Решение по дело №1259/2019 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 709
Дата: 4 декември 2019 г.
Съдия: Венелин Димитров Николаев
Дело: 20197170701259
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 709

                                                           Плевен, 04.12.2019г.


В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Плевен, втори  касационен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести ноември  две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Цветелина Кънева

                                                    ЧЛЕНОВЕ: Снежина Иванова

                                                                          Венелин Николаев

                                                                          

при секретаря Цветанка Дачева и с участието на прокурора Йорданка Антонова, като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЕВ, касационно административно-наказателно дело № 1259 по описа за 2019 г. на Административен съд - Плевен и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

при  

 

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК

 

            Производството по делото е образувано по касационна жалба вх. № 5671/13.11.2019 г. от М. Г. Ж. гл. юрк. при ТД на НАП - Плевен срещу Решение по НАХД № 1296/2019 г. по описа на Районен съд - Плевен.

            В жалбата се излагат доводи, че решението е неправилно и незаконосъобразно. Счита се, че РС – Плевен не е преценил и обсъдил представените писмени и гласни доказателства. Твърди се, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати процесуални нарушения като са спазени изискванията на чл. 42, чл. 57 от ЗАНН. Сочи се, че нарушението е установено по безспорен и категоричен начин. Излага се становище, че административнонаказващият орган правилно не е приложил разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

Ответникът по жалбата – „ФАСТ КЕШ“ ЕООД, в съдебно заседание, редовно призован,  не се явява и не се представлява.

В писмено становище до съда моли да бъде отхвърлена касационната жалба и бъде потвърдено обжалваното решение като правилно и законосъобразно. Излагат се твърдения, че подадената жалба е бланкетна и не сочи конкретни пороци на атакувания съдебен акт. Счита се че първоинстанционният съд е направил обстоен анализ на всички събрани в хода на административнонаказателното производство доказателства, като са изведени правни изводи, които кореспондират с фактическата обстановка по случая. Твърдят се допуснати процесуални нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП, а именно, че жалбоподателят е санкциониран за нарушение на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства във вр. с чл. 118 от ЗДДС без да е посочено нарушението точно коя алинея и точка осъществява. На следващо място се твърди, че анализът на фактическото описание на нарушението и обозначението на санкционната норма не позволява на жалбоподателя и на съда да установи дали процесното нарушение води до неотразяване на приходи, или не, тъй като твърдение за това обстоятелство не е отразено изобщо в описание на деянието. Сочи се, че нито в АУАН, нито в НП е отразено, че неотчитането на сумата във ФУ е довело до неотразяване на приходи, което от своя страна води до ограничаване правото на защита на нарушителя. Счита се, че в хода на административнонаказателното производство е допуснато нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН, а именно, че АУАН е съставен в присъствието на св. П. В.Т., която не е присъствала на нарушението и неговото установяване, а е свидетел само при съставянето на акта. Твърди се, че в Протокол за извършена проверка № 0373749/21.02.2019 г. и в АУАН не са посочени индивидуализиращи белези на извършено нарушение и не са описани подробно заварените в хода на проверката документи, както и че не става ясно как точно е направен опис на паричните средства, нито от кого е подписан въпросния опис.  Посочва се, че в АУАН е изписан грешно часът на извършената проверка, респ. на извършеното нарушение – в АУАН се сочи 14:00 часа, а в протокола от проверката 14:40 часа.

         Представителят на Окръжна прокуратура - Плевен дава становище за основателност на касационната жалба.

         Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество, се явява  основателна.

         За да се произнесе по съществото на жалбата, разгледана съгласно чл. 63 пр. посл. от ЗАНН, във вр. с чл. 218 АПК, преценявайки доводите на страните и събраните по делото доказателства, в рамките на наведените от жалбоподателя касационни основания и при служебната проверка на основание чл. 218, ал. 2 АПК, съдът намира за установено следното:

Първоинстанционният съд е бил сезиран с жалба от „ФАСТ КЕШ“ ЕООД, представлявано от Е.Х.А. срещу Наказателно постановление (НП) № 423092-F477611/27.03.2019 г. на Директора на ТД на НАП – Велико Търново, с което е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 600 лв. /шестотин лева/ за нарушение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите, във връзка с чл. 118, от ЗДДС. НП е издадено на основание АУАН № F477611 от 18.03.2019 г. Съгласно АУАН при извършена проверка на 21.02.2019 г. в 14:00 часа във валутно обменно бюро, находящо се в гр. Плевен, ******* експлоатирано от „Фаст Кеш“ ЕООД с ЕИК ******** е установено, че всяка промяна на касовата наличност извън случаите на продажби не се регистрира във фискалното устройство чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми в касата. В търговския обект се извършват парични преводи от „Еаsу Рау“ и „Westurn union“. От фискалното устройство е разчетена наличност в размер на 1067.00 лв., наличните парични средства на клиенти са в размер на 285 евро /552.90 лв./, а фактическата наличност, съгласно изготвения опис на паричните средства е в размер на 3704.20 лв., 270.00 евро и 200.00 USDравняваща се общо на 4572.52 лв. Установената разлика между разчетената наличност по ДФО и фактическата наличност към момента на проверката е в размер на 3085.50 лв., които не са отразени чрез фискалното устройство, като „служебно въведени“ в касата суми.

Административнонаказващият орган е разгледал преписката с АУАН и ПИП, както и приложените към тях доказателства – опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката – 3 бр., 1 бр. фискален бон от 21.02.2019 г. и 1 брой дневен финансов отчет от 21.02.2019 г. и е преценил спазването на административнопроизводствените правила.Посочил е, че срещу АУАН не е постъпило възражение.

 При определяне наказанието е взел предвид тежестта на нарушението, всички смекчаващи и утежняващи обстоятелства, като е констатирал, че не са налице предпоставките за чл. 28 от ЗАНН, поради което  е наложил на „ФАСТ КЕШ“ ЕООД, имуществена санкция към предвидения в закона минимум.

Районният съд е обсъдил оплакванията на жалбоподателя, анализирал е оспореното пред него НП и е приел, че актът  и    наказателното постановление са  издадени от материално и териториално  компетентни органи, по реда и във формата предвидени в закона и съдържат предвидените в чл.42 и чл.57 от ЗАНН реквизити. Счел е, че  „Фаст Кеш“ ЕООД действително е осъществило състава на административно нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на МФ, но независимо от доказването на нарушението административнонаказващият орган е допуснал съществени процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон, което е основание за отмяна на НП.

Настоящата инстанция счита постановения съдебен акт за незаконосъобразен. В обстоятелствената част на АУАН и в тази на НП правилно е описано нарушението, а именно посочени са всички обективни съставомерни признаци на деянието, съобразно правната квалификация на чл. 33, ал. 1 от Наредбата на МФ, състоящи се в датата на нарушението, начално салдо, междинния отчет, отразената сума, фактическата наличност в касата на обекта, разликата м/у установената фактическа наличност и наличността, разпечатана от ФП. Тъй като представляващият дружеството не е изпълнил задължението си извън случаите на продажба, да отбележи всяка промяна на касовата наличност (въвеждане и извеждане на пари в и извън касата) на ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми, то правилно е ангажирана неговата административнонаказателна отговорност. Материалноправната норма на чл. 185, ал. 2 от ЗЗДС във връзка с чл. 118 ЗДДС и Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, издадена съгласно § 11 от същата на  основание чл. 118, ал. 2 и 4 от ЗДДС и чл. 9, ал. 1 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица, сочи, че лице, което наруши реда и начина за регистриране или въвеждане/извеждане във/от експлоатация, или отчитане, или съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискалните устройства, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал. 1. В НП – в обстоятелствената му част изрично е записано, че АНО при определяне на наказанието е преценил на основание чл. 27 от ЗАНН тежестта на извършеното нарушение, както и разпоредбата на чл. 185, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗДДС относно вида и размера на наказанието предвид обстоятелството, че нарушението не води до неотразяване на приходи.

Отразил е, че нарушението е извършено за първи път.  Противно на изводите на РС- Плевен според касационната инстанция при съставяне на АУАН са спазени  законовите Разпоредби и не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила  по чл.40 от ЗАНН. Вярно е, че св. П.Т., която е вписана като свидетел при съставянето на АУАН  не е присъствала при установяване на нарушението. 

 Следва да се посочи, че актосъставителят  Г.А.П. извършил проверката по случая   се явява свидетел очевидец на нарушението. В хода на съдебното следствие в качеството на свидетел очевидец е разпитана и свидетелката  М. С., която е извършила проверката заедно със актосъставитя. Посоченото в т. 10 на Постановление № 10  от 28.09.2973г. по н.д.№9/1973г. на Пленума на ВС  при наличие  на  очевидци  при извършване на нарушението  те да се посочат в акта като свидетели  се основава от  необходимостта в съдебното производство  тези свидетелите  да се призоват и да се разпитат  за фактите, които са възприели лично  и  да допринесат за разкриване на обективната истина по случая. Именно това е сторил и първоинстанционния съд като е разпитал С. и  по този начин е изпълнил задължението си да  вземе всички  мерки  необходими  за обективното, всестранно и пълно изследване  всички на обстоятелствата по делото за да осигури разкриването на обективната истина.

 В случая протоколът за извършена проверка има характер на официален документ, който наказващият орган е използвал, за да обоснове изводите си за извършено нарушение. При това фактическо  положение по силата на чл.40, ал.4 от ЗАНН,   когато  нарушението е установено    въз основа  на официални документи, актът може да бъде съставен в отсъствие на свидетели.

Ето защо като е отменил наместо да потвърди НП районният съд е постановил неправилно решение, което следва да се отмени от касационната инстанция и наместо него следва да се постанови друго по съществото на правния спор, с което НП да се потвърди. 

С оглед изложеното и на основание чл. 221, ал. 2 пр.2 от АПК, Административен съд – Плевен, ІI-ри касационен състав

 

Р Е Ш И:

 ОТМЕНЯ Решение № 644/02.10.2019 г. по АНД № 1296/2019 г. по описа на Районен съд – Плевен, като вместо това ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 423092-F477611 от 27.03.2019 г. на Директора на ТД на НАП – Велико Търново, с което на  „ФАСТ КЕШ“ ЕООД с ЕИК ****** на основание чл. 185, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание “имуществена санкция” в размер на 600 лв. (шестотин лева) за нарушение на разпоредбата на чл. 33, ал. 1 от Наредба Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства на Министерство на финансите, във връзка с чл. 118 от ЗДДС, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

    ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/               ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/

 

                                                                                      2. /п/