Решение по дело №277/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 386
Дата: 9 декември 2021 г. (в сила от 9 декември 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20217100700277
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

386

 

Гр. Добрич, 09.12.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГР. ДОБРИЧ, ІV-ти състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети ноември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

при секретаря Мария Михалева, разгледа докладваното от съдия Милева административно дело №277 по описа за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП) във връзка с чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Н.М.М. ***, подадена чрез адв. Д. М. - ДАК, срещу Заповед №21 - 0851 - 000252 от 04.06.2021 г. на Полицейски инспектор  към ОДМВР - Добрич, сектор „ПП“ с която  на основание чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е наложена   принудителна административна мярка  - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

Жалбоподателят счита че заповедта е изключително неясна и незаконосъобразна. Излага съображения, че не е употребявал забранени от закона вещества. Счита, че неправилно му е определен срока за наказание.  Моли, да се отмени заповедта.

 В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява, представлява се от адв. Д.М. - ДАК, която поддържа жалбата на изложените в нея основания.

Ответникът по жалбата се явява лично и оспорва жалбата. Моли, за потвърждаване на заповедта, като правилна и законосъобразна.

Административен съд - Добрич, като взе предвид изложените доводи, съобрази приложените писмени доказателства и закона, намира за установено следното:

Административен съд - Добрич намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Заповедта е издадена на 04.06.2021 г. Връчена е лично на жалбоподателя на 05.06.2021 г.,  като жалбата е подадена чрез административния орган до  Административен съд - Добрич на 11.06.2021 г. Т.е., жалбата е подадена в срок, от надлежна страна, имаща интерес от обжалването.

Разгледана по същество, е неоснователна. Съображенията за това са следните:

На 04.06.2021 г. около 19,37 часа в гр. Добрич, на ул. „Хр. Ботев“, Н. М. управлява лек автомобил марка БМВ 316 с рег. №***след употреба на наркотични вещества. Проверката е извършена с техническо средство Дръг Тест 5000, като уреда е отчел употреба на Метамфетамин. Издаден талон за изследване с номер 072295, като водачът е дал вземане на биологични проби в СО МБАЛ Добрич.

 Съставен е АУАН с  371188/04.06.2021 г. от младши автоконтрольор към ОД на МВР - Добрич, Сектор "Пътна полиция", в който е посочено, че е отчетен употреба на наркотични вещества и техните аналози.

В резултат е издадена Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 21 - 0851 - 000252 от 04.06.2021 г. на Полицейски инспектор в Сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Добрич, на основание чл. 22 от ЗАНН, с която на Н.М. М. е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. б „б" от ЗДвП - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство до решаване на въпроса за отговорността, но за не повече от 18 месеца.

Образувано е бързо производство №365/2021 г. по описа на І РУ на МВР Добрич за извършено престъпление по чл.343б, ал.3 от НК.

Съгласно чл. 172, ал. 1 ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т.1, 2, 4, т. 5, б. "а" и т. 6 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая заповедта е издадена от Полицейски инспектор в сектор "Пътна полиция" към ОД МВР Добрич, съгласно Заповед №357з-815/19.04.2017 г. на Директора на ОД на МВР Добрич с оглед на което се явява издадена от компетентен орган в рамките на неговите правомощия.

При издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Тя е издадена въз основа на акт за установяване на административно нарушение, съставен от компетентен орган, при спазване на задължителните реквизити по съдържанието му.

Заповедта е издадена в писмена форма и съдържа разписаните със закона реквизити. Пълно и точно са изложени фактическите основания, обосноваващи налагането на принудителната административна мярка и са посочени съответните правни норми, представляващи основание за издаването на заповедта.

Производството по налагане на ПАМ е самостоятелно производство насочено към водач на МПС за шофиране след употреба на наркотични вещества. Ангажирането на административно-наказателната или наказателна отговорност на водача за допуснатото нарушение на чл.5, ал.3, т.1 от ЗДвП, респ. - наказателната му отговорност  е неотносимо към заповедта по чл. 171, т. 1, б. " б. " ЗДвП. Прилагането на ПАМ не съставлява административнонаказателна санкция и не се подчинява на режима на ЗАНН. НП се издават поначало от изпълнително-разпоредителни (административни) органи и съставляват правораздавателен акт, с който по повод на сезиране със съставен акт за извършване на административно нарушение и при следване на опростено състезателно производство се решава независимо и самостоятелно административноправен спор и се налага санкция за извършено административно нарушение. В производството по съдебното им оспорване се прилага субсидиарно НПК (Арг: чл. 84 ЗАНН ). Заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е вид административна принуда без санкционни последици. Самият ЗАНН урежда два вида принуда в обособени раздели - административни наказания в раздел II, глава II, и ПАМ - в раздел III на същата глава. С налагането на подобни мерки се прилага диспозицията на съответната правна норма и затова тя не е средство за реализиране на правна отговорност, а цели обезпечаване изпълнението на конкретно правно задължение. По своето правно естество заповедта за налагане на ПАМ е утежняващ индивидуален административен акт, налага се въз основа на предвидените в закона предпоставки и се регулира от нормите на АПК.

Редовно съставеният АУАН се ползва с презумптивна доказателствена сила относно отразените в съдържанието му правнорелевантни факти, които съставляват основание за прилагане на ПАМ. Със съставянето му се образува административнонаказателно производство по Раздел II, Глава трета на ЗАНН - Арг.: чл. 189, ал. 1 ЗДвП, вр. с чл. 36 ЗАНН. Бидейки част от производство по установяване правопораждащия отговорността на водача състав на административно нарушение, съставянето на АУАН предхожда актовете на компетентните органи по чл. 172, ал. 1 и чл. 189 ЗДвП, с които окончателно се решава въпросът за отговорността му (Глави VI и VII ЗДвП, вр. с чл. 36 ЗАНН ). Доколкото ПАМ се прилага за преустановяване на извършваното и констатирано с АУАН правонарушение, органът не е длъжен да уведомява нарушителя за възможността за налагането й. Независимо, че двете производства са самостоятелни и се подчиняват на различен правен режим, имат общ правопораждащ факт - извършено нарушение на ЗДвП.

Съгласно чл. 171, ал. 1, б. "б. " от ЗДвП в действащата към датата на издаване на заповедта редакция, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения спрямо водач, за който се установи, че управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или е под въздействието на наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да бъде проверен с техническо средство или да даде кръв за медицинско изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца; при наличие на медицинско изследване от кръвна проба по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи.

При тази законова регламентация, необходима материалноправна предпоставка за прилагане на мярката е установена употреба на наркотични вещества. Нарушението на водача следва да е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който като е посочено по-горе, съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП има обвързваща доказателствена сила до доказване на противното.

По отношение на оспорването на фактическата обстановка от страна на жалбоподателя, до приключване на съдебното производство,  доказателствената сила на АУАН не е оборена.

При наличието на предвидените в закона материалноправни предпоставки, административният орган няма право на избор или на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде административен акт с указаното от закона съдържание, тоест той действа при условията на обвързана компетентност.

В обжалваната заповед е прието, че лицето е управлявало автомобила под въздействието на наркотични вещества, което е установено с тест чрез техническо средство, посочено конкретно в заповедта.  Допълнено е, че е издаден и талон за медицинско изследване, и е взета биологична проба. Пробата до настоящия момент не е изготвена.

Предвид горното оспорената заповед е материално законосъобразна. Не са налице съществени процесуални нарушения при издаването й. В случая не са налице и отменителни основания по смисъла на чл. 146, т. 5 от АПК, тъй като процесната заповед е издадена в съответствие с целта на закона. Наложената ПАМ има превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения, като действа възпиращо и на останалите водачи. Също така, с прилагането на ПАМ се изпълнява и целта на чл. 22 от ЗАНН, във връзка с чл. 171 от ЗДвП - да се осигури безопасността на движението по пътищата и да се преустановят административните нарушения от водача, управлявал след употреба на наркотично вещество, тоест тя има и преустановителен ефект. Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на нарушението, мярката се прилага под прекратително условие - до решаване на въпроса за отговорността на водача на МПС, но за не повече от 18 месеца. При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването на административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на нормативно определения максимален 18 - месечен срок, ако до този момент въпросът за отговорността не е решен, ПАМ следва да се счита автоматично за отпаднала с оглед настъпилото прекратително условие, с което е обвързано нейното действие.

По изложените съображения, следва да се приеме, че правилно административният орган е наложил на жалбоподателя принудителна административна мярка, след като е установил наличието на материалноправните предпоставки, предвидени в нормата на чл. 171, т.1, б.“б " от ЗДвП, поради което подадената жалба, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 172, ал. 4 от ЗДвП, Административен съд - Добрич, V  състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването на Н.М.М. ***, срещу Заповед №21 - 0851 - 000252 от 04.06.2021 г. на Полицейски инспектор  към ОДМВР - Добрич, сектор „ПП“ с която  на основание чл. 171, т.1, б.“б“ от ЗДвП е наложена   принудителна административна мярка  - временно отнемане на свидетелството за управление на МПС до решаване на въпроса за отговорността, но не повече от 18 месеца.

 

               РЕШЕНИЕТО е окончателно, съгл. чл.172, ал.5 от ЗДвП.

 

 

 

 

                          СЪДИЯ: