Решение по дело №3030/2019 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 362
Дата: 6 март 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20197040703030
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер   362                               06.03.2020 г.                                град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Бургас, петнадесети състав, на тринадесети февруари  две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

                                                                  Председател: Лилия Александрова

                                                                          Членове: 1. Станимир Христов

       2. Диана Ганева

 

при секретаря К. Л. и прокурор Христо Колев като разгледа докладваното от съдия Ганева административно дело номер 3030 по описа за 2019 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на  чл.185 и сл. от АПК, вр. с чл. 191, ал. 2 от АПК.

Образувано е по протест на прокурор от Окръжна прокуратура - Бургас против чл.58, ал.4 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Камено, последно изменена с решение по т.36 от Протокол № 44/31.01.2019г. В протеста се поддържа, че оспорената разпоредба от Наредбата възпроизвежда буквално текста на  чл. 61с, ал. 4 от ЗМДТ, последния обявен за противоконституционен с Решение на Конституционния съд № 5 от 05.04.2012 г. по конст. д. № 13/2011 г., при което не се прилага, респ. оспорената разпоредба на чл. 58, ал. 4 от Наредбата на ОС-Камено, следва да се отмени на това основание.

Представителят на Окръжна  прокуратура Бургас поддържа протеста. Пледира за присъждане на разноски.

Ответникът - Общински съвет Камено, редовно уведомен, не се представлява. Представил е административната преписка по приемане на наредбата.

Административен съд - Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира за установено следното:

Доколкото оспорването на подзаконовите нормативни актове не е ограничено със срок, на основание чл. 187, ал. 1 от АПК и доколкото законът дава право на прокурора да протестира същите, на основание чл. 186, ал. 2 от АПК, протеста е подаден от легитимирано лице и е допустим за разглеждане.

Разгледан по същество е основателен, като съображенията за това са следните:

Основателно в протеста се поддържа, че разпоредбата на чл. 58, ал. 4 от оспорената наредба възпроизвежда текста на  чл. 61с, ал. 4 от ЗМДТ, последната обявена за противоконституционна с Решение на Конституционния съд № 5 от 05.04.2012 г. по конст. д. № 13/2011 г., при което не се прилага, респ. оспорената разпоредба на чл. 58, ал. 4 от Наредбата на ОС-Камено, следва да се отмени на това основание.

 По делото не се спори, че по естеството си Наредбата на Общински съвет-Камено за определяне размера на местните данъци е нормативен акт по определението на чл. 75, ал. 1 от АПК, защото съдържа административни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие. В същия смисъл е и дефиницията на чл. 1а от ЗНА. Следователно Наредбата е призвана да регламентира обществени отношения с местно значение, но съобразно нормативни актове от по-висока степен - чл. 76, ал. 3 от АПК и чл. 8 от ЗНА. По силата на цитираните текстове и в изпълнение на предоставените му правомощия, Общинския съвет е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни актове под формата на наредби.

Съгласно разпоредбата на чл. 58, ал. 4 от Наредбата за определяне размера на местните данъци, когато сборът на данъка по ал. 2 /туристически данък/ за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва. Оспорваната норма от подзаконовия нормативен акт дословно повтаря разпоредбата на чл. 61 с, ал. 4 от Закона за местните данъци и такси. С Решение на КС № 5 от 05.04.2012 година по конст. Дело № 13/2011 година /Държавен вестник, бр. 30/2012 година/ разпоредбите на чл. 61с, ал. 4 и ал. 5 са обявени за противоконституционни. По силата на чл. 151, ал. 2 от Конституцията на Република България решенията на Конституционния съд се обнародват в Държавен вестник в 15-дневен срок от приемането им. Решението влиза в сила три дни след обнародването му. Актът, обявен за противоконституционен, не се прилага от деня на влизането на решението в сила. Смисълът на конституционното правило е, че от посочения момент е преустановено действието на противоконституционните правни норми и макар и изрично да не са отменени от законодателя, не са част от действащото право и не се прилагат. Подобна е и регламентацията на чл. 22, ал. 2 от Закона за Конституционен съд, според която актовете, обявени за неконституционни, не се прилагат. Т. е., с влизането на решението на КС в сила, обявените за противоконституционни текстове от закона не се прилагат. Отмяната действа занапред, което означава, че от 20.04.2012 г. е недопустимо прилагането на чл.58, ал.4 от Наредбата. По силата на общото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая, с продължилото действие на чл. 58, ал. 4  от Наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община Камено след отмяната на  чл. 61с, ал. 4, посоченото правило на чл. 15, ал. 1 от ЗНА е нарушено, с оглед на което текста от наредбата се явява незаконосъобразен и като такъв подлежи на отмяна.

От друга страна противоконституционността на  чл. 61с, ал. 4 от ЗМДТ е прогласено от КС с основен аргумент, че разпоредбата въвежда имуществен, а не туристически данък, респективно противоречи на необходимото разграничение между имуществени подоходни данъци. ЗМДТ в частта туристически данък несъмнено квалифицира конкретния данък като подоходен в зависимост от броя на нощувките. Ето защо от влизане в сила на конституционното решение с туристически данък се облагат само действително осъществените нощувки.

По изложените съображения съдът намира, че оспорената разпоредба от Наредбата на ОС-Камено е незаконосъобразна, и следва да бъде отменена от съда. Наредбата е приета от компетентен орган, в предвидената от закона форма и не е нищожна. Доколкото обаче протестираната разпоредба, възпроизвежда текста на обявената за противоконституционна разпоредба на  чл. 61с, ал. 4 ЗМДТ, същата се явява материално незаконосъобразна и следва да се отмени.

При направено искане за разноски от протестиращия прокурор при ОП-Бургас, поддържано и от представителя на ОП-Бургас в съдебно заседание, същите му се дължат с оглед изхода на делото. Окръжна прокуратура Бургас е внесла държавна такса за обнародване на протеста в ДВ в размер на 20 лв., които следва да й бъдат присъдении.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд - Бургас, петнадесети състав,

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл. 58, ал. 4 от Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на община Камено, последно изменена с решение по т.36 от Протокол №44/31.01.2019г.

ОСЪЖДА Общински съвет-Камено да заплати на Окръжна прокуратура -Бургас разноски по делото в размер на 20 /двадесет/лв., представляващи държавна такса за обнародване в ДВ на протеста.

Решението може да се обжалва с касационна жалба/протест/ пред ВАС в 14 -дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението, съгласно чл.194 от АПК, да се обнародва по начина, по който е обнародван актът.

.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: 

 

              

                                      

                                                             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                                   2.