Решение по дело №272/2016 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 юли 2016 г. (в сила от 31 октомври 2017 г.)
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20167140700272
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                     

      422/19.07.2016 г.

  

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав, в съдебно заседание на седми юли през две хиляди и шестнадесета година в състав:

 

       Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар       А.Л.                                                   разгледа

Адм.дело №272/2016г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. Административно процесуален кодекс (АПК)

         Образувано е по жалба на Й.М.Н. *** срещу Заповед №РД-01-145/19.01.2016г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, с която на основание чл.56 т.5 от Наредба №38/16.04.2004г. за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и реда на провеждане на проверочни изпити (Наредба №38/2004г.), е анулиран резултата на оспорващия от проведения теоретичен изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категория „В” и „М”, съгласно протокол №771/08.12.2014г. на Областен отдел „Автомобилна администрация” – Враца към Главна дирекция „Автомобилна администрация”. В жалбата се поддържа, че оспорената заповед е незаконосъобразна като са развити доводи, че не са били налице основания за издаването и. В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника си адвокат Г., поддържа жалбата си, като моли да се отмени като незаконосъобразна с допълнителни доводи развити в писмена защита представена по делото. 

         Ответникът по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт И*** , оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като поддържа, че е неоснователна, необоснована и недоказана, без да излага доводи по същество на спора. 

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168 ал.1 АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирани лица, което има правен интерес от оспорването, тоест е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №РД-01-145/19.01.2016г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, с която на основание чл.56 т.5 от Наредба №38/16.04.2004г. за условията и реда за провеждането на изпитите на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и реда на провеждане на проверочни изпити (Наредба №38/2004г.), е анулиран резултата на оспорващия от проведения теоретичен изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС от категория „В” и „М”, съгласно протокол №771/08.12.2014г. на Областен отдел „Автомобилна администрация” – Враца към Главна дирекция „Автомобилна администрация”. В мотивите на административния акт е посочено, че при прегледа на видеозаписа, от проведен на 08.12.2014г. теоретичен изпит за придобиване на правоспособност, се установява, че оспорващия, които кандидат №10 в списъка и кандидат №11 – Г*** Р*** , са разменили изпитния тест, тоест оспорващият е решил тест, които е предоставен за решаване от друг кандидат. При наличието на тази констатация, административният орган е приел, че са налице основанията на чл.56 т.6 от Наредба №38/2004г., което го е мотивирало да анулира резултата на оспорващия.

От фактическа страна, а и не се спори между страните за следното:

По делото не е спорно, че на 08.12.2014 г. оспорващият се е явила на теоретичен изпит за придобиване на правоспособност за управление на МПС, които е проведен в гр. Враца. Резултатите от изпита са обективирани в протокол № 771/ 08.12.2014 г., приет като доказателство по делото. От съдържанието на протокола е видно, че на изпита са се явили 21 кандидати от общо записани 22. Не е спорно, че оспорващият е вписан в протокола под № 10, кандидатства за придобиване на правоспособност за управление на МПС категория "В" и „М”. По делото не е спорно, че оспорващия, които е кандидат №10, по време на изпита е седял до Г*** Р*** , която е кандидат №11 съгласно схема на разположение на кандидатите по време на изпита, която е приета на л.23,24 по делото. По делото не е спорно, че с Доклад рег.№11-05-10782/15.12.2015г., които е приет по делото, Изпълнителния директор на изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” е уведомен, че при извършена проверка е установено, че на теоретичен изпит проведен на 08.12.2014г., оспорващият, които е кандидат под №10 е разменил изтегления от него изпитен тест с Г*** Р*** , която е кандидат под №11. 

От така описаната фактическа обстановка, съдът, въз основа на събраните по делото писмени доказателства и извършения оглед, стига до следните правни изводи:

Оспорения административен акт е издаден от Изпълнителният директор на Изпълнителна дирекция "Автомобилна администрация", който съгласно чл. 56 от Наредба № 38/16.04.2004 г., разполага с правомощия да анулира резултата от изпита на кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС, какъвто резултат е разпореден с нея, тоест административния акт е издаден от компетентен административен орган.

В Закона за движение по пътищата, както и в Наредба № 38/16.04.2004 г., не е установена специална форма на административния акт, поради което настоящият състав приема, че в настоящия случай са приложими общите изисквания за форма на индивидуалния административен акт, установени в чл. 59, ал.2 от АПК. При извършената задължителна проверка съдът установи, че оспорения административен акт съдържа всички задължителни реквизити, в това число фактически и правни основания за издаването му. Фактическите основания, позволяват да се разбере каква е хипотезата, с оглед на която следва да се анулира резултата от проведения теоретичен изпит. Посочените правни основания съответстват на изложените фактически такива.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че при постановяване на оспорения административен акт са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, тъй като той е издаден въз основа на доказателства, които не следвало да се вземат предвид при издаването му. С оглед изясняване на релевантни за спора въпроси, в ОСЗ на 07.07.2016г., настоящият съдебен състав, в рамките на проведен оглед назначен на основание чл.204 ГПК във връзка с чл.144 АПК, прегледа видеозаписа от проведения теоретичен изпит на 08.12.2014г., като установи, че около 14,17 часа след получаване на индивидуалния теоретичен тест, които е приет по делото, сядайки на определеното му по схемата място, оспорващия го разменя с индивидуалния изпитен тест на Г*** Р*** , с която седи непосредствено и която е кандидат №11 по схемата на проведения изпит. В конкретния случай, настоящият съдебен състав установява по безспорен начин, че предвид размяната на изпитен тест с друг кандидат са налице основанията за анулиране на резултата на оспорващия на основание чл.56 т.5 от Наредба №38/2014г., съгласно които изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" анулира резултата от изпита на кандидат за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, за когото се установи, че е решил тест, който е индивидуализиран и обозначен съгласно изискванията по чл. 38, ал. 2, но предоставен за решаване от друг кандидат. По разбиране на настоящият съдебен състав, предвид установеното от събраните по делото доказателства, в случая позовавайки се на констатациите на Доклад рег.№11-05-10782/15.12.2015г., с които е уведомен, че оспорващия е разменил индивидуалния си изпитен тест друг кандидат, административния орган законосъобразно е анулирал резултата на оспорващия от проведения теоретичен изпит на 08.12.2014г.

В настоящият случай органът действа в условията на обвързана компетентност, поради което настоящият състав на съда намира, че посочените в нормативния текст условия са такива за материалната законосъобразност на административния акт. При тяхното наличие органът е задължен да издаде акта. С оглед установеното в чл.56 от Наредба №38/2014г. винаги когато се установи по категоричен начин наличието на която и да е от предпоставките, изчерпателно изброени в чл. 56, т. от 1 до 6 на Наредба № 38/2004 г. на МТС, изпълнителният директор на ИА "Автомобилна администрация" е длъжен да анулира резултата от изпита на кандидат за придобиване на правоспособност за управление на МПС. От горното и от анализа на представените по делото доказателства се налага изводът, че административни орган законосъобразно е приложил материалния закон, а с издаването на оспорения административен акт е постигната и целта на закона, тоест не са налице и основания за отмяна на акта на основание чл.146 т.4 и т.5 АПК.

      Пълнотата изисква да се посочи, че неоснователно оспорващият поддържа, че в случая административния орган не е следвало да съобразява видеозаписа от проведения изпит на 08.12.2014г., тъй като съгласно чл.53а ал.4 Наредба №38/2014г., записите от теоретичните и практическите изпити се съхраняват три месеца. Настоящият съдебен състав счита, че с така разписаната разпоредба е въведено само и единствено изискване за минимален срок за съхранение на записите от провежданите изпити, тоест тя неоснователно в случая оспорващия се позовава на нея за да обоснове защитната си теза. Неоснователно е и позоваването на основанията за прилагане на принудителна административна мярка за изземване на свидетелство за правоуправление на МПС, които са предвидени в ЗДвП, тъй като в случая от една страна с анулирането на изпита на оспорващия не се изземва автоматично издаденото му свидетелство за правоуправление на МПС, а от друга страна за наложената в настоящият случай принудителна административна мярка има предвидени самостоятелни основания в Наредба №38/2014г., които както стана дума по горе в случая са налице. Не може да се сподели и становището на оспорващия, че в случая, тъй като не е имало сигнал за извършено нарушение не е налице и възможност административния орган да анулира изпитния резултат, тъй като в Наредба №38/2014г. изрично е предвидена възможност и са разписани основанията при които се в рамките на последващ контрол се анулира резултат от проведен изпит. По разбиране на настоящият съдебен състав, в хода на административното производство административния орган е действал в рамките на правомощията си, установени в ЗДвП и в Наредба №38/2014г. Следва да се отбележи, че процедурата по издаване на индивидуални административни актове от вида на оспорения в настоящето съдебно производство не е подробно разписана както в ЗДвП, така и в Наредба №38/2014г., поради което производство се подчинява на общите правила, установени в АПК.
 

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл. 146 АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Настоящият съдебен състав, счита искането за присъждане на разноски, което е формулирано от юрисконсулт И*** в писмо вх.№1147/01.07.2016г., изразяващи се в такива за юрисконсултско възнаграждение за неоснователно, тъй като в случая по делото процесуалният представител на ответника по делото не е извършил каквито и да е процесуални действия, които са обосноват основателност на искането за присъждане на разноски. Обстоятелството, че юрисконсулт И*** е представил по делото пълномощно, но не е нито се е явил в съдебно заседание, нито е провел процесуални действия в хода на производство, дава основание на настоящият съдебен състав да счете искането за неоснователно.  

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №РД-01-145/19.01.2016г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172 ал.2 АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Й.М.Н. *** срещу Заповед №РД-01-145/19.01.2016г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: