Определение по дело №88/2020 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 54
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Мария Кирилова Божкова
Дело: 20207120700088
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е 

гр.Кърджали, 05.03.2020 г.

Административен съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на пети март две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ВИКТОР АТАНАСОВ

ЧЛЕНОВЕ:                    АЙГЮЛ ШЕФКИ

МАРИЯ БОЖКОВА

При секретаря                                         

като разгледа докладваното от съдия   Божкова

административно дело 88/ 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

         

Производството е образувано по жалба на ФондацияГринберг“ с адрес: ***, подадена чрез, упълномощен от управителя, процесуален представител. Оспорва се Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали (Наредбата), приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбСКърджали. Изложени са съображения за допустимост на жалбата поради наличие на пряк и непосредствен правен интерес за жалбоподателя от оспорване на Наредбата, свеждащи се до следното: Жалбоподателят е фондация, регистрирана и осъществяваща дейност в цялата страна, като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания. Посочва се, че законът изрично предоставя възможността на тези организации да поемат застъпническа роля от името на хора с увреждания. Позовава се и на ТР № 2/ 12.02.2010 г. на ОСС, I-ва и II-ра колегия на ВАС по т.д. № 4/ 2009 г., както и на Решение № 3/ 27.04.2000 г. на Кс по к.д. № 3/ 2000 г., както и на Решение № 5/ 17.04.2007 г. на КС по к.д. № 11/ 2006 г. Наведени са доводи и за основателност на жалбата. Претендират се деловодни разноски по представен списък по чл.80 от ГПК.

За да се произнесе по жалбата съдът приема за установено следното от фактическа страна:

От представена с жалбата Справка от Търговския регистър се установява, че Фондацията се създава и ще осъществява дейност като „Организация за хора с увреждания“ по смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания и целта й е да предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, и да поема застъпническа роля от тяхно име в защита на правата им.

Като средства за постигане на целите са посочени: 1.Мониторинг върху действащата нормативна уредба, отнасяща се до хората с увреждания и застъпничество за правата на хората с увреждания пред всички лица и административни органи и служби; 2.Съдебно оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове или отделни норми в тях, отнасящи се до хората с увреждания, издавани от общинските съвети и органите на изпълнителната власт; 3.Образуване и водене на съдебни дела в защита на накърнени нормативно признати права на хора с увреждания.

При така установените факти АС – Кърджали приема, че жалбата на Фондация „Гринберг“ е недопустима, тъй като Фондацията няма правен интерес от търсената защита поради следните съображения:

Съгласно Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г., постановено по тълк. д. № 4 по описа за 2009 г. на Върховния административен съд, юридическите лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличие на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени. За да се обоснове наличие на правен интерес за СНЦ не е достатъчно предмета на дейност, съответно – основните им цели и средства за тяхното постигане, да съвпадат с обществените отношения, регулирани с оспорените подзаконови нормативни актове. За преценката на правото на жалба на подзаконови нормативни актове е необходимо да се съобрази приетото в конституционно решение № 5 от 17.04.2007г. по конституционно дело № 11/2006г., постановено по искане за обявяване на противоконституционност на чл. 186, ал. 1 от АПК. В посоченото решение по к.д. № 11/2006г. Конституционният съд е обосновал извод за конституционосъобразност на разпоредбата на чл. 186, ал. 1 от АПК, като е посочил, че във всички случаи, когато гражданите и организации атакуват индивидуални, общи или нормативни административни актове, те трябва да докажат пред компетентния съд, че е налице засягане на техни права или законни интереси, като е посочил, че заинтересоваността следва да е правомерна, лична и обоснована.

От съдържанието на оспорената наредба (която е изпратена с означение като „проект“, но от справка в сайта на община Кърджали: ***, се установява, че това е действащата Наредба, която от приемането й през 2012 г. до сега не е била променяна) е видно, че с нея се урежда организацията и дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания, като форма за социална интеграция и социални услуги, на територията на община Кърджали. Според чл.9 от наредбата, клубът организира и провежда дейности със социален, здравен и културен характер, съдействащи за постигане и поддържане на пълноценно социално включване в общността, на пенсионерите и хората с увреждания.  Предвидено е общинската администрация да подпомага методически и организационно клуба (чл.12 от наредбата), а разходите за издръжката му да са сметка на общинския бюджет (чл.20).

Макар и това да се отнася по същество на оспорването, е необходимо да се посочи, че обжалваната Наредба не препятства извършваната от жалбоподателя дейност, нито засяга обществен интерес, свързан с целите на фондацията – предоставяне на правна помощ на хора с увреждания и застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата им.  Напротив, Наредбата съдържа благоприятни за хората с уврежданията норми, свързани с осъществяване на дейности със социален, здравен и културен характер. От друга страна, отмяната на този нормативен акт би засегнала, както хората с увреждания, така и пенсионерите на територията на община Кърджали, които също са адресати на наредбата, като последните са извън кръга на субектите, чиито права фондацията е регистрирана да защитава. В тази връзка съдът намира, че не е обоснован конкретен, пряк и личен правен интерес от обжалване на наредбата, в това число и съответствие на предприетото оспорване с целите на фондацията, свързани със защита правата на хората с увреждания, като не е установено, че отмяната на оспорения подзаконов акт би била в полза на пенсионерите и хората с увреждания на територията на община Кърджали. В този смисъл е практиката на ВАС, съдържаща се в: Решение № 15418 от 13.11.2019 г. по адм. д. № 9291/2019 г. на ВАС, Определение № 5150 от 8.04.2019 г. по адм. д. № 2846/2019 г. на ВАС, Определение № 1669 от 7.02.2019 г. на ВАС по адм. д. № 41/2019 г., Решение № 9659 от 13.07.2018 г. по адм. д. № 13649/2017 г. на ВАС, Решение № 11514 от 29.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14120/2017 г. и др.

Жалбоподателят може да реализира целите си, предизвиквайки съдебно оспорване на незаконосъобразен, според преценката му, подзаконов нормативен акт или разпоредби от него, чрез сезиране на съответната окръжна прокуратура с предложение за това. Друга възможност за реализиране целите на Сдружението е използването на реда за предложенията - глава осма от АПК, раздел I и II чрез предложение за отмяна на незаконосъобразния подзаконов нормативен акт до органа, който го е издал по реда на чл. 79 от АПК.

Поради изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, Административният съд

 

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Оставя без разглеждане жалбата на Фондация „Гринберг“ с адрес: *** срещу Наредбата за организацията и дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали, приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС – Кърджали.

Прекратява производството по адм.д. № 88/ 2020 г. по описа на АС – Кърджали.

Заличава датата на открито съдебно заседание на 22.04.2020 г., от 10.00 часа.

Определението може да се обжалва пред ВАС, с частна жалба, в 7-дневен срок от съобщаването му.

Препис от определението да се изпрати на страните, ОП – Кърджали, както и в редакцията на ДВ.

 

                                                                                      

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1.         

                                                                                   2.