Определение по дело №1668/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2932
Дата: 15 август 2019 г.
Съдия: Емилия Колева Енчева
Дело: 20195530101668
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 19 март 2019 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

2932                                          15.08.2019 г.                          Гр. Стара Загора

 

 

РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА                           ТРЕТИ ГРАЖДАНСКИ състав

На 15 август                                                           2019 г.

В закрито заседание в следния състав:

 

                                                        Председател: ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА                                                       

 

Секретар:

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЕМИЛИЯ ЕНЧЕВА

гр. дело 1668 по описа за 2019 година.

 

         СЪДЪТ ДОКЛАДВА ДЕЛОТО:

 

Постъпила е искова молба от „Теленор България” ЕАД, в която твърдят, че въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл. 410 от ГПК, срещу С.И.Т. било образувано ч.гр.д № 434/2019 г., 12 с-в по описа на РС Стара Загора. Против длъжника била издадена Заповед за изпълнение на парично задължение в размер на 443.04 (четиристотин четиридесет и три лева и 04 ст.) лв. за незаплатени далекосъобщителни услуги.

Във връзка с връчване на заповедта за изпълнение на парично задължение на длъжника при условията на чл. 47, ал. 5 ГПК, предявяват на основание чл. 422 във вр. с чл. 415 ГПК иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение до размера на 403,09 /четиристотин и три лева и 09 ст./, която сума представлявала цена на потребени и незаплатени мобилни услуги.

Сочат, че било допустимо съдът да е сезиран с установителен иск по чл. 422 ГПК за сума, по-малка от тази по заповедното производство, но на същото основание - вземане за незаплатени далекосъобщителни услуги. Допустимо също така било, заедно с установителния иск да бъде предявен и осъдителен иск при условията на обективно съединяване на искове, за чието разглеждане се прилагали общите правила.

Във връзка с постъпило възражение от длъжника по смисъла на чл. 414 ГПК, предявяват на основание чл. 422, във вр. с чл. 415 ГПК иск за установяване на вземането по издадената заповед за изпълнение.

Сочат, че по повод договор за мобилни услуги от дата 26.07.2016 г., сключен с мобилния оператор „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ответникът С.И.Т. била абонат на дружеството доставчик на мобилни услуги с клиентски номер № ********* и титуляр по предпочетения мобилен номер 0893/682012 с избрана абонаментна програма НонСтоп 29.99 лв., за срок от 24 месеца до дата 26.07.2018 г.

Като лоялен абонат на Оператора и при възползване от преференциални условия да ползва повече от една услуга, абонатът - ответник взел втори абонаментен план с предпочетен мобилен номер 0893/619469 по програма Стандарт 20,99 лв., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 10.08.2016 г. с уговорен срок на действие 24 месеца до 10.08.2018 г.

Абонатът взел трети абонаментен план с предпочетен мобилен номер 0894/739991 по програма Нонстоп 24.99 лв., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 28.12.2016 г. с уговорен срок на действие 24 месеца до 28.12.2018 г.

Въз основа на посочения договор ответникът ползвал предоставяните от Дружеството мобилни услуги, като потреблението било фактурирано под клиентския номер на абоната № *********.

Съгласно чл. 26 от Общите условия на мобилния оператор „при ползване на услуги чрез индивидуален договор заплащането на ползваните услуги се извършва въз основа на фактура, която се издава ежемесечно на името на потребителя. При сключване на индивидуален договор всеки потребител - страна по договора бива уведомен за датата от месеца, на която ще му бъде издавана фактура. Неполучаването на фактурата не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимите суми. ".

За потребените от абоната - ответник услуги за периода 05.03.2017 г. до 04.08.2017 г. Теленор издал:

-        фактура № **********/05.04.2017 г. за отчетения период на потребление 05.03.2017 г. - 04.04.2017 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 222.62 лв. /без ДДС/, от които:

-        За мобилен номер 0893/682012 - 14,99лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 29.99 лв., лизингова вноска 8.49 лв.; Други услуги с добавена стойност 8.00 лв.;

-        За мобилен номер 0894/739991 13.32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 24.99 лв., Кратки текстови съобщения (SMS) 0.16 лв., Услуги с добавена стойност 2.00 лв.;

-        За мобилен номер 0893/619469 17.49 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Стандарт 20.99 лв., лизингова вноска 6.39 лв.; Други услуги 1,62 лв., международни разговори 0.83 лв., Разговори към други национални мобилни мрежи 92.88 лв., Разговори към „Грижа за клиента" 0.02 лв., Разговори с Теленор 19.98 лв.; Платима в срок 20.04.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на ползвания номер.

-        фактура № **********/05.05.2017 г. за отчетения период на потребление 05.04.2017 г. - 04.05.2017 г. била начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 112,25 лв. /без ДДС/, от които:

-        За мобилен номер 0893/682012 14,99 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 29.99 лв.; лизингова вноска 8.49 лв.; Други услуги с добавена стойност 4.00 лв.;

-        За мобилен номер 0894/739991 13.32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 24.99 лв.; Международни разговори 3.32 лв., Услуги с добавена стойност (SMS) 28.00 лв.;

-        За мобилен номер 0893/619469 17.49 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Стандарт 20.99 лв.; лизингова вноска 6.39 лв.; Разговори към „Грижа за клиента" 0.02 лв.; Платима в срок 20.05.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на ползвания номер.

-        фактура № **********/05.06.2017 г. за отчетения период на потребление 05.05.2017 г. - 04.06.2017 г. с начислена за периода сума за разговори и месечни абонаменти в размер на 69.84 лв. /без ДДС/, от които:

-        За мобилен номер 0893/682012 14,99 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 29.99 лв.; лизингова вноска 8.49 лв.;

-        За мобилен номер 0894/739991 13.32 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Нонстоп 24.99 лв.;

-        За мобилен номер 0893/619469 17.49 лв. /без ДДС/ за месечен абонамент Стандарт 20.99 лв.; лизингова вноска 6.39 лв.; Платима в срок 20.06.2017 г. Към фактурата било приложено извлечение от потреблението на ползвания номер.

Абонатът бил потребил и не заплатил мобилни услуги на обща стойност 404,71 лв., фактурирани за три последователни отчетни месеца - за месец 04/2017 г., за месец 05/2017 г. и за месец 06/2017 г. Към всяка от фактурите имало приложено извлечение - детайлизирана справка от потреблението на ползвания номер.

С Кредитно известие № **********/05.07.2017 г. за извършена корекция по дълга, като била сторнирана сумата в размер на - 16,50 лв. /с ДДС/ за върнати на абоната пропорционално начислени при сключване на абонамента такси, начислена била и дължимата лизингова вноска в размер на 14,88 лв. и бил отразен незаплатения баланс в размер на 404,71 лв., за предходните три отчетни периода, при което задължението за плащане възлизало на сума в размер на 403,09 лв.

Неизпълнението на абоната - ответник да заплатял стойността на потребените и фактурирани услуги на стойност 403,09 лв., било ангажирало договорната отговорност на абоната по т.11 от процесния договор за услуги, като във връзка с чл.75, вр.с чл. 19б, в) от ОУ на мобилния оператор, Теленор прекратил едностранно индивидуалните договори на ответника Кирил Огнянов Любенов за ползваните абонаменти и издал по абонатен номер № ********* на дата 05.08.2017 г. крайна фактура № ********** с начислена обща сума за плащане в размер на 1537,75 лв.

В издадената крайна фактура била начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договорите за мобилни услуги в размер на 949,71лв.; фактурирана била цената, дължима за оставащите незаплатени лизингови вноски, съгласно уговорения погасителен план в размер на 184,95 лв. и била включена сумата за потребените мобилни услуги от предходните три отчетни периода в размер на 403,09 лв.

Твърдят, че датата на деактивация на процесния абонамент била 26.06.2017 г., като същата се генерирала автоматично по вградената електронна система на Оператора при нерегистрирано плащане и наличието на незаплатени суми след изтичането на предвидените в месечните фактури срокове за заплащане и съобразно уговорения краен срок на действие на ползвания абонамент.

Така абонатът бил в неизпълнение на договора си, като същият не спазил крайния срок за ползване на абонамента Нонстоп 29.99 за мобилен номер 0893/682012 до 26.07.2018 г. съгласно Договор за мобилни услуги от дата 26.07.2016 г., също така бил в неизпълнение на Договора като не спазил крайния срок за ползване на абонамента Нонстоп 20.99 за мобилен номер 0893/619469 до 10 08.2018 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 10.08.2016 г., също така бил в неизпълнение на договора си, като не спазил крайния срок за ползване на абонамента Нонстоп 24.99 за мобилен номер 0894/739991 до 28.12.2018 г., съгласно Договор за мобилни услуги от дата 28.12.2018 г.

В настоящото производство Операторът нямал претенция по отношение на начислената неустойка при предсрочно прекратяване на договорите за услуги в размер на 949.71 лв. и фактурираната цената, дължима за оставащите незаплатени лизингови вноски, съгласно уговорения погасителен план в размер на 184,95 лв., като същите не били част от предмета на иска.

Сочат, че като абонат на обществената телекомуникационна мрежа на мобилния оператор „Космо България Мобайл" ЕАД /по настоящем „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД/ ответникът С.И.Т. се съгласил и приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл. 49 от Общите Условия, Теленор имал право да получава в срок всички плащания, дължими от потребителя в уговореното количество и на уговореното място. Според чл. 71 „Потребителят е длъжен да заплаща определените от Теленор цени по начин и в срокове за плащане, посочени в т. 27 от тези Общи условия, а именно в срока, указан на фактурата но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й". Незаплащането в срок на издадените от Оператора на абоната фактури за ползваните мобилни услуги било обусловило правото на Теленор /чл. 75 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на С.И.Т.. При неспазване на което и да е задължение по част XIII от тези Общи условия или в случай, че било налице неизпълнение на някое от другите задължения на потребителя, Теленор имал право незабавно да ограничи предоставянето на услугите, или при условията на т. 196, в) да прекрати едностранно индивидуалния договор на потребителя или да откаже сключване на нов договор с него".

Съгласно сключените договори за мобилни услуги, страните имали права и задължения, описани в тях и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагали клаузите на публикуваните общи условия и те били неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влизал в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор били в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги.

В чл. 20 от Общите условия било посочено, че, всички услуги се заплащали в зависимост от техния вид и специфика по цени, съгласно действащата ценова листа на Теленор. Съгласно чл. 23. б) месечния абонамент осигурявал достъп до услугите, за които бил сключен индивидуален договор и включвал разходите за поддръжка на Мрежата и се предплащал от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл. 26 неполучаването на фактура, не освобождавало потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума. Потребителят отговарял и дължал връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които били присъдени по съдебен ред. Съгласно чл. 27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършвала в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължал  неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.

В конкретният случай ответникът С.И.Т. подписал договори за услуги с мобилния оператор, ползвал мобилни номера 0893/682012, 0893/619469 и 0894/739991 и не бил изпълнил задълженията си по договорите да заплаща стойността на предоставените услуги като с това си поведение изпаднал в забава. Издадени били фактури и в срок не ги заплатил. Изпълнен бил фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл. 79 ЗЗД, за което ответникът следвало да понесе отговорността си.

Представените фактури сами по себе си, не били основание за плащане, но длъжникът-ответник сключил договори и ползвал съответните далекосъобщителни услуги, респ. същият бил в неизпълнение на договора си.

Молят съда да постанови Решение, с което да признае за установено по отношение на ответника С.И.Т. с ЕГН: ********** адрес: ***, че към него съществува изискуемо вземане на ищеца „ТЕЛЕНОР БЪЛГАРИЯ" ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град София, район „Младост", ж.к. „Младост 4, Бизнес Парк София, сграда 6, представлявано от Джейсън Кристос Кинг и Марек Слачик, в размер на 403,09/четиристотин и три лева и 09 ст./ за незаплатени далекосъобщителни услуги за абонатен номер № ********* за периода от 05.03.2017 г. до 04.08.2017 г. считано от датата на подаване на заявлението по реда на чл. 410 ГПК до окончателното плащане на сумата.

Претендират направените в настоящото производство разноски.

 

В едномесечния срок по чл. 131 от ГПК не е постъпил отговор от ответника С.И.Т..

 

От изложените в исковата молба обстоятелства се налага изводът, че предявеният иск е с правно основание чл. 415 във вр. с чл. 422 от ГПК. Този иск е установителен по своя характер и има за предмет съдебно установяване, че вземането на кредитора, за което е издадена заповед за изпълнение по ч.гр.д. № 434/2019 г. по описа на СтРС  съществува. Страните следва да докажат всички твърдени от тях факти и обстоятелства в исковата молба и отговора. Ищецът следва да докаже фактите, от които произтича вземането му, а ответникът – възраженията си срещу вземането.

СЪДЪТ:

ПРИКАНИ страните към спогодба, като им РАЗЯСНЯВА нейните предимства, както следва: със спогодбата страните доброволно уреждат спора си и десезират съда, поради което делото се прекратява; одобрената от съда спогодба не подлежи на обжалване и има значението на влязло в сила решение, като се ползва със сила на присъдено нещо и изпълнителна сила; при спогодба се дължи заплащане на държавна такса в половин размер.

НАПЪТВА  страните към медиация – доброволна и поверителна процедура за извънсъдебно решаване на спорове, при която трето лице – медиатор подпомага спорещите страни да постигнат споразумение.  Спорът може да бъде решен и чрез друг способ за доброволното му уреждане – извънсъдебна спогодба.

Съдът счита, че следва да приеме като писмени доказателства приложените към исковата молба документи, тъй като същите са допустими, относими и необходими по смисъла на ГПК, следва да приложи ч.гр.д. № 434/2019 г. по описа на РС-Стара Загора.

Предвид изложеното, съдът

 

                                               О П Р Е Д Е Л И  :

 

 ПРИЕМА като писмени доказателства по делото: Договори за мобилни услуги /3 броя/, ведно с приложенията към тях; Общи условия на Теленор, както и Фактури за предоставени мобилни услуги.

 

ПРИЛАГА ч. гр. д. 434/2019 г.  по описа на Районен съд - Стара Загора.

                  

УКАЗВА на ищеца в срок до следващо съдебно заседание да представи с молба банкова сметка, ***зитив да им бъдат присъдените претендираните разноски.

 

ВНАСЯ делото в открито съдебно заседание и НАСРОЧВА същото за 23.10.2019 г. от 10.20 ч., за която дата да се призоват страните.

        

ПРЕПИС от разпореждането да се връчи на страните, а на ищеца и копие от отговора.

 

Разпореждането не подлежи на обжалване.   

 

        

                                                        РАЙОНЕН СЪДИЯ: