдив, начин на трайно ползване: обществен селищен парк, градина, с площ 81 263 кв. метра.

            Съдът намира, че е сезиран с недопустима жалба, тъй като в чл.127, ал.12 ЗУТ е очертан изчерпателно кръгът на лицата, които могат да обжалват общия устройствен план, и това са собствениците на недвижими имоти, непосредствено засегнати от неговите предвиждания. Няма доказателства по делото и жалбоподателят не твърди и не сочи да е собственик на поземлен имот с идентификатор 56784.510.558, поради което по отношение на него не е налице правен интерес от обжалване.

Неоснователно е и позоваването в жалбата и в допълнителната молба на разпоредбите на Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда (Орхуската конвенция). Правният интерес за оспорване на ОУП за сдружение с нестопанска цел не произтича пряко от нормите на Орхуската конвенция.

Вярно е, че конвенцията е ратифицирана от Република България със закон (обн., ДВ. бр.91 от 14.10.2003 г.) и е част от вътрешното право, като на основание чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България има предимство спрямо националното право, което й противоречи. С решение 2005/370/ЕО на Съвета Орхуската конвенцията е приета от името на Европейския съюз. В изпълнение на поетите ангажименти от ЕО (ЕС) са приети и в момента действат на общностно ниво Директива 2003/4/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 28.01.2003 г. относно достъпа на обществеността до информация за околната среда и отменяща Директива на Съвета 90/313/ЕИО (чл.6 от която е за приложение на чл.9, § 1 от Конвенцията), Директива 2011/92/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 13.12.2011 г. относно оценката на въздействието на някои публични и частни проекти върху околната среда (чл.11 от която е за приложение на чл.9, § 2 от Конвенция) и Директива 2010/75/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 24.11.2010 г. относно емисиите от промишлеността (комплексно предотвратяване и контрол на замърсяването) (чл. 25 от която е за приложение на чл.9, § 2 от Конвенция).

Според практиката на Съда на Европейския съюз чл.9, § 3 от Орхуската конвенция няма непосредствено действие съгласно правото на Съюза – решение от 08.03.2011 г. по дело C-240/09, съгласно което „запитващата юрисдикция е длъжна да разтълкува, доколкото е възможно, процесуалното право относно условията, които трябва да са изпълнени за подаване на жалба по административен или съдебен ред, в съответствие, както с целите на член 9, параграф 3 от тази конвенция, така и с тези на ефективната съдебна защита на правата, предоставени от правото на Съюза, за да позволи на организация за защита на околната среда […], да оспори по съдебен ред взето в резултат на административно производство решение, което може да противоречи на правото на Съюза в областта на околната среда.“

В настоящия спор националното процесуално право не предоставя на Сдружение „Инициативи за Пловдив“ възможност за жалба срещу решение, с което е одобрен Общия устройствен план на град Пловдив с изложените в жалбата доводи и основания. Съдебен контрол относно спазване на правото в областта на околната среда по инициатива на засегнатата общественост е допустим и възможен спрямо програми и проекти, но по отношение на административните актове, издавани на други етапи от тяхната реализация. Използваните от националния законодател критерии за определяне на кръга на лицата, които имат право на жалба пред съд с доводи за нарушения на законодателството в областта на околната среда, са определени в зависимост от вида на оспорения административен акт и степента, в която той оказва влияние върху околната среда. Националният законодател е възприел и принципа за възможно най-ранно информиране и включване на засегната общественост в процедурите по повод всеки план или програма, както и инвестиционно предложение, с което да се гарантира публичност и спазване на законодателството в областта на околната среда, респективно вземането на възможно най-правилното от екологична гледна точка решение. Проявление на този принцип в националното законодателство е установената разлика в кръга на заинтересованите лица с право да оспорват различните административни актове и в зависимост от етапа, на който се осъществяват отделните административни производства по тяхното издаване.

Според непротиворечивата практика на Върховния административен съд в производството по одобряване на общ устройствен план актът, който е с решаващо значение за околната среда, е този, постановен по реда на чл.82 и сл. от ЗООС, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол пред съда, включително и от засегната общественост, при приложимост на чл.9, § 2 и 3 от Орхуската конвенция, но не и оспореното решение за одобряване на общ устройствен план.

С оглед гореизложеното подадената от Сдружение „Инициативи за Пловдив“ жалба е недопустима на основание чл. 159, т.4 АПК – за жалбоподателя не е налице правен интерес от обжалването, защото не е собственик на поземления имот, засегнат от предвижданията на общия устройствен план и следователно с оспорения план не се засягат права и законни интереси на сдружението. Наличието на правен интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на съдебното производство, за чието съществуване съдът следи служебно. Съответно неговата липса в случая обосновава извод за недопустимост на търсената съдебна защита, поради което жалбата като недопустима следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено.

Не се дължат разноски на Общински съвет Пловдив, доколкото той не е конституиран като ответник в настоящото производство и негови служители единствено са комплектували административната преписка, съответно препратили са жалбата до съда, но от съвета не е искано становище и негов процесуален представител не е бил задължаван да извършва никакви процесуални действия по делото. Т.е., направеното искане за присъждане на разноски е неоснователно и представлява злоупотреба с права.

Затова и на основание чл.159, т.4 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение „Инициативи за Пловдив“, ЕИК *********, с адрес на управление: град Пловдив, ул. „Христо Г. Данов“ № 24, представлявано от Е.М., член на управителния съвет, срещу решение № 521, взето с протокол № 22 от 24.11.2022 г. на Общински съвет Пловдив за одобряване на окончателния проект за изменение на Общия устройствен план на град Пловдив ведно с устройствени зони, устройствени показатели и нормативи за прилагане в частта по отношение на предвижданията за поземлен имот с идентификатор ***по КККР на град Пловдив, начин на трайно ползване: обществен селищен парк, градина, с площ 81 263 кв. метра.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 50 по описа на Административен съд Пловдив за 2023 година.

ОТХВЪРЛЯ искането на процесуалния представител на Общински съвет Пловдив за присъждане на разноски.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщението.

 

Съдия: