Решение по дело №122/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 202
Дата: 10 април 2020 г. (в сила от 6 юни 2020 г.)
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20205530200122
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                 10.04.2020 година                            гр. Стара Загора

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                   ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На пети март                                                                             Година 2020

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 122 по описа за 2020 година., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на ЕТ „С. - 4 - Р.С.“*** против наказателно постановление № 454014-F489810 от 30.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив при ЦУ на НАП.

В жалбата се твърди, че наказателното постановление е незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено. В съдебно заседание едноличният търговец Р.С. – лично и чрез адв. Петко Петков заявяват, че поддържат подадената жалба.

В съдебно заседание въззиваемата страна чрез гл.юрисконсулт Ц.Т.-К. моли съда да потвърди обжалваното наказателно постановление, като взема становище във връзка с възраженията, изложени от жалбоподателя.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 454014-F489810 от 30.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив при ЦУ на НАП на нарушителя ЕТ „С. - 4 - Р.С.“*** на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 600 лева за извършено нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ.

В наказателното постановление е посочено, че на 27.05.2019г. е извършена проверка в 11,10 часа на обект, стопанисван от жалбоподателя – вулканизатор, находящ се в гр. Стара Загора****.

Извършена е проверка на касовата наличност на намиращото се в обекта фискално устройство - /фискален принтер/, модел: Datecs DP 150 с индивидуален № ФУ DT 721733 и с фискалната памет 02721733, при която е установено, че не е регистрирана чрез операцията „служебно въведени суми“ промяна на касовата наличност в размер на 10 лв., представляваща парични средства в началото на работния ден на касата.

Констатирана е фактическа наличност в размер на 15 лв. и наличност по документи /дневен финансов отчет/ в размер на 5 лв.

Наличното в проверявания обект фискално устройство конструктивно притежава възможността да се извършват чрез него операциите „служебно въведени суми“ и „служебно изведени суми“.

Посочено е изрично, че извършеното нарушение не е довело до неотразяване на приходи, както и че присъстващият на проверката С.С. – продавач-консулант е обяснил, че причината за извършване на нарушението е незнание.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № F489810 / 31.05.2019г., съставен от инспектор по приходите  при ЦУ на НАП.

 

Към административнонаказателната преписка е приложен протокол за извършена проверка № 0408364/27.05.2019г. От него е видно, че при проверката не са констатирани други нарушения на данъчното законодателство освен процесното, описано в АУАН и НП. Към протокола са приложени: въпросен лист за установяване на стоковата и касова наличност в търговски обект /склад/ от 27.05.2019г.; фискален бон за сумата от 5 лв.; дневен отчет, дневен оборот и сторно оборот от 27.05.2019г.; декларация от лице, работещо по трудово/гражданско правоотношение от 27.05.2019г.; справка актуално състояние на всички действащи трудови договори от 27.05.2019г.

 

Във връзка с компетентността на актосъставителя и административнонаказващия орган е представена заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г. на Изпълнителния директора на НАП.

 

Описаните в АУАН и НП констатации се подкрепят и от показанията на свидетелката по акта К.М.Б., която е участвала при извършване на проверката на процесния търговски обект, стопанисван от ЕТ „С. - 4 - Р.С.“***. Б. заявява, че констатираната касова наличност по документи в размер на 5 лв. представлява заплатена от актосъставителя Г.С.Ф. контролна покупка на услуга, извършена в обекта преди легитимация.

Съдът кредитира показанията на Б., тъй като същите са последователни и непротиворечиви, и съответстват на останалите доказателства, събрани в хода на съдебното следствие.

 

При извършена служебна проверка съдът установи, че при издаването на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени процесуални нарушения на нормите на Закона за административните нарушения и наказания, водещи до неговата отмяна.

 

И АУАН, и НП са издадени от компетентните органи. Съдържат необходимите реквизити, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 ЗАНН и са предявени по надлежния ред на нарушителя.

 

Съдът намира, че от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установи по един безспорен и категоричен начин, че жалбоподателят е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ.

От обективна страна на 27.05.2019г. при извършена проверка в 11,10 часа на касовата наличност на фискално устройство - /фискален принтер/, модел: Datecs DP 150 с индивидуален № ФУ DT 721733 и с фискалната памет 02721733, намиращо се в обект, стопанисван от ЕТ „С. - 4 - Р.С.“*** – вулканизатор, находящ се в гр. Стара Загора, **** е констатирано, че не е регистрирана чрез операцията „служебно въведени суми“ промяна на касовата наличност в размер на 10 лв., представляваща парични средства в началото на работния ден на касата. Констатирана е фактическа наличност в размер на 15 лв. и наличност по документи /дневен финансов отчет/ в размер на 5 лв. Наличното в проверявания обект фискално устройство конструктивно притежава възможността да се извършват чрез него операциите „служебно въведени суми“ и „служебно изведени суми“.

 

От субективна страна, съдът намира, че в случая се касае за безвиновна отговорност на едноличен търговец, поради което и не може да се обсъжда въпросът за вината му, доколкото същата представлява субективно отношение на нарушителя към извършеното административно нарушение.

 

Що касае размера на определеното от наказващия орган административно наказание – имуществена санкция в размер на 600 лева, не става ясно защо същото е определено над предвидения в чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС законов минимум от 500 лв., тъй като по делото не са налични никакви данни за отегчаващи вината обстоятелства.

 

Съдът намира обаче, че с оглед конкретиката на настоящия казус, следва да се приеме наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН, вр. с чл. 93, т. 9 НК.

Нарушението е първо за жалбоподателя и не е довело до неотразяване на приходи.

В хода на проверката не са установени други нарушения на данъчното законодателство, въпреки че същата е била обстойна.

Размерът на констатираната касова наличност, която не е регистрирана във ФУ чрез операцията „служебно въведена сума“ е само 10 лв., което характеризира нарушението със значително по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. Освен това касовата наличност по документи в размер на 5 лв., всъщност представлява сумата, заплатена от актосъставителя Ф. при осъществяване на контролната покупка, т.е. реализираният дневен оборот до 11,10 часа е много нисък.

Съдът намира, че в конкретния случай наказващият орган, вместо да издава обжалваното наказателно постановление, е следвало да предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно извършване на нарушението ще му бъде наложено административно наказание.

 

Предвид изхода на делото, с оглед направеното от адв. Петков искане за присъждане на разноски и на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че ЦУ на НАП, гр. София следва да бъде осъдено да заплати на жалбоподателя ЕТ „С. - 4 - Р.С.“*** сумата от 300, представляваща направените от него в настоящото производство разноски за адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 454014-F489810 от 30.07.2019г. на Началник отдел „Оперативни дейности“, гр. Пловдив при ЦУ на НАП, с което на основание чл. 185, ал. 2, изр. 2, вр. с ал. 1 ЗДДС на ЕТ „С. - 4 - Р.С.“, БУЛСТАТ: ***, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора**** е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 600 лева за извършено нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на МФ.

 

ОСЪЖДА ЦУ на НАП, гр. София да заплати на ЕТ „С. - 4 - Р.С.“, БУЛСТАТ: *********, със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, кв. Кольо Ганчев, ул. Загоре № 8, сумата от 300 (триста) лева, представляваща направени разноски за адвокатско възнаграждение по настоящото АНД № 122/2020г. по описа на Районен съд – Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: