О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№
гр.Русе, 19.03.2024 г.
РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на 19 март
през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:
Председател: ИВАЙЛО ЙОСИФОВ
Членове: РОСИЦА БАСАРБОЛИВА
ГАЛЕНА ДЯКОВА
като
разгледа докладваното от съдия Басарболиева
к.а.н.д. № 228 по описа на съда
за 2024 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по чл.63в ЗАНН вр.
чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр. чл.144 и чл.228 от АПК.
Образувано
е по касационна жалба на „ЕВРОПА – ТРАНС 2001“ ЕООД, чрез процесуален представител
– адв. Н.С., против решение № 875/22.12.2023 г., постановено по АНД № 702/2023
г. по описа на Районен съд – Русе, с което е потвърден електронен фиш № **********,
издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“ към МРРБ за налагане на имуществена
санкция за нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни
такси по чл.10, ал.1 от ЗП. С електронния фиш, за нарушение на чл. 102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДвП на
дружеството „Европа-транс 2001“ ЕООД е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
На
съда е служебно известно, че по преюдициално запитване правено от
Административен съд - Хасково на 07.02.2023 г. в рамките на к.а.н.д. № 997 /2022
г. по описа на този съд, със сходен на настоящото дело предмет, в Съда на ЕС е
образувано дело C-61/23. Преюдициалният въпрос, формулиран в определението на
АС – Хасково, е следният: „Дали нормата
на чл. 9а от Директива 1999/62/ЕО1 на Европейския парламент и на Съвета от
17.06.1999 г. относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за
използване на определени инфраструктури трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото
в този член изискване за съразмерност на установените наказания за нарушения на
националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат национална
правна уредба като разглежданата в главното производство, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на
правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на
размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от
характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за
освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на т.нар.
„компенсаторна такса“.
Неговият
отговор има значение и за решаването на настоящия правен спор, тъй като с
електронен фиш №**********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, на „Европа-транс
2001“ ЕООД е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер
на 2500 лева, за нарушение по чл. 102, ал.2 от ЗДвП и на основание чл. 187а,
ал.2, т.3 във връзка с чл.179, ал.3б от ЗДвП, изразяващо се в управление на
товарен автомобил в обхвата на платената пътна мрежа без да е била изцяло
заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП, като в същото време
е предвидена възможност за освобождаване от административнонаказателна отговорност
при заплащане на компенсаторна такса по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 750 лева.
Необходимостта
от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство от
страна на Съда на ЕС налага настоящото съдебно производство да бъде спряно до
решаване на дело C-61/23 на посоченото законово основание - чл.631, ал.1 вр.
чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр. чл.144 и чл.228 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН.
Така мотивиран съдът,
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА производството
по КАД № 228/2024 г.
на Административен съд - Русе до произнасяне на Съда на Европейския съюз по
дело С-61/2023 г., образувано по преюдициално запитване, отправено с
определение № 113/31.01.2023г. по КАНД № 997/2022 г. на Административен съд -
Хасково.
Определението може да се обжалва с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването
му на страните.
Да се извършва ежемесечна проверка
за хода на производството по дело С-61/2023 г. на СЕС, резултатите от която да
отразяват в нарочна справка.
При приключване на производството по
дело С-61/2023 на СЕС настоящото дело да се докладва на съдията – докладчик за
възобновяване на производството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.