№ 24
гр. Пазарджик, 02.02.2024 г.
ОКРЪЖЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК в публично заседание на втори
февруари през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Венцислав Г. П.
при участието на секретаря Ана Здр. Ненчева
Сложи за разглеждане докладваното от Венцислав Г. П. Търговско дело №
20235200900077 по описа за 2023 година.
На именното повикване в 10:30 часа се явиха:
Ищецът А. И. М., редовно призована, се явява лично и с адв. Л. Г.,
редовно упълномощени.
За ответника ЗАД „Далл Богг: Живот и здраве“АД, редовно призован,
се явява юрк.Й. К. К., редовно упълномощена.
За третото лице помагач ЗК „Лев инс“АД се явява юрк.А. А. Г., редовно
упълномощен.
Явява се вещо лице П. М., редовно призован.
Явява се вещо лице В. М., редовно призован.
Явява св.А. С. С., нередовно призован.
Адв.Г.: - Да се даде ход на делото.
Юрк.К.:- Да се даде ход на делото.
Юрк.Г.: - Да се даде ход на делото.
При редовно призовани страни, съдът намира, че не са налице
процесуални пречки по хода на делото, затова
О П Р Е Д Е Л И :
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО.
Съдът докладва постъпило на 25.01.24г. заключение по допуснатата по
делото комплексна съдебноавтотехническа и медицинска експертиза. Същото
е в срок по чл.199 ГПК.
1
Сне се самоличността на вещите лица, както следва:
В.Л.П. М. М. - 65 г., българин, български гражданин, женен, неосъждан,
без служебни и родствени отношения със страните по делото. Предупреден за
отговорността по чл. 291 от НК.
В.Л. В. И. М. - 77г., българин, български гражданин, женен, неосъждан,
без служебни и родствени отношения със страните по делото. Предупреден за
отговорността по чл. 291 от НК.
Пристъпи се към изслушване на вещите лица д-р М. и инж.М.:
В.Л. д-р М. и инж.М.: - Представили сме писмено заключение, което
поддържаме.
Адв.Г.:Прилагам и моля да приемете епикриза за ищцата, че току що е
изписана от болница и болничен лист.
Юрк.К.:Да се приемат.
Юрк.Г.: Да се приемат.
Съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ПРИЕМА И ПРИЛАГА представените епикриза и болничен лист, като
доказателства по делото.
В.л.М.: При прегледа, който извърших за изготвянето на експертизата
ищцата ми съобщи, че е насрочена хоспитализация за 31.01.2024г. за
премахване на остеосинтезните средства, а именно заключващите плаки, с
които е извършена операция на счупването на двете кости на лявата
предмишница - лъчевата и лакътната кост. Днес се запознах с резултата.
Наистина при премахване на остеосинтезните средства се е получил
дебриколаж на един от винтовете, които крепи плаката на лъчевата кост в
резултат, на което той не е могъл да бъде отстранен. Това е метален винт. При
преминаване през идентифициращи устройства - летища и други зони с
контролиран достъп, тя ще трябва да представи документ, че има останало
чуждо тяло в ръката. По отношение на здравината на срастването и
устойчивостта на отстраняването няма отношение. По отношение на
възможностите за премахване може да се прави нова операция, но трябва да
2
се прави нова операция, която не е оправдана медицински да се отвори костта
на същото място, да се премахне винта и отново да се очаква срастване,
поради което колегите правилно са я посъветвали, че така оставят на този
етап нещата. Не точно счупване, но отваряне на костта по хода на винта,
което отново би довело до оздравителен период. Усещане за наличието на
чуждото тяло тя няма да има. Знаете, че при доста голям процента от хора,
пострадали и лекувани по този начин при съответните медицински условия
остеосинтезата не се премахва, дори някои остават за цял живот, но тя има
при самото счупване, в първоначалната експертиза е показано, освен костните
има и мускулни увреждания на мускулите, които разгъват китката. Затова при
прегледа, които извърших все още има леко ограничена рефлексия в китката
т.е. в гривнената става. Записано е в основното заключение, че след сваляне
на остеосинтезните средства, тя ще трябва да продължи още с физиотерапия,
за да се постигне това движение в ръката. Сега след като е свален мисля, че
два курса физиотерапия по 10 дни ще бъде достатъчен за възстановяване на
флексията. На левия крак тя е имала непосредствена травма сериозна от
цялата лява страна в резултат на тежката деформацията на купето на
автомобила. В средната част има едно образование хематом, описан като
размери в данните отпред. По отношение на това нещо до момента е правила
консултация, но не са вземани медицински решения. То създава естетически
дискомфорт, защото се вижда с просто око. Може да бъде третирано, но не е
към момента. Аз допускам, че в тази зона освен хематома, който се е развил е
имало и разкъсване на мускулни влакна в тази зона, за да се получи това
нещо. То се е капсулирало, защото количеството на излялата се кръв е било
по-голямо и не е могло да бъде всмукано обратно от организма. Тогава
остават тези капсулирани хематоми. В причинна връзка е с произшествието.
Нейно решение е дали ще се наложи медицинска интервенция. Такива
хематоми могат да се задържат години и да се резорбират в края на краищата,
а при някои това не се случва. Аз мисля, че ще се постигне резорбция
самостоятелно. Аз не съм специалист хирург, за да кажа дали трябва да се
направи операция, би трябвало, защото от счупването на ключицата, което тя
има един естетически дефект, особено лятото при носене на по-леки дрехи,
което ще се вижда. Това на крака също. Това са късни последици от тези
травми. Калуса не, така ще си остане. Тя ще трябва с дрехите по някакъв
начин да го прикрие. Проблеми не. Костното срастване е става в рамките на
3
това, което е посочено в експертизата. В този случай ключицата най-често се
чупи при индиректен механизъм т.е. при удар в рамото. Обикновено има
съпътстваща контузия на раменната става, която създава проблем при
движение. Самата имобилизация не създава такива, защото тя има за цел да
изтегли назад двете рамена, тя така се регулира, така че счупената кост да
застане сравнително в съос, за да може да зарасне с по-малък дефект. Тя
съобщава, че в крайната фаза на отвеждането на ръката усеща лека болка в
рамото. По отношение на обема не. По отношение на това, че в края на
движението има усещане за болка, би трябвало да отшуми. Би трябвало да
отшуми. Това е усещане. Субективните усещания няма как да бъдат
измерени.
Това е умора на материала. Винтовете понякога и плаките могат да
създават проблеми могат просто механично да се счупят или скъсат,
определяно като дебриколаж, което би трябвало да значи някаква
компрометация на самия материал. Изследвайки рентгеновите снимки на
пострадалата, остеосинтезата е направена перфектно. Лекуваните кости са
възстановени при много добра комбинентност на фрагментите и при много
малко калци, които са се образували там на мястото на счупването, което е
тежко счупване. Абсолютно медицински е недопустимо да кажа, че е от
медицинска небрежност.
Няма данни в кориците на делото за това, че ищцата е ходила на
рехабилитация. По време на прегледа ние ги разпитваме подробно и понякога
на самия преглед пострадалите носят документация. Тя го е съобщила. Аз съм
го написал. Медицинската практика е при изписване пациентите да се
насочват към провеждане на физиотерапия.
Има пациенти, при които лечебна физкултура, когато те се изписват от
болничното заведение още по време на болничния престои те се консултират
с ортопед и физиотерапевт. Те му правят индивидуален план, които той
трябва да изпълнява, защото рехабилитацията е процес, които се извършва и
в лечебното заведение и в къщи, и с който се цели постигане на обема на
движение. Провеждането на физиотерапия би се отразило на крайния
резултат, защото тук имаме счупване на две кости и увреда на мускула. Тука
става въпрос за сериозно увреждане на горния ляв крайник. Щеше да се
отрази на крайния резултат. Според мен е провеждана рехабилитация.
4
Временната нетрудоспособност тя има представени болнични за 4 месеца
трудова неработоспособност. Няма медицински данни за удължаване на
срастването или за несрастване или за усложнения.
В.л. М.: Табелата за край на Пазарджик е 50 км/ч. Други знаци от
кръговото насам няма, те се подразбират. На стр.14 са технически грешки.
Където е „Лек автомобил Мерцедес се движел в своята дясна лента от
гр.Пазарджик към гр.Пловдив“ да се чете „навлиза в своята лента“. След това
„марка Ауди“ съм имал предвид марка Ягуар.
Дефиницията за опасна зона е възможността един автомобил да бъде
спрян при определена скорост преди удара при определени пътни условия и
тя включва разстоянието, което ще измине един автомобил от момента на
възникване на опасността до окончателното му спиране. В тях влизат метри и
време, за което ще измине само опасната зона. След тези 1,4 секунди
автомобила започва наистина да спира. В този момент той се движи с
неговата скорост каквато е била 85 км/ч. Той се движи в продължение на 1.4
секунди. Неговите спирачки още не се включват. Автомобила си лети с 85
км/ч. в продължение на 1.4 секунди. Опасната зона включва това време.
Опасната зона започва да тече от момента, в който възниква опасността и
тогава шофьора трябва да прецени какво да направи, да си премести крака и
да натисне спирачката. До този момент откакто възникне опасността, до
момента, в който шофьора си премести крака и натисне до край спирачката,
автомобила 1.4 секунди се движи с пълната си скорост. Ако се беше движил
със 72км/ч. и се раздели на 3.6 получавате 20 метра в секунда. Ако този
автомобил се движи със 72км/ч, в продължение на 1 секунда ще измине още
20 метра, след това 4 десети още 8 метра. През целите 28 метра автомобилът
не спира. Едва след тези 28 метра започват черните следи по асфалта, в които
вече ще спира. Колегите казват пълен спирачен път. Опасната зона значи, ако
той е можел да види, че Ягуара беше навлязъл до средата на пътното платно,
той вече не може да бъде изненадан и вие го виждате това от 100 метра, но
понеже не е можел да гледа подал се е малко повече и можете да съобразите
отдалече какво да направите дали ще го заобиколите. Когато той е забелязал
Ягуара да навлиза се създава момента на опасна ситуация. Тогава
разстоянието между Ягуара и Мерцедеса не е било 82.7 метра. Когато
възникне опасността, тогава шофьора ококорва очи и вика „какво стана?“. За
това време оня автомобил си върви, неговия си върви с 85 км/ч. Въобще няма
5
спирачен път. Спирачния път е след 1.4 секунди, може и до 2 да стигне.
Шофьорът, когато е видял, че има опасност изминали са 1.4 секунди, след
това е натиснал спирачката и от този момент започва спирането. Останалите
до 87 метра са спирачен път. Ако той е видял, че там стърчи един автомобил,
той е имал време да речем 5 секунди да прецени и да намали, дори да спре, да
го заобиколи или да предприеме някаква маневра. Това не е опасна зона. Ако
там имаше преграда и въобще не може да бъде забелязан дали чака и като
едно дете изведнъж се втурва иззад ъгъла и опасната зона започва от
възникване на опасността. Опасната зона се определя от момента на
възможността да възприеме, че нещо става, след това той реагира, и ако
детето има късмет, ще успее да спре. Опасната зона е 82.7 метра при
скоростта, с която той се е движил 85 км/ч. Ако се беше движил с 50 км/ч, не
е могъл да се предотврати удара, защото независимо с каква скорост се е
движил, на него му трябва от момента на възприемане, че някой излиза от
бензиностанцията, той ползва още 1.4 от секундата, за да реагира. Това
означава, че от момента на излизането на Ягуара до момента на удара са
изминали 1.39 секунди. Говоря за времето на излизане на автомобила до
момента на удара. На стр.21 първия израз в скобите е цялото време, през
което шофьора реагира и сработване на спирачната система. Във времето за
реакция влиза 1.6 секунди плюс време за сработване на системата. За тези 1
секунда нормално шофьора би трябвало да може да види опасността и вече
да си е сложил крака на спирачката през това време. След възникване на
опасността той би могъл да реагира с преместване на крака, но при нощни
условия световна практика е да се даде още 6 десети да се разпознае обекта. В
тъмното той не винаги може да разбере какво става. Това означава, че като
натисне спирачния педал спирачките още не работят, изминават още 2 десети
от секунди, когато те се приближават до диска и се допират до него. След
това изминават още 2 десети от секунди, за да се притиснат и да го спрат.
Това е общото време за реагиране. Това е пасивно време и автомобила си
върви с 85 км/ч. 82 метра се изминават за общо 4 секунди. Опасната зона
включва всичко, което става след момента на възникване на опасността до
спирането. Ако се беше движил с 50 км/ч, опасната зона щеше да бъде по-
малка. Спирачният път при 50км/ч е доста по-малък. Ако беше светло и
хубаво време при 50 км/ч един автомобил спира между 35-40 метра. Удара с
Ягуара не би се избегнал, защото става въпрос за втората част на опасната
6
зона - спирането, в продължение на 1.4 секунди автомобилът се движи с
пълната си скорост, независимо дали е с 5 км/ч , 50 км/ч или 80 км/ч. То
времето започва да тече от момента, в който излиза. Светва лампичката, че е
опасно, следва 1.4 секунди, в които автомобила се движи с неговата скорост.
Каква ще бъде скоростта на този автомобил от светналата лампичка до
мястото на удара? Около 1.39 секунди, за това време автомобила е бил на
някакво разстояние и само за 1.4 секунди или 1.6 секунди, както вие го
казахте, той само ще достигне до мястото на удара без да спира, независимо
дали се движи с 5км/ч , 50 км/ч или 100 км/ч. Тук става въпрос за време, не за
метри. Ако той се е движел по-бавно, говорим за времето за възприемане,
това 5, 50 или 100 км/ч имат значение само след 1.4 секунди.
Адв. Г.: - Нямам повече въпроси към вещите лица. Да се приеме
заключението на вещите лица.
Юрк.К.: – Нямам повече въпроси към вещите лица. Да се приеме
заключението на вещите лица.
юрк. Г.: – Нямам повече въпроси към вещите лица. Да се приеме
заключението на вещите лица.
Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИЕМА и ПРИЛАГА като доказателство по делото изслушаното в
днешното съдебно заседание заключение.
ОПРЕДЕЛЯ окончателно възнаграждение за разноски и изготвяне на
заключението в размер на първоначално определеното такова от по 350 лева .
ДА СЕ ИЗПЛАТИ възнаграждение на вещите лица д-р М. и инж. М. в
размер на по 350лв. от внесения за целта депозит.
Съдът счита, че заключението на вещото лице инж. М. в частта на
автотехническата експертиза за необосновано, доколкото вещото лице не
обоснова изводите си относно времето за реакция от 1.4 сек спрямо
дължината на пълния спирачен път от 82.7 метра за л. а. Мерцедес, като сочи,
че и двете възникват от един и същи момент – възникване на опасността за
водача. Същевременно в отговора на въпроса, можеше ли да бъде избегнато
7
ПТП от л. а. Мерцедес, отговорът не дава пълен и обоснован отговор при
различните условия – при установената скорост от 85 км/ч, при разрешена
допустима скорост до 50 км/ч и т. н.
Ето защо съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ДОПУСКА повторна съдебноавтотехническа експертиза, която да
отговори на същите въпроси, поставени в първоначалната експертиза.
НАЗНАЧАВА за в.л. инж. В. Ф..
ОПРЕДЕЛЯ първоначален депозит в размер на 350 лв., вносими от
ищцата в едноседмичен срок от днес.
Адв.Г.: Прилагам списък с разноски.
Пристъпва се към разпит на св.С.:
Св.А. С. С. – 23г., българин, български гражданин, осъждан, без
родство и служебни отношения със страните по делото. Предупреден за
отговорността по чл.290 от НК. Обещавам да говоря истината.
Св.С.: Спомням си за ПТП през 2023г. Аз управлявах Ягуар Х5.
Спомням си, че излизах от бензиностанцията. Огледах се наляво няма никой,
оглеждам се надясно виждам нея в далечината /сочи ищцата/. Тя беше много
далеч. Тръгвам да потеглям и изведнъж ме удари. Моят автомобил в момента
на удара беше навлязъл в платното за движение. Мисля, че Мерцедес ме
удари. В дясно забелязах някакъв автомобил. Той беше много далеч. Аз
потеглих и тогава автомобила удари мен. Това се случва в моята дясна лента.
Като ме удариха излетях много далеч и оттам не си спомням вече. Беше
тъмно. Не видях отляво да идват светлини. Нямаше нещо, което да ми
ограничава видимостта. Имаше знак стоп. Бях спрял на знак стоп. Ударът
беше отпред отляво, малко в колелото между калника и вратата, по-скоро в
калника и гумата. Първо спрях на стопа и огледах се и не видях никой и
тръгвам и ме удариха. По принцип в този участък има ограничение на
скоростта 50 или 60 км/ч.
Дойде линейка. Дойде полиция, пожарна дойде. Другото момче с
мерцедеса, което ме удари беше пострадал малко, беше замаян. Пострадалата
8
се намираше извън пътното платно. Аз видях само, че изкарват момичето.
Доколкото си спомням изрязаха колата и я изкараха. Беше в съзнание и
викаше. На легло я качиха. Полицията питаха какво стана. Пътното платно в
района на ПТП се състои от 2 ленти срещуположни. Спрях на стоп. След като
потеглих настъпи удара. Преди това бях спрял и част от колата не беше на
пътното платно. Някъде за 5-6 секунди се огледах и чаках и нищо не видях.
Много бързо се появи лекият автомобил. В дясната лента настъпи удара. Бях
се насочил по посока дясно към Пловдив. Тъкмо бях влезнал в платното и
вече свивах леко надясно, за да се изправя. Ударът беше в левия калник. По
принцип полицията дойде след около 10 минути. Пожарната дойде след час.
Рязаха автомобила около 15 минути. Ищцата викаше от болка.
За изслушване на допусната експертиза съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 08.03.2024г. от 10:00ч., за която
дата и час страните уведомени. Да се призове вещото лице след внасяне на
депозита.
Протоколът се изготви в с.з., което приключи в 11:35 ч.
Съдия при Окръжен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
9