Решение по дело №445/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 87
Дата: 31 май 2021 г.
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20207270700445
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 31.05.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Цветкова

 

при секретаря Р. ХаджиД.а

и с участието на прокурор П. Вълчев от ОП град Шумен,

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм.д. №445 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), образувано по предявени пасивно субективно съединени иска в условията на евентуалност с правно основание чл.1 ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ), от „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от П.М., чрез пълномощник адвокат С. Б. при САК, против Българска агенция по безопасност на храните /БАБХ/ град София, представлявана от Изпълнителния директор проф.д-р П.Ж.и Областна дирекция по безопасност на храните /ОДБХ/ град Шумен, представлявана от Директора д-р К.Р., за сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., причинени от незаконосъобразни действия и бездействия на органи и длъжностни лица на ответниците, ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане.

   Искът с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ срещу ОДБХ град Шумен, представлявана от Директора, за сумата в размер на 684 101.08 лв., ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане, е предявен в условията на евентуалност при отхвърляне на предявения иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ срещу БАБХ град София, представлявана от Изпълнителния директор.  

   В исковата си молба ищецът твърди, че със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. директор на БАБХ на територията на животновъдния обект на ищеца, намиращ се в с.Никола Козлево, област Шумен, с рег.№9955-0165, е обявено първично възникнало огнище на болестта Африканска чума по свинете /АЧС/. Със същата заповед е възложено на директора на ОДБХ град Шумен да организира конкретно посочените мерки в заповедта, необходими за ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС. В изпълнение на тази заповед Директорът на ОДБХ, чрез откриване на процедура по възлагане на обществена поръчка и по реда на чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП, е възложено на трети лица предоставяне на услуги по две обособени позиции, а именно : Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“. По обособената позиция №1 ищецът, в качеството си на изпълнител, е сключил Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД-22-01/20.01.2020 г. с ОДБХ град Шумен, в качеството на възложител, по силата на който възложителят е възложил, а изпълнителят е приел да предостави срещу възнаграждение следната услуга „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен, съгласно приложената подробна КСС-Приложение №1 към договора.

   Независимо от това ищецът счита, че са налице незаконосъобразни действия и бездействия на органи и длъжностни лица на БАБХ и ОДБХ, които не са изпълнили вменени от закона задължения. В тази връзка се твърди, че изпълнителният директор на БАБХ не е изпълнил в цялост вменените му задължения в разпоредбата на чл.47 ал.1 и чл.7 ал.1 т.1 от ЗВМД, тъй като не е приложил всички мерки по отношение на обекта, предвидени в разпоредбата на чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС и за условията и реда за прилагане на почистване на сградите и съоръженията в животновъдния обект, които действия са по почистването са извършени от ищеца и за негова сметка, от което е претърпял имуществени вреди. Излагат се и доводи, че изпълнителният директор на БАБХ е осъществил и незаконосъобразно бездействие при изпълнение на задълженията си по чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, тъй като не е извършил контрол по здравеопазването при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестта по животните и зоонози, като не е осъществил контрол върху дейността на Директора на ОДБХ град Шумен, на който е възложил предприемането и организацията на мерките за ограничаване и ликвидиране на АСЧ в свинекомплекса на ищеца, включително и мерките по почистване на обекта и на намиращите се в него сгради и съоръжения. Тези действия са били извършени от ищеца за негова сметка.  

   Ищецът излага доводи, че директорът на ОДБХ град Шумен не е организирал и извършил всички необходими мерки за ограничаване и ликвидиране на болестта АСЧ, тъй като не е организирал механичното почистване и многократна дезинфекция на обекта, оборудването, транспортните дейности, дворовете и улиците вътре и около обекта, което му е възложено със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ – т.4, раздел III на заповедта. Това задължение е вменено на директора на ОДБХ град Шумен и в разпоредбата на чл.30 ал.1 т.4 от Устройствения правилник /УП/ на БАБХ като пряка отговорност. Освен посоченото, ищецът твърди, че Директорът на ОДБХ е осъществил незаконосъобразно бездействие като не е включил дейностите по почистване на сгради, оборудване, транспортни средства, находящи се в обекта на ищеца, в обема на обществените поръчки, възложени по реда на чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП, както и не е включил тези дейности в предмета на сключения Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД 22-01/20.01.2020 г. с ищеца. С това не е изпълнил вменените му задължения по чл.31 ал.1 т.25 от УП на БАБХ да организира провеждането на процедурата за възлагане на обществената поръчка. Всички посочени дейности по почистване и обезвреда на обекта са извършени от ищеца и за него сметка, от което е претърпял имуществени вреди.

   От посочените незаконосъобразни действия и бездействия ищецът твърди, че е претърпял имуществени вреди, изразяващи се в намаление на имотното му състояние, обусловено от извършването за негова сметка на действия по почистване на животновъдния обект, както следва: 1.Имуществени вреди в размер на 380 908.04 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за изплатени заплати на ангажирания персонал с почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 2.Имуществени вреди в размер на 55 527.15 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за изплатени дължими осигурителни вноски на ангажирания персонал с почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 3.Имуществени вреди в размер на 73 822.15 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за закупуване на дезинфектанти и миещи препарати, необходими за почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 4.Имуществени вреди в размер на 15 819.87 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за закупуване на гориво за пароструйките и обслужващата техника, необходими за почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 5.Имуществени вреди в размер на 16 274.40 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за закупуване на лични предпазни средства за ангажирания персонал по почистване на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 6.Имуществени вреди в размер на 22 612.11 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за закупени консумативи и резервни части за пароструйките и обслужващата техника, необходими за почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 7.Имуществени вреди в размер на 69 202.12 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за заплащане на консумираната електроенергия, необходима за дейностите по почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 8.Имуществени вреди в размер на 40 534.07 лв., представляващи извършени разходи в периода месец февруари – месец юни 2020 г. за закупени материали за ремонт и възстановяване; 9.Имуществени вреди в размер на 2 662.00 лв., представляващи извършени разходи през месец юни 2020 г. за заплатени услуги на трети лица за почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 10.Имуществени вреди в размер на 5 930.89 лв., представляващи извършени разходи в периода месец март – месец юни 2020 г. за заплатени услуги на трети лица за ремонт при почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 11.Имуществени вреди в размер на 491.00 лв., представляващи извършени разходи през месец юни 2020 г. за заплатени услуги на трети лица за транспортни услуги при почистването на животновъдния обект като мярка по ограничаване и ликвидиране на АЧС; 12.Имуществени вреди в размер на 318.00 лв., представляващи извършени разходи в периода месец май – месец юни 2020 г. за заплатени ДВСК проби, установяващи, че почистването на животновъдния обект е извършено надлежно и болестта АЧС е ликвидирана от животновъдния обект.

   Въз основа на горното, с оглед незаконосъобразното действие и бездействие на органите и длъжностни лица на ответниците, ищецът твърди, че е претърпял посочените имуществените вреди, поради което моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди БАБХ град София да заплати на ищеца сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата, както и направените по делото разноски. В условията на евентуалност, моли съда да постанови съдебно решение, с което да осъди ОДБХ град Шумен да заплати на ищеца сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., ведно със законната лихва върху сумата, считано от датата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата, както и направените по делото разноски.

   Ответната страна БАБХ град София, представлявана от изп. Директор, редовно призована, за нея се явява адвокат С.Г.при САК, редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност и недоказаност на исковата претенция. Счита, че не са налице твърдените от ищеца незаконосъобразни действия и бездействия, осъществени от изп. Директор на ответника, тъй като същият е изпълнил в цялост възложените му от закона действия. Излагат се и доводи, че не е налице причинна връзка между евентуално противоправно поведение от страна на ответника и твърдените вреди, както и вредите са недоказани по размер. С оглед на това ответната страна моли съда да постанови съдебно решение, с което да отхвърли предявения иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ като неоснователен и недоказан, както и претендира присъждане на направените по делото разноски.

   Ответната страна ОДБХ град Шумен, представлявана от Директора, редовно призована, за нея се явява ст. юрисконсулт В. Й., редовно упълномощена, която изразява становище за неоснователност и недоказаност на исковата претенция. Счита, че не са налице твърдените от ищеца незаконосъобразни действия и бездействия, осъществени от Директора на ответника, тъй като същият е изпълнил в цялост възложените му от закона действия. Излага доводи, че претенцията на ищеца е основана на неизпълнение на договорни задължения, както и на процедурата по възлагане на обществена поръчка, които не могат да бъдат предмет на настоящото производство. Излагат се и доводи, че не е налице причинна връзка между евентуално противоправно поведение от страна на ответника и твърдените вреди, както и вредите са недоказани по размер. С оглед на това ответната страна моли съда да постанови съдебно решение, с което да отхвърли предявения иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ като неоснователен и недоказан, както и претендира присъждане на направените по делото разноски, включително и юрисконсултско възнаграждение.

   Представителят на контролираща страна ОП град Шумен изразява становище за неоснователност и недоказаност на исковата претенция по отношение и на двамата ответници, поради което предлага искът да бъде отхвърлен изцяло.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   По допустимостта на исковете:

   Съдът приема, че исковете са допустими, като предявени от активно легитимирано лице срещу ответници, които имат качеството на юридически лица. БАБХ е юридическо лице, съгласно чл.1 ал.2 от Закона за БАБХ, както и ОДБХ е юридическо лице в структурата на БАБХ, което се ръководи от директор, съгласно чл.7 от Закона за БАБХ.

   Разгледан по същество предявеният иск против БАБХ град София е неоснователен, поради следните съображения:

   Няма спор между страните, а и от приложената по делото Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ се установи, че е обявена първично възникнало огнище на болестта АЧС в животновъден обект с рег.№9955-0165, намиращ се в с.Никола Козлево, община Н. Козлево, област Шумен, собственост на ищеца „Т.“ АД. Със същата заповед са определени предпазна и наблюдаван зона около огнището, наложени са ограничителни мерки, както и е разпоредено собствениците на умъртвените животни да бъдат обезщетени по реда на чл.141-148 от ЗВМД и Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове. В същата заповед, в т.III и т.VIII са възложени на Директора на ОДБХ град Шумен организациите на следните дейности: принудително умъртвяване по хуманен начин и обезвреждане на всички заразени и контактни домашни свине в обекта; труповете да бъдат унищожени под официален надзор; извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти; извършване на епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни; извършване на ежеседмични клинични прегледи на домашни свине; вземане на проби от всяко едно умряло прасе; извършване на проверки за нерегламентирани придвижвания; предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед; определяне на служителите, които ще изпълняват мерките по тази заповед; поставяне на дезинфекционни площадки на входовете и изходите на населеното място.

   Със заповед №РД 11-104/14.01.2020 г. изп. Директор на БАБХ, с оглед депозирана докладна записка от Директора на ОДБХ град Шумен, е упълномощил Директора на ОДБХ д-р К.Р. да проведе обществена поръчка, съгласно разпоредбите на ЗОП и Правилника за неговото прилагане, за предоставяне на услуга мероприятия по принудително умъртвяване, загробване на животните, дезинфекция и обеззаразяване в засегнатите райони, както и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището на болестта АЧС, относно: 1.Дейности, свързани с ефтаназирането и загробването на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището; 2.Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс и във всички засегнати обекти на територията на с.Н. Козлево, както и е упълномощен Директорът на ОДБХ да сключи договори с изпълнителите. В заповедта е определена и максимално допустимата прогнозна стойностна обществената поръчка, а именно по т.1 – до 547 420.00 лв. без ДДС и по т.2 – до 193 960.00 лв. без ДДС, като общата сума да не надвишава 741 380.00 лв. без ДДС.   

   С Решение №1 от 15.01.2020 г. на Директора на ОДБХ град Шумен е открита процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без предварително обявление на основание чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП по две обособени позиции: Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“. По обособената позиция №1 ищецът, в качеството си на изпълнител, е сключил Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД-22-01/20.01.2020 г. с ОДБХ град Шумен, в качеството на възложител, по силата на който възложителят е възложил, а изпълнителят е приел да предостави срещу възнаграждение следната услуга „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен, съгласно приложената подробна КСС-Приложение №1 към договора. Съгласно Договорът срокът за изпълнение е от момента на неговото сключване до окончателното ликвидиране огнището на АЧС в свинекомплекса на ищеца, но не по-късно от 30.06.2020 г. По силата на Договора за предоставяне на услугите, възложителят заплаща на изпълнителя на база единичните цени за отделните дейности, съгласно приложената подробна КСС-Приложение 1 към настоящия договор, в размер общо на 547 420.00 лв. без ДДС, като в тази цена са включени всички разходи на изпълнителя за изпълнение на услугите, включително и разходите за персонал, който ще изпълнява поръчката. В приложената КСС са включени по вид следните дейности: 1.Умъртвяване: 1.1.Разходи за труд – общо 119 074.80 лв. 1.2. Разходи за материали, използвани за умъртвяването – общо 6 222.50 лв.; 2.Транспортиране и обезвреждане на трупове: 2.1.Разходи за труд – общо 15 138.10 лв. 2.2.Разходи за услуги с тежка техника – общо 289 332.80 лв.; 2.3.Транспорт на трупове до площадката за загребване – общо 106 000.00 лв.; 3.Транспортиране и унищожаване на замърсени фуражни продукти и оборудване – общо 9 152.34 лв. и 4.Разходи за обезвреждане ВМП – 2 500.00 лв. или общо разходи за дейностите 547 420.54 лв.  

   По отношение на обособена Позиция 2 от обществената поръчка е сключен Договор за възлагане на обществена поръчка №РД 22-02/22.01.2020 г. с възложител ОБДХ град Шумен и изпълнител „Пест Корект“ ООД град София, по силата на който изпълнителят предоставя комплексна услуга за извършване на мероприятия по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево. Определен е срок за изпълнение – считано от дата на подписване на договора до окончателното ликвидиране на огнището, но не по-късно от 30.06.2020 г. Възложителят се е задължил да заплати на изпълнителя сумата в размер на 193 960.00 лв. без ДДС, като в тази цена са включени всички разходи на изпълнителя за изпълнение на услугите, включително и разходите за персонал, който ще изпълнява поръчката. Съгласно Техническото предложение на изпълнителя са включени следните дейности: 1.Мониторинг. 2.Огнищна дезинфекция – помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя. 3.Крайна заключителна дезинфекция - помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя.    

   Няма спор между страните, че тези дейности се били извършени както по договора, сключен с ищеца, така и по договора, сключен с „Пест Корект“ ООД град София. Това се доказва и от приложените по делото Обявления за приключване на договорите за обществена поръчка, като е отразена дата на приключване на договорите 06.04.2020 г. по договора с ищеца и 13.08.2020 г. по договора с „Пест Корект“ ООД град София.

   Няма спор между страните, че с Акт за обезщетение на умрели/убити животни, унищожени суровини и храни от животински произход, фуражи, фуражни суровини, фуражни добавки и инвентар на Директора на ОДБХ град Шумен ищецът е обезщетен по реда на чл.147 от ЗВМД със сумата в размер на 5 384 927.54 лв.

   От показанията на разпитаните свидетели И.А.К., С. Г. Н. и Х. В. Р. се установи, че в периода 06.01-19.01.2020 г. са били унищожени всички животни в свинекомплекса на ищеца. В периода 20.01-02.02.2020 г. е била извършена първична дезинфекция на целия комплекс от „Пест Корект“ ООД град София. Според свидетеля К. това е първична дезинфекция, като след нея е било необходимо да бъде измито и почистено всичко. Това е наложило работниците да бъдат разделени на групи и да се извърши тази дейност. Били са разглобени всички халета, вентилационните системи, хранителните системи, поилна и канализационна система, за да бъдат почистени и измити и след това дезифектирани. За целта са били използвани пароструйки, водоструйки и различни количества дезифектанти, миещи препарати, работно облекло. Всички работници в този период са се занимала само с тази дейност, като не е имала производствена дейност. Установи се също, че в периода от месец февруари до 18.07.2020 г., когато е приключила дезинфекцията на обекта, свинекомплексът е бил посещаван от д-р М. – официален ветеринарен лекар, и за констатациите са били съставяни констативни протоколи. От показанията на свидетеля К. се установи, че извършените от дружеството дейности по почистване и дезинфекция са били необходими, като такива дейности са били извършвани и преди да бъде обявена заразата, в процеса на работа, с оглед биосигурност, хуманно отношение и поддръжка на техниката. 

   От така установеното фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи: В настоящото производството ищецът претендира обезщетение за вреди от незаконосъобразни действия и бездействия на служители на БАБХ и по конкретно от незаконосъобразните действия и бездействия на изпълнителния директор на БАБХ, изразяващи се в неизпълнение в цялост на вменените му задължения в разпоредбата на чл.47 ал.1 и чл.7 ал.1 т.1 от ЗВМД, тъй като не е приложил всички мерки по отношение на обекта, предвидени в разпоредбата на чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21 август 2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС и за условията и реда за прилагане на почистване на сградите и съоръженията в животновъдния обект, както и не е изпълнил задълженията си по чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, тъй като не е извършил контрол по здравеопазването при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестта по животните и зоонози, като не е осъществил контрол върху дейността на Директора на ОДБХ град Шумен, на който е възложил предприемането и организацията на мерките за ограничаване и ликвидиране на АСЧ в свинекомплекса на ищеца, включително и мерките по почистване на обекта и на намиращите се в него сгради и съоръжения.

   Исковата защита за вреди от дейност на администрацията е възможна при условията на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, когато вредите са причинени от незаконосъобразен акт, действие или бездействие на държавни органи или длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Необходима предпоставка за допустимостта на иска за вреди от административен акт е неговата незаконосъобразност да е установена в специално производство. За незаконосъобразните действия или бездействия преценката се извършва от съда, сезиран с иска за обезщетение на вреди, настъпили от тях. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията се включват следните елементи – незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, вреда и причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилият вредоносен резултат, като липсата на който и да е от елементите на състава води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. Под дейност на администрацията следва да се разбира такова действие, бездействие или акт, които имат властнически характер и са насочени към възникване на административно отношение между административен орган и гражданин. За да е налице незаконосъобразно бездействие, при или по повод осъществяване на административна дейност, трябвало да е съществувало задължение за действие на органа, упражняващ административна дейност.

   По отношение твърдените незаконосъобразни действия и бездействия на изпълнителния директор на БАБХ: Съгласно разпоредбата на чл.47 ал.1 от ЗВМД Българската агенция по безопасност на храните прилага мерки за профилактика, ограничаване и ликвидиране на някои особено опасни заразни болести, посочени в заповед на министъра на земеделието, храните и горите. По силата на ал.2 на чл.47 от ЗВМД мерките по ал.1 се налагат със заповед на изпълнителния директор на БАБХ и включват умъртвяване на животни, забрани за придвижване на хора, животни, суровини и храни от животински произход, фуражни суровини, комбинирани фуражи, фуражни добавки, премикси и предмети, чрез които могат да бъдат пренесени заразни причинители.

   Безспорно по делото се установи, че изпълнителният директор на БАБХ е изпълнил вмененото му задължение по чл.47 ал.2 от ЗВМД като е издал Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г., с която е обявена първично възникнало огнище на болестта АЧС в животновъден обект с рег.№9955-0165, намиращ се в с.Никола Козлево, община Н. Козлево, област Шумен, собственост на ищеца „Т.“ АД, определени са предпазна и наблюдаван зона около огнището, наложени са ограничителни мерки, както и е разпоредено собствениците на умъртвените животни да бъдат обезщетени по реда на чл.141-148 от ЗВМД и Наредбата за условията и реда за разходване на средствата за покриване на разходите, свързани с епизоотичните рискове. В същата заповед, в т.III и т.VIII са възложени на Директора на ОДБХ град Шумен организациите на следните дейности: принудително умъртвяване по хуманен начин и обезвреждане на всички заразени и контактни домашни свине в обекта; труповете да бъдат унищожени под официален надзор; извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти; извършване на епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни; извършване на ежеседмични клинични прегледи на домашни свине; вземане на проби от всяко едно умряло прасе; извършване на проверки за нерегламентирани придвижвания; предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед; определяне на служителите, които ще изпълняват мерките по тази заповед; поставяне на дезинфекционни площадки на входовете и изходите на населеното място, които мерки съответстват на разпоредбата на чл.47 ал.1 от ЗВМД и чл.4 ал.1 т.7 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им.

   Съгласно чл.11 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им, Българската агенция по безопасност на храните нарежда и контролира: 1.дезинфекционните и инсектицидните средства, които ще бъдат използвани, както и техните концентрации, да са официално одобрени; 2. почистването, дезинфекцията, а при необходимост и обработката с инсектициди, да се извършат под официален надзор в съответствие с указанията, дадени от официалния ветеринарен лекар, и съгласно принципите и процедурите, определени в приложение №3. Задължението по чл.11 т.2 от посочената Наредба безспорно е спазено с издадената Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. от изп. Директор на БАБХ, както и с издадената Заповед №РД 11-104/14.01.2020 г., с която Директорът на ОДБХ град Шумен е упълномощен да проведе обществена поръчка по обособените позиции. Изрично в заповедта от 03.01.2020 г. е наредено на Директора на ОДБХ да организира дейностите по извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти; извършване на епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни; извършване на ежеседмични клинични прегледи на домашни свине; вземане на проби от всяко едно умряло прасе; извършване на проверки за нерегламентирани придвижвания; предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед; определяне на служителите, които ще изпълняват мерките по тази заповед. В този смисъл е спазена и нормата на чл.7 ал.1 т.1 б.б от ЗВМД, по силата на която Българската агенция по безопасност на храните осъществява контрол по здравеопазване при изпълнение на мерките за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните и зоонози, тъй като в посочената заповед изп. Директор на БАБХ изрично е възложил на Директора на ОДБХ предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед.

   Анализът на сочените разпоредби води до извода, че БАБХ, съответно на изпълнителния директор са въведени задължения, изразяващи се в разпореждане на конкретни мерки и осъществяване на контрол по изпълнението им, но не и фактическото им извършване. Съдът приема, че изпълнителният директор на БАБХ е изпълнил в цялост вменените му задължения по чл.47 ал.1 и ал.2 от ЗВМД, издавайки посочените заповеди, в които са включени и конкретните мерки по чл.11 т.2 и чл.4 ал.1 т.7 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им. Съдът приема, че в хода на съдебното производство не се установи административният орган изпълнителният директор на БАБХ да е издал незаконосъобразен административен акт, обявен като такъв по съответния ред или да е осъществил незаконосъобразно действие или бездействие в рамките на пълномощията си, с което да е нанесъл вреда на ищеца, за да може да бъде ангажирана отговорността на БАБХ град София, поради което искът следва да бъде отхвърлен изцяло. В конкретния случай липсата на незаконосъобразно действие или бездействие, който е един от елементите на фактическия състава за отговорността на държавата, води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

   С оглед гореизложеното съдът приема, че предявеният иск от „Т.“ АД с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ срещу БАБХ град София, представлявана от изп. Директор за сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., следва да бъде отхвърлен изцяло като неоснователен.

   При това положение съдът дължи произнасяне по същество по отношение на предявения иск с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ в условията на евентуалност срещу ОДБХ град Шумен за сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г.

   Разгледан по същество предявеният иск против ОДБХ град Шумен е неоснователен, поради следните съображения:

   Както бе посочено по-горе със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ е обявена първично възникнало огнище на болестта АЧС в животновъден обект с рег.№9955-0165, намиращ се в с.Никола Козлево, община Н. Козлево, област Шумен, собственост на ищеца „Т.“ АД. Със същата заповед в т.III и т.VIII са възложени на Директора на ОДБХ град Шумен организациите на следните дейности: принудително умъртвяване по хуманен начин и обезвреждане на всички заразени и контактни домашни свине в обекта; труповете да бъдат унищожени под официален надзор; извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти; извършване на епизоотично проучване и проследяване през последните 35 дни; извършване на ежеседмични клинични прегледи на домашни свине; вземане на проби от всяко едно умряло прасе; извършване на проверки за нерегламентирани придвижвания; предоставяне всеки петък до 16.00 ч. на доклад за изпълнението на мерките, посочени в настоящата заповед; определяне на служителите, които ще изпълняват мерките по тази заповед; поставяне на дезинфекционни площадки на входовете и изходите на населеното място.

   Със заповед №РД 11-104/14.01.2020 г. изп. Директор на БАБХ, с оглед депозирана докладна записка от Директора на ОДБХ град Шумен, е упълномощил Директора на ОДБХ д-р К.Р. да проведе обществена поръчка, съгласно разпоредбите на ЗОП и Правилника за неговото прилагане, за предоставяне на услуга мероприятия по принудително умъртвяване, загробване на животните, дезинфекция и обеззаразяване в засегнатите райони, както и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището на болестта АЧС, относно: 1.Дейности, свързани с ефтаназирането и загробването на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището; 2.Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс и във всички засегнати обекти на територията на с.Н. Козлево, както и е упълномощен Директорът на ОДБХ да сключи договори с изпълнителите.

   С Решение №1 от 15.01.2020 г. на Директора на ОДБХ град Шумен е открита процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без предварително обявление на основание чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП по две обособени позиции: Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“.

   По обособената позиция №1 ищецът, в качеството си на изпълнител, е сключил Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД-22-01/20.01.2020 г. с ОДБХ град Шумен, в качеството на възложител, по силата на който възложителят е възложил, а изпълнителят е приел да предостави срещу възнаграждение следната услуга „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен, съгласно приложената подробна КСС-Приложение №1 към договора. Съгласно Договорът срокът за изпълнение е от момента на неговото сключване до окончателното ликвидиране огнището на АЧС в свинекомплекса на ищеца, но не по-късно от 30.06.2020 г. По силата на Договора за предоставяне на услугите, възложителят заплаща на изпълнителя на база единичните цени за отделните дейности, съгласно приложената подробна КСС-Приложение 1 към настоящия договор, в размер общо на 547 420.00 лв. без ДДС, като в тази цена са включени всички разходи на изпълнителя за изпълнение на услугите, включително и разходите за персонал, който ще изпълнява поръчката. В приложената КСС са включени по вид следните дейности: 1.Умъртвяване: 1.1.Разходи за труд – общо 119 074.80 лв. 1.2. Разходи за материали, използвани за умъртвяването – общо 6 222.50 лв.; 2.Транспортиране и обезвреждане на трупове: 2.1.Разходи за труд – общо 15 138.10 лв. 2.2.Разходи за услуги с тежка техника – общо 289 332.80 лв.; 2.3.Транспорт на трупове до площадката за загребване – общо 106 000.00 лв.; 3.Транспортиране и унищожаване на замърсени фуражни продукти и оборудване – общо 9 152.34 лв. и 4.Разходи за обезвреждане ВМП – 2 500.00 лв. или общо разходи за дейностите 547 420.54 лв.  

   По отношение на обособена Позиция 2 от обществената поръчка е сключен Договор за възлагане на обществена поръчка №РД 22-02/22.01.2020 г. с възложител ОБДХ град Шумен и изпълнител „Пест Корект“ ООД град София, по силата на който изпълнителят предоставя комплексна услуга за извършване на мероприятия по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево. Определен е срок за изпълнение – считано от дата на подписване на договора до окончателното ликвидиране на огнището, но не по-късно от 30.06.2020 г. Възложителят се е задължил да заплати на изпълнителя сумата в размер на 193 960.00 лв. без ДДС, като в тази цена са включени всички разходи на изпълнителя за изпълнение на услугите, включително и разходите за персонал, който ще изпълнява поръчката. Съгласно Техническото предложение на изпълнителя са включени следните дейности: 1.Мониторинг. 2.Огнищна дезинфекция – помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя. 3.Крайна заключителна дезинфекция - помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи, при честота на третирането еднократно при подадена заявка от възложителя.   

   Няма спор между страните, че тези дейности се били извършени както по договора, сключен с ищеца, така и по договора, сключен с „Пест Корект“ ООД град София. Това се доказва и от приложените по делото Обявления за приключване на договорите за обществена поръчка, като е отразена дата на приключване на договорите 06.04.2020 г. по договора с ищеца и 13.08.2020 г. по договора с „Пест Корект“ ООД град София.

   С писмо от 29.02.2020 г. ищецът е предоставил на Директора на ОДБХ град Шумен количествено стойностна сметка на извършените разходи, с оглед приключване на дейностите по Договора и изготвяне на приемо-предавателен протокол. Приемо-предавателен протокол по Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД 22-01/20.01.2020 г. е подписан от страните на 20.03.2020 г. за действително извършените дейности по Договора за възлагане на обществена поръчка.

   Ищецът е депозирал до Директора на ОДБХ град Шумен на 19.02.2020 г. искане за преустановяване на бездействие по отношение на предприетите мерки за почистване, дезинфекция и обработка с инсектициди на първично възникналото огнище АЧС в свинекомплекса, като е изложил, че не са обхванати всички дейности, предвидени в Приложение №3 към чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им. С оглед така депозираното искане, Директорът на ОДБХ град Шумен е изискал незабавно от „Пест Корект“ ООД обяснения във връзка с изпълнение на Договора за възлагане на ОП №РД 22-02/22.01.2020 г. С отговор от 19.02.2020 г. изпълнителят е посочил, че в свинекомплекса на „Тетрахиб“ с.Никола Козлево са извършени дейности по огнищна дезинфекция на всички повърхностни /открити и закрити/, в т.ч. пътна инфраструктура и площадки за загробване, незастроени площи на територията на комплекса, пречиствателни станции, халета за угояване с налично оборудване и повърхности на всички прилежащи сервизни помещения и коридори, хранителни вериги на комплекса с прилежащи силозни клетки и хранопроводи, транспортни средства и инвентар, административна сграда, столова и др. прилежащи помещения, повърхности и площи. В отговора е посочено, че дейностите са извършени, съгласно изискванията на Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им, като за всички дейности са подписани Протоколи от представител на „Тетрахиб“ и от ветеринарен лекар от ОДБХ град Шумен, контролиращ дейността – 16 бр. Протоколи в периода 21-31.01.2020 г., приложени по делото.

   Извършена е крайна дезинфекция от „Пест Корект“ ООД на обекта на ищеца, след приключило почистване на помещения и прилежащи площи от ищеца, след която е установено от д-р С. М. – официален ветеринарен лекар при ОДБХ град Шумен несъответствие на изпълнената дезинфекция, тъй като има несъответствия по отношение на колиформни бактерии с Протокол от изпитване от 01.2020 г. и 02.07.2020 г. на лаборатория за изпитване „РВС-Русе“. С оглед на това Директорът на ОДБХ град Шумен е уведомил изпълнителят да отстрани за своя сметка констатираните несъответствия, като „Пест Корект“ ООД е извършил повторна крайна дезинфекция на обекта за своя сметка. С Протокол от 20.07.2020 г., съставен от н-к отдел ЗЖ при ОДБХ град Шумен е установено, че на 16.07. и 17.07.2020 г., след извършената повторна дезинфекция от „Пест Корект“ ООД са взети нови проби от д-р М. от контактни повърхности от 34 помещения. Съгласно лабораторните резултати от изпитване всички проби са отрицателни за наличие на жизненоспособни колиформи. С този Протокол е дадено заключение, че заключителната дезинфекция в животновъдния обект на ищеца е приключена и помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи са определени като почистени и дезинфекцирани.

   С писмо изх.№РД 26-3963 от 23.07.2020 г. Директорът на ОДБХ град Шумен е докладвал на изп. Директор на БАБХ за извършената заключителна дезинфекция, както и за окончателните резултати за липса на жизненоспособни колиформи и определяне на помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи като почистени и дезинфекцирани.

   По делото са приложени 6 бр. Констативни протоколи за извършена проверка на място на основание чл.129 и чл.130 от ЗВМД, съставени от д-р С. М., установяващи извършени дейности на територията на обекта на ищеца в периода 30.04.2020 г. – 26.06.2020 г. по почистване и дезинфекция.     

   От показанията на разпитаните свидетели И.А.К., С. Г. Н. и Х. В. Р. се установи, че в периода 06.01-19.01.2020 г. са били унищожени всички животни в свинекомплекса на ищеца. В периода 20.01-02.02.2020 г. е била извършена първична дезинфекция на целия комплекс от „Пест Корект“ ООД град София. Според свидетеля К. това е първична дезинфекция, като след нея е било необходимо да бъде измито и почистено всичко. Това е наложило работниците да бъдат разделени на групи и да се извърши тази дейност. Били са разглобени всички халета, вентилационните системи, хранителните системи, поилна и канализационна система, за да бъдат почистени и измити и след това дезинфектирани. За целта са били използвани пароструйки, водоструйки и различни количества дезифектанти, миещи препарати, работно облекло. Всички работници в този период са се занимала само с тази дейност, като не е имала производствена дейност. Установи се също, че в периода от месец февруари до 18.07.2020 г., когато е приключила дезинфекцията на обекта, свинекомплексът е бил посещаван от д-р М. – официален ветеринарен лекар, и за констатациите са били съставяни констативни протоколи. От показанията на свидетеля К. се установи, че извършените от дружеството дейности по почистване и дезинфекция са били необходими, като такива дейности са били извършвани и преди да бъде обявена заразата, в процеса на работа, с оглед биосигурност, хуманно отношение и поддръжка на техниката. 

   От заключението на вещите лица по назначената комплексна съдебно ветиринарно-медицинска и счетоводна експертиза, приета от съда като компетентно дадена, се установи следното: Според д-р З.Н.Наредба №44 от 20.04.2006 г. за ветеринарно медицинските изисквания към животновъдните обекти се отнася за рутинно почистване на обектите, в следствие на нормалното експлоатиране на съоръженията при нормални условия. В Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС условията за прилагането им и в частност чл.11 т.2 се говори за задължителна дезинфекция, като вида на дезинфекциращите разтвори, както и техните концентрации обхващат 10 подточки от споменатата т.2. В първата Наредба №44 от 20.04.2006 г. не се изисква наблюдение и контрол от официален ветеринарен лекар, докато при приложение №3 към Наредба №102 от 21.08.2006 г. - чл.11 т.2 всички мероприятия се извършват под наблюдението и контрола на официален ветеринарен лекар. Също и използваните биоциди трябва да са задължително регистрирани и одобрени от НВМС.

   Вещото лице е посочило, че дейностите, които са необходими да бъдат извършени по смисъла на чл.11 т.2 от Наредба №102 от 21.08. 2006 г. са посочени в самата разпоредба и са разделени в три части както следните: 1.Общи принципи и процедури: -Почистването и дезинфекцията и при необходимост мерките за почистване на гризачи и насекоми се извършват чрез използването на регистрирани биоциди и се провеждат под официален надзор и в съответствие с указанията, дадени от официален ветеринарен лекар; -Дезинфекциращите средства, които се използват и техните концентрации са официално одобрени от НВМС, за да се гарантира унищожаването на вируса на АЧС; -ефикасността на дезинфекционните средства се проверява редовно преди употреба, тъй като ефикасността на някои дезинфекционни средства намалява след продължително съхранение; -При избора дезинфекционни и инсектицидни средства, както и процедурите за дезинфекция и дезинсекция се вземат в предвид естеството на помещенията, транспортните средства и предметите, които ще бъдат обработени. Условията при които се използват обезмасляващи препарати, дезинфекционни и инсектицидни средства, гарантират, че тяхната ефикасност не е намалена. Задължително се съблюдават в частност техните параметри, посочени от производителя, като например: налагане, минимална температура и задължително контактно време; -Независимо от какво дезинфекционно средство е използвано се прилагат следните общи правила: пълно намокряна на сламените постелки и отпадъците, както и на фекалната маса с дезинфекционното средство; измиване с вода и почистване чрез внимателно изтъркване с четка и изстъргване на земята, пода, рампите и стените по възможност след преместване или демонтиране на оборудването и инсталациите, за да не се намали ефектът на процедурите за почистване и дезинфекция след което отново се използва дезинфекционно средство за минималното контактно време, определено в препоръките на производителя. Водата използвана за почистването се отстранява по такъв начин, че да се избегне риска от разпространение на вируса в съответствие на указанията на официалния ветеринарен лекар. -Когато измиването се извършва с течности, които се прилагат под налягане се избягва повторното контаминиране на почистените преди това части. -Необходимо е да се включат измиване, дезинфекция или унищожаване на оборудване, инсталации, предмети или прегради за които се предполага, че са контаминирани; -След дезинфекция се избягва повторното контаминиране. Задължителните в рамките на Наредбата почистване, дезинфекция и дезинсекция се документират в регистъра на животновъдния обект или превозното средство и в случаите, за които се изисква официално одобрение да бъдат удостоверени от упражняващия надзор официален ветеринарен лекар.

2.Специални разпоредби относно почистването и дезинфекцията на заразените животновъдни обекти: -        Предварително почистване и дезинфекция: По време на убиване на животните се вземат всички необходими мерки за предотвратяване или минимализиране на разпространението на вируса на АЧС, като тези мерки включват между другото и инсталиране на временно дезинфекционно оборудване, осигуряване на защитно облекло, душове, обеззаразяване на използваното оборудване, инструменти и помещения и прекъсване на захранването на вентилационната система. Труповете на убитите животни се напръскват с дезинфекционни средства. Ако се налага преместване на труповете от свиневъдния комплекс за преработка, се използват покрити и херметични контейнери. Веднага след преместване на труповете за преработка тези части на свиневъдния обект, в които са били настанени животните и всички части на други сгради, дворове и др. заразени по време на убиването на животните или прегледа след смъртта, се напръскват с дезинфектиращи средства, одобрени съгласни чл.11. Тъканите и изтеклата кръв, които причиняват замърсяване по време на клането или след смъртта на животните или общо замърсяване внимателно се събират и преработват заедно с труповете. Дезинфекционното средство престоява на повърхността не по- малко от 24 часа; -Окончателно почистване и дезинфекция: Оборският тор и използваните сламенни постели се отстраняват и обработват както е предвидено в т.З, буква „А“. Мазнината и мръсотията се отстраняват от всички повърхности с помощта на обезмасляващи препарати, а повърхностите се измиват с вода. След измиване със студена вода допълнително се напръскват с дезинфекционни средства. След 7 дни помещенията се обработват с обезмасляващ препарат, изплакват се с вода, напръскват се с дезинфекционно средство и отново се изплакват с вода.

3.Дезинфекция и контаминирани сламени постелки, оборски тор и пулп:-Оборският тор и използваните сламени постелки се събират на куп, напръскват се с дезинфектиращо средство и престояват така не по-малко от 42 дни или се унищожават, като се изгарят и заравят; -Пулпът се съхранява не по-малко от 60 след последното внасяне на заразен материал, освен ако НВМС не даде разрешение за по-кратък период на съхранение на пулп, който е бил ефикасно обработен в съответствие с указанията дадени от официалния ветеринарен лекар за да гарантира унищожаването на вируса.

   Установи се от заключението на вещите лица, че дейностите по механично почистване на всички сгради, съоръжения, превозни средства на територията на свинекомплекса на „Т.“ АД са извършени и отговарят на заложените в Приложение №3 към Наредба №102 от 21.08. 2006 г. процедури и принципи. Без демонтирането на всички подлежащи на това части, щателното им измиване и дезинфекция, както и почистването и дезинфекцията на бетон сградите не може да се гарантира пълно унищожение на вируса. В тази връзка вещото лице д-р Д. е посочил, че извършените дейности от ищеца в посочения период месец февруари – месец юни 2020 г. от ветеринарно-медицинска гледна точка са били абсолютно необходими за ограничаване на разпространението и ликвидиране на болестта АЧЦ. Без щателното разглобяване на всички метални части, боксовете, въздуховодите, хранодоставната и водопойната система, както и блоковете на системата за отходните води и материали няма как да се постигне висока степен на сигурност. Според вещото лице при извършените от „Пест Корект“ ООД дейности по дезинфекция и дезинсекция частично са приложени мерките по т.1 и т.2 от Приложение №3 към Наредба №102 от 21.08. 2006 г., но не са били достатъчни за ликвидиране на проблема. Начинът на обработване на сградите не може да гарантира пълно унищожение на вируса. Според вещите лица извършените дейности от ищеца и „Пест Корект“ ООД не се припокриват, тъй като изпълнителят по договора за ОП не е извършил механично почистване, измиване, разглобяване, а тези дейности ги е извършил ищеца. Използваните от ищеца дезинфекциращи и почистващи средства отговарят на изискванията по т.1 б.„б“ от Приложение №3 от Наредба №102 от 21.08. 2006 г.

   Вещото лице също е посочило, че продължителността за прилагане на мерките по т.1 и т.2 от приложение №3 към Наредба №102 от 21.08. 2006 г. зависи от броя на животните, определени за ликвидиране, както и от броя на хората, заети с тази дейност, както и от броя но обектите и съоръженията които трябва да бъдат демонтирани и разглобени на съставни части. За извършване на дейностите в обекта на ищеца на пълен работен ден са били ангажирани 43 човека, като ремонтни дейности, извършени от ищеца в периода 02.2020-06.2020 г. включително са свързани с дейностите по т. 1 и т.2 от Приложение №3 от Наредба №102 от 26.08.2006 г.

   От заключението на вещото лице Д. Д. – в областта на счетоводството, се установи, че в периода от месец февруари до месец юни 2020 г. „Т.” АД е извършило разходи за извършване на дейности по прилагане на мерките посочени в Приложение №3 към чл.11 т.2 от Наредба 102 от 26.08.2006 г. за ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС в общ размер на 684 101.80 лв., като в Приложение №1 към заключението в таблица са посочени и представени извършените разходи по пера и месеци. Според вещото лице тези разходи са свързани с извършените дейности по почистването на свинекомплекса по смисъла на чл.11 т.2 от Наредба 102, тъй като в периода месец февруари-месец юни 2020 г. в свинекомплекса не е извършвана друга дейност с изключение на дейностите по почистване. В Приложение №2 към експертизата са представени в таблица номерата и датите на фактурите, техният доставчик, вида на разхода, сумата на разхода и датата на разплащан с контрагента.

   За периода 30.04.2020 г. - 26.06.2020 г. вещото лице дава заключение, че извършените разходи са на обща стойност 303 197.74 лв., като в Приложение №3 към заключението в табличен вид са посочени и представени извършените разходи по пера и месеци, а в Приложение №4 от експертизата са описани в таблица номерата и датите на фактурите за периода 30.04.2020 г.-26.06.2020 г., техният доставчик, вида на разхода, сумата на разхода и датата на разплащане с контрагента.

   От заключението на вещото лице също се установи, че ищецът разполага с пароструйки и обслужваща техника, подробно посочени в обстоятелствената част на заключението, както и с транспортните средства, посочени в табличен вид в обстоятелствената част на заключението.

   От така установеното фактическо положение съдът достигна до следните правни изводи: В настоящото производството ищецът претендира обезщетение за вреди от незаконосъобразни действия и бездействия на служители на ОДБХ и по конкретно от незаконосъобразните действия и бездействия на Директора на ОДБХ град Шумен, ОДБХ град Шумен, тъй като не е организирал и извършил всички необходими мерки за ограничаване и ликвидиране на болестта АСЧ и в частност не е организирал механичното почистване и многократна дезинфекция на обекта, оборудването, транспортните дейности, дворовете и улиците вътре и около обекта, което му е възложено със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ – т.4, раздел III на заповедта. Ищецът твърди, че това задължение е вменено на директора на ОДБХ град Шумен и в разпоредбата на чл.30 ал.1 т.4 от Устройствения правилник /УП/ на БАБХ като пряка отговорност. Освен посоченото, ищецът твърди, че Директорът на ОДБХ е осъществил незаконосъобразно бездействие като не е включил дейностите по почистване на сгради, оборудване, транспортни средства, находящи се в обекта на ищеца, в обема на обществените поръчки, възложени по реда на чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП, както и не е включил тези дейности в предмета на сключения Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД 22-01/20.01.2020 г. с ищеца. С това не е изпълнил вменените му задължения по чл.31 ал.1 т.25 от УП на БАБХ да организира провеждането на процедурата за възлагане на обществената поръчка.  

   Исковата защита за вреди от дейност на администрацията е възможна при условията на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, когато вредите са причинени от незаконосъобразен акт, действие или бездействие на държавни органи или длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Необходима предпоставка за допустимостта на иска за вреди от административен акт е неговата незаконосъобразност да е установена в специално производство. За незаконосъобразните действия или бездействия преценката се извършва от съда, сезиран с иска за обезщетение на вреди, настъпили от тях. Във фактическия състав на отговорността на държавата за дейността на администрацията се включват следните елементи – незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата, при или по повод изпълнение на административна дейност, вреда и причинна връзка между незаконосъобразния акт, действие или бездействие и настъпилият вредоносен резултат, като липсата на който и да е от елементите на състава води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ. Под дейност на администрацията следва да се разбира такова действие, бездействие или акт, които имат властнически характер и са насочени към възникване на административно отношение между административен орган и гражданин. За да е налице незаконосъобразно бездействие, при или по повод осъществяване на административна дейност, трябвало да е съществувало задължение за действие на органа, упражняващ административна дейност.

   По отношение твърдените незаконосъобразни действия и бездействия на Директор на ОДБХ град Шумен: Както бе посочено по-горе със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. изп. Директор на БАБХ – т.III и т.VIII е възложил на Директора на ОДБХ град Шумен да организира дейности, в това число извършване на механично почистване и многократна дезинфекция на помещенията за свине, оборудването, транспортните средства, дворовете и улиците в и около животновъдните обекти. Директорът на ОДБХ град Шумен, след издаване на посочената по-горе заповед, е депозирал Докладна записка изх.№РД 26-64 от 06.01.2020 г. до изп. Директор на БАБХ, в която е посочил, че следва да бъдат предприети спешни и неотложни мерки по овладяване и ликвидиране на заразата, като тези дейности следва да бъдат извършени от оператори, притежаващи необходимата техника и експертиза. С оглед спешната необходимост от предприемане на мерките, Директорът на ОДБХ град Шумен е предложил да бъде открита процедура на договаряне без предварително обявление на основание чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП. Със същата докладна записка Директорът на ОДБХ град Шумен е посочил конкретните дейности и съответно необходимите средства за тяхното извършване: ефтанизиране и загробване на животни, фуражи и други при прогнозни разходи 2 500 000.00 лв.; дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс и във всички засегнати обекти на територията на с. Никола Козлево прогнозни разходи в размер на 274 800.00 лв., както и е предложила да бъде упълномощена за провеждане на процедурите по ЗОП и сключване на договори с изпълнители.

   Със заповед №РД 11-104/14.01.2020 г. изп. Директор на БАБХ е упълномощил Директора на ОДБХ д-р К.Р. да проведе обществена поръчка, съгласно разпоредбите на ЗОП и Правилника за неговото прилагане, за предоставяне на услуга мероприятия по принудително умъртвяване, загробване на животните, дезинфекция и обеззаразяване в засегнатите райони, както и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището на болестта АЧС, относно: 1.Дейности, свързани с ефтаназирането и загробването на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидиране на огнището; 2.Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомплекс и във всички засегнати обекти на територията на с.Н. Козлево, както и е упълномощен Директорът на ОДБХ да сключи договори с изпълнителите. В заповедта е определена и максимално допустимата прогнозна стойностна обществената поръчка, а именно по т.1 – до 547 420.00 лв. без ДДС и по т.2 – до 193 960.00 лв. без ДДС, като общата сума да не надвишава 741 380.00 лв. без ДДС, т.е. по-ниска, от колкото е била посочена от Директора на ОДБХ град Шумен.  

   С Решение №1 от 15.01.2020 г. на Директора на ОДБХ град Шумен е открита процедура за възлагане на обществена поръчка чрез договаряне без предварително обявление на основание чл.79 ал.1 т.4 от ЗОП по двете обособени позиции, като съответно са сключени договори с двамата изпълнители, както и двете обществени поръчки са обявени като изпълнени.

   С оглед тези факти по категоричен начин се установи, че Директорът на ОДБХ град Шумен в Решението за откриване на процедурата за възлагане на обществена поръчка е включил всички дейности, определени в Заповедта на изп. Директор на БАБХ - Позиция 1 – „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“ и Позиция 2 – „Дейности по дезинфекция и дезинсекция на сгради и помещения, техника и съоръжения в индустриалния свинекомпекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен и във всички засегнати обекти на територията на с.Никола Козлево, област Шумен“, поради което твърдението на ищеца, че не е изпълнил възложената му организация по провеждането на процедурата и сключването на договорите с изпълнителя е неоснователно. С оглед на това съдът приема, че Директорът на ОДБХ град Шумен безспорно е изпълнено вмененото му задължение в чл.31 ал.1 т.25 УП на БАБХ, а именно да организира провеждането на процедури за възлагане на обществени поръчки.

   На второ место Директорът на ОДБХ е възложил ОП и в частност е определил техния предмет, така както са определени в Заповедта за възлагане на изп.Директор на БАБХ, както и е включил всички дейности по обособените позиции.

   По обособената позиция №1 ищецът, в качеството си на изпълнител, е сключил Договор за възлагане на обществена поръчка за услуги №РД-22-01/20.01.2020 г. с ОДБХ град Шумен, в качеството на възложител, по силата на който възложителят е възложил, а изпълнителят е приел да предостави срещу възнаграждение следната услуга „Дейности, свързани с евтаназиране и загробване на животни, фуражи и всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“ с.Никола Козлево, област Шумен“. Действително в приложената подробна КСС-Приложение №1 към договора не са посочени конкретно обема на всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в обекта на ищеца, но те са включени в предмета на договора.

   Ищецът навежда твърдения, че е следвало дейностите по почистване на сгради, оборудване, транспортни средства, находящи се в обекта на ищеца да бъдат включени в предмета на ОП и съответно в договорите с изпълнителите, както и Директорът не е организирал механичното почистване и многократна дезинфекция на обекта, оборудването, транспортните дейности, дворовете и улиците вътре и около обекта, които дейности са извършени от ищеца в процесния период.

   Посочените твърдения от ищеца съдът намира за неоснователни, тъй като същите са му вменени като задължения в качеството му на собственик на животновъден обект по силата на Наредба №44/20.04.2006 г. за ветеринарно медицинските изисквания към животновъдните обекти. Съгласно чл.19, т.2, т.11, т.12 и т.13 от Наредба №44/20.04.2006 г. за ветеринарно медицинските изисквания към животновъдните обекти, собственикът или ползвателят на животновъдния обект е длъжен да осигурява редовното почистване, а когато е необходимо и дезинфектирането по подходящ начин на всички сгради, използвани във връзка с основното производство и свързаните с него операции, включително помещенията за съхраняване на фуражите, както и на оборудването; да осигурява извършването на редовно механично почистване, дезинфекция, дератизация и дезинсекция на животновъдния обект; да осигурява извършването на редовно механично почистване и дезинфекция на транспортните средства, които влизат и излизат от територията на обекта; да спазва задължително изискванията за отглеждане на животните, мерките, предвидени в Националната програма за профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болести по животните, включително зоонозите, и предписанията на контролните органи с цел да се сведе до минимум рискът от възникване на заразни болести.

   Следователно категорично е вменено на ищеца, като собственик на животновъден обект по силата на цитирания подзаконов нормативен акт да извършва редовното почистване, а когато е необходимо и дезинфектирането по подходящ начин на всички сгради, използвани във връзка с основното производство и свързаните с него операции, включително помещенията за съхраняване на фуражите, както и на оборудването; да осигурява извършването на редовно механично почистване, дезинфекция, дератизация и дезинсекция на животновъдния обект; да осигурява извършването на редовно механично почистване и дезинфекция на транспортните средства, които влизат и излизат от територията на обекта. В този смисъл са и показанията на свидетеля К., че извършените от дружеството дейности по почистване и дезинфекция в процесния период са били необходими, но такива дейности са били извършвани и преди да бъде обявена заразата, в процеса на работа, с оглед биосигурност, хуманно отношение и поддръжка на техниката. Безспорно тези дейности са били извършени от ищеца, с оглед заключението на вещите лица по назначената комплексна съдебно ветеринарно-медицинска и счетоводна експертиза, които обаче дейности и мерки са му вменени като собственик на животновъден обект. По никакъв начин организацията на мерките и дейностите, вменени като задължение както на Директора на ОДБХ, така и на изп. Директор на БАБХ по Наредба №102/21.08.2006 г. за ограничаване и ликвидиране на болестта АЧС, не изключват задълженията на ищеца по чл.19 т.2, т.11, т.12 и т.13 от Наредба №44/20.04.2006 г. за ветеринарно медицинските изисквания към животновъдните обекти, поради което не може да се вмени на Директора на ОДБХ, че е осъществил незаконосъобразно действие или бездействие, тъй като не е организирал механичното почистване и многократна дезинфекция на обекта, оборудването, транспортните дейности, както и не е включил дейностите по почистване на сгради, оборудване, транспортни средства, находящи се в обекта на ищеца. Освен в посочения подзаконов нормативен акт, в Договорът за възлагане на ОП, чийто изпълнител е ищецът по Позиция 1, изрично е посочено в предмета на Договора и „всички други дейности, свързани с ликвидирането на огнището в индустриален свинекомплекс „Тетрахиб“, което е договорно задължение.

   Съдът приема, че Директорът на ОДБХ град Шумен е изпълнил в пълен обем въведените му задължения със Заповедите на изп. Директор на БАБХ и в УП на БАБХ, така и е осъществил и контрол по изпълнение на мерките. Категорично се установи по делото, че изпълнителят по втората обособена Позиция 2 по ОП е извършил първична и заключителна дезинфекция на всички помещения за отглеждане на животни, прилежащ инвентар, складови помещения, силози, пътна инфраструктура, транспортни средства, площадки за загробване, торища и други прилежащи площи на животновъдния обект на ищеца, които дейности са се осъществявали под контрола на официален ветеринарен лекар д-р С. М. – видно от приложените протоколи и показанията на свидетелите, съгласно изискванията на Наредба №102 от 21.08.2006 г. за мерките за профилактика, ограничаване и ликвидиране на болестта африканска чума по свинете и за условията и реда за прилагането им и в частност Приложение №3 към същата.

   От страна на Директора на ОДБХ град Шумен е осъществен контрол и при заключителната дезинфекция, извършена от „Пест Корект“ ООД град София, като са направени контролни замервания за наличие на колиформни бактерии, както и е било разпоредено на изпълнителят да извърши повторна крайна дезинфекция, с оглед положителен резултат за наличие на посочените бактерии. След извършената повторна крайна дезинфекция отново е извършено замерване и са взети необходимите проби, като с Протокол от 27.07.2020 г., съставен от началник отдел ЗЖ при ОДБХ град Шумен, е изразено становище, че дезинфекцията е приключила. С писмо изх.№РД 26-3963 от 23.07.2020 г. Директорът на ОДБХ град Шумен е докладвал на изп. Директор на БАБХ за извършената заключителна дезинфекция, както и за окончателните резултати за липса на жизненоспособни колиформи и определяне на помещенията за отглеждането на свинете и прилежащите площи като почистени и дезинфекцирани. Всичко това води до извода, че Директорът на ОДБХ в рамките на седем месеца е предприел напълно адекватни и съобразени със законовите изисквания мерки по отношение ликвидиране на АЧС в животновъдния обект на ищеца.  

   Съдът приема, че Директорът на ОДБХ е изпълнил в цялост вменените му задължения по организация на всички необходими мерки за ограничаване и ликвидиране на болестта АСЧ и в частност възложени му със Заповед №РД 11-33/03.01.2020 г. на изп. Директор на БАБХ и с разпоредбата на чл.30 ал.1 т.4 от УП на БАБХ, както и организирал и изпълнил възложената му ОП, съобразно Заповедта на изп. Директор и при спазване на задълженията си по чл.31 ал.1 т.25 от УП на БАБХ, а именно да организира провеждането на процедурата за възлагане на обществената поръчка. 

   Съдът приема, че в хода на съдебното производство не се установи административният орган Директорът на ОДБХ град Шумен да е издал незаконосъобразен административен акт, обявен като такъв по съответния ред или да е осъществил незаконосъобразно действие или бездействие в рамките на пълномощията си, с което да е нанесъл вреда на ищеца, за да може да бъде ангажирана отговорността на ОДБХ град Шумен, поради което искът следва да бъде отхвърлен изцяло. В конкретния случай липсата на незаконосъобразно действие или бездействие, който е един от елементите на фактическия състава за отговорността на държавата, води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата по реда на чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

   В производства от вида на настоящето ищецът носи доказателствената тежест да установи съществуването на обстоятелствата, посочени в исковата молба, от които черпи благоприятни за себе си правни последици, като следва да установи: 1) съществуването на твърдените вреди, 2) наличието на незаконосъобразни актове, действия и бездействия на служители на ответника при изпълнение на административна дейност; 3) наличието на пряка причинно-следствена връзка между първите две, което не бе сторено от ищеца в настоящото производство.

   С оглед изхода на делото ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответната страна БАБХ град София направените по делото разноски общо в размер на 11 745.22 лв., от които 500.00 лв. внесен депозит за вещи лиза и 11 245.22 лв. с ДДС договорено и изплатено възнаграждение за един адвокат.

   С оглед изхода на делото ищецът следва да бъде осъден да заплати на ответната страна ОДБХ град Шумен направените по делото разноски в размер на 120.00 лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение.

   Водим от горното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

   Отхвърля предявения иск от „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от П.М., против Българска агенция по безопасност на храните град София, представлявана от Изпълнителния директор проф.д-р П.Ж., с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ за сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., причинени от незаконосъобразни действия и бездействия.

   Отхвърля предявения иск от „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от П.М., против Областна дирекция по безопасност на храните град Шумен, представлявана от Директора д-р К.Р., с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ за сумата в размер на 684 101.08 лв., представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди в периода месец февруари – месец юни 2020 г., причинени от незаконосъобразни действия и бездействия.

   Осъжда „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от П.М., да заплати на Българска агенция по безопасност на храните град София, представлявана от Изпълнителния директор проф.д-р П.Ж., направените по делото разноски общо в размер на 11 745.22 /единадесет хиляди седемстотин четиридесет и пет лева и двадесет и две стотинки/ лв.

   Осъжда „Т.“ АД със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК *********, представлявано от П.М., да заплати на Областна дирекция по безопасност на храните град Шумен, представлявана от Директора д-р К.Р., направените по делото разноски в размер на 120.00 /сто и двадесет лева/ лв.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Р България град София в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 ал.1 от АПК.

 

                                 АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: