Решение по дело №932/2018 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1011
Дата: 3 юни 2019 г. (в сила от 13 май 2021 г.)
Съдия: Венета Николаева Цветкова-Комсалова
Дело: 20181100900932
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 16 май 2018 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. София, 03.06.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 3 състав, в публичното заседание на двадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                                             

СЪДИЯ: ВЕНЕТА ЦВЕТКОВА

 

при секретаря Р.Аврамова, като разгледа т.д. № 932/2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявен е осъдителен иск с правна квалификация чл. 343, ал. 1, вр. чл. 386 КЗ за заплащане на сумата от 31449,18 лева, представляваща застрахователно обезщетение за причинени от ищеца като превозвач на трети лица вреди и осъдителен иск по чл. 86 ЗЗД за обезщетение за забавено плащане в размер на 1873,21 лева.

Ищецът твърди, че е сключил със застрахователя застрахователен договор по застраховка „отговорност на превозвача на товари по шосе“, в срока на който договор противозаконно му е отнето ППС, заедно с товар, който от своя страна е бил предмет на осъществяван международен превоз на стоки. Сочи, че към него от страна на товародателя е предявена писмена рекламация. Счита, че ответникът няма причина да откаже плащане по договора, както и че се касае до покрит застрахователен риск. Намира и че хипотезата на т. 10 от ОУ е неприложима, както и че не се касае за изключен застрахователен риск. Намира, че размерът на обезщетението следва да е еквивалентно на размера на предявената от правоимащото лице рекламация към превозвача.

Ответникът оспорва предявения иск. Оспорва материалноправната легитимация на ищеца, тъй като твърди, че ищецът не е удовлетворил правоимащото лице и съответно – е приложима нормата на чл. 435 КЗ. Намира и че обезщетение не е дължимо тъй като са приложими нормите на т. 4 /хипотеза на „груба небрежност“/ и т. 10 от раздел 3 на ОУ. Оспорва размера на иска и акцесорната претенция.

Ищецът носи тежест да докаже наличието на валидно възникнало застрахователно правоотношение по застраховка за отговорност на превозвача на товар, действащ към датата на настъпване на събитието; извършване на международен превоз на застрахованото имущество; настъпване на застрахователното събитие при превоза на стоките – покрит застрахователен риск, от което е последвала отговорността на превозвача за вреди; размер на дължимото застрахователно обезщетение/сума - действително претърпените вреди към деня на настъпване на събитието, които са следствие от професионалните действия/бездействия на ищеца като превозвач; начална дата на забавата и размер на обезщетението за забава.

Ответникът носи тежест да докаже правопогасяващите и правоизключващите си възражения, твърдените обстоятелства, които изключват отговорността на застрахователя.

Съдът, като съобрази становищата на страните и доказателствата по делото, достигна до следните фактически и правни изводи:

На първо място следва да се посочи, че в случая е приложим КЗ, в сила от 01.01.2016 година, доколкотозастрахователната полица е сключена след този момент и застрахователното събитие събитие е от 18.03.2017 година.

Като безспорни между страните, съдът приема за доказани следните обстоятелства.

Наличието на облигационни отношения по силата на сключен договор за застраховка по застрахователна полица № 510216031000062 от 18.07.2016 година, по който договор, към датата на твърдяното събитие, ищецът е заплатил дължимите застрахователни премии. С писмо на л. 27 от делото, застрахователят е своевременно уведомен за настъпилото застрахователно събитие, като от неоспорената електронна кореспонденция между страните /л. 30 и сл./ е видно, че застрахованото лице е представило и всички необходими документи по процесната щета /писмо на л. 35/.

Видно от цитираната полица, процесната автокомпозиция е сред превозните средства за превоз на товари по шосе, с които е застрахована отговорността на ищеца, като превозвач. Изрично в полицата е посочено и че застрахователното покритие е съгласно Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз /CMR/, за времето от издаване на товарителницата CMR и до разтоварването на краен пункт - за случаите на пресичане на държавната граница и съответно – Закон за автомобилните превози – когато няма пресичане на държавната граница. Видно от представената по делото товарителница, съдът приема, че в случая се касае именно до превоз на стоки, по отношение на който приложение намира Законът за автомобилните превози /но независимо от посоченото, чл. 17 от Конвенцията и чл. 66 и сл. от ЗАП установяват общи граници на отговорността на превозвача на товари/. Или, по силата на договора  /Общите условия по който са на л. 109 от делото/, застрахователят е приел срещу заплащане на застрахователна премия да носи отговорността от възникване в правната сфера на застрахования превозвач на отговорност във връзка с извършваните от превозвача превози на товари по шосе с посочените в полицата превозни средства– товарни автомобили и ремаркета.

Договорът, съответно, може да се определи като договор за застраховка гражданска отговорност – „Отговорност на превозвача” /която съгласно Конвенция за договора за международен автомобилен превоз на стоки (CMR) и ЗАП, носи превозвачът за пълна или частична загуба на товара по време на превоза/, който е специална разновидност на имуществената застраховка „Гражданска отговорност“, посочена в Раздел ІІ, клас „А“, т.10.2 - Класификация на рисковете според класа застраховка, от Приложение № 1 на Кодекса на застраховането. В чл. 435 КЗ, за застраховките „гражданска отговорност“ е предвидено, че ако е удовлетворил увреденото лице, застрахованият има право да получи от застрахователя застрахователното обезщетение в рамките на застрахователната сума (лимита на отговорност) и на покритието по застрахователния договор.

Следователно останалите предпоставки за уважаване на иска по чл. 435 КЗ, вр. чл. 17 от Конвенцията са и вр. чл. 66 и сл. от ЗАП /освен наличието на валиден застрахователен договор/ са: настъпването на твърдяното застрахователно събитие в срока на покритие на застраховката „Отговорност на превозвача”, в причинна връзка с което да са причинени вреди на товародателя /като ищецът следва да установи и тяхната действителна стойност/; застрахователното събитие да представлява покрит застрахователен риск и застрахованият да е удовлетворил увреденото лице.

Спор по делото, на първо място, има относно това дали твърдяното събитие представлява покрит застрахователен риск. Безспорно се установява от представените по делото писмени доказателства и показанията на свидетеля Н. /показанията му съдът възприема като логични, непротиворечиви и съответстващи на останалите доказателства по делото/, че в срока на действие на процесния застрахователен договор – във времето от 18.30 часа на 17.03.2017 година до 13.00 часа на 19.03.2017 година е извършено противозаконно отнемане и кражба на товарен автомобил и ремарке, заедно с натоварена стока, с които ищецът е осъществявал превоз на стоки по нареждане на товародателя – третото лице помагач в процеса. Не се спори и относно това, че същите са откраднати от паркинг в Западна промишлена зона – Варна, където превозната композиция е домувала в процесния период от време.

Установява се и от приетите по делото товарителница, наряд за работа и заявка за превоз, че автокомпозицията е била натоварена със строителен материал – шперплат 40 футов контейнер с номер CLHU8983474, с общо тегло на стоката от 28 тона, като ищецът е следвало да извърши превоз от Пристанище Варна Запад до Логистичен Парк Варна по заявка за превоз от 17.03.2017 година на третото лице помагач. По тези обстоятелства страните не спорят.

Съгласно § 1, т. 3 от ДР на КЗ, „застрахователен риск" е обективно съществуващата вероятност от увреждане на имуществено или неимуществено благо, осъществяването на която е несигурно, неизвестно и независимо от волята на застрахованото лице. Липсата на стоката е покрит риск, съобразно уговореното между страните и релевантните съотносими разпоредби от ЗАП. Кражбата на/от МПС, паркирано на неохраняем паркинг или оставено без охрана, докато е било под отговорност на застрахования в Раздел 3 на ОУ, т. 10 е предвидено като изключен риск, но всъщност не отговаря на характеристиките на понятието риск, въведено в КЗ /тъй като не се касае за несигурно събитие, независещо от волята на застрахования/, а по същество представлява уговорено от страните в условията на договорната свобода, задължение за застрахования и санкция от неизпълнението му /изключване отговорността на застрахователя/. Тоест, посочените разпоредби следва също да се отнесат към евентуална приложимост на чл. 408, ал. 1, т. 3 КЗ /застрахователят може да откаже плащане на обезщетение само при неизпълнение на задължение по застрахователния договор от страна на застрахования, което е значително с оглед интереса на застрахователя, било е предвидено в закон или в застрахователния договор и е довело до възникване на застрахователното събитие/, респективно чл. 395, ал. 4, предложение трето КЗ /при настъпването на застрахователно събитие застрахователят може да откаже плащане на обезщетение, ако събитието е следствие от неизпълнение на задължението по ал. 1 - застрахованият е длъжен да вземе мерки за предпазване на застрахованото имущество от вреди, да спазва предписанията на застрахователя и на компетентните органи за отстраняване на източниците на опасност за причиняване на вреди и да допуска застрахователя да прави проверки - и само, ако изрично е предвидил това в договора. В случай че настъпването на застрахователното събитие е следствие от неизпълнение на задължението по ал. 1, но това неизпълнение не е предвидено като основание за отказ в договора, застрахователят може да намали застрахователното обезщетение съответно на тежестта на неизпълнението/ и не представляват изключен риск.

При това положение следва да се отговори на следващия спорен въпрос, а именно - дали са били налице предпоставките за постановяване на отказ за изплащане на обезщетение.

В тази връзка следва да се посочи, че възражението на ищеца за неспазване на задължението по чл. 348, ал. 1 КЗ е неоснователно, тъй като от представената от него застрахователна полица е видно, че той се е съгласил договорът да е сключен при Общи условия за застраховка „Отговорност на превозвача на товари по шосе” и със сключването й, писмено ги е приел. Щом ищецът се е съгласил /който факт не се оспорва, предвид заведената щета и предявения иск/ за сключване на договора за застраховка при условията на полицата, която сам представя като писмено доказателство по делото за установяване възникналите между страните облигационни отношения и на общите условия, съдът приема за доказано спазване на изискването на чл. 348 КЗ. Следователно, ОУ обвързват валидно страните, като допълват съдържанието на учреденото с полицата застрахователно правоотношение. В подкрепа на този извод е и процесуалното и извънпроцесуално поведение на ищеца, който преди становището си от 01.04.2019 година не е навеждал такова възражение. Или, съдът приема, че представените по делото ОУ са задължителни за страните и са част от индивидуалния договор между тях.

Ответникът, от своя страна, чиято е тежестта на доказване, установи в процеса своите правоизключващи възражения. В тази насока и предвид доводите на ищеца следва да се отбележи, че представените доказателства /Постановление за спиране на наказателно производство и Удостоверения на МВР/ не установяват отнемане на возилата от охраняем паркинг. Първо, защото събраните в други производства доказателства /свидетелски показания, експертизи и др./ нямат стойност в настоящия процес и второ, защото същите нямат обвързваща съда доказателствена сила по отношение на тези факти. Ищецът не поддържа и искането за свидетел обстоятелствата, при които е изчезнала автокомпозицията и товарът. От друга страна, от показанията на свидетеля Н., който има преки и непосредствени наблюдения от период максимално близък до времето на извършване на противозаконното отнемане на МПС и кражбата на товара /по – конкретно 2-3 дни след кражбата/ и чиито показания са дадени под страх от наказателна отговорност, се установява, че при извършен оглед на мястото, където е домувал товарният автомобил и ремаркето, в базата се е осъществявал достъп през вход с бариера. Бариерата, обаче, е била постоянно вдигната и достъпът е бил свободен. Свидетелят е установил също така, че пазач няма, нито пък обособен охраняем паркинг на територията на бившия Пивоварен завод. Същевременно е констатирал и голямо движение на автомобили. Единствените видеокамери, които е установил свидетелят са обслужвали конкретните обекти за товаро-разтоварващи дейности. Макар и показанията на свидетеля да са за възприети обстоятелства след датата на събитието, доколкото извършеният от него оглед е бил осъществен почти непосредствено след него, както и е извършен в произволно избран времеви момент през деня, а и свидетелят е останал на обекта за повече от час, съдът приема, че посоченият начин за достъп и охрана на обекта, в който е домувала автокомпозицията, е именно този, описан от свидетеля. Или, следва да се приеме, че плацът, където е преседявало превозното средство, с ремаркето с товара е било фактически неохраняемо /без физическа охрана или технически средства за охрана– камери, СОТ, бариера, заключване и т.н./.

Предвид установеното по- горе, се налага и изводът, че застрахованият е нарушил установеното в общите условия задължение по Раздел 3, т. 10, като е оставил натовареното превозно средство на неохраняем паркинг и без друга охрана /осъществявана от шофьор, друг служител и т.н./. Щом е налице нарушение на установено от договора задължение, следва да се отговори на въпроса налице ли са предпоставките на чл. 395 и чл. 408 КЗ за пълен отказ от изплащане на обезщетение по щетата.

Ищецът, който извършва по занятие превозваческа дейност и носи отговорност по силата на установеното в ЗАП/Конвенция ЧМР за липси на товар, е бил длъжен да вземе  мерки за предпазване на застрахованото имущество от вреди. Самото оставяне на превозното средство, заедно с товара, на неохраняема зона, без никакви доказани, предприети мерки за опазване на товара /осигуряване на охрана, периодично наглеждане и т.н./ за сравнително дълъг период от време /с оглед предполагаемата стойност на наличните стоки/ обосновава извод за неположена минимално дължима грижа /още повече при засилената отговорност на търговеца и превозвача/.

От друга страна, непредприемане на мерки за предпазване на застрахованото имущество от вреди, винаги представлява неизпълнение на задължение, което е значително с оглед интереса на застрахователя /мерките за предовратяване на вредите, доколкото са в пряка причинна връзка с евентуално настъпване на застрахователното събитие са съществени с оглед интереса на застрахователя/, поради което и същото е въведено като самостоятелно основание за отказ от изплащане на обезщетение при настъпило събитие /чл. 395, ал. 1 и ал. 4 КЗ/. На следващо място, доколкото самият ищец не сочи и доказва други причини и обстоятелства, при които е изчезнало превозното средство с товара, то следва да се приеме, че застрахователното събитие е в резултат именно от неизпълнение на това задължение /паркирането в неохраняема зона, при това зона с натоварен трафик и свободен достъп на множество лица, без специфичен или ограничен допуск, може да се приеме за неполагане на минимално дължимата грижа и непредприемане на каквито и да е охранителни мерки/.

Следователно, събитието е следствие и в пряка причинна връзка с неизпълнението на това задължение. Последното, както вече беше споменато, е посочено в договора като основание за отказ за плащане на обезщетение, за което страните изрично са се съгласили.

В обобщение на изложеното, установиха се предпоставките по  чл. 395, ал. 1, вр. ал. 4, изр. първо КЗ, вр. чл. 408 , ал. 1, т. 3 КЗ, в която застрахователят не носи отговорност за заплащане на застрахователно обезщетение по реализиран застрахователен риск и в конкретния случай, правомерно е отказал плащане по заведената щета.

Искът, съответно е неоснователен, поради което и размерът на вредите не следва да бъде обсъждан, въпреки, че настъпването на такива /предвид нормата на чл. 235, ал. 3 ГПК/ се установи в хода на процеса от приетото заключение по съдебно-счетоводната експертиза и писмените доказателства.

Неоснователен е и искът по чл. 86 ЗЗД, предвид извода за липса на главно вземане.

По разноските:

Предвид изхода на производството ва разноски има право само ответникът, но същият не е отправил искане за присъждане, а съдът не присъжда разноски служебно.

Така мотивиран, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И:

ОТХВЪРЛЯ предявените от Ф.Т. ООД, ЕИК: ******** срещу ДЗИ О.З.ЕАД, ЕИК ******** искове по чл. 343, ал. 1, вр. чл. 386 КЗ за заплащане на сумата от 31449,18 лева, представляваща дължимо по договор, сключен със застрахователна полица № 510216031000062 от 18.07.2016 година за причинени от ищеца като превозвач на третото лице помагач /товародател/ вреди – стойността на товар - строителен материал – шперплат 40 футов контейнер с номер CLHU8983474, с общо тегло на стоката от 28 тона -  в резултат от застрахователно събитие – пълна загуба на товар, настъпило на 18.03.2017 година и иск по чл. 86 ЗЗД за обезщетение за забавено плащане в размер на 1873,21 лева, за периода 12.10.2017 година – 15.05.2018 година.

Решението е постановено при участието на трето лице помагач на страната на ищеца – Ш. ЕООД, ЕИК:********.

Решението може да бъде обжалвано пред Софийски апелативен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.

СЪДИЯ: