М О Т И В И
към присъда № 10/26.02.2016 год. по НОХ дело № 292/2014 год. по описа на
Окръжен съд гр. Стара Загора
Обвинението против подсъдимият
М.И.Й. е за престъпление по чл. 343, ал. 1, б. ”В”, във вр. чл. 342, ал. 1 от НК за това, че на 26.05.2013 год. по ПП-І-6, западно от с. Д.С., общ. П.Б.,
в зоната на км. 285 + 500, на входа на розоварна „А.” ЕООД – гр. София, при
управление в посока запад - изток на МПС – товарен автомобил марка „М.”, модел
„С.”, с рег. № ., е нарушил правилата за движение по ЗДвП и ППЗДвП, а именно: чл. 25, ал. 1 от ЗДвП - „Водач на пътно превозно
средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, да се отклони надясно или
наляво по платното за движение, в частност да премине в друга пътна лента, да
завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в крайпътен имот, преди
да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да създаде опасност за
участниците в движението, които се движат след него, преди него или минават
покрай него и да извърши маневрата, като се съобразява с тяхното положение,
посока и скорост на движение”; чл. 37, ал. 2 от ЗДвП – „Водачът на нерелсово
ППС, завиващо наляво или надясно за навлизане в крайпътна територия, като двор,
предприятие, гараж, паркинг, бензиностанция и други подобни, е длъжен да
пропусне пътните превозни средства и пешеходците, движещите се по пътя, който
той напуска”;
чл.
63, ал. 2, т. 1 от ППЗДвП – „Надлъжната пътна маркировка има следните изображения,
наименования и значения: „Единична непрекъсната линия” – М1. На пътните
превозни средства е забранено да я застъпват и пресичат”, като предизвикал пътно-транспортно произшествие с мотоциклет
марка „С.” с рег. № .и по непредпазливост е причинил смъртта на Е.Й.Н., ЕГН **********.
В съдебното заседание представителят на Окръжна прокуратура – Стара
Загора, базирайки се на събраните в хода на наказателното производство
доказателства поддържа първоначално повдигнатото обвинение, като доказано по
безспорен и категоричен начин. Предлага подсъдимият М.И.Й. да бъде признат за виновен,
като съда му наложи наказание лишаване от свобода към минималния размер
предвиден от закона, изтърпяването на което съгласно разпоредбата на чл. 66 от НК да бъде отложено.
В съдебното заседание повереникът на частните обвинители Д.Е.Й., Л.Е.М.
и Д.Е.Н., адв. Б. подкрепя становището на представителя на Окръжна прокуратура
– Стара Загора, но с оглед на високата обществена опасност на деянието,
предлага на подсъдимия М.И.Й. да бъде наложено наказание около средния размер
предвиден от закона, което той да изтърпи ефективно. Приема, че по този начин
най – пълно биха се постигнали целите на чл. 36 от НК.
Защитникът на подсъдимият М.И.Й. – адв. Е. подкрепя становището на
представителя на Окръжна прокуратура – Стара Загора.
Алтернативно моли, ако съдът
приеме, че настъпването на вредоносният резултат се дължи изцяло на
противоправното поведение на пострадалия Е.Й.Н., да признае подсъдимият
М.И.Й.
за невиновен и го оправдае.
Подсъдимият М.И.Й. не се признава за виновен по
така повдигнатото му обвинение. Твърди, че не е искал настъпването на вредоносният
резултат и моли да бъде признат за невиновен и оправдан.
От събраните в хода на наказателното производство
доказателства: Докладна
записка рег. № ЗМ - 801 от 26.05.2013 год. относно настъпило ПТП с починал на
ПП–І-6, км.295+500 /л.2/; протокол за
оглед на местопроизшествие от 26.05.2013 год. /л.4-6/, фотоалбум на ПТП изготвен
на 26.05.2013 год. /л.9-13/; Автотехническа експертиза № 2013-14 от 28.08.2013
год., изготвена от инж. Х.Г.Х. /л.37-л.47/; Съдебномедицинска експертиза на труп
№ 132 /2013 год. изготвена от д-р Р.М.Д. /л. 52/; Протокол за химическа
експертиза за определяне концентрация на алкохол или друго упойващо вещество в
кръвта № 295 от 27.05.2013 год., изготвен от Й.К.Й./л. 58/; 2 бр. талони за
медицинско изследване /л.59 и л. 60/; Протокол за медицинско изследване за
употреба на алкохол или друго упойващо вещество от 26.05.2013 год. /л.61/;
медицинско направление изх. № 38/26.05.2013 год. /л.62/; фиш за спешна
медицинска помощ № 0078246 от 26.05.2013 год. /л.89/; препис-извлечение от акт
за смърт № 10 от 27.05.2013 год. съставен от с. Д.С., общ. П. *** /л.89/;
удостоверение за наследници изх. № 1090 от 06.06.2013 год. издадено от Община –
Казанлък, обл. Стара Загора /л.90/; акт за смърт № 10 от 27.05.2013 год. /л.93/;
копие от свидетелство за управление на МПС и контролен талон на подсъдимия
М.И.Й.
/л.101/; свидетелство за регистрация част І на товарен автомобил марка “М.“
фургон с рег. № РВ 1208 МВ /л. 103/; справка за нарушител в региона /л.114/;
данни за първоначална регистрация на собствениците на т.а.“М.” /л.115/;
повторна тройна автотехническа експертиза № 801/2013 год. изготвена от инж.В.В.,
инж.А.А. и инж.С.В. от 08.12.2013 год. с приложения към нея /л.141– л.168/;
характеристична справка за М.И.Й. /л. 195/; Декларация за семейно и материално
положение и имотно състояние /л.198/: том
втори: допълнителна тройна автотехническа експертиза № 801Д/2013 изготвена
от инж.В.В., инж.А.А. и инж.С.В. от 17.06.2014 год. с приложения към нея /л.
256 - л. 264/; Съдебномедицинска експертиза на труп №132/2013 год. изготвена от
д-р Р.М.Д. /л.278 - л.280/; справка от унифицираната информационна система на
Прокуратурата на Р. България към дата 01.07.2014 год. и актуална справка за
съдимост на подсъдимия М.И.Й. рег. № 644 от 26.02.2016 год. издадена от Районен
съд – Стара Загора, обсъдени в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена
следната фактическа обстановка:
На 26.05.2013 год.
около 15,20 ч. на път I – 6, км. 295 + 400 на юг от розоварната на "А.О."
ООД, с . Д.С., общ. П.Б. от запад на изток се е движил лекотоварен автомобил „М.С."
с рег. № …. управляван от подсъдимият М.И.Й..
Тъй като трябвало да завие на ляво към портала на розоварната с цел
разтоварване на превозвания от него розов цвят, той намалил скоростта си на
движение до спиране, за да изчака насрещно движещо се МПС. Започнал маневрата
„завой на ляво”.
Разделителната линия в
този район на пътя е непрекъсната, като има участък от нея, в който тя е
прекъсната, с оглед пресичането й от МПС, движещи се от запад на изток, за да
влязат в портала на розоварната. Общата дължина на прекъснатата разделителна
линия е 15,95 м., но подсъдимият Й. не се съобразил с маркировката и
навлязъл с левият преден край на автомобила в насрещната пътна лента на около
8,6 м. преди края на непрекъснатата линия /преди началото на прекъснатата
линия/ под ъгъл около 13 – 15 градуса, спрямо оста на пътя.
В този момент, по същия
път, в същата посока, при пряка видимост между двете МПС и непосредствена
възможност и за двамата водачи да възприемат опасността и да предотвратят ПТП
на 90 м. от мястото на удара или на 77 м. зад товарния автомобил се движил
мотоциклет „С.”, с рег. № .К и водач пострадалия Е.Й.Н.. 0,8 секунди след
потегляне на товарният автомобил, мотоциклета предприел изпреварване на същия,
въпреки непрекъснатата разделителна линия между двете ленти на пътното платно. От
момента на потегляне на товарния автомобил до момента на удара общото време е
3,85 секунди, а 0.8 секунди след потеглянето на товарния автомобил или на около
3.3 секунди преди удара мотоциклета започва изпреварването му. След потеглянето
за около 1,8 секунди товарния автомобил навлиза в насрещната пътна лента със
скорост около 10 км/ч. В този момент вече мотоциклетистът е в лявата пътна
лента навлязъл на около 0.7 метра от осовата линия и е на 48 метра от мястото
на удара при опасна зона за спирането му от 62 метра, като се има предвид, че
към момента на удара скоростта на товарния автомобил е около 23,5 км/ч., а на
мотоциклета 84 км/ч.
В резултат на
действията на двамата водачи и двете МПС се оказали в една и съща лента за
движение и поради различната им скорост, настъпил удар между тях.
Мотоциклетът се ударил
в лявата страница на лекотоварния автомобил, след което загубил устойчивост и
паднал настрани. След падането мотоциклета и водача му се плъзнали по
асфалтовото покритие на пътя и отбивката за портала на розоварната, в посока
североизток. Последвал удар в югозападния ъгъл на постройката на портала на
розоварната и преустановили своето движение.
Товарният автомобил,
след удара преустановил движението си в следствие на задействане на спирачната
система, тъй като подсъдимия Й. усетил удара.
В резултат на така
възникналото и протекло произшествие, мотоциклетиста Е.Й.Н. претърпял черепномозъчна травма – охлузвания и кръвонасядане на
лицето, кръвонасядане на меките черепни покривки, счупване на черепната основа,
в областта на предна и средна черепномозъчна ямка и кръвоизлив под меките
мозъчни обвивки. Шийна травма – травматично разчленяване на гръбначния стълб на
ниво V-ти/ VІ –ти шийни прешлени. Гръдна травма– кръвонасядане на меките тъкани
на средостението. Охлузване на крайниците.
От
заключението на изготвената и приета по делото СМЕ на труп №132 /2013 год. е
видно, че смъртта на пострадалия Е.Й.Н. се дължи на комбинираната
черепномозъчна и шийна травма. Описаните травматични увреждания са причинени от
действието на твърди, тъпи предмети. Те са прижизнени и са в причинна връзка
със смъртта. Могат да бъдат получени при описаното ПТП.
От
заключението на изготвената и приета по делото химическа експертиза е видно, че,
към момента на настъпване на смъртта пострадалият Н. не е бил повлиян от
алкохол.
От
заключението на изготвената и приета по делото химическа експертиза е видно, че
по време на процесното ПТП, в кръвта на подс. М.И.Й. не е установено наличие на
алкохол.
От заключението на изготвената и приета
по делото Повторна петорна автотехническа експертиза, което съдът приема като
най – пълно, точно, ясно и обобщаваща в сравнение с приетите по делото
Автотехническа експертиза № 2013-14 от 28.08.2013 год., изготвена от инж.Х.Г.Х.,
Повторна тройна автотехническа експертиза № 801/2013 год. изготвена от инж.В.В.,
инж.А.А. и инж.С.В. от 08.12.2013 год. с приложения към нея и допълнителна
тройна автотехническа експертиза № 801Д/2013 год. изготвена от инж. В.В., инж.А.А.
и инж.С.В. от 17.06.2014 год. с приложения към нея се установява, че:
1.Ударът между мотоциклета и товарния
автомобил е челен за мотоциклета и страничен за товарния автомобил. Първоначалният
контакт е между предното колело на мотоциклета и лявата страна на товарния
автомобил, на около 1,15 м. пред задното ляво колело. Мястото на удара е
изцяло в северната лента - лентата за насрещно движение за двете МПС преди ПТП, на около
12,3 - 12,4 м.
западно от мерната линия на ориентира
и на около 1,7 м. северно от разделителната осова линия. Към момента на удара мотоциклетът е изцяло в лентата за насрещно движение, а товарният автомобил -
почти изцяло в нея, с надлъжна ос под ъгъл около 13-15°, спрямо оста на пътя.
2.Скоростта на товарния автомобил към момента на удара е около 21,5 km/h, а след удара -
около 24 км/ч. Скоростта на мотоциклета в
момента на удара и непосредствено преди настъпване на ПТП е около 84 км/ч., а след удара – около 68 км/ч.
3.Опасната зона за спиране на мотоциклета при скоростта му на движение е около 62
м.
4.Необходимото минимално надлъжно разстояние за предприемане на
маневрата „изпреварване" от водача на мотоциклета е около 71 м. Същото разстояние се
изминава за време от около 3,1 сек.
5.Водачът на товарния автомобил е потеглил от състояние на покой, когато
мотоциклетът е бил в своята пътна лента, на около 90 м. от мястото на
удара /на около 77 м. зад товарния автомобил/ и за време от около 0,8 сек. преди
началото на маневрата „изпреварване" от мотоциклетиста.
6.Общото време за движение на товарния автомобил до момента на удара е около 3,85
сек.
7.Началото на маневрата „изпреварване" от мотоциклетиста предхожда с около 1 сек. момента на
навлизане на товарния автомобил в насрещната пътна лента.
8.Към момента на навлизане на автомобила в насрещната пътна лента скоростта му на
движение е около 10 км./ч., за време от около 1,8 с. след потеглянето. В този момент
мотоциклетът е на около 48 м. от мястото на удара за време 2,1 сек. преди
момента на удара или изминал след началото на маневрата „изпреварване" път от около 23 м.
Към момента на навлизане на автомобила в лявата пътна лента /на пресичане на осовата
разделителна линия/, мотоциклетът е бил в насрещната пътна лента, на около 0,7 м. от осовата линия.
9.Към момента на навлизане на товарния автомобил в лентата за насрещно движение
/момента на пресичане на осовата линия /водачът на мотоциклета няма техническата
възможност да предотврати настъпването на ПТП - към този момент товарният автомобил навлиза в
опасната зона за спиране на мотоциклета.
10.Водачът на товарния автомобил има техническа възможност да предотврати
настъпването на ПТП, като преди да пресече разделителната осова линия и навлезе в
насрещната пътна лента, за да извърши маневра „завиване наляво",
пропусне вече предприелия зад него маневра „изпреварване" попътно движещ се мотоциклет. Към
момента на пресичане на разделителната осова линия от товарния автомобил,
мотоциклетът е бил в лентата за насрещно
движение /лявата лента/, на около 0,7 м. от осовата линия.
11.По делото няма данни за наличие на технически неизправности по процесните МПС,
които да са в пряка причинна връзка с настъпването на ПТП.
12.Скоростта на мотоциклета, при която водачът му има техническата
възможност да предотврати ПТП чрез спиране, е около 70,5 км/ч. и по малка от нея.
13.Краят на непрекъснатата осова линия, гледано от посоката на движение на двете
процесии МПС, е на 10,0 м. преди мерната линия /западно/. Началото на непрекъсната
линия след отбивката е на 5,95 м. след мерната линия на ориентира /източно/. Дължината
на осовата прекъсната линия е 15,95 м.
14.Товарният автомобил пресича разделителната осова линия в участък, където тя е
непрекъсната. Левият преден край на автомобила навлиза в насрещната пътна лента
на около 8,6 м. преди края на непрекъснатата линия /преди началото на прекъснатата линия/.
15.Към момента на пресичане на осовата разделителна линия водачът на товарния
автомобил има техническата възможност чрез лявото странично огледало за обратно
виждане да възприеме движещият се зад него
в лентата за насрещно движение мотоциклет.
От приложената по делото
справка за съдимост на подсъдимия Й. е видно, че с одобрено споразумение №
158/16.08.2012 год. по НОХД № 233/2012 год. от описа на РС – Пирдоп е признат
за виновен в това, че на 12.07.2012 год. около 03,15 часа в с. А., обл. С. е
управлявал МПС – лек автомобил “Ф.” с ДК № ., с концентрация на алкохол в
кръвта си над 1,2 на хиляда, а именно
2,7
промила, установено по надлежния ред и на основание чл. 343б, ал.1 във вр. с чл.
55, ал. 1, т. 2, б. ”б” от НК му е наложено наказание „Пробация”, като замяна
на наказанието “Лишаване от свобода” със следните пробационни мерки:
-
“Задължителна регистрация по настоящ адрес” за срок от седем месеца, с периодичност два пъти седмично.
-
“Задължителни периодични срещи с пробационен служител” за срок от седем месеца.
На
основание чл. 343г във вр. с чл. 37, т. 7 от НК на подсъдимия М.И.Й. му е наложено и наказание
„Лишаване от право да управлява МПС” за срок от седем месеца. Споразумението е
влязло в сила от 16.08.2012 год.
ПРАВНА КВАЛИФИКАЦИЯ
Предвид гореизложеното съдът счита, че подсъдимият М.И.Й. с деянието си на 26.05.2013
год. по ПП-І-6, западно от с. Д. С., общ. П. Б., в зоната на км. 285 + 500, на
входа на розоварна „А.” ЕООД – гр. София, при управление в посока запад - изток
на МПС – товарен автомобил марка „М.”, модел „С.”, с рег. № . от обективна и субективна
страна е осъществил състава на престъплението по чл.
343, ал. 1,
б. ”В” във вр.чл. 342, ал. 1 от НК.
От обективна страна подсъдимият М.И.Й. със своето противоправно
поведение е нарушил правилата за движение по ЗДвП и ППЗДвП, а именно:
- чл. 25, ал. 1 от ЗДвП - „Водач на
пътно превозно средство, който ще предприеме каквато и да е маневра, да се
отклони надясно или наляво по платното за движение, в частност да премине в
друга пътна лента, да завие надясно или наляво за навлизане по друг път или в
крайпътен имот, преди да започне маневрата, трябва да се убеди, че няма да
създаде опасност за участниците в движението, които се движат след него, преди
него или минават покрай него и да извърши маневрата, като се съобразява с
тяхното положение, посока и скорост на движение”;
- чл. 37, ал. 2 от ЗДвП – „Водачът на нерелсово
ППС, завиващо наляво или надясно за навлизане в крайпътна територия, като двор,
предприятие, гараж, паркинг, бензиностанция и други подобни, е длъжен да
пропусне пътните превозни средства и пешеходците, движещите се по пътя, който
той напуска”;
- чл. 63, ал. 2, т. 1 от ППЗДвП –
„Надлъжната пътна маркировка има следните изображения, наименования и значения:
„Единична непрекъсната линия” – М1. На пътните превозни средства е забранено да
я застъпват и пресичат”;
В резултат на което причинил по непредпазливост смъртта на Е.Й.Н. с
ЕГН **********.
От субективна страна,
деянието е извършено от подсъдимия по непредпазливост, като конкретния вид на непредпазливостта е
престъпна небрежност /несъзнавана непредпазливост/. Подсъдимият не е предвиждал
обществено опасните последици, но е бил длъжен и е могъл да предвиди, че те ще
настъпят, поради
което и на основание цитираните по - горе законови текстове, той следва да бъде
признат за виновен и наказан.
При
извършване на маневрата „изпреварване”, водачът на мотоциклета – пострадалия Н.,
също не се е съобразил с надлъжната пътна маркировка и е пресякъл единична
непрекъсната линия – М1, като е навлязъл в лентата за насрещно движение, където
е станало ПТП. По този начин с действията си и пострадалия Н. също е допринесъл за настъпването на
вредоносния резултат.
ВИД И РАЗМЕР НА НАКАЗАНИЕТО
За извършеното от подсъдимият М.И.Й. престъпление по чл. 343, ал. 1, б. ”в” във вр.чл. 342, ал. 1 от НК законът предвижда наказание
от 2 до 6 години лишаване от свобода.
Водим от горното и изхождайки
от разпоредбата на чл. 54 от НК, съдът взе предвид като смекчаващи отговорността
обстоятелства: добрите характеристични данни, възрастта на подсъдимия Й. и
обстоятелството, че към момента на извършване на деянието и настоящият момент е
трудово ангажиран и степента на съпричиняване на вредоносния резултат от страна
на пострадалия Н., а като отегчаващи отговорността обстоятелства: високата степен на обществена
опасност на този род деяния и обремененото му съдебно минало, отново за
престъпление по транспорта.
Предвид гореизложеното, съдът прие, че следва да определи на подсъдимия
М.И.Й.
наказание
лишаване от свобода при превес на смекчаващите вината обстоятелства, а именно в
размер на ТРИ ГОДИНИ.
Съдът счита, че целите на чл. 36 от НК относно индивидуалната и генерална
привенция по отношение на подсъдимият М.И.Й. биха се постигнали и без
ефективното изтърпяване на така определеното наказание, поради което и на основание чл. 66, ал. 1 от НК отложи изтърпяването му за срок от ПЕТ ГОДИНИ.
На основание чл. 343г във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 7 от НК съдът лиши подсъдимият
М.И.Й.
от право да
управлява моторно превозно средство за срок от ДВЕ ГОДИНИ.
На основание чл. 53, ал. 2 от НК съдът постанови веществените доказателства: мотоциклет марка „Сузуки ВЛ 800” с рег. № СТ
3556 К – на съхранение в РУП - Казанлък, след влизане на присъдата в сила,
да се върне на наследниците на Е.Й.Н. – Л.Е.М. с ЕГН **********; Д.Е.Й. с ЕГН **********
и Д.Е.Н. с ЕГН **********.
На основание чл. 189, ал. 3 от НПК съдът осъди подсъдимия
М.И.Й.:
- да заплати на частният обвинител Д.Е.Й. с
ЕГН ********** направените от нея съдебни
разноски за адвокатско възнаграждение на повереника си в размер на 150.00 /сто
и петдесет/ лева.
-
да заплати на частният обвинител Л.Е.М. с ЕГН ********** направените от нея съдебни разноски за адвокатско
възнаграждение на повереника си, в размер на 150.00 /сто и петдесет/ лева.
-
да заплати на частният обвинител Д.Е.Н. с ЕГН ********** направените от него съдебни разноски за адвокатско
възнаграждение на повереника си в размер на 250.00 /двеста и петдесет/ лева.
-
да заплати в
полза на Държавата, по бюджетната сметка на ОД на МВР - Стара Загора,
направените по досъдебното производство разноски в размер на 750.00 /седемстотин и петдесет/ лева.
- да
заплати в
полза на Държавата, по бюджетната сметка на Окръжен съд - Стара Загора,
направените по съдебното производство разноски, в размер на 1 707.22 лв. /хиляда седемстотин и седем лева и
двадесет и две стотинки/.
Причини – несъобразяване с установените правила за движение по пътищата съгласно ЗДвП
и ППЗДвП.
Водим от горните мотиви, съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: