Р Е Ш
Е Н И Е
№87/16.7.2021г.
гр.Ямбол
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД ЯМБОЛ, ВТОРИ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ
На осми юли
2021 год.
в публично
съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ЧЛЕНОВЕ
: ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
СТОЯН ВЪЛЧЕВ
Секретар Ст.Панайотова
Прокурор Р.Лефтерова
като
разгледа докладваното от съдия ВАНЯ
БЯНОВА-НЕЙКОВА
КАНД №89 по
описа за 2021 г.
За да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Община „Тунджа“,
чрез процесуален представител адв.К. К. от АК-Ямбол,
против Решение № 44/17.05.2021г. на Районен съд Ямбол по АНД №313 по описа за
2021год.Със съдебния акт е отменено
Наказателно постановление №3/02.03.2021год., издадено от кмета на Община „Тунджа“, с което на „***“
ЕООД, ЕИК ***, на основание чл. 41, ал.3 във връзка с чл.41, ал.1, т.3 от Закона за опазване на земеделските земи(ЗОЗЗ)
е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..Съобразно изхода на спора
общината е осъдена да заплати на „***“ ЕООД, ЕИК *** направените по делото
разноски в размер на 580/петстотин и осемдесет/ лв.
Счита
се за неправилен изводът на съда за допуснати нарушения на процесуалните
правила, изразяващи се в изразяващи се в непосочване на датата, на която е
извършено самото нарушение, и противоречие в посочените две дати-на
констатиране на самото нарушение и на съставяне на констативния протокол. Със
заповед на Министъра на земеделието храните и горите общината е уведомена и
задължена в шестмесечен срок от получаването и, да предприеме действия и
възстанови начина на трайно ползване на незаконно преобразуваната част от
пасище-публична общинска собственост в обработваема земя и възстанови първоночалното й предназначение. След проверка на място е
установено нарушението, като при официалното замерване от лицензиран геодезист
е съставен и цитирания в решението протокол от 13.11.2020г. При извършване на
трасирането са поставени и белези, изразяващи се в поставяне на разделителна
бразда между съседния имот и част от имота на Общ. Тунджа.След констатиране на
нарушението, а не установяване на нарушителя, за установяване на същия, с писмо
изх.№ 2400-1100/23.11.2020г. до Директора на Обл.
Дирекция-Ямбол към ДФ „Земеделие“ са поискали справка за ползвателя на съседния
имот със начин на трайно ползване-нива. Въпросната дата - 26.11.2020г. всъщност
е отговора на ДФ„Земеделие“ ,ОД-Ямбол, в който се посочва, че ползвател на
съседния имот с начин на трайно ползване-нива, към който са констатирали, че е
приобщена част от имота-пасище, собственост на общината, е юридическото лице „***“
ЕООД, представлявано от Красимир Тонев. Като косвено доказателство е и фактът,
че процесното дружество не е обжалвало заповедта за
изземване на същата част от имота, именно от „****“ ЕООД. Относно
неправилното според съда приложение на материалния закон се посочва, че извършеното
от дружеството нарушение, представлява такова по Закона за опазване на земеделските земи- чл.41,ал.1,т.3/заемане на
земя в отклонение на определените граници/, а размера на
наказанието, когато същото е извършено от юридическо лице е определен в разпоредбата на чл.41, ал.3/имуществена
санкция в размер от 1000 до 10 000лв).Иска
се отмяна на съдебното решение, съотв. да бъде
оставено в сила издаденото наказателно постановление.
В
съдебно заседание касаторът Община ТУНДЖА-ЯМБОЛ, св.
и редовно призован, се представлява от адв. К., който
поддържа жалбата и моли
съдът да я уважи като отмени решението на ЯРС и остави в сила НП, с което е наложена имуществена санкция на лицето,
извършило нарушение. Видно от приложените доказателства, в нарушение на Закона
за опазване на земеделските земи, лицето е извършило разораване на частен
поземлен имот-общинска собственост, с предназначение пасища и мера, което е
абсолютно нарушение на Закона за
опазване на земеделските земи. Освен това, нарушението е констатирано не само от Община Тунджа, а и
от Министерството на земеделието, като и във връзка с тяхна заповед е започнала същинската
проверка по извършеното нарушение. Няма противоречие в показанията на
разпитания свидетел пред първата инстанция, тъй като се касае за две проверки-
първична и същинска с участието вече на вещо лице, което е констатирало самото
нарушение. Т.е., обозначена е на място онази част от имота, който неправомерно
е бил завзет. Освен това, в процедурата по чл.34 не е направено възражение и
процедурата по изземване на част от имота на същото лице и във владение в
момента е Община Тунджа.
Ответникът
по касацията, "***„ЕООД, със седалище-с.*** обл.Ямбол
общ.Тунджа, се представлява от адв.В.К., която счита, че
решението на ЯРС е законосъобразно и правилно. Административно наказващият
орган е допуснал редица абсолютно процесуални нарушения, които са наложили
отмяната на НП, като едно от тях е противоречието между фактическо и правно основание на нарушението,
тъй като в НП е посочено като нарушен чл. 41, ал.1 т.3 от Закона за опазване на
земеделските земи, а в същото време това е норма, която предвижда нарушение,
извършено от физическо лице. Във фактическото описание на нарушението е посочено,
че актът е съставен против юридическото
лице „***“ ЕООД. Не е посочена дата на извършване на деянието, а това на
практика е важен елемент на описанието, с оглед преценката на давността по чл.
34 ЗАНН. Освен това, допуснати са и
други съществени процесуални нарушения, които са дали възможност на ЯРС да
отмени НП. В тази връзка, се поддържа депозираното възражение против
касационната жалба и всички доводи, изложени в него за това, че НП не съдържа
дата на нарушението - твърдяното завземване на земя
от ПИ №46783.85.239 -публична общинска собственост и присъединяването й към
ползвания от „**** „ЕООД имот с идентификатор№46783.100.557 за кампания
2019-2020г. Във фактическото описание на нарушението е посочено, че от писмо с
Изх.№02-281-0800/26.11.2020г. на директора на Областна дирекция -Ямбол към ДФ"Земеделие"-РА
се констатирало,че „***"ЕООД е завзело земя без правно основание, и че
това е установено, чрез проверка съгласно констативен протокол от
13.11.2020г.Нито една от двете дати не е дата на извършване на
нарушението.Датите 26.11.2020г. /датата на писмото на директора на
ОРА-ДФ"Земеделие" и 13.11.2020г. /датата на констативния протокол/ не
могат да бъдат дата на извършване на нарушението, защото същите са извън
времетраенето на стопанската 2019-2020г. /с продължителност
01.10.2019г.-30.09.2020г./. Датата на извършване на нарушението е важна с оглед
преценката на давността по чл.34 ЗАНН.Моли се съдът да остави в сила решението
на ЯРС, като присъди на ответника по касацията направените разноски.
Участващият по делото прокурор от ЯОП намира решението
на РС за правилно и законосъобразно. При допуснатите съществени нарушения на
процесуалните правила при издаването на обжалваното НП, съдът правилно го е
отменил. Затова моли съдът да остави жалбата без уважение.
Касационната жалба е процесуално допустима, като
подадена в 14-дневния срок по чл.211, ал.1 от АПК, от надлежно легитимирана
страна, при наличието на правен интерес от обжалване. Разгледана по същество е основателна.
Предмет на
жалба пред Районен съд Ямбол е било Наказателно постановление
№3/02.03.2021год., издадено от кмета на Община „Тунджа“, с което на „***“ ЕООД, ЕИК ****, на основание
чл. 41, ал.3 във връзка с чл.41, ал.1, т.3 от Закона за опазване на земеделските земи(ЗОЗЗ)
е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..Съдът е отменил НП поради
допуснати съществени процесуални нарушения и несъответствие с материалния
закон.
Неправилно
съдът е счел, че отговорността на дружеството е ангажирана по текст от закона, който предвижда наказание
за физическо лице.Разпоредбата чл. 41, ал.3 от ЗОЗЗ е посочена във връзка с
чл.41, ал.1, т.3 от ЗОЗЗ, където е визирано нарушението „заема земя в
отклонение на определените граници“, като по ал.3 от същата разпоредба е
предвидена имуществена санкция за юридическите лица.Предвид систематичното
тълкуване на разпоредбите настоящият съдебен състав счита, че в тази връзка не
е налице съществено процесуално нарушение.
Досежно сочените
от съда процесуални нарушения – липса на дата и място на нарушението. Безспорно
място на нарушението е частта от завзетият общински имот изрично посочен с
идентификатор 46783.85.239 с начин на трайно ползване пасище, която е
констатирана като обработена и приобщена към имота на дружеството с
идентификатор 46783.100.557.Дата на нарушението, предвид спецификата на случая
няма как да бъде установена точно, но при безспорния факт, че към датата на
съставяне на протокола за трасиране на общинския имот, частично същият е бил
засят, обосновано е да се приеме тази дата за дата на нарушение.Дори да се
приеме тази дата за неотносима, при яснота кой е
извършителят и доказано нарушение няма пречка да бъде издадено наказателно
постановление.
Според
касационната инстанция писмените доказателства по делото сочат за доказано
нарушение – налице е констативен протокол от 13.10.2020г., с отразена в същия
констатация от длъжностни лица, че имот с идентификатор 46783.85.239-публична
общинска собственост е разоран и засят с ечемик, като засятата площ 35.570 дка
е приобщена към съседен имот с идентификатор46783.100.557.Този протокол е
официален документ, съставен от длъжностни лица в кръга на службата им, и като
такъв е обвързващ съда и материалната му доказателствена
сила не е оборена в производството пред първоинстанционния
съд. В Кадастралния регистър на имотите
имотът с идентификатор 46783.100.557 е вписан с ползвател „****“ ЕООД и това обстоятелство по делото
също не е оборено.
Решението
на ЯРС като постановено при неправилно приложение следва да се отмени, като
вместо него се постанови съдебен акт за потвърждаване на Наказателно
постановление №3/02.03.2021год., издадено от кмета на Община „Тунджа“, с което на „***“
ЕООД, ЕИК ****, на основание чл. 41, ал.3 във връзка с чл.41, ал.1, т.3 от Закона за опазване на земеделските земи(ЗОЗЗ)
е наложена имуществена санкция в размер на 5000лв..
Водим от горното съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Решение № 44/17.05.2021г. на Районен съд Ямбол
по АНД №313 по описа за 2021год.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление
№3/02.03.2021год., издадено от кмета на Община „Тунджа“, с което на „****“ ЕООД, ЕИК ****, на
основание чл. 41, ал.3 във връзка с чл.41, ал.1, т.3 от Закона за опазване на земеделските земи(ЗОЗЗ)
е наложена имуществена санкция в размер на 5000 лв..
Решението е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не
се чете ЧЛЕНОВЕ: 1./п/не се чете
2./п/не се чете