Решение по дело №2493/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 2036
Дата: 30 декември 2021 г.
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20217040702493
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

град Бургас, №      2036      / 30.12.2021г.

 

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на втори декември, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ:  ДИАНА ГАНЕВА

                                                                                                         ГАЛЯ РУСЕВА

 

при секретар С. Х., изслуша докладваното от съдия Л.АЛЕКСАНДРОВА по КАНД № 2493/2021г. за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, във вр. с чл.208 и сл. от АПК.

Касаторът д-р И.В.П., ЕГН **********, чрез адвокат К.П., със съдебен адрес ***, е оспорил решение № 474/12.08.2021г. постановено по АНД № 2047/2021г. по описа на Районен съд Бургас, в частта, с която е потвърдено наказателно постановление № НП-30/18.03.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“. С потвърдената част от наказателното постановление на касатора за нарушение на т.7.4.2 от Наредба № 04.11.2016г. за утвърждаване на медицинския стандарт „Ушно-носни-гърлени“ болести (Наредбата), на основание чл.116, ал.1 във вр. с чл.117 от Закона за лечебните заведения е наложена глоба в размер на 1 000 лв.

Касаторът твърди, че решението в обжалваната част е неправилно. Иска да бъде отменено, а по съществото на спора - да бъде отменено наказателното постановление в тази част.

В съдебно заседание касаторът, чрез процесуален представител адвокат К.П., поддържа касационната жалба и пледира за отмяна на решението в обжалваната част и отмяна на НП в потвърдената част.

Ответникът по касация Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ - София, редовно призован, не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура Бургас – счита, че касационната жалба е неоснователна, а обжалваното решение предлага да бъде оставено в сила.

Съдът като прецени събраните по делото доказателства, доводите и възраженията на страните намира следното:

Касационната жалба е подадена в срок от надлежно легитимирано лице, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е неоснователна.

Д-р И.В.П. е наказан за това, че не е определил в предоставената при изписването епикриза срока за премахване на предна носна тампонада, поставена при хирургична интервенция на 17.12.2019г. Посочено е, че нарушението е извършено на 19.12.2019г. – деня на дехоспитализация на пациентката, когато й била предоставена епикризата, тъй като това е последната дата, на която е могло да бъде включено в нея обстоятелството, че е оставена предна носна тампонада, респективно да бъде определен срок за нейното сваляне. Сочи се, че нарушението е установено на 20.07.2020г. – последен ден от извършената проверка. Сочи се, че нарушението е за първи път.

Административнонаказващият орган е приел, че е нарушена нормата т.7.4.2 от Наредба № 04.11.2016г. за утвърждаване на медицинския стандарт „Ушно-носни-гърлени“ болести, според която ушно-носно-гърления оператор провежда наблюдение, определя срока за сваляне на превръзката и условията за изписване, домашно наблюдение и контрол след изписването – краткосрочен или дългосрочен. При показания той насочва пациента за диспансеризация и/или рехабилитация.

Съгласно чл.116, ал.1 от Закона за лечебните заведения, който извършва дейност по болнична медицинска помощ в нарушение на разпоредбите на този закон или на нормативните актове по прилагането му, се наказва с глоба от 1000 до 5000лв.

Районният съд в обжалваната част на решението, след като обсъдил всички доказателства, приел, че не са налице съществени нарушения на процедурата при установяване на административното нарушение и при налагане на наказанието и потвърдил наказателното постановление в тази част.

Обжалваното решение е валидно, допустимо и правилно.

Възраженията, наведени в касационната жалба, са неоснователни. Д-р И.П. е наказан като физическо лице за нарушение на т.7.4.2 от Наредба № 10 от 04.11.2016 г. за утвърждаване на медицинския стандарт „ушно-носни-гърлени болести“. Санкцията е наложена на основание чл.116, ал.1 във връзка с чл.117 от Закона за лечебните заведения. С нарушената норма, регламентирана в наредбата, е въведено задължение на оператора да провежда наблюдение, да определя срока за сваляне на превръзката и условията за изписване, домашно наблюдение и контрол след изписване – краткосрочен и дългосрочен, и да насочва при наличие на определени показания пациента за диспансеризация и/или рехабилитация.

Санкционната норма на чл. 116, ал.1 предвижда наказание „глоба“ за всеки, който извършва дейност по болнична медицинска помощ в нарушение на разпоредбите на Закона за лечебните заведения или на нормативните актове по прилагането му. Според § 1 на Заключителните разпоредби на Наредба № 10 от 04.11.2016г., тя се издава на основание чл.6, ал.1 от Закона за лечебните заведения.

Анализът на тези норми в тяхната съвкупност обосновава извода, направен от административнонаказващия орган, че д-р П. е субектът, извършил нарушението. Санкционната норма, въз основа на която е ангажирана неговата отговорност, предвижда наказание „глоба“, което се налага само на физически лица и очертава кръга на субектите с „който“ - всяко административнонаказателно отговорно лице. В процесният случай доктор П. е извършил нарушение на нормативен акт, издаден по прилагането на Закона за лечебните заведения, което означава, че санкционната норма на чл.216, ал.1 е приложена правилно. По делото не е спорно, че именно д-р П. е операторът, който е осъществил оперативното лечение, приложено на Пепа Чакърова и описано в ИЗ 11574 от 2019 г. Събрани са достатъчно доказателства, от които по несъмнен начин се установява, че операторът е оставил предна носна тампонада след проведената хирургична интервенция в областта на синусите, за което не е предупредил нито пациентката, нито е описал този факт в епикризата. Тези факти са установени в хода на проверката назначена от административнонаказващият орган и са отразени в съставения констативен протокол.

Неправилно касаторът счита, че административнонаказващият орган е наложил санкция на основание чл.116а от Закона за лечебните заведения, в който действително административнонаказателно отговорното лице е лечебното заведение, а не лекарят като физическо лице. Според оспореното наказателно постановление обаче, санкционната норма, въз основа на която е наложено процесното наказание е чл. 116, ал.1 от Закона за лечебните заведения, а не чл.116а. От там е объркването на касатора за това кой е субектът на нарушението. Неоснователно е възражението, че нормата на т.7.4.2 от Наредбата е бланкетна. Обратно, самата норма ясно и точно предписва задължението на оператора, извършил хирургичната интервенция, а именно провеждане на наблюдение, определяне на срок за сваляне на превръзка, условия за изписване, домашно наблюдение и т.н. Тази норма предписва конкретни задължения за оператора. В този смисъл неоснователни са възраженията, че административнонаказващият орган не е посочил разпоредби, които конкретизират задълженията, чието изпълнение представлява основание за ангажиране на отговорността на д-р П..

Неоснователно е и възражението, според което липсва яснота по отношение на това какво от фактическа страна е следвало да направи д-р П. и съответно какво не е направил във връзка с поведението и лечението на пациентката. От подробното описание на нарушението и на механизма на неговото извършване, съдържащо се в наказателното постановление, става ясно, че привлеченото към административнонаказателна отговорност лице не е определило срок за сваляне на тампонадата, което е в нарушение на т.7.4.2 от наредбата и въобще не е съобщило на пациентката, че в нейната носна кухина е оставена такава тампонада. Не е определил и срока, в който манипулацията по премахване на тампонадата следва да се осъществи. По този начин е нарушена както нормата от наредбата, цитирана в наказателното постановление, така и чл.86, ал.1, т.8 от Закона за здравето, който изисква да се гарантира правото на пациента на ясна и достъпна информация, както по отношение на здравословното му състояние, така и относно методите за евентуалното лечение. Твърдението, че предната носна тампонада е свалена на следващия ден след операцията, се опровергава от събраните доказателства в хода на административнонаказателната проверка. Неоснователни са и твърденията, според които в медицинската документация е записано, че не се открива наличие на чуждо тяло, тъй като това записване е в КП-13-413 от 28.07.2020 г., а от събраните доказателства се установява, че пациентката три месеца по-рано на 22.04.2020 г. сама е отстранила част от тази тампонада, а на 27.04.2020 г. д-р И.И.е назначил промивки със солеви разтвори. При анализ на тези факти несъмнено става ясно, че на 28.07.2020 г. няма как да се открие чуждо тяло, което е извадено три месеца по-рано.

По тези съображения настоящият съдебен състав счита, че обжалваното решение в частта, която с него се потвърждава наказателно постановление е правилно и следва да бъде оставено в сила.

На основание чл.221, ал.2 във вр. с чл.218 от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Бургас,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 474 от 12.08.2021г. постановено по АНД № 2047/2021г. на Районен съд – Бургас в обжалваната част, с която е потвърдено наказателно постановление № НП-30/18.03.2021г. на изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, относно нарушение на т.7.4.2. от Наредба № 04.11.2016г. за утвърждаване на медицинския стандарт „Ушно-носни-гърлени“ болести, за което на д-р И.П., на основание чл.116, ал.1 във връзка с чл.117 от Закона за лечебните заведения е наложена глоба в размер на 1 000 лв.

Решението не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                            ЧЛЕНОВЕ: