О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
гр.Кърджали,
05.03.2020 г.
Административен
съд Кърджали, в закрито съдебно заседание на пети март две хиляди и
двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ
ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ
МАРИЯ БОЖКОВА
При секретаря
като разгледа докладваното от съдия Божкова
административно дело
№ 88/ 2020 г., за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба на Фондация „Гринберг“ с адрес: ***, подадена чрез, упълномощен от управителя, процесуален представител. Оспорва се Наредбата за
организацията и дейността на клубовете на
пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали (Наредбата), приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС – Кърджали. Изложени са съображения за допустимост на жалбата
поради наличие на пряк и непосредствен правен интерес за жалбоподателя от
оспорване на Наредбата, свеждащи се до следното: Жалбоподателят е фондация,
регистрирана и осъществяваща дейност в цялата страна, като „Организация за хора
с увреждания“ по смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания.
Посочва се, че законът изрично предоставя възможността на тези организации да
поемат застъпническа роля от името на хора с
увреждания. Позовава се и на ТР № 2/ 12.02.2010 г. на ОСС, I-ва и II-ра колегия на ВАС по т.д. №
4/ 2009 г., както и на Решение № 3/ 27.04.2000 г. на Кс по к.д. № 3/ 2000 г.,
както и на Решение № 5/ 17.04.2007 г. на КС по к.д. № 11/ 2006 г. Наведени са
доводи и за основателност на жалбата. Претендират се деловодни разноски по
представен списък по чл.80 от ГПК.
За да се
произнесе по жалбата съдът приема за установено следното от фактическа страна:
От представена
с жалбата Справка от Търговския регистър се установява, че Фондацията се
създава и ще осъществява дейност като „Организация за хора с увреждания“ по
смисъла на §1, т.12 от ДР на Закона за хората с увреждания и целта й е да
предоставя правна помощ на и за хора с увреждания, и да поема застъпническа роля от тяхно име в защита на правата им.
Като средства
за постигане на целите са посочени: 1.Мониторинг върху действащата нормативна
уредба, отнасяща се до хората с увреждания и застъпничество за правата на
хората с увреждания пред всички лица и административни органи и служби; 2.Съдебно
оспорване на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове или отделни норми
в тях, отнасящи се до хората с увреждания, издавани от общинските съвети и
органите на изпълнителната власт; 3.Образуване и водене на съдебни дела в
защита на накърнени нормативно признати права на хора с увреждания.
При така установените
факти АС – Кърджали приема, че жалбата на Фондация „Гринберг“
е недопустима, тъй като Фондацията няма правен интерес от търсената защита
поради следните съображения:
Съгласно
Тълкувателно решение № 2/12.02.2010 г., постановено по тълк.
д. № 4 по описа за 2009 г. на Върховния административен съд, юридическите лица
с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличие
на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са
създадени. За да се обоснове наличие на правен интерес за СНЦ не е достатъчно
предмета на дейност, съответно – основните им цели и средства за тяхното
постигане, да съвпадат с обществените отношения, регулирани с оспорените
подзаконови нормативни актове. За преценката на правото на жалба на подзаконови
нормативни актове е необходимо да се съобрази приетото в конституционно решение
№ 5 от 17.04.2007г. по конституционно дело № 11/2006г., постановено по искане
за обявяване на противоконституционност на чл. 186,
ал. 1 от АПК. В посоченото решение по к.д. № 11/2006г. Конституционният съд е
обосновал извод за конституционосъобразност на
разпоредбата на чл. 186, ал. 1 от АПК, като е посочил, че във всички случаи,
когато гражданите и организации атакуват индивидуални, общи или нормативни
административни актове, те трябва да докажат пред компетентния съд, че е налице
засягане на техни права или законни интереси, като е посочил, че
заинтересоваността следва да е правомерна, лична и обоснована.
От съдържанието на оспорената наредба (която е
изпратена с означение като „проект“, но от справка в сайта на община Кърджали: ***,
се установява, че това е действащата Наредба, която от приемането й през 2012
г. до сега не е била променяна) е видно, че с нея се урежда организацията и
дейността на клуба на пенсионера и хората с увреждания, като форма за социална
интеграция и социални услуги, на територията на община Кърджали. Според чл.9 от
наредбата, клубът организира и провежда дейности със социален, здравен и
културен характер, съдействащи за постигане и поддържане на пълноценно социално
включване в общността, на пенсионерите и хората с увреждания. Предвидено е общинската администрация да
подпомага методически и организационно клуба (чл.12 от наредбата), а разходите
за издръжката му да са сметка на общинския бюджет (чл.20).
Макар и това да се отнася по същество на оспорването,
е необходимо да се посочи, че обжалваната Наредба не препятства извършваната от
жалбоподателя дейност, нито засяга обществен интерес, свързан с целите на
фондацията – предоставяне на правна помощ на хора с увреждания и застъпническа роля от тяхно име и в защита на правата
им. Напротив, Наредбата съдържа
благоприятни за хората с уврежданията норми, свързани с осъществяване на
дейности със социален, здравен и културен характер. От друга страна, отмяната
на този нормативен акт би засегнала, както хората с увреждания, така и
пенсионерите на територията на община Кърджали, които също са адресати на
наредбата, като последните са извън кръга на субектите, чиито права фондацията
е регистрирана да защитава. В тази връзка съдът намира, че не е обоснован
конкретен, пряк и личен правен интерес от обжалване на наредбата, в това число
и съответствие на предприетото оспорване с целите на фондацията, свързани със
защита правата на хората с увреждания, като не е установено, че отмяната на
оспорения подзаконов акт би била в полза на пенсионерите и хората с увреждания
на територията на община Кърджали. В този смисъл е
практиката на ВАС, съдържаща се в: Решение № 15418 от 13.11.2019 г. по адм. д. № 9291/2019 г. на ВАС, Определение № 5150 от
8.04.2019 г. по адм. д. № 2846/2019 г. на ВАС,
Определение № 1669 от 7.02.2019 г. на ВАС по адм. д.
№ 41/2019 г., Решение № 9659 от 13.07.2018 г. по адм.
д. № 13649/2017 г. на ВАС, Решение № 11514 от 29.07.2019 г. на ВАС по адм. д. № 14120/2017 г. и др.
Жалбоподателят
може да реализира целите си, предизвиквайки съдебно оспорване на
незаконосъобразен, според преценката му, подзаконов нормативен акт или
разпоредби от него, чрез сезиране на съответната окръжна прокуратура с
предложение за това. Друга възможност за реализиране целите на Сдружението е
използването на реда за предложенията - глава осма от АПК, раздел I и II чрез
предложение за отмяна на незаконосъобразния подзаконов нормативен акт до
органа, който го е издал по реда на чл. 79 от АПК.
Поради изложените съображения и на основание чл.159,
т.4 от АПК, Административният съд
О П Р Е Д Е Л И:
Оставя без разглеждане жалбата на Фондация „Гринберг“ с адрес: *** срещу Наредбата за организацията и
дейността на клубовете на пенсионера и хората с увреждания в община Кърджали,
приета с Решение № 65/ 28.03.2012 г. на ОбС –
Кърджали.
Прекратява производството по адм.д.
№ 88/ 2020 г. по описа на АС – Кърджали.
Заличава датата на открито съдебно заседание на
22.04.2020 г., от 10.00 часа.
Определението може да се
обжалва пред ВАС, с частна
жалба, в 7-дневен срок от съобщаването му.
Препис от
определението да се изпрати на страните, ОП – Кърджали, както и в редакцията на
ДВ.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.