Решение по дело №166/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 юни 2021 г. (в сила от 16 декември 2021 г.)
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20217200700166
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 20

гр. Русе, 01 юни 2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 11 май 2021 год. в състав:

 

Съдия: ДИАН В.

 

при секретаря …… Диана Михайлова………и в присъствието на прокурора  …….…..  като  разгледа    докладваното  от  ……… съдията   ………    административно дело №166…… по   описа   за  2021  година, за да се произнесе, взе предвид:    

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), вр. с чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по повод постъпила жалба от “ФОН СК” ООД срещу Решение №РД-16-216/16.02.2021г., издадено от ръководителя на УО (управляващият орган) по Оперативна програма(ОП) „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“, в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“. С решението дружеството, кандидат за финансиране и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение BG16RFOP002-2.077-0358, не е одобрено за исканата помощ. Стойността на това финансиране е следвало да бъде в размер до 150 000 лева.

Според изложените в жалбата, в съдебна зала а в последствие и в писмени бележки от „ФОН СК” ООД доводи чрез адвокат-пълномощник, решението с което АО е отказал исканото финансиране е неправилно. Издадено било в нарушение на процесуалните правила и норми, в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Ръководителят на УО на ОПИК не е следвало на основание факта, че след дадените указания по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ към “ФОН СК” ООД за представяне на документи, необходими за окончателна проверка преди сключване с кандидата за помощта на административен договор, да приеме, че това указание не било изпълнено, защото документите са представени от нотариално упълномощен представител на дружеството и да откаже отпускане на исканата помощ. Сочи се още, че в такава хипотеза, ако е счел, че документите са представени от ненадлежен представител на дружеството, то АО е следвало да изпълни и процедурата по чл.30, ал.1 от АПК.

Иска се от Административния съд да отмени решението на УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на „ФОН СК” ООД е отказана исканата помощ и да върне преписката на АО с такива указания. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, чрез процесуален представител гл. експерт-юрист, в писмо, съпровождащо представяне на административната преписка и в писмени бележки счита жалбата за неоснователна.

Съдът, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира жалбата за процесуално допустима, подадена в 14-дневния срок по чл.149, ал.1 от АПК от надлежна страна, адресат на ИАА, имаща право и интерес от обжалването.

Фактически и правни изводи:

Със заповед №РД-16-562/10.07.2020г.(л.54 от ад. преписка), подписана от гл. директор  на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, бил утвърден пакет  документи за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“, в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ по ОПИК.

Целта е да се подпомогнат малките би средни предприятия в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, като и самият АО сочи, че в процедурата по кандидатстване ще са налице опростени правила.

Със заповед №РД-16-1454/21.12.2020г. (л.55 и сл. от ад. преписка), предходната заповед е изменена и допълнена с идея опростяване още повече на правилата в процедурата по кандидатстване за тези помощи и намаляване на административните тежести за кандидатите.

Със заповед №РД-16-1482/30.12.2020г. (л.57 и сл. от ад. преписка) на УО, е определен екип по договаряне във връзка с извършваната проверка по документалната допустимост и сключването на  административни договори. В т. II от заповедта са разписани и функциите и задачите на определения екип.

Със заповед №РД-16-52/18.01.2021г. (л.63 и сл. от ад. преписка) на УО е изменена заповедта от 30.12.2020г., досежно част от правилата. Подобно изменение е направено и със  заповед №РД-16-68/22.01.2021г.

На л.38-53 от адм. преписка се намират и Условията за кандидатстване по ОПИК 2014-2020 по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“.

“ФОН СК” ООД, с управител И. В. е кандидатствало по гореописаната процедура и видно от уведомлението, изпратено на дружеството, проектното предложение на фирмата е получило 22 точки и съответно било включено в списъка на одобрените такива, с максимален размер на безвъзмездната помощ 150 000 лева. С цитираното уведомление, отправено до “ФОН СК” ООД, УО е указал, че от кандидата за безвъзмездна помощ е необходимо да се представят документи, описани в т.1-12(л.15 гръб-до л.18-гръб), като след т.12 са дадени и допълнителни указания по процедурата. Документите били свързани с процедурата по сключване на административния договор между кандидата и УО.

Тази покана, с характер на издадена по реда на чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, на дружеството е даден 30-дневен срок, считано от 06.01.2021г. за предоставяне на посочените в нея документи, което е следвало да стане чрез модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020.

В отговор с дата 05.02.2021 г. „ФОН СК“ ООД представя чрез модул „Комуникация с УО“ на системата ИСУН 2020 изисканите с поканата по чл.36, ал.2 от закона документи, подписани с валиден КЕП от пълномощник на фирмата – Р. А. К.-В. и придружени с нотариално заверено пълномощно, издадено в полза на В. от И.В., управител на „ФОН СК“ ООД.

 Съобразявайки обаче правилата, разписани в Заповед № РД-16-1454/21.12.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК и Условията за кандидатстване, според които документите, изискани с поканата за подписване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ следва да бъдат подписани с валиден КЕП(квалифициран електронен подпис) от лицата, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в ТР и Регистъра на ЮЛНЦ, както и прикачени в ИСУН 2020, УО приема, че до изтичане на 30-дневния срок за представяне на доказателства на изискванията за бенефициент кандидатът не представил годни доказателства по т.3-12 от поканата, подписани с валиден КЕП от задълженото лице, съобразно условията за кандидатстване. С такива мотиви издава и оспореното пред настоящия съдебен състав Решение №РД-16-216/16.02.2021г., с което “ФОН СК” ООД, кандидат за финансиране и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение BG16RFOP002-2.077-0358, не е одобрено за исканата помощ.

Недоволен от това решение е останал жалбоподателят - “ФОН СК” ООД. Мотивите, с които възразява срещу решението на УО са свързани, както описахме и по-горе с твърдение за нарушение на процесуалните правила и норми, на материалния закон и несъответствие с целта на закона. Според дружеството ръководителят на УО на ОПИК не е следвало на основание факта, че след дадените указания по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ към “ФОН СК” ООД за представяне на документи, необходими за окончателна проверка преди сключване с кандидата за помощта на административен договор, да приеме, че това указание не било изпълнено, защото документите са представени от нотариално упълномощен представител на дружеството и да откаже отпускане на исканата помощ. Сочи се още, че в такава хипотеза, ако е счел, че документите са представени от ненадлежен представител на дружеството, то АО е следвало да изпълни и процедурата по чл.30, ал.1 от АПК, според която „Когато писменото искане не е подписано и при съмнение дали то изхожда от посочения в него гражданин или организация, административният орган изисква неговото потвърждение със собственоръчен или електронен подпис в тридневен срок от съобщението за това“.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Решението на УО е издадено на основание чл.30, ал.1, т.2 от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, чл.9, ал.5, чл.38, т.3, вр. с чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, вр. с чл.21, ал.1, т.2 от Закон за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците, чл.20, ал.1, т.3 от Постановление №162/2016г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014-2020, т.1 от Решение №574 на МС от 13.07.2016г. за определяне на Управляващ и Сертифициращ орган по ОП „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, т.I от Заповед №РД-16-635/30.07.2020г. на министъра на икономиката и др.( виж лист 2 от адм. преписка).

Всички тези норми, цитирани и в решението на УО сочат, че то е издадено от компетентен орган.

По компетентността на органа, издател на административния акт, няма и спор между страните.

Решението от 16.02.2021г. не страда от пороци, относно форма и съдържание на акта.

В настоящото съдебно производство спорът е изцяло правен и е свързан с отговор на въпроса-възможно ли е кандидат за безвъзмездно финансиране/дружество/ по  проект BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“, след като вече е с одобрено проектно предложение, след указания на АО да представи исканите за проверка документи чрез свой пълномощник, а не чрез законния представител?

Спорът между страните е само в това.

По делото също не се спори по останалите факти и обстоятелства.

Настоящият съдебен състав счита, че жалбоподателят е прав в своите възражения, а решението на УО е в нарушение на процесуалните правила и норми, довели и до нарушаване на материалния закон и целта на закона. Като такова то подлежи на отмяна.

Видно още от формуляра за кандидатстване (л.35 и сл. от адм. преписка), “ФОН СК” ООД записва в графа лице за контакти името Р. А. К.-В., а в графата е-mail на лицето за контакти е записан отново такъв, свързан с лицето за контакт, а не на представляващия фирмата.

В поканата по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ за предоставяне на документи, в т.1 е посочено, че кандидатът следва да представи нотариално заверено пълномощно, в случаите, в които административния договор ще бъде подписан от лице, различно от законния представител на дружеството – кандидат. В същата тази покана, на л.19 от адм. преписка-гръб, АО указва на кандидата, че КЕП, с който се подписват документите, следва да е с титуляр и автор лице с право да представлява кандидата или с титуляр предприятието-кандидат и автор лицето, имащо право да представлява кандидата. Указано е още, че изисканите документи следва да се представят чрез модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020.

Както виждаме и не е спорно, “ФОН СК” ООД предоставя в законоустановения срок и на указаното място - чрез модул „Комуникация с УО“ в ИСУН 2020 поисканите чрез поканата по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ документи.

Не се спори и по факта, че тези документи са представени от Р. А. К.-В., подписани от нея с валиден и действащ КЕП.

УО обаче приема, че по този начин е нарушено правилото, разписано в Заповед № РД-16-1454/21.12.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК и Условията за кандидатстване, според които документите, изискани с поканата за подписване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ следва да бъдат подписани с валиден КЕП от лицата, които са официални представляващи на кандидата и са вписани като такива в ТР и Регистъра на ЮЛНЦ, както и прикачени в ИСУН 2020.

Тези изводи на УО обаче са погрешни. Неправилно от него се тълкува на първо място термина „официални представляващи“ и оттам кой има право да подаде изисканите документи.

Всъщност, нито в закона, нито в правилата, разписани от УО е дадено  понятие на термина „официални представляващи“.

В т.1 от поканата по чл.36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, АО говори за нотариално заверено пълномощно, в случаите, в които административния договор ще бъде подписан от лице, различно от законния представител на дружеството – кандидат. АО обаче смесва двете понятия-„официални представляващи“ и законен представител, в случая, когато решава да откаже отпускането на исканата безвъзмездна помощ.

След като няма легално определение на термина „официални представляващи“, понятието следва да се тълкува и разбира като определение за законните представители на съответния кандидат/дружество/ и тези, които участват като негови пълномощници, по смисъла на глава VI, раздел I от ТЗ, озаглавен „Търговски пълномощници“.

„Официален представляващ“ в случая е именно Р. А. К.-В., предоставила в срок всички изискуеми документи на УО по повод сключването на административния договор. Тя е редовно и законно упълномощена чрез нотариално заверено пълномощно, което също не се оспорва. Налице е и регистрация/заявление за профила на “ФОН СК” ООД в ИСУН 2020 за достъп на упълномощени от бенефициента лица(л.25 от адм. преписка), именно за същото лице.

При това положение на фактите, погрешно УО приема, че е налице хипотезата на чл. 38, т. 3 предл. 2-ро от ЗУСЕСИФ, при която ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение за отказ на кандидат, който не е представил в срок доказателства, че отговаря на изискванията за бенефициент.

Напротив, представени са изисканите документи, подписани с КЕП, с титуляр и автор лице с право да представлява кандидата, както е указано на стр.10 от указанията /лист 19-гръб от адм. преписка/. Това е и лицето, имащо и право да подпише и административния договор.

Да се приеме обратното, че волята на АО е единствено документи  /изискани с поканата за подписване на административен договор за безвъзмездна финансова помощ и подписани с валиден КЕП/, да могат да бъдат представени само от лицата, които са официални представляващи на кандидата/имайки предвид стеснително-законните представители съгласно Търговския закон/ и вписани като такива в ТР и Регистъра на ЮЛНЦ, както и прикачени в ИСУН 2020, означава в правния мир да пренебрегнем съществуването на общото правило за представителство на лицата от пълномощник и още повече, правото на представителство по смисъла на глава VI, раздел I от ТЗ, озаглавен „Търговски пълномощници“. Което би било „nonsense.

Ето защо, отказвайки поради описаната по-горе причина отпускането и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение BG16RFOP002-2.077-0358, подадено от “ФОН СК” ООД, УО на ОПИК 2014-2020г. е постъпил погрешно. Неговото решение следва да бъде отменено, защото нарушава материалния закон и целта на закона, както и целта на самата мярка. А целта й е осигуряване на оперативен капитал - „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“ с оглед обезпечаване функционирането на тези предприятия въпреки неблагоприятната икономическа обстановка.

Налице са отменителните основания по чл.146, т.3, т.4 и т.5 от АПК. Оспореното Решение №РД-16-216/16.02.2021г. на ръководителят на УО на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, с което на кандидата за финансиране „ФОН СК” ООД е отказана безвъзмездна финансова помощ е незаконосъобразен административен акт.

Жалбата е основателна и следва да се уважи, като преписката се върне на АО-Ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. за ново произнасяне по проектно предложение BG16RFOP002-2.077-0358 на “ФОН СК” ООД, седалище гр. Русе, представлявано от И. В., при спазване на задължителните указания в мотивите на настоящото решение по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК на жалбоподателя се дължат направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 4 000 лева и внесената по реда на чл.27, ал.6 от ЗУСЕСИФ държавна такса в размер на 1200 лева.

Водим от горното, съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по оспорване на “ФОН СК” ООД, седалище гр. Русе, представлявано от И.В.  Решение №РД-16-216/16.02.2021г., издадено от ръководителя на Управляващият орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.077 „ПОДКРЕПА ЗА СРЕДНИ ПРЕДПРИЯТИЯ ЗА ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ПОСЛЕДСТВИЯ ОТ ПАНДЕМИЯТА COVID-19“, в рамките на Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, с което дружеството, кандидат за финансиране и предоставяне на безвъзмездна финансова помощ не е одобрено за исканата помощ в размер на 150 000 лева.

ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 г. за ново произнасяне по проектно предложение BG16RFOP002-2.077-0358 на “ФОН СК” ООД, седалище гр. Русе, представлявано от Ц. М. при спазване на задължителните указания в мотивте на настоящото решение по тълкуването и прилагането на закона.

Осъжда Министерство на икономиката да заплати на “ФОН СК” ООД, ЕИК ********* седалище гр. Русе, представлявано от И.В., сумата общо от 5 200 (Пет хиляди и двеста) лева, разноски по делото за адвокатско възнаграждение и държавна такса.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

Съдия: