Решение по дело №542/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2023 г.
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20237140700542
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 622

гр. Монтана, 16 октомври 2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 03 10 2023 г. в състав: 

Председател: РЕНИ ЦВЕТАНОВА

при секретаря: Петя Видова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, V състав, Адм.д. № 542 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е по реда на чл. 60 и сл. от ЗУСЕСИФ, във връзка с чл. 144 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Община Монтана срещу Решение № РД-02-36-564 от 24.07.2023 г. на Зам. Министьр и ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г. Неправилно в жалбата оспореното Решение е посочено с № 99-00-6-335/24.07.2023 г. на Зам. Министьр и ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г. Този номер е на писмото, с което е изпратено същото /л. 38/. В жалбата се твърди, че в рамките на проекта за извършвани СМР дейности по реконструкция, обновяване, оборудване и обзавеждане на Народно читалище „Разум 1883“, е извършена финансова корекция по сигнал за нередност № 2142, съгласно Решение № РД-02-36-210 от 20.02.2023 г. по отношение на договор за обществена поръчка от 26.05.2020 г. с изпълнител „И*** Т*** " ЕООД. Размерът на финансовата корекция е 364 244.40 лв. с ДДС. Това Решение за извършване на финансова корекция е отменено с Решение № 371/01.06.2023 г., постановено по адм.д. № 246/2023 г. по описа на Административен съд – Монтана и е обжалвано от РУО на ОПРР пред ВАС. Общият размер на безвъзмездната финансова помощ, определена по процесния административен договор е в размер на 1 456 977.60 лв. Бенефициерът участва с допълнително собствено финансиране в размер на 704 094.46 лв. С искане за авансово плащане, Община Монтана е заявила за верифициране сума в размер на 509 942.16 лв. С искане за междинно плащане, заявените разходи за верифициране са в размер на 871 769.49 лв. РУО на ОПРР не е верифицирал от сума в размер на 217 942,37 лв. поради сигнал за нередност № 2142. С искане за окончателно плащане, заявените разходи за верифициране са в размер на 229 340.94 лв., в които разходи отново са заявени 217 942.37 лв.. представляващи неверифицираните разходи, заявени и с искането за междинно плащане. В уведомителното писмо към обжалваното решение, РУО на ОПРР разяснява, че започналата процедура по администриране на сигнал за нередност № 2142, е прераснала в нередност и финансовата корекция е с променен размер от 345 939,05 лв., без яснота дали сумата включва или не ДДС и въпреки висящността на адм. д. № 246/2023 г. по описа на Административен съд - Монтана. Приема, че на основание чл. 27, ал. 2, вр. чл. 73, ал. 4 ЗУСЕФСУ решенията за извършване на финансови корекции подлежат на предварително изпълнение, но и че на основание чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕФСУ, управляващият орган може да верифицира суми при наличие на процедура по администриране на нередност. В случая Община Монтана разбира, че административният орган не верифицира съответните суми поради наличие на сигнал за нередност № 2142, предмет на адм. д. № 246/2023 г. по описа на Административен съд - Монтана, съобразявайки предварителното изпълнение на административния акт. Това допускане, обаче е хипотетично, тъй като липсват мотиви на административния орган за това. Отделно, административният орган не основава акта си на чл. 64, ал. 1 ЗУСЕФСУ, а на чл. 64, ал. 3 и ал. 4 ЗУСЕФСУ, които касаят различни хипотези от обсъжданата. В самото решение, на нито едно място не се споменава свързаността на отказа за верифициране със сигнал за нередност № 2142, а такова се посочва лаконично в съпровождащото решението уведомление. Дори мотивите на административния орган да се извличат от уведомлението към обжалваното решение, не става ясно как сигналът за нередност е „прераснал" в ново производство и защо отказът възлиза на сума, която не е равна на сумата, с която е извършена финансова корекция, включен ли е в отказаната сума ДДС и пр. Липсата на фактически и правни основания за издаване на акта, в т.ч. неправилността на дадената правна квалификация, послужила като основание за издаване на акта, влече неговата материална незаконосъобразност, поради което моли да за неговата отмяна, както и присъждане в полза на Община Монтана сторените по делото разноски. В писмено становище поддържа жалбата.

Ответната страна чрез ст. юрк В.З. в писмени бележки излага съображения, с които обосновава липсата на допуснати съществени процесуални нарушения, респ. спазване на материалния закон при издаване на оспореното решение, които са аналогични на неговите мотиви. Моли да се отхвърли жалбата, както и да им се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в нормативно установения размер.    

Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания, във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното: 

С Уведомително писмо /л. 36-37/ Кметът на Община Монтана е уведомен за приключване на процедурата по одобрение на искане за плащане № 3 – окончателно. Заявените и отчетени разходи са в размер на 739283,10 лв., като от тях се верифицира сума на допустими разходи в размер на 383990,04 лв. или общият размер на недопустимите разходи е в размер на 355293,06 лв. Този размер на недопустимите разходи следва от установена и регистрирана нередност, за което наложена финансова корекция в размер на 25 % от допустимите разходи по договор от 28 05 2020 г., сключен с „И*** Т*** “ ЕООД, за което бенефициента е уведомен. Посочена е таблица с размера на извършената финансова корекция по представеното искане за плащане, определен върху допустимите разходи с натрупване, тъй като разходите отказани за верификация по засегнатия договор в предходно междинно искане за плащане, поради започната процедура за нередност № 2142, прераснал в нередност, са включени повторно в окончателното искане за плащане. Не се верифицират и разходите в размер на 9354,01 лв, за което мотиви са изложени в решението за отказ от верификация.

С оспореното Решение е отказано извършването на верификация и плащане на разходи в размер на 9 354,01 лв., представляващи безвъзмездна финансова помощ (БФП), отчетени в искане за окончателно плащане, поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ (ред. ДВ бр.39 от 27 Май 2022 г., приложима на основание § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ) условия, във връзка с чл. 82, ал. 1, т. 6 и чл. 84 от Общите условия към сключения АДБФП № BG 16RFOPOO1-1.Q26-0004-C01/12.03.2021 г. между Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и бенефициента Община Монтана.

Със същото Решение платената към бенефициента Община Монтана, като БФП, сума в размер на 125 952,12 лв. е приета за надплатена на основание чл. 35, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г., във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси по реда на чл. 166, ал. 2 от ДОПК. Тази сума е дължима за възстановяване от бенефициента, с оглед на което отчита вземане към него в размер на 125 952,12 лв. от искане за плащане № 1 (авансово) от 16.04.2021 г. по ДДБФП.

За да постанови този правен резултат и по отношение на т. 1 от Решението, АО приема като основание чл. 82, ал. 1, т. 6 от Общите условия към сключения АДБФП № BG16RFOP001-1.026-0004-C01/12.03.2021 г. и констатациите по извършена на място проверка, с оглед депозирано искане за окончателно плащане, при която проверка от проверяващия екип са направени измервания, на извадков принцип, на отделни видове и количества строителни и монтажни работи (CMP) с цел установяване на съответствие между актувани и реално изпълнени СМР. Измерените на място количества за съответните обекти са обективирани в Приложения 10.5-5 Протокол за измерване, като същите са подписани без възражение от страна на присъствалите представители на бенефициента. В резултат от извършените измервания са установени разлики между актуваните количества в подписаните от участниците в строителния процес протоколи за приемане на извършените СМР на обектите (представени в документацията към искането за окончателно плащане) и реално измерените от екипа при проверката на място изпълнени количества, по отношение на обект „Основен ремонт на Читалище „Разум 1883", гр. Монтана", изпълнен по сключения договор № 1 от 28.05.2020 г. с изпълнителя „И*** Т*** " ЕООД - съгласно изготвената таблица. Бенефициентът е отчел и поискал за възстановяване разходи в размер на 7 795,01 лв. без ДДС за горепосочените актувани и приети СМР. които не съответстват на реално изпълнените дейности на обекта. Във връзка с гореизложеното и поради липса на предвидените в чл. 57, ал. 1, т. 3 от ЗУСЕФСУ (ред. ДВ бр. 39 от 27 май 2022 г., приложима на основание съгласно § 70 от ЗИД на ЗУСЕСИФ) условия, на основание чл. 82, ал. 1, т. 6 и чл. 84 от Общите условия към сключения Административен договор за предоставяне па безвъзмездна финансова помощ (АДБФП) № BG16RFOPOO1 -1.026-0004-С01 /12.03.2021 г. между МРРБ и община Монтана, не се верифицира стойността на отчетените разходи в размер на 7 795,01 лв. без ДДС /9 354,01 лв. с ДДС по договор от 28.05.2020 г. с „И*** Т*** " ЕООД. Тези разходи са отчетени със следните фактури: Фактура № ********** от 01.06.2022 г. - 5 092.95 лв. без ДДС и ДДС - 1 018.59 лв. и Фактура № ********** от 03.10.2022 г.-2 702.06 лв. без ДДС и ДДС - 540,41 лв. По отношение на т. 2 от Решението АО приема, че съгласно чл. 19, ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г. и преглед на окончателно искане за плащане по АДБФП № BG16RFOPOQ1-1.026-0004-C01 от Община Монтана, общо верифицираните разходи но договора (1 037 817,16 лв.) са по-малко от платените суми по искания за авансово и междинно плащания (1 163 769,28 лв.) или 125 952,12 лв. са надплатен аванс, която сума е дължима по сключения договор. С оглед на това установява публично вземане към бенефициента - община Монтана в размер на 125 952,12 лв. (надплатен аванс - искане за авансово плащане № 1 от 16.04.2021 г.). Съгласно чл. 31 от АДБФП платени на бенефициента разходи, които се установят като надплатени или недължимо платени, подлежат на възстановяване от бенефициента на Управляващия орган по реда описан в Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г. за определяне па правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество. На основание чл. 35, ал. 1, т. 2 и ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г. Управляващият орган на Оперативна програма „Региони в растеж" 2014-2020 (УО на ОПРР 2014-2020) отчита вземане в размер на 125 952,12 лв. и на основание чл. 31 от АДБФП и чл. 43, ал. 1, т. 2 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г., Община Монтана следва да възстанови сума в размер на 125 952,12 лв. в срок от 14 дни от влизането в сила на настоящия акт, с който е установено вземането. Посочена е банковата сметка, по която следва да бъдат възстановени средствата, както и в случай, че не се възстановят доброволно в указания срок дължимата сума в размер на 125 952,12 лв. ще бъде събрана по посочения ред в чл. 43-47 от Наредба № Н-3 от 22 май 2018 г.

С АДБФП № BG16RFОP001-1.026-0004-С01 № РД-02-37-9 от 12 03 2021 г. УО на ОПРР финансира одобрено Проектно предложение „Развитие на културния живот в Община Монтана чрез инвестиции в културната инфраструктура“.

Съгласно Заповед № РД-02-14-642/15 06 2023 г. на Министър на МРРБ А*** Т*** – Б*** , зам. Министър на МРРБ за ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г.

Съгласно Протокол за измерване – Приложение 10.5-5 /л. 196-201/, в табличен вид са установени реално изпълнените дейности и количества строителни и монтажни работи, съпоставени с предвидените по Проекта.

Съгласно Решение № РД-02-36-210 от 20.02.2023 г. на Зам Министър на Ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г. е приключен сигнал за нередност № 2142, с което за установените в същото решение нарушения е наложена обща  финансова корекция в размер на 25 % от допустимите разходи по договор от 26 05 2020 г. с изпълнител „И*** Т*** “ ЕООД на стойност 1349824,56 лв. с ДДС или стойността на финансовата корекция възлиза на размер 364244,40 лв. с ДДС.

Съгласно постановеното по адм.д. № 246/2023 г. съдебно Решение № 371/01 06 2023 г. по описа на Административен съд Монтана, за което няма данни да е влязло в законна сила, Решение № РД-02-36-210 от 20.02.2023 г. на Зам Министър на Ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г., е отменено.

По делото са приложени още Общи условия към Договора за БФП, сключените договори с избрания изпълнител, кореспонденция между АО и Община Монтана.

Съгласно Заповед № РД- 02-14-790/17 08 2022 г. на Министър на МРРБ Д*** Г*** – зам.Министър на МРРБ е определена за ръководител на УО по ОП „Региони в растеж” 2014-2020 г.

С Разпореждане от 01 09 2023 г. съдът е изискал административната преписка в цялост, ведно с всички цитирани в оспореното Решение документи.

С Определение от 15 09 2023 г. е разпределена доказателствената тежест между страните и са дадени допълнителни указания за представяне на доказателства /л. 234/.   

Доказателствата по делото са писмени и на електронен носител. Изслушано е и заключение на вещо лице по исканата от оспорващия експертиза.

При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното: 

Жалбата е подадена против ИАА, подлежащ на оспорване, от лице, имащо правен интерес – адресата на акта и в законоустановения 14 дневен срок, съгласно представен системен бон и товарителница на Еконт от дата 07 08 2023 г. /л. 241/, без данни от ИСУН за изпращане на оспореното Решение /в тази връзка представените извадки от деловодната система на АО не представляват доказателство за изпращане чрез ИСУН/. Самият процесуален представител на Община Монтана, адв. И.Г. заявява, че Решението е получено на дата 24 07 2023 г. /л. 240/, поради което този състав приема жалбата за допустима.

Съгласно чл. 60, ал. 1 от ЗУСЕФСУ - Управляващите органи извършват авансови, междинни и окончателни плащания въз основа на искане на бенефициента.

Съгласно чл. 62, ал. 1, ал. 2 и ал. 3 от ЗУСЕФСУ - Междинни и окончателни плащания се извършват след верифициране с цел потвърждаване допустимостта на извършените разходи и при наличие на физически и финансов напредък на проекта. Управляващият орган извършва плащането в 80-дневен срок от постъпване на искането за плащане на бенефициента. Чрез междинни и окончателни плащания се възстановяват само допустими разходи, верифицирани от управляващия орган. Управляващият орган извършва верифициране на разходите въз основа на проверка на документите, представени към искането за плащане, и на проверки на място, когато това е приложимо.

Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗУСЕФСУ - Управляващият орган може да изисква допълнително представяне на документи във връзка с искания за междинни и окончателни плащания, както и на разяснения от бенефициента, когато: 1. сума, включена в искането за плащане, не е дължима;

Съгласно чл. 64, ал. 1 от ЗУСЕФСУ - В случай че бенефициент не представи в срок документ или разяснения по чл. 63 или е започната процедура по администриране на нередност, съответният разход не се верифицира, като може да бъде включен в следващо искане за плащане.

Съгласно чл. 64, ал. 3 и 4 от ЗУСЕФСУ - Извън случаите по ал. 1 ръководителят на управляващия орган издава отказ за верификация на разходите, включени в искане за плащане, за които не е потвърдена допустимост. Отказ за верификация се издава и за установяване на недължимо платени и надплатени суми по проекта вследствие на извършено верифициране. Отказът по ал. 3 може да се оспорва пред съд по реда на Административнопроцесуалния кодекс, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл. 27, ал. 2, 3, 5 и 6.

Съгласно чл. 64а, ал. 1 от ЗУСЕФСУ - Установените недължимо платени и надплатени суми се възстановяват от плащания по проекта. Когато отказ от верификация е издаден след съответното плащане, установените недължимо платени и надплатени суми се възстановяват чрез доброволно изпълнение от страна на бенефициента в 14-дневен срок. След изтичането на срока за доброволно плащане недължимо платените и надплатените суми се прихващат от следващо плащане по проекта заедно с дължимите лихви за просрочие, а когато това е неприложимо – чрез упражняване на права по дадените от бенефициента обезпечения по чл. 61, ал. 2, по ред и начин, определени в нормативния акт по чл. 7, ал. 4, т. 4.

Съгласно чл. 57, ал. 1 т. 3 от ЗУСЕФСУ - Разходите се считат за допустими, ако са налице едновременно следните условия: разходите са за реално доставени продукти, извършени услуги и строителни дейности.

Съгласно чл. 82, ал. 1, т. 6 от Общите условия към договор за предоставяне на БФП по ОПРР 2014 – 2020 г. /Общи условия/ - УО на ОПРР извършва проверка (верификация) на декларираните разходи в Искането за междинно и окончателно плащане, което включва документална проверка на разходи, на изпълнени дейности от проекта и на процедури за възлагане на обществени поръчки, и по преценка проверка на място на изпълнението на дейността, като се проверяват едновременно дали са представени доказателства за реалното изпълнение на всяка дейност, за която е платен разходът.

Съгласно чл. 84 от Общи условия – В случай, че се установи, че разходът не съответства на условията за допустимост по чл. 82, ал. 1 и ал. 2 от и Раздел ХIII, УО на ОПРР не го одобрява /не верифицира/, като уведомява за това бенефициента и при необходимост назначава допълнителна проверка.

Съгласно § 70 от ПЗР на ЗУЕФСУ - До приключването на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ), разпоредбите на Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, отменени или изменени с този закон, запазват своето действие по отношение на управлението на средствата от ЕСИФ, както и по отношение на изпълнението и контрола на тези програми.  

Съгласно чл. 166, ал. 1 и ал. 3 от ДОПК - Установяването на публичните вземания се извършва по реда и от органа, определен в съответния закон. Ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в Административнопроцесуалния кодекс. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация.  

Съгласно чл. 35, ал. 1, т. 1 и т. 2 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018 г. за определяне на правилата за плащания, за верификация и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество /Наредба № Н-3/2018/ - Бенефициентът възстановява предоставената с акта по чл. 2, ал. 1 финансова подкрепа, когато е: 1. определена индивидуална финансова корекция; 2. недължимо платена или надплатена, както и неправомерно получена или неправомерно усвоена сума по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 8 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс – (чл. 162, ал. 2, т. 8 ДОПК - за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз.) 

Съгласно чл. 35, ал. 3 от Наредба № Н-3 от 22.05.2018  - В случаите по ал. 1, т. 2 управляващият орган отчита вземане въз основа на акт за установяване на публично вземане, издаден във връзка с чл. 62 от Закона за публичните финанси по реда на чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. 

Съгласно чл. 62 от Закона за публичните финанси - Органите, отговорни за финансовото управление на средствата от Европейския съюз, са длъжни да предприемат необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатените суми, както и на неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, включително свързаното с тях национално съфинансиране, както и на глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз или в клаузите по други програми и договори.

Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК - Съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.

По отношение на компетентността.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган и в кръга на неговите правомощия, видно от представената Заповед № РД- 02-14-790/17 08 2022 г. на Министър на МРРБ за предоставяне на правомощия на Зам Министър А*** Б*** . /л. 64/

По отношение приложимостта на материалния и процесуалния закон.

Съдът въз основа на вмененото му от законодателя служебно начало /чл. 168 от АПК/ извърши проверка на всички основания за законосъобразност спрямо оспорения акт.

Безспорно е, че между РУО на ОП „Региони в растеж” 2014-2020 г. /ОПРР/ и Община Монтана е сключен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFОP001-1.026-0004-С01 № РД-02-37-9 от 12 03 2021 г. по одобрено Проектно предложение „Развитие на културния живот в Община Монтана чрез инвестиции в културната инфраструктура“.  

Спорът между страните касае правилното определяне на правната квалификация, мотивиран ли е акта, респ. ясно ли е основанието за определената по т. 2 надплатена сума в размер на 125 952,12 лв.   

По отношение на т. 1, поради това, че не се излагат съображения за неправилност и не се твърдят, респ. представят доказателства, оборващи изложените констатации, изразяващи се в неизпълнени дейности, установени при извършването на проверка и извършени измервания, този състав приема, че законосъобразността на акта в тази му част не е предмет на настоящото производство. Видно в тази връзка, направените изводи и сочените правни основания по двата пункта - т. 1 и т. 2 на решението, са различни и без пряка или косвена взаимовръзка помежду си, поради което и съдът не осъществява контрол в тази част на издадения административен акт.  

По отношение на т. 2 на оспореното решение се установява пълна липса на изложени фактически обстоятелства, респ. липса на мотивирани съображения, които да обвързват определени фактически обстоятелства с посочените правни основания. Единствено отразеното, че общо верифицираните разходи по сключения договор, са по-малко от платените суми по искания за авансово и междинно плащания в размер на 125952,12 лв., която сума представлява надплатен аванс и за която е установено публично вземане, всъщност е правен извод. От друга страна този извод не се подкрепя от доказателствата представени по делото.

Основанията за възстановяване на предоставена финансова подкрепа са предвидени в разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от Наредба Н-3/2018 г., където са описани две самостоятелни хипотези, а именно: 1. в случай на определена индивидуална финансова корекция и 2. при недължимо платена или надплатена, респ. неправомерно получена или неправомерно усвоена сума, за което третата алинея на същата правна норма, както и чл. 162, ал. 2, т. 8 от ДОПК изискват вземането да е установено с акт за установяване на публично вземане, какъвто акт в случая не се представя. Това изискване на законодателя, когато АО постановява възстановяване на недължимо платени и надплатени суми, е същите да бъдат установени по основание и размер, в който смисъл е и чл. 64а от ЗУСЕФСУ. Този състав установява, че АО на практика в производството по разглеждане на искане за верифициране (и конкретно по т. 2) не постановява съответен на това производство правен резултат, а практически установява публично вземане, което е друго, различно по вид и характер производство, несъвместимо с настоящото. В случая, нито се твърди, нито се представя влязъл в сила акт, с който да е установено определено публично вземане, последният надлежно да е издаден при условията на чл. 62 от Закона за публичните финанси и чл. 166, ал. 2 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, на които текстове се позовава този административен орган, в тази част на издаденото решение. Обратно на цитираните правни норми, в Уведомителното писмо за приключване на процедура по одобрение на искане за плащане № 3 – окончателно /л. 36/, се излагат съображения за наложена финансова корекция, цитира се Решение № РД-02-36-210/20 02 2023 г. на РУО, а това обстоятелство попада в другата правна хипотеза на чл. 35, ал. 1 от Наредба № Н-3.

Липсата на изложени фактически обстоятелства, липсата и на каквито и да било доказателства, единствено декларативното посочване, че е установен надплатен аванс, без да е ясно от какво произтича същият, не може да обуслови взетото по тази точка решение.

Дали сумата по т. 2 на оспореното Решение следва да се свърже с посоченото в Уведомителното писмо и да се приеме, че същата е от наложена финансова корекция, не може да се предполага, тъй като в решението не са посочени съответните на тази хипотеза правни текстове, /нито от закона, нито от Наредба Н-3/2018 г./, респ. няма изложени никакви фактически обстоятелства в тази насока. С оглед на това, не може да се приеме приложението на Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС и посоченото в него, че мотивите към административния акт могат да бъдат изложени и отделно от самия акт, тъй като такъв отделен акт, нито е посочен в оспореното Решение, нито някъде се твърди да е издаван.

С оглед на това, този състав счита жалбата за основателна, а решението в оспорената част, за незаконосъобразно, поради което и при този изход на делото искането на процесуалния представител на Община Монтана – адв. И.Г., за присъждане на направените в производството разноски, представляващи в случая внесената държавна такса в размер 1082,45 лв., се явява основателно, предвид нормата на чл. 143 от АПК, която урежда отговорността за разноски, където в случай на отмяна на обжалван административен акт, същите се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт или отказ.  

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № РД-02-36-564 от 24.07.2023 г. на Зам. Минисгьра и ръководител на УО на ОПРР 2014 – 2020 г., В ЧАСТТА по т. 2, с която са определени платени разходи в размер на 125952,12 лв. БФП за надплатена сума, която сума отчита като вземане от искане за плащане № 1 /авансово/ от 16 04 20221 г.

ОСЪЖДА Министерство на регионалното развитие и благоустройството ДА ЗАПЛАТИ на Община Монтана направените в производството разноски в размер на 1082,45 лева, представляващи платна държавна такса.    

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: