Определение по дело №507/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 482
Дата: 1 септември 2022 г.
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20227080700507
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2022 г.

Съдържание на акта

 ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 482

гр. Враца, 01.09.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, трети състав, в закрито заседание на 01.09.2022г. /първи септември  две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия ВАСИЛЕВА адм. дело № 507 по описа на АдмС – Враца за 2022г., и за да се произнесе, взе предвид следното:           

 

           Производството е по чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр.чл.32 от Закона за администрацията/ЗА/ вр.чл.128 от  АПК вр.чл.58 ал.5 от Закона за общинската собственост /ЗОС/.

          Образувано е въз основа на Заповед № РД – 18 - ДС- 48/28.07.2022г. на Областен управител на Област Враца, с която на основание чл.32 ал.1 от ЗА във вр. чл.128 от АПК вр.чл.58  ал.5 от ЗОС е оспорен Акт №3122/02.10.2017г. за частна общинска собственост, утвърден от Кмета на Община Враца, с искане да бъде обявен за нищожен. В заповедта се сочи, че описаният в оспорения акт  имот, представляващ ** №* - самостоятелен обект в сграда с идентификатор 12259.1025.114.1.2  по КККР ********************************************, представляващ ***************, неправилно е актуван като общински, без преди това да е бил отписан като държавен. Актуването на имота като държавен е станало с Акт №2851/01.12.1970г. Имотът е деактуван като общински със Заповед№472/25.03.2022г., поради закупуването му с Договор за покупко-продажба от 21.03.2022г., вписан с вх.рег.№1354/22.03.2022г., от трето лице.

          Административният съд, като се запозна с доводите на оспорващия  и доказателствата в административната преписка и след извършване на служебна проверка съобразно изискванията на чл.159 от АПК, намира  за установено от фактическа и правна страна следното:

          Касае се до  оспорване на  Акт за частна общинска собственост, с искане за обявяването му за нищожно, което е безсрочно, от надлежна страна, но е недопустимо поради следните съображения:

         Съдът намира, че на оспорване пред него подлежат само административни актове, т.е. волеизявления на административни органи или други овластени  със закон органи или организации, с които се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации. Съгласно чл.5 ал.1 от ЗОС Общината удостоверява  възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху имоти със съставянето на акт за общинска собственост. Тези актове нямат правопораждащ ефект, а само  декларативно действие, с което се обективира правото  на собственост на общината върху конкретния имот, като същите не представляват материалноправно основание за съществуването на това право,т.е. не са волеизявление, което  създава права и задължения или засяга непосредствено права и законни интереси на  определено лице или лица.

           Съгласно § 42 от ЗИД на ЗОС, в сила от 01.07.2006г., застроените и незастроените парцели и имоти - частна държавна собственост, отредени за жилищно строителство и за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите към датата на влизането в сила на този закон подробни градоустройствени планове, преминават в собственост на общините. Съгласно чл.58 ал.5 от  ЗОС,  публ.ДВ бр.13/02.02-2017г., актът за общинска собственост за имот - държавна собственост, преминал в собственост на общината по силата на закон, се съставя съгласно изискванията на ал. 1 - 3 след отписването му от актовите книги за държавна собственост по реда на Закона за държавната собственост / преди това  изменение  на разпоредбата не е имало изискване за предварително отписване на имота/. При съставянето на оспорения акт за общинска собственост, съставен след изменението на разпоредбата, тази процедура не е била спазена, тъй като имотът не е  деактуван като държавен. В чл. 79 ал.1 от Закона за държавната собственост / ДВ бр.13/2017г./  е предвидена процедура  за отмяна на  неправилно издаден АОС  чрез  заповед на  Областния управител, която заповед подлежи на обжалване по реда на АПК. Съгласно ал.2 на същата разпоредба споровете за материално право се решават по съдебен ред.  В закона не е предвиден съдебен контрол  относно законосъобразността на  акта за общинска собственост.       

           При така изложените съображения съдът намира, че следва да остави без разглеждане  оспорването на  Областния управител и да прекрати производството по делото, поради липса на правен интерес.

           Водим от гореизложеното  и на основание чл.159 т.4 от АПК съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

           ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорването на  Областен управител на Област Враца, обективирано в Заповед №РД-18-ДС-48/28.07.2022г. , с искане за обявяване на нищожността на Акт за частна общинска собственост  №3122/02.10.2017г. , утвърден от Кмета на Община Враца.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 507/2022г. по описа на Административен съд – Враца.

            Определението подлежи на обжалване и протест в 7-дневен срок   от уведомяването на страните, чрез АдмС Враца до Върховен административен съд София.

Препис от определението на основание чл.138, ал.1 АПК да се изпрати  на  Областния управител на Област Враца.

 

 

                                                                        АДМ.СЪДИЯ: