Решение по дело №2844/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 363
Дата: 28 февруари 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20217180702844
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                       РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ

 

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 363

 

Град Пловдив, 28.02.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – гр. ПЛОВДИВ, ХIX касационен състав, в открито заседание на двадесет и шести януари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:    ЗДРАВКА ДИЕВА

     ЧЛЕНОВЕ:     ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

СВЕТЛАНА МЕТОДИЕВА

                  

при секретаря ВАНЯ ПЕТКОВА и участието на прокурор ПЕТЪР ПЕТРОВ като разгледа докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА к.а.н.д. № 2844 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Касационно производство по реда на чл. 63, ал.1 ЗАНН във връзка с чл.208 и сл. АПК.

Образувано е по касационна жалба на ЦУ на НАП, чрез процесуалния представител В. З., против решение № 48 от 24.08.2021 г., постановено по АНД № 305 от 2021г. по описа на Районен съд Асеновград, с което е отменено наказателно постановление № 430713-Р475577/19.04.2019г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности" Пловдив в ЦУ на НАП, с което на „ДАКАР 1" ЕООД, ЕИК ***, с адрес: ***, представлявано от управителя А.П.Д., на основание чл.185, ал.2, пр.2 вр. ал.1 от ЗДДС, е наложена имуществена санкция в размер на 600

/шестстотин/ лева, за нарушение на чл. 7, ал.3 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, във вр. с чл. 118, ал.2 и ал. 4 т.3 от ЗДДС.

          Касаторът намира решението за незаконосъобразно и необосновано, постановено в нарушение на процесуалния и материалния закон – касационно основание по смисъла на чл.348 ал.1 т.1 НПК. Твърди се, че при проверката е установено, че в обекта е било установено в работен режим, въведеното и монтирано там фискално устройство ЕСФП, модел "Ойл СИС 1.0-Д-KL" с ИН на ФУ OS000697 и фискална памет ФП 58004652. Изразява несъгласие с изложените от съда аргументи за неправилна правна квалификация на процесното нарушение. Счита, че съдът е постановил решението си в резултат на неправилно тълкуване и приложение на закона, поради което е постановил един неправилен и незаконосъобразен съдебен акт. Посочва, че нормата на ал. 3 на чл. 7 от Наредбата урежда специална хипотеза на нефункциониране на ФУ, в която хипотеза попада и процесният случай, изразяващ се в работа на ФУ, без изградена дистанционна връзка, като точно това е констатираното нарушение, установено по безспорен начин от събраните в хода на административнонаказателното производство доказателства. Нормата на чл. 2 на чл. 7 от Наредбата би била приложима, ако устройството не е било в работен режим - изключено е от ел. захранването например, има някаква повреда, непозволяваща регистриране на продажбите във ФП и пр. Докато в разглежданата хипотеза единствено е допусната работа на ФУ, без изградена дистанционна връзка, което нарушение не води до неотразяване на приходи. Намира за абсурдно твърдението, че нарушената дистанционна връзка е визирана в правилата на чл. 36 и чл. 36а от Наредба № Н-18/13.12.2006г., доколкото чл. 36 урежда случаите на издаване на касова бележка от кочан, а чл. 36а е нов, влязъл в сила на 02.07.2019 г. - много след извършване на процесното нарушение, като освен това и няма нищо общо с процесния случай. Посочва също, че при ЕСФП е недопустимо да бъдат издавани касови бележки от кочан. Твърди, че изложените в решението на съда мотиви вътрешно си противоречат. От една страна РС признава, че „действително, за известен период от време, връзката е била прекъсната", което логично означава, че същата не съществува, разпаднала се е по независимо каква причина, следователно няма изградена дистанционна връзка. От друга страна съдът твърди, че внимателният анализ на събраните по делото доказателства, води до извода, че между използваното от търговеца ФУ и НАП е имало изградена дистанционна връзка, но същата е била с нарушена функция.  По тези съображения претендира отмяна на решението, респективно потвърждаване на НП. Възразява и относно присъденото адвокатско възнаграждение в размер на 600 лв., от които 300 лв. за първата инстанция и 300 лв. за касационната инстанция при първоначалното разглеждане на делото. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение пред двете инстанции.

Ответникът по касация – „Дакар – 1“ ЕООД, чрез адв. Т., намира жалбата за неоснователна. Твърди, че така описаното нарушение от органите по приходите не е налице. Посочва, че от приложена справка разпечатана от официалната страница на НАП в раздела „услуги с електронен подпис", и след достъп с електронния подпис на дружеството  е видно, че са налице генерирани „2" отчети от регистрираното фискално устройство в обекта - бензиностанция стопанисван от дружеството. Оказва се, че според базата данни, до която има лдостъп упвалителя с електронен подпис дава като справка, че има генерирани отчети за всеки един ден, за които данъчните органи твърдят, че такива няма. С други думи посочва, че фискалното устройство е имало връзка с НАП. Това се потвърждавало и от представени документи, от които отново предоставя заверени копия от направена разпечатка. Счита, че в този смисъл не е налице твърдяното нарушение от страна на приходната администрация, а именно - липса на изградена дистанционна връзка с НАП. Посочва, че цитираните норми на чл. 7 от Наредба № Н-18 на МФ и респективно чл. 186, ал.1, т.З от ЗДДС са неотносими, поради което НП се явява незаконосъобразно и на това основание.

Претендира се присъждане направени съдебни разноски– по приложен списък, договор и фактура за заплащане по банков път.

Представителят на Окръжна прокуратура – намира жалбата за неоснователна и счита, че следва да потвърди решението на ПРС.

 Касационната жалба е подадена от надлежна страна в законния срок, поради което производството по нея е процесуално допустимо. Разгледана по същество е неоснователна.

Административен съд – Пловдив, Двадесет и първи касационен състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност наведените с жалбата касационни основания, намира за установено следното:

Установява се при извършена проверка 28.02.2019 от 10:15 часа до 12:50 часа на търговски обект по смисъла на т. 41 от ДР на ЗДДС - бензиностанция, находящ се в гр. Асеновград, бул. „България“ 88. стопанисван от „ДАКАР - 1” ЕООД с ЕИК: *** и допълнителна документална проверка в информационната система на НАП, при която органи по приходите при Главна дирекция „Фискален контрол“ в ЦУ на НАП са констатирали, че дружеството в качеството му на лице по чл. 3 ал. 1 от Наредба H-18/13.12.2006 г. на МФ за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин на МФ, е допуснало нарушение на същата като е допуснало работа с фискално устройство /ФУ/, без изградена дистанционна връзка на ФУ с НАП, в резултат на което не се предават данни в НАП за периода 04.01.2019г. - 28.02.2019г. От въведеното и регистрирано за обекта, ФУ модел „Ойл СИС 1.0-Д- с ИН на ФУ OS000697 и фискална памет /ФП/ 58004652 са отчитани продажби,  като през периода от 04.01.2019г. до 28.02.2019г. /деня на проверката/ наличното в обекта ФУ не е изпращало данни в НАП за дневните финансови отчети. Във връзка с извършената оперативна проверка е направена справка в ИС на НАП, модул „Фискални устройства”, при която се установява, че наличното в обекта фискално устройство е регистрирано в НАП и притежава свидетелство за регистрация № 3932105, като през горепосочения период наличното в обекта ФУ не е изпращало данни в НАП за дневните финансови отчети, както следва: от дневен отчет с № 0223 от 04.01.2019г. до дневен отчет с № 0278 от 27.02.2019г., общо 55 броя дневни отчети, поради липса на дистанционна връзка.

За резултатите от проверката е съставен протокол сер. АА №0407974/28.02.2019 г. събраните доказателства - справки за данни на ФУ и справка за подадени Z отчети. В протокола е отразено, че в монтираното в обекта и регистрирано в НАП фискално устройство е в работен режим с поставени защитни стикери на централното регистриращо устройство /ЦРУ/, фискалната памет и компютърната конфигурация. Представени са блок – схема на всички компоненти на системата, договор за абонаментно сервизно обслужване, свидетелство за регистрация и паспорт на ФУ.

Видно от съдържанието на свидетелство за регистрация № 734/03.01.2019г. на ФУ на 03.01.2019г., в периода 15:22 – 15:32  „ДАКАР - 1” ЕООД е заявило промяна на данни пред НАП – регистриране на ФУ с индивидуален номер № OS000697 и номер на фискалната памет 58002294, регистрирано в приходната администрация с потвърждение № 3932105.

При тази фактическа обстановка е констатирано, че „ДАКАР - 1” ЕООД не е спазило правилата на чл. 7, ал. 3 от  Наредба H-18/13.12.2006 г. на МФ. За така установеното нарушение е съставен АУАН № F475577/07.03.2019 г., въз основа на който е издаден наказателно постановление № 430713-F475577/19.04.2019 г.

 

За да отмени издаденото наказателно постановление, съдът е приел, че описаното нарушение неправилно е квалифицирано по чл. 7 ал.3 от Наредба Н-18/13-12-2006 г. на МФ. Съдът е приел за безспорно, че в обекта е било установено в работен режим, въведеното и монтирано фискално устройство – ЕСФП- модел “Ойл СИС 1.0-Д-KL” с ИН на ФУ OS000697 и фискална памет ФП 58004652. Според решаващият съд представените доказателства показват, че съставът на така твърдяното нарушение не е реализиран от дружеството, тъй като в случая е била изградена дистанционна връзка на ФУ с НАП, с което търговеца да е изпълнил задължението на сочената норма. Съдът посочва, че изградената връзка е била прекъсната по неизяснени в хода на проверката причини, което обстоятелство обаче не може да се вмени в отговорност на търговеца, още повече, че не е установено, във връзка с използваното ФУ, той да е нарушил друго свое задължение по цитираната наредба. От приложените към административно наказателната преписка писмени доказателства и наличната справка относно подаваните към НАП отчети от установеното в обекта фискално устройство, съдът е приел за установено дневен отчет № 221 от 03.01.2019г. е генериран в 15.16 ч., изпратен в 15.25 часа и е постъпил във ИС на НАП на същата дата в 15.32 часа. На същата дата от ФУ е генериран и втори дневен отчет № 222 в 19.46 часа, който е изпратен в 11.31 часа на 28.02.2019г. постъпил в 11.40 часа на 28.02.2019г. Освен това, в хода на проверката е било установено, че използваното в обекта ФУ е с незасегнати стикери, а като цялост изградената система е в изрядно положение, без да се твърди от АНО, че има съмнения за подмяна на нейни елементи. Съдът е направил извод, че на 03.01.2019г. в 15.25 часа между използваното фискалното устройство и НАП е имало изградена дистанционна връзка, която по неустановени от проверяващите причини и без установена намеса от страна на търговеца, е била прекъсната. Предаването на информация по дистанционната връзка е било възстановено на 28.02.2019г. в 11.31 часа, по което време, повече от час преди да завърши проверката, от ЕСФП № OS000697 и ФП 58004652 на “ДАКАР - 1” ЕООД е стартирало подаване на данните за генерираните и съхранени във фискалната памет на устройството дневни отчети за периода 03.01.2019г. - 28.02.2019г. / включително и изпратен отчет № 222 от 03.01.2019г./. Между изпратените на 28.02.2019г. отчети са и генерираните на съответните дати 55 бр. посочени в АУАН и НП, с номера от № 0223 от 04.01.2019г. до дневен отчет с № 0278 от 27.02.2019г. Тези обстоятелства според съда не обосновават съставомерността на нарушението по чл.7, ал.3 от Наредбата. Поредните номера и датите на отчетите са довели до извода, че е налице пълнота на данните за извършените продажби и възможността за обективна проследимост на дейността на търговеца в обекта. Контролните органи не са отразили коректно тези обстоятелства, нито са установили причините за нарушената дистанционна връзка с НАП и как тя е била преодоляна при създалата се ситуация. При това положение съдът намира, че към момента на проверката в обекта на задълженото лице все е била налице изградена дистанционна връзка с НАП, което изключва от обективна страна състава на нарушението по чл. 7, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.1.2006г.

Постановеното решение е правилно.

Настоящата касационна инстанция намира, че дадената правна квалификация не се потвърждава от събраните по делото доказателства. Както правилно е отбелязал районният съд от данните за подаваните от ЕСФП № OS000697 и ФП 58004652 дневни отчети, съпоставени с датата и часа на извършената регистрация на ФУ, за което е получено потвърждение за отчет № 3932105, към 03.01.2019г., 15:32 часа, е била налице изградена дистанционна връзка с НАП от обекта на търговеца. Така дневен отчет № 221 от 03.01.2019г. е изпратен в 15:16 ч. и е постъпил на същата дата в 15:32 ч. На същата дата от ФУ е генериран и втори дневен отчет № 222 в 19:46ч., който не е бил изпратен. В хода на проверката на 28.02.2019г. в обекта от страна на приходната администрация е констатирана незасегната цялост на изградената система; не са открити данни за подмяна на нейни елементи, нито да е използвано ФУ различно от регистрираното.

Според представена справка от Информационната система на НАП от ЕСФП № OS000697 и ФП 58004652 на „ДАКАР - 1” ЕООД за периода 01.01.2019г. – 28.02.2019г. са подадени 280 дневни отчета. Тези от № 223 до № 278 са генерирани на съответни дати от месеците януари и февруари, но са изпратени на 28.02.2019г. от 11:31 ч. – до 11:47 ч. и получени на 28.02.2019г. от 11:40 ч. – до 11:58 ч. Хронологично отчети от № 219 от 01.01.2019г., №  220 от 02.01.2019г. и № 221 от 03.01.2019г. са изпратени на 03.01.2019г. от 15:24 ч. до 15:25 ч. и получени на 03.01.2019г. в 15:32 ч.

Следва да се вземе под внимание, че в 11:31 часа на 28.02.2019г., един час преди да завърши проверката, от  ЕСФП № OS000697 и ФП 58004652 на „ДАКАР - 1” ЕООД е стартирало подаване на данни за генерираните и съхранени във фискалната памет на устройството дневни отчети за целия период 03.10.2019г. – 28.02.2019г., като на 28.02.2019г. е генериран дневен отчет № 279, в 11:26 часа, по време на самата проверката, който също е бил подаден със забавените отчети. Поредните номера и датите на самите отчети сочат на пълнота на данните и възможност за обективна проследимост на дейността в обекта. Контролните органи не са отчели правилно посоченото обстоятелство, нито са установили причините за нарушената дистанционна връзка с НАП, респ. как е била преодоляна създалата се ситуация. При това положение правилно районният съд е приел, че посоченото ненавременно подаване на отчетите от самата система не може да се вмени във вина на търговеца, а момента на проверката в обекта на задълженото лице е била налице изградена дистанционна връзка с НАП, поради което установеното нарушение неправилно е подведено в хипотезата на чл. 7, ал. 3 от Наредба № Н-18/13.1.2006г. Съдът намира, че посочената правна норма поставя изискване за наличие на изградена дистанционна връзка с НАП, без да държи сметка за евентуални обективни и/или субективни неизправности по съвкупността от хардуер и условия за комуникация. Функционирането на ФУ е предмет на ал. 2 от посочената правна норма, а нарушената дистанционна връзка законодателят е визирал нормите на  чл. 36 и чл. 36а от Наредба № Н-18/13.1.2006г., поради което и правилно издаденото НП е било отменено като незаконосъобразно.

 Посочените обстоятелства решението на районния съд следвада бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 Възразява се против определения от съда размер на разноски от 600 лв. пред първата инстанция. Съдът намира същите за неоснователни. Районният съд е присъдил разноските както за районната инстанция, така и за касационната такава при първоначалното касационно оспорване, като за всяка от тях е присъдил такива в размер на 300 лв., на основание чл.63, ал.3 ЗАНН във връзка с чл.144 АПК, тъй като в този случай при връщане на делото за ново разглеждане от друг състав, разноските не се присъждат от въззивната инстанция.

С оглед изхода от спора, на основание чл.63 ал.3 и ал.5 ЗАНН, във връзка с чл.228 и чл.143 ал.1 АПК, във връзка с чл.78 ал.8 ГПК, субсидиарно приложим на основание чл.144 АПК, на ответника по касацията се дължат извършените разноски за осъществената адвокатска защита, които се констатираха в размер на 300 лева, съгласно представените доказателства.

Ето защо и поради мотивите, изложени по-горе Административен съд – Пловдив – ХІХ касационен състав:

 

Р      Е      Ш      И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 48 от 24.08.2021 г., постановено по АНД № 305 от 2021г. по описа на Районен съд Асеновград.

ОСЪЖДА Национална агенция за приходите с адрес на призоваване гр.София, бул.“Дондуков”№52, да заплати на Дакар – 1“ ЕООД, с ЕИК ***, с адрес: ***, представлявано от управителя А.П.Д., сумата от 300/триста/ лева разноски за настоящата касационна инстанция.

РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.

 

 

                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                            ЧЛЕНОВЕ : 1.

 

                                                                                                                                                                                                    

 

                                                                           2.