Решение по дело №420/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 31
Дата: 5 януари 2024 г. (в сила от 5 януари 2024 г.)
Съдия: Мария Петкова Христова
Дело: 20237160700420
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 31

 

Гр. Перник, 05.01.2024 година

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Перник, в публично съдебно заседание, проведено на двадесет и първи декември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

                                                                          СЪДИЯ: Мария Христова

 

при съдебния секретар Н. С., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 420/2023 година по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от Административно – процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/.

Образувано е по жалба на Б.Д.М., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат Н.Н. *** срещу Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община Земен, с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА,   чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, във връзка с извършена проверка вх. № ПВ-874-1/16.10.2023 година на назначената комисия и докладна записка от ОДМВР Перник по ДП № 70/2023 година е наредил да се заличи адресната регистрация на лицата описани в приложение № 1, между които е и настоящия жалбоподател.

Жалбоподателят твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като постановена в нарушение на материалния закон, поради което моли съда да отмени заповедта. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 21.12.2023 година жалбоподателят, не се явява и не се представлява.

В проведеното съдебно заседание на 21.12.2023 година ответникът по жалбата – кметът на община Земен, не се явява и не се представлява.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс /ГПК/, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Производството пред административния орган е инициирано по постъпили сигнали от граждани до ОДМВР Перник за проверка на настоящите адреси, като е образувано ДП № 70/2023 година. Въз основа на това е назначена комисия със Заповед № РД-233 от 06.10.2023 година, която е установила нарушения на чл. 99, ал. 1 и чл. 99а от ЗГР, описани в приложение № 1, съответно е предложила да се заличи адресната регистрация на лицата на основание чл. 99б, ал. 3 от ЗГР.

С оспорената Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община Земен на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, във връзка с извършена проверка вх. № ПВ-874-1/16.10.2023 година на назначената комисия и докладна записка от ОДМВР Перник, РУ Радомир  по ДП № 70/2023 година е наредил да се заличи адресната регистрация на Б.Д.М., с ЕГН **********, с адрес ***.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща правен интерес да оспори същата, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган, съгласно чл. 92, ал. 14, във връзка с ал. 1 от Закона за гражданската регистрация и чл. 99б, ал. 3 от ЗГР, в кръга на неговите правомощия и в предвидената от чл. 59 от АПК форма и съдържание. Заповедта е издадена от кмета на община Земен.

По съответствието с процесуалния и материалния закон и целта на закона:

При издаването на акта не са допуснати съществени нарушения на административнопроцесуалните правила, установени в чл. 99б, ал. 1 ЗГР, които да мотивират неговата отмяна. Съдът споделя разбирането, че нарушението на процесуалните правила е съществено само тогава, когато е повлияло или е могло да повлияе върху крайното решение по същество на административния орган и до отмяна водят само нарушения, които, ако не бяха допуснати, би могло да се стигне и до друго решение на поставения пред него въпрос.  В случая не се констатират съществени нарушения на административно производствените правила, които да доведат до самостоятелна отмяна на оспорвания акт.

 Заповедта е издадена въз основа на Протокол от 12.10.2023 година, изготвен от специално назначена от кмета на община Земен комисия за извършване на проверка, съгласно изискването на чл. 99б, ал. 3 и ал. 1 от ЗГР. Съгласно издадената заповед, комисията е извършила проверка на всички обстоятелства, както и е взела предвид издадени удостоверения за настоящ адрес за периода от 01.01. до 30.04.2023 година, докладна записка по ДП № 70/2023 година, както и е извършила проверка в отдел „Местни данъци и такси“ при община Земен за квадратурите на жилищните сгради на посочените адреси. Изготвен е протокол с установено нарушение и е направено предложение.

Съгласно разпоредбата на чл. 99б, ал. 3 от ЗГР в тридневен срок от извършване на проверката и въз основа на протокола по ал. 2 кметът на общината издава заповед за заличаване на адресни регистрации, за които е установено, че са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а, и изпраща обобщена информация чрез съответното териториално звено „Гражданска регистрация и административно обслужване“ на Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ в Министерството на регионалното развитие и благоустройството за автоматизираното им заличаване в регистъра на населението.

Според определението, дадено в чл. 89, ал. 1 от ЗГР адресът е еднозначното описание на мястото, където лицето живее или където то получава кореспонденцията си. Всяко лице, подлежащо на гражданска регистрация, е задължено да заяви писмено своя постоянен и настоящ адрес, който трябва да съответства на адрес по чл. 89, ал. 5 от ЗГР – определен от кмета на общината като такъв, на който може да се извършва адресна регистрация /чл. 90, ал. 1 от ЗГР/. В чл. 91 от ЗГР е регламентирано, че адресната регистрация на лицето е отразяване на постоянния и настоящия му адрес в регистъра на населението.

Съгласно определенията на чл. 93, ал. 1 и чл. 94, ал. 1 ЗГР постоянният адрес е адресът в населеното място, което лицето избира да бъде вписано в регистъра на населението, а настоящият адрес е този, на който лицето живее.

Основанията за извършване на адресна регистрация на посочен от лицето адрес, са изрично установени в чл. 92, ал. 2 от ЗГР /нова, ДВ, бр. 9/2011 г., допълнена ДВ, бр. 42/2012 г./. Съгласно тази разпоредба за извършване на адресна регистрация на адрес в страната лицата представят един от следните документи: 1. документ за собственост; 2. документи за ползване на имота за жилищни нужди, включително договор за ползване на социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа; 3. други документи, доказващи собствеността или ползването на имота. В разпоредбата на чл. 92, ал. 3 от ЗГР е предвидено, че за извършване на адресна регистрация се представя и писмено съгласие на собственик, когато заявителят не е собственик, чрез декларация по образец, подадена лично пред органа по ал. 1, или с нотариална заверка на подписа. Когато лицата не могат да представят документ по ал. 2, обстоятелствата за извършване на адресна регистрация се установяват от комисия, определена със заповед на кмета на общината /чл. 92, ал. 8 от ЗГР/.

Законодателят в нормата на чл. 99б от ЗГР, е вменил на кмета на общината задължение за осъществяване на контрол за спазване на изискванията за адресна регистрация, когато бъде сезиран с писмен сигнал, по искане на собственик на имот или по собствена инициатива. За целта кметът на общината или района издава заповед за определяне на комисия, в състав, посочен в чл. 99б, ал. 1 от ЗГР, която да извърши проверка за спазване на изискванията за адресна регистрация или промяна на адрес. Когато при проверката се установи, че адресни регистрации са извършени в нарушение на чл. 92 или на чл. 99а, кметът на общината, в условията на обвързана компетентност издава заповед за заличаването им /чл. 99б, ал. 3 ЗГР/.

От анализа на цитираните норми следва еднозначен извод, че условията за извършване на адресна регистрация по постоянен и настоящ адрес следва да са налице във всеки един момент и в тежест на жалбоподателя е да докаже съществуването на някое от основанията, изрично установени в чл. 92, ал. 2 и ал. 3 от ЗГР. С определението за насрочване на делото е разпределена доказателствената тежест, като е указано на жалбоподателя, че следва да докаже, че живее на адреса на който е адресната му регистрация и по отношение на него е налице някое от основанията за извършване на адресната регистрация, установени в чл. 92, ал. 2 от ЗГР. Не се твърди и не са ангажирани доказателства жалбоподателя да е роднина по права линия на собственика на имота, негов съпруг или лице, с което последният живее във фактическо съжителство и съответно по отношение на тях да не се изисква представяне на документите, описани в чл. 92, ал. 2 и ал. 3 от ЗГР. Въз основа на доказателствата по делото се приема, че жалбоподателят не живее в този имот,  което обстоятелство е определящо с оглед нормата на чл. 94, ал. 1 от ЗГР за дефинирането на настоящия му адрес и което обстоятелство е установено в хода на проверката от ответника.

Ето защо след като се установи, че към датата на извършване на проверката, по отношение на жалбоподателя не е било налице основание да бъде адресно регистриран по постоянен и настоящ адрес в процесния имот – собственост на трето лице, то за кмета на община Земен е възникнало задължение да извърши заличаване на вписването.

Въз основа на гореизложеното се приема, че Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община Земен, в частта, с която е заличена адресната регистрация на настоящия жалбоподател  по настоящ адрес е законосъобразен административен акт и като такъв не подлежи на отмяна. Жалбата е неоснователна и подлежи на отхвърляне.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото направеното искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на съдебни разноски следва да се остави без уважение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.Д.М., с ЕГН **********, с адрес ***, чрез адвокат Н.Н. *** срещу Заповед № РД-247 от 18.10.2023 година на кмета на община Земен, в частта, с която е заличена адресната й регистрация по настоящ адрес, като неоснователна. 

РЕШЕНИЕТО е окончателно на основание чл. 92, ал. 14 от Закона за гражданската регистрация.

 

                                               СЪДИЯ:/п/