Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
06.07.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА
|
||||||||||||||||||||
Кърджалийски
административен |
Съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
10.06. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
АНГЕЛ
МОМЧИЛОВ |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
Виктор
Атанасов Айгюл
Шефки |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Павлина
Петрова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
Ангел
Момчилов |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Адм. |
дело
номер |
38 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Производството е по чл. 191 от АПК във вр. с чл. 45,
ал. 4 от ЗМСМА.
Депозирана е Заповед №
РД-09-21/15.01.2020 год., издадена от областния управител на област Кърджали, с
която се оспорват като незаконосъобразни измененията и допълненията в Наредба
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община
Джебел, приети с Решение № 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет - Джебел, по
Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019
год.
В мотивите към заповедта са изложени
съображения за допуснати съществени нарушение на административнопроцесуалните
правила, обосноваващо незаконосъобразност на процесните
изменения и допълнения в сочения подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.
146, т. З от АПК, поради което измененията и допълненията в Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел,
приети с Решение № 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет – Джебел, следва да
бъде отменено от съда.
Излага подробни съображения относно
допуснати нарушения на изискванията на чл. 26, ал. 1, ал. 4 и ал. 5 от ЗНА и
чл. 28 от ЗНА, както и че в случая не би могло да се обоснове извода, доколко е
спазена разпоредбата и на чл. 27, ал. 5 във вр. с чл.
21, ал. 1, т. 7 от ЗМСМА.
Искането е съдът да отмени като
незаконосъобразни измененията и допълненията в Наредба за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел, приети с
Решение № 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет - Джебел, по Протокол № 3 от
заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019 год.
В
съдебно заседание, чрез юрисконсулт А. Ф. поддържа
оспорването по изложените в него съображения. Моли съда да отмени процесните изменения и допълнения в Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел и присъди
разноските по делото в размер на 20 лева, произтичащи от внесена такса за
съобщаване на оспорването в Държавен вестник.
Ответникът по жалбата Общински съвет – Джебел, чрез адв.С. счита оспорването за неоснователно. Излага доводи,
че своевременното съобщаване на проекта и мотивите за изработването му, цели да
осигури реализиране на предоставената от закона възможност за изразяване на
мнения и становища на заинтересованите лица в предоставения от законодателя
срок. Разпоредбата на чл. 26 от ЗНА, следвало да бъде тълкувана в съответствие
с нормата на чл. 77 от АПК, задължаваща компетентния орган да издаде нормативен
акт, след като обсъди проекта, заедно с представените становища, предложения и
възражения, като в този смисъл било и решение на ВАС по адм.
дело № 4588 от 2018 г. Видно от събраните по делото доказателства, това
изискване било спазено, а що се касаело до оспорването на приетата Наредба, то
било видно, че се тълкувала разпоредбата на чл. 26 в превратен смисъл. Проектът
бил надлежно публикуван на сайта на общината и съответно било проведено
обществено обсъждане. От доказателствата по делото се установявало, че няма
постъпили становища, мнения и други предложения и промените били приети във
вида, в който били публикувани. Цитира част от мотиви към решение на
Конституционния съд, съгласно което: „Действащо законодателство регулиращо нормотворческия процес в държавата, не въвежда изисквания
за мотивирана обосновка на всяка отделна разпоредба, съдържаща се в съответния
проект, какъвто подход е и практически немислим”.
По изложените съображения, моли съда да отхвърли
оспорването, обективирано в заповедта на областния
управител на област Кърджали.
Съдът като прецени
събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
С Решение № 25 по Протокол №
3 от заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019 г./л. 116 – л. 118 от делото/, на основание
чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА във вр. с чл. 8, ал. 2 от Закона
за общинската собственост, Общински съвет – Джебел е приел изменения и
допълнения в Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с
общинско имущество в община Джебел, както следва:
В чл. 24, 1 и ал.2 се
отменят.
Създава се нов чл. 24, ал. 1,
ал. 2, ал. 3 и ал. 4
/1/ Кметът на общината може
да отдава под наем без търг или конкурс общински недвижими имоти или части от
тях /терени, тротоари и др. свободни площи/ за лятно сезонно ползване на
собствениците или наемателите, пред регистрираните от тях обекти, за периода от
месец април до месец октомври, включително или целогодишно, по утвърдена схема
от главния архитект на общината. Размерът на месечния наем се определя,съгласно
чл.36, ал.1 и ал.2 от наредбата.
/2/Договорите за отдаване
под наем на имотите по ал.1 се сключват въз основа на подадено заявление до
кмета на общината, към което се прилагат копие от документ за собственост или
договор за наем на обекта.
/3/ Заявленията за ползване
на имотите по ал.1 се подават в срок от 15 февруари до 1 март на съответната
година - за лятно сезонно ползване, а за целогодишно ползване - до 20 декември
на предходната година, но не по късно от 15 дни преди началната дата на
ползване.
/4/ Ползвателите на общински
терени без сключен договор за наем заплащат такса, съгласно Наредбата за
определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги, приета от
общинския съвет.
Чл. 25. /1/ се изменя и
придобива следното съдържание:
„Със заповед на кмета на
общината без търг или конкурс се предоставят за безвъзмездно ползване свободни
нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са необходими за
нуждите на органите па общината или на юридически лица на издръжка на общинския
бюджет, на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на
условията, предвидени в Закона за политическите партии.“
/2/ се изменя и придобива
следното съдържание:
Определянето на ползвател по
смисъла на Закона за политическите партии става със заповед на Кмета на
Общината и се сключва договор за безвъзмездно ползване.
/3/ се изменя и придобива
следното съдържание:
„Политическите партии, на
които са предоставени имоти по ал. 1 заплащат експлоатационните разходи, ако
има такива/ ел.енергия, вода и други/.“ /4/ се изменя и придобива следното
съдържание:
Заявленията за предоставяне
на помещение по ал.1 се подават до Кмета на Общината, които съдържат:
1. наименованието на партията;
2. приблизителния членски състав на общинската организация на
партията, за нуждите на която се иска помещението;
3. декларация, че общинската структура на партията не притежава
друго помещение за задоволяване на същите нужди.
Досегашната ал.5 се заличава.
Чл. 26./1/се изменя и
придобива следното съдържание:
Срокът, за който се сключват
договорите за безвъзмездно ползване по чл.25, ал. 2 от Наредбата е пет години.
/2/се изменя и придобива
следното съдържание:
Този срок може да бъде
удължен с още пет години със заповед на кмета на общината, ако ползвателят е
изпълнявал през целия срок стриктно условията по договора и отговаря на
условията, предвидени в Закона за политическите партии.“
В Чл. 36, ал.1 таблицата:
Било:
Предназначение |
Лева/ кв.м. -I зона |
Лева/кв.м. -II зона |
Лева/кв. м.-Ш зона |
1. обекти за търговска дейност |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
2. кафе - аперитиви,
сладкарници, барове и Др. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
3. ателиета за услуги. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
4. обекти за
производствена дейност. |
1.10 |
0.90 |
0.80 |
5. обекти за обществени и
социални дейности. |
1.80 |
0.90 |
0.80 |
б. складове и
селскостопански сгради. |
1.10 |
0.90 |
0.80 |
7. лекарски кабинети /
медицински дейности. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
8. стоматологични кабинети
в учебни заведения и здравни заведения. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
9. зъботехнически услуги. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
/ цените са без включено
ДДС/
Става:
Предназначение |
Лева/ кв.м.-I |
Лева/кв. м.-П зона |
Лева/кв. м.-Ш зона |
1. обекти за търговска дейност. |
1.95 |
1.10 |
0.90 |
2. кафе - аперитиви,
сладкарници, барове и др. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
З. ателиета за услуги. |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
4. обекти за
производствена дейност. |
1.10 |
0.90 |
0.80 |
5. обекти за обществени и
социални дейности. |
1.10 |
0.90 |
0.80 |
б. складове и селско
стопански сгради. |
1.10 |
0.90 |
0.80 |
7. лекарски кабинети /
медицински дейности. |
1.95 |
1.10 |
0.90 |
8. стоматологични кабинети
в учебни заведения и здравни заведения. |
2.20 |
1.10 |
0.90 |
9. зъботехнически услуги |
1.70 |
1.10 |
0.90 |
/ цените са без включено
ДДС/
В Чл. 36.ал.2
Било:
/2/Базисната месечна наемна
цена на терени - общинска собственост, предназначени
за стопански,
административни и други дейности и за площи,прилежащи към тях, които се
използват за летни градини, респ. за разполагане на маси се определя на кв.м. и
брой маси в зависимост от зоната, в която се намира терена:
Зона |
Първа |
Втора |
Трета |
Наем за кв.м./лева |
1.40 |
1.10 |
1.00 |
Наем за маса/лева |
7.00 |
6.00 |
3.00 |
Става:
/2/ Базисната месечна наемна
цена на терени - общинска собственост, предназначени за стопански, административни
и други дейности и за площи,прилежащи към тях, които се използват за летни
градини, респ. за разполагане на маси се определя на кв.м. в зависимост
от зоната, в която се намира
терена:
Зона |
Първа |
Втора |
Трета |
Наем за кв.м./лева |
1.95 |
1.20 |
1.00 |
към Чл. 36 ce създава нова ал. 3 „ Месечна наемна цена за поставяне на кафе автомати
в имоти собственост на община Джебел както следва:
Зона |
Първа |
Втора |
Трета |
В сгради-лева без ДДС |
50.0 |
40.00 |
30.00 |
До/пред/ сгради - лева без
ДДС |
40.00 |
35.00 |
25.00 |
Терени,тротоари, площади и
др. свободи и площи |
35.00 |
30.00 |
25.00 |
Приемането на процесните изменения и допълнения в Наредбата е извършено
от Общински съвет – Джебел при предварително обявен дневен ред, приемането на
същата е било включено като т. 7 от дневния ред, при наличие на кворум, като в
гласуването са участвали 29 общински съветници, от
които при вземането на решението за приемането на измененията и допълненията в
подзаконовия нормативен акт, „ЗА” са гласували 23 общински съветници
и „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ“ са гласували 6 общински съветници.
Процесното решение е взето по предложение на кмета
на община Джебел, материализирано в Докладна записка с вх. № ***/*** г./л. 26 – л. 17/. В докладната записка
липсват изложени мотиви, като е посочено единствено, че: „е необходимо да се направи актуализация в Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел“.
Докладна записка с вх. № ***/***
г. е била разгледана на заседания на ПК по „Земеделие, гори, води и екология”
при ОбС – Джебел, ПК по „Бюджет, финанси, икономика и
транспорт” при ОбС – Джебел, ПК по „ТСУ,
благоустрояване, строителство и общинска собственост“ при ОбС
– Джебел, при което е изразено положително становище от всяка една от постоянните
комисии;
На 18.11.2019 г. община Джебел
е публикувала на интернет страницата си проект на изменения и допълнения в Наредба
за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община
Джебел.
При така установената
фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен акт,
съобразно чл. 168, ал.1 АПК, съдът намира
следното:
Оспорването на измененията и допълненията в Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел, приети с Решение № 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет - Джебел, по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019 год., е допустимо, като насочено срещу приети от общинския съвет изменения и допълнения в подзаконов нормативен акт, подлежащ на оспорване, изходящо от оправомощен за това орган, в предвидения срок. По силата на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА, респ. чл. 31, ал. 1, т. 5 и чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията, областният управител е активно легитимиран да оспорва актовете на общинските съвети на територията на областта. Протокол № 3 от проведеното заседание на Общински съвет – Джебел, е постъпил в деловодството на областната администрация на 02.01.2020 г., а оспорването е извършено на 15.01.2020 г. В тази връзка предмет на протеста са конкретни разпоредби на процесната наредба, а съгласно чл. 185, ал. 2, във връзка с ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да се оспорват пред съд в отделни техни разпоредби. ПНА могат да бъдат оспорени без ограничение във времето - чл. 187, ал. 1 от АПК.
Разгледано по съществото оспорването се явява основателно, по следните съображения:
Редът за издаване на нормативни административни актове е регламентиран в чл. 75 – чл. 80 от АПК, а за неуредените въпроси се прилага субсидиарно Закона за нормативните актове, по аргумент от чл. 80 от АПК. Общински съвет – Джебел, като орган на местно самоуправление на територията на община Джебел, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, във връзка с чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и в изпълнение на предоставените му правомощия, той е овластен да издава административни актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.
Процесните изменения и допълнение в Наредба за реда
за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел са
приети от компетентен орган – Общински съвет Джебел, който съгласно разпоредбата
на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в приложимата редакция, е имал процесуално-правна компетентност, в изпълнение на правомощията си, да издава
нормативни актове - правилници, наредби, решения и
инструкции, с които да урежда, съобразно
с нормативните актове от по-висока степен,
обществени отношения с местно значение, на територията на община Джебел.
В конкретния случай е
допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените
правила преди приемане на оспорените изменения и допълнения в Наредба за реда
за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел.
Оспорените текстове от Наредбата са
приети в нарушение и на чл. 28 от ЗНА ( в приложимата редакция на нормата – ДВ,бр.
34 от 2016 г..) В ал. 1 на цитираната разпоредба е предвидено, че проектът
на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, и
предварителната оценка за въздействието по чл. 20, се внася за обсъждане и
приемане от компетентния орган. В нормата на чл. 28, ал. 2 от ЗНА е
регламентирано съдържанието на мотивите,
съответно докладът към него, а именно: 1. причините, които налагат приемането;
2. целите, които се поставят; 3. финансовите и други средства, необходими за
прилагането на новата уредба; 4. очакваните резултати от прилагането,
включително финансовите, ако има такива; 5. анализ за съответствие с правото на
Европейския съюз. Ал. 4 на нормата изрично предвижда, че проект на нормативен
акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията
по ал. 2 и предварителна оценка на въздействието съгласно глава втора, не се обсъжда от компетентния орган. В
настоящия случай, в предложението на вносителя на проекта на изменение и
допълнение на Наредбата не се съдържат каквито и да са мотиви за приемането му,
респ. същото не отговаря на изискването на ал. 2 на чл. 28 от ЗНА, в приложимата
редакция на нормата. Видно от съдържанието на предложението за приемането на оспорените
изменения и допълнения в Наредбата, въведено в процесната
Докладна записка с вх. ***/*** г., в същото липсва описание на причините, които налагат приемането на проекта;
целите, които се поставят; анализ на финансовите средства, необходими за прилагането на новата уредба;
очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, както и анализ за съответствие с правото на Европейския
съюз,
поради
което не би
могло да се установи с категоричност, че Наредбата е приета при зачитане принципа
на обоснованост, според изискването на чл. 26, ал. 1 от ЗНА.
Съгласно чл. 28, ал. 4 от
ЗНА, проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно
доклад, съгласно изискванията по ал. 2 и предварителна оценка за въздействие,
съгласно глава втора, не се обсъжда от компетентния орган. На практика в
конкретния случай, както бе посочено по-горе, липсват каквито и да са мотиви,
съответно доклад по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, поради което проектът не е
следвало да се внася и обсъжда от Общински съвет – Джебел, респ. обсъждането и
приемането му е в нарушение на ал. 4 на чл. 28 от ЗНА.
На следващо място,
настоящият състав счита, че е налице нарушение на нормата на чл. 26, ал. 2 и
ал. 5 от ЗНА (в редакцията на нормата с ДВ, бр. 34 от 2016 г.). В тази връзка,
независимо от дадените от съда указания, ответникът не е представил по делото
справка за постъпилите предложения, както и данни за това дали такива са постъпили,
публикувана ли е справка за постъпилите
предложения на интернет страницата, а така също и провеждани ли са обществени
консултации с гражданите и юридическите лица във връзка с внесения проект.
На официалната интернет
страница на община Джебел е налична единствено информация за публикуване на
проекта за изменения и допълнения в Наредбата, с дата на публикацията
18.11.2019 г., но не са налице данни за публикуване на справка за постъпилите
предложения по смисъла на чл. 26, ал. 5 от ЗНА. Липсват и доказателства за
проведени обществени консултации във връзка с процесния
проект. Разпоредбата на чл. 77 от АПК въвежда изискването компетентният орган
да издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта заедно с
представените становища, предложения и възражения. С други думи, в конкретния
случай е неясно доколко при приемането на оспорените текстове от Общински съвет
– Джебел, са били изпълнени изискванията на цитираните разпоредби.
Следва да се отбележи, че
нормативно установените в АПК и ЗНА административнопроизводствени
правила при изработването на нов подзаконов нормативен акт, са приложими и при последващите му изменения и допълнения. Неизпълнението на
изискванията на чл. 26, чл. 28, ал. 2 и ал. 4 от ЗНА и чл. 77 от АПК, се
явява съществено нарушение на процедурата по изработване на проекта на нормативния
акт и е основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК.
За прецизност, настоящият
съдебен състав не споделя изложените в заповедта на областния управител доводи
за съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, аргументирани с неспазване на срока по чл. 26, ал. 4 от ЗНА. Безспорно
е, че съгласно ал. 3 на нормата/ в релевантната редакция с ДВ, бр. 34 от 2016
г./, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от
компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата
на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и
предварителната оценка на въздействието по чл. 20. В относимата
редакция на чл. 26, ал. 4 от ЗНА е посочено, че срокът за предложения и
становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал. 3, е не
по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в
мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг
срок, но не по-кратък от 14 дни. В настоящия случай на 18.11.2019 г. община
Джебел е публикувала на интернет страницата си проект на изменения и допълнения
в Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско
имущество в община Джебел, респ. процесните изменения
и допълнения на подзаконовия нормативен акт са публикувани на посочената дата.
С оглед това и доколкото оспорените от областния управител изменения и
допълнения в Наредбата са приети от Общински съвет – Джебел на 19.12.2019 г.,
то налице е спазване на нормативно установения 30 – дневен срок по смисъла на
горепосочените норми. Несъмнено предложението на кмета на община Джебел за
приемане на релевантния проект е внесено в общински съвет на 03.12.2019 г.,
т.е. на 15 ден от публикуването на проекта на интернет страницата, което е
формално нарушение на нормата на чл. 26, ал. 3 във вр.
с ал. 4 от ЗНА, но същото не е представлява съществено нарушение на съопроизводствените правила, тъй като проектът е приет на
31 ден от публикуването му. С други думи формалното нарушение не е
възпрепятствало заинтересованите лица в предоставения от законодателя 30-дневен
срок преди разглеждането на проекта, да се запознаят с него и реално да
упражнят правото си на евентуални възражения, становища и предложения по
проекта.
Независимо от изложеното, по
по-горе посочените мотиви измененията и допълненията в Наредба за реда за
придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество в община Джебел,
приети с Решение № 25 от 19.12.2019 год. на Общински съвет - Джебел, по
Протокол № 3 от заседание на Общински съвет – Джебел, проведено на 19.12.2019
год., се явяват незаконосъобразни поради допуснати съществени нарушения на
административно-производствените правила при изработването на проекта на
Наредбата, внасянето му за разглеждане от компетентния орган и при гласуването
и приемането му, които нарушения съставляват самостоятелно и достатъчно
основание за отмяна по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК, приложим на основание чл.
196 от АПК.
При този изход на делото следва да бъдат присъдени в полза на
Областна
администрация гр.Кърджали, деловодни
разноски в размер на 20/двадесет/ лева, произтичащи от
такса за публикуване на съобщението за оспорването, преведена по сметка на Държавен
вестник.
Предвид нормата на § 1, т. 6 от ДР на АПК във вр. с
чл. 136, ал. 3 и чл. 141, ал. 1 от Конституцията, присъдените разноски следва
да бъда възложени в тежест на община Джебел, която е юридическо лице със
самостоятелен бюджет.
Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по оспорване на областния управител на област
Кърджали, инкорпорирано в Заповед № РД-09-21/15.01.2020 г., изменения и
допълнения в Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с
общинско имущество в община Джебел, приети с Решение № 25 от 19.12.2019 год. на
Общински съвет - Джебел, по Протокол № 3 от заседание на Общински съвет –
Джебел, проведено на 19.12.2019 год.,
ОСЪЖДА Община Джебел, ДА ЗАПЛАТИ на Областна админстрация
- Кърджали, деловодни
разноски в размер на 20/двадесет/ лева.
Решението може да
се обжалва или протестира пред Върховния административен съд, в 14/четиринадесет/ - дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.
Препис от
решението да се връчи на страните по делото.
Решението да се
разгласи по реда на чл. 194 от АПК при неподаване в срок на касационна
жалба или протест или ако
те са отхвърлени от касационния съд.
2.