Решение по дело №370/2021 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 350
Дата: 30 юни 2021 г. (в сила от 14 октомври 2021 г.)
Съдия: Десислава Чалъкова
Дело: 20214110200370
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2021 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 350
гр. Велико Търново , 30.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВЕЛИКО ТЪРНОВО, X СЪСТАВ в публично заседание
на двадесет и първи април, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА
при участието на секретаря ВИКТОРИЯ Г. МИНЧЕВА
като разгледа докладваното от ДЕСИСЛАВА ЧАЛЪКОВА Административно
наказателно дело № 20214110200370 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Депозирана е жалба от ЗК "****", с. *****, която останала недоволна от издаденото
НП № 490498-F531084/17.01.2020 г. на Началник Отдел "Оперативни дейности" - В.
Търново в ЦУ НАП, с което за неизпълнение на задължение във връзка с дейността си по чл.
3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 118, ал. 4, т. 3 и ал. 6 от ЗДДС и на
основание чл. 185, ал. 2, вр. ал.1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500
лева. В жалбата се твърди, че НП е издадено при съществени нарушение на процесуалните
правила. Позовава се на непълно и неточно описание на твърдяното за извършено
нарушение и при неизяснена фактическа обстановка. В съдебно заседание процесуалният
представител поддържа жалбата и доразвива доводите си в посока, че липсва и отразяване
на дата - датата на която е извършено твърдяното нарушение; липса на мотиви, както в
самото НП, така и по отношение на наложената санкция, така и по отношение
приложимостта на чл. 28 от ЗАНН. В този смъсал претендира изцяло отмяната на
атакуваното НП, като незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата - ЦУ НАП - Отдел "Оперативни дейности" - В. Търново, чрез
1
процесуалния си представител, отправя искане за отхвърляне на жалбата, а НП като
правилно и законосъобразно да се потвърди.
Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
С Наказателно постановление № 490498-F531084/17.01.2020 г. на Началник на Отдел
"Оперативни дейности" - В. Търново в ЦУ НАП, Земеделска кооперация "***", със
седалище и адрес на управление с. ***** и представлявана от ***, е санкционирана за това,
че при извършена проверка на 29.11.2019 г. в 13:15 часа на обект ГСМ ЗК „******'',
находящ се в с. *****, ул. "*****", № 67, стопанисван от същата земеделска кооперация и в
качеството си на лице, което извършва зареждане на течни горива по чл. 3, ал. 12 от Наредба
№ Н - 18 от 13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и
изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, е допуснала
нарушение на същата, като не е предавало на НАП по установената дистанционна връзка,
данни, които дават възможност за определяне на наличните количества горива в
резервоарите за съхранение в горепосочения обект за търговия на течни горива и към датата
на проверката 29.11.2019 г., в обекта е монтиран и работещ в обекта ЕСФП, модел „ОЙЛ
СИС 1.0-Д-КL", с индивидуален № OS002329 на фискалното устройство, № 58007307 на
фискалната памет и нивомерна измервателна система за обем на течни горива с
информационен изход за свързване към централно регистриращо устройство на ЕСФП.
След проверката в обекта и след съпоставката на представените документи от
дружеството и данните за доставки на горива в електронните масиви на НАП е било
установено, че:
1. На 29.10.2019 г. доставка с документ АДД с УКН №0000000004872910/13.10.2019
г. в търговския обект е получено 3015 л. гориво за извънпътна техника /ИТ/ и трактори с код
по КН 27101943, съгласно представени фактура № **********/29.10.2019 г., складова
разписка, нареждане на експедиция, товарителница, вътрешен документ за удостоверяване
на адрес, декларация за съответствие и качество на горивото, нареждане за експедиция на
готова продукция; декларирано в НАП 3015 литра обем при 15 градуса, като данните за
документ са подадени/получени два пъти, а в нивомерната система е налято 2900 литра при
15 градуса.
2. На 27.09.2019 г. доставка с документ АДД с УКН №0000000004825230/20.09.2019
г. в търговския обект е получено 10011 литра гориво за ИТ и трактори с код по КН
27101943, съгласно представени фактура №**********/27.09.2019 г., складова разписка,
нареждане на експедиция, товарителница, вътрешен документ за удостоверяване на адрес,
декларация за съответствие и качество на горивото, нареждане за експедиция на готова
продукция; декларирано в НАП 10011 литра обем при 15 градуса, като данните за документ
2
са подадени/получени два пъти, а в нивомерната система е налято 9807.50 литра при 15
градуса.
3. На 05.06.2019 г. доставка с документ АДД с УКН №0000000004564126/26.05.2019
г. в търговския обект е получено 10001 литра гориво за ИТ и трактори с код по КН
27101943, съгласно представени фактура №**********/05.06.2019 г., складова разписка,
нареждане на експедиция, товарителница, вътрешен документ за удостоверяване на адрес,
декларация за съответствие и качество на горивото, нареждане за експедиция на готова
продукция; декларирано в НАП 10001 литра обем при 15 градуса, като данните за документ
са подадени/получени два пъти, а в нивомерната система е налято 10060.70 литра при 15
градуса.
4. На 15.05.2019 г. доставка с документ АДД с УКН №0000000004513811/02.05.2019
г. в търговския обект е получено 7989 литра гориво за ИТ и трактори с код по КН 27101943,
съгласно представени фактура №**********/15.05.2019 г., складова разписка, нареждане на
експедиция, товарителница, вътрешен документ за удостоверяване на адрес, декларация за
съответствие и качество на горивото, нареждане за експедиция на готова продукция;
декларирано в НАП 7989 литра обем при 15 градуса, като данните за документ са
подадени/получени два пъти, а в нивомерната система е налято 7800.70 литра при 15
градуса.
Изложеното в мотивната част на НП, наложило от страна на назаващия орган
констатация, че ЗК „******" с. *****, в качеството си на задължено лице по Наредба Н-
18/13.12.2006 г., не е изпълнило задължението си да предава на НАП по установената
дистанционна връзка данни, които дават възможност за определяне на наличните количества
горива в резервоарите за съхранение в обектите за търговия с течни горива, в нарушение на
чл. 3, ал. 3 от Наредба Н-18/2006 г. вр. чл. 118, ал. 4, т. 3 и ал. 6 от ЗДДС и на основание чл.
185, ал. 2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена "имуществена санкция" в размер на 500 лева.
Обжалваното НП е било съставено на основание издадения АУАН № F531084 от
13.12.2019 г. от св. Н.Д. - на длъжност инспектор по приходите в НАП при ЦУ на НАП и в
присъствието на св. И.Е. - инспектор по приходите също в НАП при ЦУ на НАП. Същите
осъществили проверка на място - Проверката е била документирана с ПИП №
0013544/29.11.2019 г., съставен в обекта. Съставен бил и Протокол № 1542630/11.12.2019 г.
за представени документи в НАП и Протокол № 1539139/13.12.2019 г. за констатирани
нарушения, като е отразено, че са неразделна част от съставения АУАН. В АУАН е
отразено, че е осъществен състава на чл. 3, ал. 3 от НАРЕДБА Н-18/13.12.2006 г. на МФ.
Същият е съставен в присъствието лично на представляващия кооперацията - председател,
който собственоръчно е отразил, че ще депозира в срок писмени възражения. Действително,
в законовия срок, такива са постъпили в ЦУ НАП "Оперативни дейности" - В. Търново.
Жалбата е подадена в срок и се явява процесуално допустима, а разгледана по
3
същество основателна.
При служебната проверка относно реквизитите на акта за установяване на нарушение
и наказателното постановление, съдът не констатира такива. Двата акта отговарят на
императивните изисквания на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.
Със заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г. на изпълнителния директор на НАП,
началниците на отдел "Оперативни дейности" в дирекция "Оперативни дейности" в ГД
"ФК" в ЦУ на НАП са оправомощени да издават НП, за нарушения по чл. 185 от ЗДДС - т. 1.
1., както и със същата - органите по приходите са оправомощени да установяват
административни нарушения, чрез съставянето на АУАН.
Свидетелските показания на актосъставителя св. Д. и св. Е. напълно кореспондират с
констатираното и установеното с АУАН. Действително свидетелите са извъшили проверка
на място, а след това и по документи.
Предвид установеното от фактическа страна, се налагат следните правни изводи:
В хода на административнонаказателното производство са допуснати процесуални
нарушения, водещи до съществено ограничаване правото на защита на наказаното лице и
неправилно приложение на материалния закон.
Липсва ясно и точно описание на нарушението по време, като са отразени няколко
дати - датата на проверката и още четири дати, без да е определено деянието или деянията
по време при квалификацията му/им. Липсва отразяване на правен извод - не са отразени
признаците на изпълнителното деяние/я на соченото за нарушение. Изложени са единствено
фактически констатации, без да са отразени правни изводи въз основа на същите, касаещи
формата на изпълнителното деяние на нарушението/ята.
Отразените в НП няколко различни дати създават неяснота - на първо място - датата
на извършване на нарушението, което само по себе си представлява самостоятелно
основание за отмяна на атакуваното НП, а от друга страна представлява пречка въззивната
инстанция да осъществи контрол по законосъобразност на същото /преценка относно
приложимостта на съответната правна норма и приложене на чл. 34 от ЗАНН. В този смисъл
нито контролният, нито наказващият орган не са съобразили с императивната разпоредба на
чл. 18 ЗАНН /същата сочи, че когато с едно деяние са извършени няколко административни
нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените
наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях/. В конкретния казус неясно остава
и дали са констатирани четири отделни нарушения, за които е наложено едно наказание или
е установено едно нарушение.
На следващо място, нормата на чл. 185, ал. 2 от ЗДДС предвижда две форми на
изпълнително деяние - на осъществяване на нарушение или допускане да се извърши
4
нарушение. Установи се също така, че е извършена квалификация на деянието по чл. 185,
ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС, без обаче да е отразен и допълнителния определящ признак - а
именно, че нарушението не води до неотразяване на приходи, каквото е задължителното
изискване на връзката с ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС, поради което издаденото НП се явява и
необосновано.
По отношение възраженията, свързани с приложението на чл. 28 от ЗАНН.
Констатираната липса на ясно и точно описание на деянието, е невъзможно да се осъществи
контрол по реда на настоящото производство и извод за неговите характеристики предвид
субекта и степента на накърняване на реда на управление.
С оглед гореизложеното, съдът намира, че издаденото НП се явява необосновано и
незаконосъобразно. Констатираните пороци са от категорията на съществените, тъй като
препятстват възможността за контрол по същество, тъй като се констатира липса на правен
извод за формата на изпълнителното деянието, който респективно да бъде проверен от
въззивната инстанция.
Освен това следва да се сподели, че отразеното от т. 1 до т. 4, включително в НП и от
описаното е видно, че в НАП е получена информация както за наличието на документ за
доставка на гориво, така и от нивомерната система в обекта. В този смисъл,
отразеното/описаното не сочи на осъществен състав на нарушение по чл. 3, ал. 3 от Наредба
Н-18/2006 г. вр. чл. 118, ал. 4, т. 3 и ал. 6 от ЗДДС. Напротив - изпълнено е въведеното в чл.
3, ал. 3 от Наредба № Н-18 / 2006г. задължение на лицата/търговците на горива да подават
автоматично данни в НАП от нивомерната система, което обуславя извод за липса на
осъществен състав на нарушение по посочената разпоредба. Още повече, че разминаването в
данните, подавани към НАП от два различни източника не представлява нарушение по
смисъла на сочената разпоредба.
Контролният и наказващият орган са констатирали отчитания и по четирите абзаца
от АУАН и НП, от нивомерната система и получени в НАП. Констатира ли са и
представени в законовите срокове и на декларирани документи. В този смисъл са били
изпълнени законовите изскавния и описаното не представлява нарушение по посочените
законови/подзаконови разпоредби, поради което не е налице основание за ангажиране на
административнонаказателната отговорнст на ЗК "***" с. *****.
По изложените съображения атакуваното НП е незаконосъобразно и подлежи изцяло
на отмяна.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

РЕШИ:
5
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 490498-F531084/17.01.2020 г. на Началник Отдел
"Оперативни дейности" - В. Търново в ЦУ НАП, с което на ЗК "*****" с. Самаводене на
основание чл. 185, ал. 2, вр. ал.1 от ЗДДС във връзка с неизпълнение на задълженията по
дейността си по чл. 3, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ вр. чл. 118, ал. 4, т. 3 и
ал. 6 от ЗДДС, е наложена "имуществена санкция" в размер на 500 лева, като
незаконосъобразно.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Велико
Търново в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Велико Търново: _______________________
6