Решение по дело №983/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 февруари 2022 г. (в сила от 21 февруари 2022 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20217260700983
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 септември 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 109

 

21.02.2022г. гр. Хасково

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди и двадесет и втора година в състав:

 

                                                                                   Председател: Пенка Костова

                                                                                          Членове: Росица Чиркалева                                                                                                           Антоанета Митрушева

 

при секретаря Йорданка Попова и в присъствието на прокурор Елеонора Иванова при Окръжна прокуратура, гр. Хасково, като разгледа докладваното от съдия Чиркалева АНД (К) № 983 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от АПК във вр. с чл.63 ал.1 от ЗАНН.

 

Образувано е по касационна жалба от Д.И.З., с посочен служебен адрес: ***, подадена чрез пълномощник – адв. В.П.М. ***, с посочен съдебен адрес:***, против Решение № 260134 от 20.05.2021 г., постановено по АНД №241 по описа на Районен съд – Кърджали за 2021г.

В касационната жалба се сочи, че решението на районния съд е незаконосъобразно, тъй като било постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати от съда съществени нарушения на процесуалните правила. Неправилни били изводите на районния съд, че оспореното наказателно постановление било издадено законосъобразно. В хода на проведеното съдебно производство се установило, че било налице нарушение на чл.40 ал.2, във връзка с ал.1 от ЗАНН, а именно - по делото не били налице доказателства, че представената по делото покана (на основание чл.40 ал.1 от ЗАНН) била връчена на жалбоподателя. В тази връзка АУАН незаконосъобразно бил съставен в негово отсъствие, така, както било отразено на стр. 2 от акта. В този смисъл били и показанията на разпитания по делото актосъставител, включително и по АНД №929/2020г. по описа на Районен съд – Кърджали. Неясно по делото останало как АУАН бил връчен на лицето и как били нанасяни и явно допълвани отразявания в съдържанието на АУАН, относими само към момента на съставянето, който бил предходен, при положение, че жалбоподателят всъщност отсъствал. Актосъставителят смесил недопустимо действията по съставяне на АУАН с действията по връчване на АУАН, които по своето съдържание имали различно правно значение и последици, като действията по връчване на акта не можело „да заместят“ или да се приравнят с редовни действия по съставяне на акта, като по този начин грубо били нарушени императивни нормативни правила по съставяне на АУАН. По делото не се установило и при каква проявна форма на вината било извършено визираното в АУАН и НП административно нарушение. В тази връзка липсвали каквито и да било отразявания в АУАН и НП. Сочи се, че съгласно нормативните изисквания на разпоредбата на чл.7 от ЗАНН, деянието, обявено за административно нарушение било виновно, когато е извършено умишлено или непредпазливо. От прецизния преглед на издадените в хода на административното производство документи оставало напълно неизвестно всъщност под коя от двете форми на вина била ангажирана и реализирана административнонаказателната отговорност на лицето. Поради това се твърди, че АНО във фазата на издаване на обжалваното НП допуснал нарушение на разпоредбата на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, във връзка с чл.7 от ЗАНН, което довело и до нарушаване на правото му на защита, тъй като заявеното административно обвинение се явявало неизяснено и неконкретизирано в тази насока. В НП единствено било посочено, че безспорно било установено извършването на нарушението, нарушителя и неговата вина. Каква всъщност била вината не се посочвало и не се изяснявало. Така, като привлечено към административнонаказателна отговорност лице, жалбоподателят бил поставен в положение, при което отново бил лишен от възможност да узнае с какво субективно отношение и форма на вина извършил нарушението, какви били доказателствата, които установяват вината му, както също бил възпрепятстван да ангажира оборващи доказателства и доказателствени средства в този смисъл. Неправилни били и изводите на въззивния съд, въз основа на които приел, че няма допуснати нарушения на АНО, за който всъщност се установявало, че участвал недопустимо и във фазата на съставяне на акта, с каквито правомощия същият не разполагал, съгласно чл.40 ал.2 от ЗАНН. Участието на АНО се установявало от доказателствата по административнонаказателната преписка, представена по делото, а именно, видно от покана по чл.40 от ЗАНН за съставяне на АУАН, подписана от Началника на РДНСК Кърджали, който издал и обжалваното НП и се явявал в конкретния случай в качеството си на АНО. При внимателния преглед на съдържанието на изпратената покана се установявало, че същата възпроизвежда формулираното в АУАН и НП административно обвинение, още преди същите дори да са съставени. Така, в резултат на тези действия, се установявало, че още преди съставяне на акта, следвайки правилата на чл.40 от ЗАНН и следващите се разпоредби, още преди привличане и повдигане на административното обвинение срещу З. с АУАН, АНО вече възприел съвсем предубедено извършването на административното нарушение от лицето. В тази връзка следвало да се отбележи, че изпращането на покана за съставяне на АУАН по чл.40 ал.2 от ЗАНН на известен извършител, било процесуалноправно техническо действие, което било разписано в раздел II от ЗАНН „Образуване на административно-наказателното производство“, в която нормативна регламентация и уредба нямало разписани правомощия и действия да участва АНО. Следвайки правилното и точно тълкуване на цитираната разпоредба, изпращането на покана следвало да се извърши от актосъставителя, като обстоятелството, че АНО се представлявал от своя директор, не освобождавало от задължение и не лишавало от компетентност именно актосъставителя да осъществи това действие. Моли се за отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което да бъде отменено наказателното постановление.

Ответникът, чрез процесуален представител моли да бъде потвърдено решението на районния съд. Претендира се присъждане на минимално юрисконсултско възнаграждение в полза на ответника за представителство пред касационната инстанция.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково счита касационната жалба за неоснователна. Предлага да бъде оставено в сила решението на Районен съд – Кърджали като правилно и законосъобразно.

Касационната инстанция, като се съобрази с нормата на чл.218, ал.1 от АПК, обсъди наведените от касатора касационни основания, а съобразно правилото на чл.218, ал.2 от АПК извърши и служебна проверка относно допустимостта, валидността и съответствието на решението с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, срещу неблагоприятен за нея акт, поради което е допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

С Наказателно постановление №КЖ-11/14.07.2020г., издадено от Началник на РДНСК – Кърджали, на основание чл.232 ал.1 т.2 от Закон за устройство на територията (ЗУТ), на Д.И.З., в качеството му на Главен архитект на Община Кърджали, е наложена глоба в размер на 1000 лева.

С обжалваното Решение №260134 от 20.05.2021 г., постановено по АНД №241/2021г., Районен съд – Кърджали е потвърдил наказателното постановление и е осъдил Д.И.З. с ЕГН **********, адрес ***, да заплати на Дирекцията за национален строителен контрол със седалище гр. София, сумата от 100 лв., представляващи направени разноски по  делото за юрисконсултско възнаграждение.

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел за установено описаното в АУАН и НП административно нарушение, като е мотивирал изводите си. Посочил е също, че наложената на жалбоподателя санкция е минималната по размер.

Административен съд - Хасково намира, обжалваното съдебно решение за правилно и законосъобразно, поради което същото следва да бъде потвърдено.

Не са налице наведените в жалбата касационни основания. Изложената от районния съд фактическа обстановка изцяло се споделя от настоящия състав. Възприемат се и правните изводи на съда, като същите не следва да се преповтарят. При спазване на процесуалните правила районният съд е събрал необходимите и относими доказателства, които са били нужни за установяване на фактите по делото. При анализа на събраните доказателства, от правна страна, решаващият състав е изложил подробни мотиви относно преценката на доказателствата, която е извършил, въз основа на което е формулирал крайния си правен извод за потвърждаване на обжалваното пред него наказателно постановление.

Наведените в касационната жалба възражения са неоснователни. В голямата си част те са идентични с оплакванията, изложени пред районния съд и обсъдени в обжалваното решение. Касационната инстанция намира за изцяло правилен извода на Районен съд - Кърджали, че при установяване на нарушението и провеждане на производството по издаване на процесното наказателно постановление няма допуснати съществени нарушения. Не е налице твърдяното нарушение на  процедурата по съставяне на акта по чл.40 ал.2 от ЗАНН. В случая се установява, а и не е спорно, че АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя, но това не представлява съществено процесуално нарушение, което да е самостоятелно основание за отмяна на издаденото наказателно постановление. Правилно районният съд е приел, че поканата за съставяне на акта е била изпратена и получена в Община Кърджали, по месторабота на главния архитект, а дори и да няма данни, че той лично е получил поканата, то впоследствие актът му е предявен и връчен по надлежния ред, при което той е имал възможност да упражни пълния си обем от права – запознал се е с акта, вписал е в същия, че има възражения още при връчването му, имал е възможността да депозира такива и след това. Нарушението е извършено виновно, тъй като именно главния архитект на общината, с оглед изискването на чл.145 ал.1 т.1 и ал.2 от ЗУТ е длъжен да провери съответствието на инвестиционните проекти с това, което предвиждат подробния устройствен план и правилата и нормативите за разполагане на застрояването. Не е допуснато  нарушение на разпоредбата на чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, доколкото в наказателното постановление са посочени законните разпоредби, които са били нарушени виновно. Неоснователно е и възражението, че  АНО участвал недопустимо и във фазата на съставяне на акта. Обосновано в тази връзка районният съд е приел, че по правило административнонаказателното производство се образува не с изпращане на покана, а със съставяне на АУАН, а по делото липсват доказателства наказващият орган да е участвал в процедурата по съставянето му.

В случая безспорно е установено нарушението, авторът му и неговата вина. Деянието е санкционирано законосъобразно, като наложената глоба е определена в минималния размер,  предвиден в разпоредбата на чл.232 ал.1 т.2 от ЗУТ.

Изложените от районния съд мотиви за оставяне в сила на процесното наказателно постановление изцяло се споделят от настоящия състав. Оспорваното решение се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

При този изход на делото е основателно заявеното от процесуалния представител на ответника в настоящото производство искане за присъждане на разноски. Производството по делото не е с фактическа или правна сложност, поради което следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в минималния предвиден в разпоредбата на чл.27е от Наредба за заплащането на правната помощ размер от 80 лева.

 

По изложените съображения и на основание чл.221 ал.2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №260134 от 20.05.2021г., постановено по АНД №241/2021г. по описа на Районен съд - Кърджали.

ОСЪЖДА Д.И.З. с ЕГН **********,***, да заплати на Дирекция за национален строителен контрол гр. София разноски по делото в размер на 80 (осемдесет) лева.

Решението е окончателно.     

 

 

Председател:                                                    Членове: 1. 

 

 

                                                                                              2.