Решение по дело №8/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 май 2023 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20237090700008
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

33

гр. Габрово, 05.05.2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГР. ГАБРОВО в открито съдебно заседание от шести април, две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: Е. КИРОВА-ТОДОРОВА

секретар: Радина Церовска, като разгледа материалите по адм. дело № 8 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /ГАС/ жалба с вх. № СДА-01-59 от 11.01.2023 г., подадена от „МБАЛ *****“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Габрово, бул. „Трети март“ № 9, ЕИК: *********, против Заповед за налагане на санкция № 07/РД-26-ЗСЛЗ-409 от 09.12.2022 г. на директор РЗОК - Габрово, с искане за нейната отмяна.

 

С процесния ИАА на жалбоподателя е наложена финансова неустойка от 19 800.00 лв., като фактическите основания и мотивите за това е посочено, че са изложени в Протокол № 440 от 19.10.2022 г. и Арбитражно решение № РД-26-АР-3 от 17.11.2022 г. Санкцията е обща и е наложена за 99 броя нарушения по КП №№ 38, 39, 42.1, 45 и 84, всяко от тях изразяващо се в нарушаване на условията и реда за оказване на медицинска помощ - неизпълнение на диагностично-лечебния алгоритъм /ДЛА/ по посочените клинични пътеки. Всяка процесна ИЗ е описана в Заповедта за налагане на санкции, за всяка такава е счетено, че е налице самостоятелно нарушение, което се санкционира с неустойка от по 200.00 лв., като общата неустойка е сбор от всички тях.

Жалбоподателят намира, че заповедта не съответства на нормативните изисквания за форма на ИАА, т.к. не съдържа фактически основания за издаването си. В АР № РД-26-АР-3 от 17.11.2022 г. е посочено, че са установени 137 нарушения, а контрольорите от РЗОК са установили 126 такива – 27 по Протокол № 439/19.10.2022 г. и 99 по Протокол № 440/19.10.2022 г. В Протокол № 440/19.10.2022 г. е отразено, че микробиологичното изследване не е част от задължителните процедури за завършване на КП №№ 38, 39 и 45, но становището на АК е противоположно, като членовете й приемат, че изискване на посочените 5 КП за да се считат те за завършени при спазен ЛДА е в хода на леченията да бъдат проведени такива изследвания на храчка/урина и в тази връзка, при това разминаване, липсата на самостоятелни мотиви в процесния ИАА води до невъзможност да се установи кои КП директорът приема за завършени и кои – не по смисъла на §.1, т. 2 от ДР на НРД. Изтъкват се възражения за материална незаконосъобразност на акта: в него е посочено, че са нарушени условията и реда за оказване на  медицинска помощ, като е нарушен ДЛА по смисъла на чл. 292, т. 6, б. „б“ от НРД, но поради липсата на мотиви в заповедта не може да се извърши преценка въз основа на какви обстоятелства органът е приел за установени тези нарушения. В процесния Протокол № 440 е записано, че изследванията са били реално извършени, но е използвано звено – изпълнител, което не се намира на територията на област Габрово. Задължителните звена и тяхното местонахождение не са елементи от състава на ДЛА по отделните КП, лечебното заведение е завършило този алгоритъм именно чрез ползване услугите на такива звена по приложени към преписката договори. В тази връзка административният орган неправилно е тълкувал и приложил нормата на чл. 292, т. 6 б. „б“ от НРД, т.к. не е установил соченото нарушение, а е установил други факти – разположение на използваните звена, което не е част от алгоритъма по диагностика и лечение. Освен това микробиологичните изследвания не съставляват задължителна диагностична процедура, направени са като допълнителни въз основа на направена от лекуващите лекари преценка и не са заплащани допълнително, а са за сметка на лечебното заведение, като не могат да са обект на контрол от страна на органите на НЗОК, съгласно изискванията на НРД за КП №№ 38, 39 и 45. Същите КП са изпълнени цялостно и следва да се третират като завършени, поради което подлежат на пълно заплащане.

Нарушени съществено са и процесуални правила: Така, напр., при формиране на АК участие в нея е взело лице, извършило проверката, а срещу това е било вече подадено възражение от лечебното заведение. Участието на едно и също лице  като страна по спора и като решаващ орган е нарушение на чл. 75, ал. 1 от ЗЗО, което се отразява на съдържанието на крайния акт, с който се е произнесла АК. Също така заповедта, с която е възложена проверката, не е била връчена на представляващия лечебното заведение в нарушение на чл. 16, ал. 2 от Инструкция № РД-16-43 от 9.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване контрол по чл. 72, ал. 2 – 8 от ЗЗО, като по този начин проверката е проведена без представляващите същото лица да са били уведомени за началото на административното производство по издаване на ИАА, като така лечебното заведение е лишено от участие в производството, вкл. от възможността да прави възражения, да излага становища, да представя доказателства.

 

Жалбата е редовна и допустима, като подадена от заинтересовано лице в законния срок и против подлежащ на съдебно оспорване пред Административен съд Габрово ИАА, поради което следва да се разгледа по същество.

 

В проведеното по делото открито съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Е.М. ***, която поддържа жалбата.

Ответната страна – директор РЗОК Габрово, се представлява от юрисконсулт М.Н., който оспорва жалбата. 

Съдът извърши проверка за допустимост и редовност на жалбата, както и за нейната основателност - по отношение наличието на посочените от жалбоподателя пороци на процесния ИАА, а на основание чл. 168, ал. 1, във вр. с чл. 146 от АПК - и за наличие на всички основания за прогласяване на нищожност или отмяна поради незаконосъобразност на същия.

 

От фактическа и правна страна съдът установи следното:

Страните не оспорват изложените в Заповедта факти. Оспорва се тяхната интерпретация, наличието на нарушение по смисъла на посочените правни норми, спазването на процедурата по установяване на нарушения и налагане на санкции.

Със Заповед № 07/РД-25-421 от 5.09.2022 г. на директора на РЗОК – Габрово е разпоредено извършването на проверка на лечебното заведение /ЛЗ/ – настоящ жалбоподател, за дейността на същото през юли и август, 2022 г., със задача – контрол на сключения договор № 07-0623 от 18.05.2020 г. за изпълнение на КП и АПр и ДС № 1 от 8.02.2021 г. към същия.

С Протокол № 440 от 19.10.2022г. на РЗОК – Габрово, издаден въз основа на Заповедта на директора на РЗОК – Габрово от 5.09.2022 г., са отразени резултатите от проверката, извършена в периода от 12.09.2022 г. до 19.10.2022 г. Осъществен е контрол по изпълнението на сключения между ЛЗ и НЗОК Договор № 07-0623 от 18.05.2020 г. за изпълнение на КП и АПр и Допълнително споразумение към същия договор №  1 от 03.02.2021 г., във вр. с НРМ МД 2020 – 2022, Приложения №№ 17 и 18, във вр. със ЗЗО. При проверката е установено, че за месеците юли и август, 2022 г., ЛЗ е отчело 202 случая по 11 КП, при което е нарушен ДЛА по КП. Лечебното заведение е сключило договор с НЗОК, като съгл. чл. 20 от НРД МД 2020 – 2022, НЗОК сключва договори с лечебни заведения и техни обединения и национални центрове по проблемите на общественото здраве, които отговарят на посочените в ал. 1 общи и специални условия, като всички посочени такива следва да са налице по време на цялостното изпълнение на договора. Според чл. 19, ал. 2 от НРД за извършване на медико-диагностични изследвания, необходими за изпълнението на КП, КПр/АПр и КДН, изпълнителите на БП могат да сключват договори с други лечебни заведения или с национални центрове по проблемите на общественото здраве, когато изискванията по съответната КП/КПр/АПр/КДН допускат това. В тази връзка и ЛЗ е сключило такива договори с ДКЦ – 1 – Габрово, СМДЛ „****“ ООД, както и със „СБАЛББ – Габрово“ ЕООД за микробиологични изследвания. Единствен специалист в така посоченото болнично лечебно заведение е била д-р ***, която е починала, с оглед на което договорът е прекратен. В проверените ИЗ по КП №№ 38, 39, 42.1 и 45 няма документирано изследване на храчка, а в ИЗ по КП № 84.1 липсва микробиологично изследване на урина, извършени от „ДКЦ-1-Габрово“ ЕООД, с което ЛЗ има сключен действащ договор. Приложените фишове от микробиологично изследване при тези ИЗ са от СМДЛ „****“ ООД. Към момента на проверката ЛЗ няма сключен договор за такива изследвания с „****“ ООД - Габрово, т.к. лабораторията няма в регистрацията си от ИАМН – София дейност в своите структури по специалност „Микролаборатория“ на територията на област Габрово. За извършил микробиологичното изследване е вписано името на д-р Ива Филипова – специалист микробиолог в СМДЛ „****“ ЕООД, но в друга област – Велико Търново.

Случаите по КП са посочени по следния начин:

1. По КП № 38 – „Диагностика и лечение на ХОББ – остра екзацербация“, с 8 ИЗ, като същите са изброени и в процесния ИАА. Предвижда се  случаите да се свалят отплащане, като неоснователно посочените суми са посочени в Протокол за неоснователно получени суми, без посочване на № и дата на този протокол.

2. По КП № 39 – „ Диагностика и лечение на бронхопневмония и бронхиолит при лица над 18 годишна възраст“, с 14 случая за месец юли и 35 случая на месец август, като същите са изброени и в процесния ИАА. Предвижда се  случаите да се свалят отплащане, като неоснователно посочените суми са посочени в Протокол за неоснователно получени суми, без посочване на № и дата на този протокол.

3. По КП №  42.1 – „Диагностика и лечение на гнойно-възпалителни заболявания на бронхо-белодробната система при лица над 18 годишна възраст“, с 5 случая, като същите са изброени и в процесния ИАА. Предвижда се  случаите да се свалят отплащане, като неоснователно посочените суми са посочени в Протокол за неоснователно получени суми, без посочване на № и дата на този протокол.

4. По КП № 45 – „ Лечение и декомпенсирана хронична дихателна недостатъчност при болести на дихателната система“, с 24 случая, като същите са изброени и в процесния ИАА. Предвижда се  случаите да се свалят отплащане, като неоснователно посочените суми са посочени в Протокол за неоснователно получени суми, без посочване на № и дата на този протокол.

5. По КП № 84 – „ Диагностика и лечение на остър и хроничен обострен пиелонфрит“, с 13 случая, като същите са изброени и в процесния ИАА. Предвижда се  случаите да се свалят отплащане, като неоснователно посочените суми са посочени в Протокол за неоснователно получени суми, без посочване на № и дата на този протокол. Отделно е посочено, че случаите, отчетени като нарушения по КП № 84 за месец юли, 2022 г., са описани в Протокол № 439 от 7.10.2022 г.

Общият брой описани случаи, за които ответникът е наложил санкции с процесната Заповед, са 99 и всички те са посочени в този Протокол, към който изрично препраща и ИАА. Протоколът е връчен на Ина Филипова на 10.10.2022 г. – управител.

Съдът счита, че е ясно за кои случаи и по каква причина се търси отговорност от жалбоподателя. В ИАА не се съдържат конкретните и пълни мотиви, но в този Протокол такива са налице за всеки един от процесните случаи.

С Протокол за неоснователно получени суми № 175 от 19.10.2022 г. на същия проверяващ екип при РЗОК – Габрово и при същата проверка, за същите нарушения с описани ИЗ и данни на пациенти по съответните КП, е отразена обща неоснователно получена от ЛЗ сума на стойност 117 523.33 лв. Този протокол също е връчен на управителя на ЛЗ – Ина Филипова.

И двата протокола са изготвени и подписани от лицата, на които е възложена проверката по цитираната по-горе заповед на ответника.

На 18.05.2020 г. между НЗОК и ЛЗ е сключен Договор № 070623 за оказване на болнична помощ по КП, по чието изпълнение е реализирана проверката. Приложено е и Допълнително споразумение от 3.02.2021 г. към този договор.

В този договор са посочени процесните КП. Според чл. 5 от него изпълнителят се задължава да осигури дейността на липсващите му структурни звена с необходимата медицинска апаратура и оборудване чрез договор с ЛЗ в случаите, когато съответната КП/ АПр/ КПр допуска това, като т. 6 изисква това да става с лечебни заведения, които се намират на територията на същата област или с по-близко лечебно заведение в съседна такава, както и с ЛЗ на територията на друга област, когато на територията на областта липсват изброени звена, вкл. микробиология. В случая на територията на област Габрово не липсват възможности за микробиологични изследвания, поради което такъв договор следва да се сключи с лечебно заведение на територията на областта. Сключването на договор с ЛЗ извън този обхват обаче не е нарушение на ДЛА, а друг тип нарушение на договора.

 Съгласно два броя договори от 19.12.2019 г. ЛЗ - жалбоподател възлага на „ДКЦ-1-Габрово“ ЕООД, гр. Габрово, извършването на микробиологични изследвания и клинична лаборатория,  както и КТ и изследване с MRI в работни дни и посочено работно време. С друг договор от 4.06.2021 г., сключен със „СБАЛББ – Габрово“ ЕООД, гр. Габрово жалбоподателят възлага описани в Приложение № 1 към същия извършване на медицински дейности и услуги, но до 03.06.2022 г., т.е. преди проверяваните периоди. На 16.12.2018 г. ЛЗ сключва договор със СМДЛ „****“ ООД, София за  извършване в рамките на 24-часа в денонощие клинико-лабораторни диагностични изследвания при осигурен непрекъснат денонощен достъп, вкл. в условията на спешност. На 28.02.2020 г. е сключен следващ договор със същото дружество и със същия предмет.

По делото не е спорно, че СМДЛ „**** Габрово“ – гр. Габрово притежава Сертификати на Национална система за външен контрол на качеството на диагностичните лаборатории за „Микробиологична идентификация“, „Микробиология“, „Микробиологична идентификация и антимикробна чувствителност“, „Идентификация на бактериални чревни патогени“, но същите са издадени след периода на проверката – през декември, 2022 г. От Удостоверение № 5279 от 20.11.2019 г. за регистрация на лечебно заведение за извънболнична медицинска помощ е видно, че СМДЛ „****“ ООД, със седалище гр. София, е регистрирана като лечебно заведение с обекти, вкл. на територията на гр. Габрово, с предмет на дейност – извършване на специализирани медицински изследвания, медико-диагностични тестове и е вписана в ИА „Медицински надзор“. По делото не са налице твърдения и доказателства, които да оборват извода, че към периода на проверката на територията на обл. Габрово това СМДЛ е имало регистрирана микролаборатория в гр. Габрово. Такава е регистрирана към 29.11.2022 г. Жалбоподателят не оспорва този факт, в о.с.з. от 30.01.2023 г. процесуалният му представител заявява, че са ползвани услугите на „****“ в процесния период, но звеното за микробиологични изследвания се е намирало на територията на друга област. Фактът е доказан и безспорен.

По делото е приложена Заповед № 07/РД-26-ЗСЛЗ-408 от 9.12.2022 г. на същия административен орган, но тя касае други нарушения, свързани с други ИЗ по КП № 84. Тази заповед е обжалвана и е предмет на разглеждане в друго адм. дело. За ИЗ, цитирани в нея, се отнася Протокол № 439 от 19.10.2022 г. на екип от РЗОК – Габрово.

Срещу Протокол № 175 от 19.10.2022 г. ЛЗ е подало възражение, като намира, че не са налице основания за връщане на получени за лечението на пациентите суми, т.к. по отношение на тях е изпълнен целия ДЛА. Със Становище от 26.10.2022 г. относно Протокол № 440/19.10.2022 г. също ЛЗ е посочило, че всички пациенти са получили медицинска помощ по предвидения ред.

На 17.11.2022 г. е заседавала арбитражна комисия /АК/ при РЗОК – Габрово, като работата й е приключила с Арбитражно решение № РД-26-АР-3 от същата дата. В комисията, състояща се от шестима членове, по равно са представени РЗОК и БЛС. Разгледани са възраженията по Протоколи №№ 439 и 440 от 19.10.2022г., както и съставените ПНПС №№ 174 и 175 от същата дата /протоколите за възстановяване на суми/. В Решението на АК е посочено, че с двата протокола са установени общо 137 нарушения.  И с оглед характера им са съставени и ПНПС за възстановяване на получени от ЛЗ суми. Отразена е липсата на клинична лаборатория при ЛЗ за извършване на микробиологични изследвания, с оглед на което то е сключило договори  с външни изпълнители. Във всеки един от тези 137 случая към ИЗ са налице данни за извършени микробиологични изследвания, проведени от СМДЛ „****“ във Велико Търново, т.к. през лятото на 2022 г. лабораторията н Габрово не е разполага с нужния сертификат. По тази причина контрольорите при извършване на проверката са счели, че за тези случаи не е спазен ДЛА по клиничните пътеки, което съставлява нарушение на чл. 292, т. 6, б.“б“ от НРД МД 2020. В случая са налице множество нарушения на условията и реда за оказване на медицинска помощ. Нормата на чл. 414, ал. 3 /нормативен акт не е посочен/ предвижда финансова неустойка за всяко нарушение в диапазона от 200.00 до. 500.00 лв., а съгласно чл. 412, ал. 5 /също без посочване на нормативния акт/ при констатирано нарушение по изпълнението на КП за всяка от тях се налага съответната по вид и размер санкция. При налагане на минимално предвидените санкции сумарната стойност на неустойката за ЛЗ е 27 400.00 лв. Освен това съгласно чл. 390, ал. 1 /без посочен нормативен акт/, при отчетена и заплатена КП, когато не е изпълнен ДЛА, директорът на РЗОК удържа неоснователно платените суми, поради което в хода на проверката контрольорите са съставили ПНСП.

След описанието на фактологията АК се е произнесла, че съгласно чл. 262, ал. 1 от НРД МД - 2020 г. страната по договор с НЗОК за оказване на БМП по КП може да бъде лечебно заведение по чл. 15, което отговаря на общите условия по чл. 20, ал. 1, т. 1, б. „а“, „б“ и „в“, както и на специалните условия, които са изредени изчерпателно в 14 отделни точки в същата алинея. Съгласно т. 8 е допустимо ЛЗ да е осигурило дейността на липсващите му структурни звена с необходимата медицинска апаратура и оборудване чрез договор с друго ЛЗ в случаите, когато съответния алгоритъм допуска това, с ЛЗ, които се намират на територията на същата област или с по-близко лечебно заведение в съседна такава, както и с ЛЗ на територията на друга област, когато на територията на съответната област  липсва микробиология. Съдът по-горе е цитирал в същата насока и чл. 5 от този договор. Нормата на чл. 262 е в структурата на раздел Първи, глава 19-та от НРД – „Специални условия за сключване и изпълнение на договори за оказване на болнична помощ по клинични пътеки, амбулаторни процедури и клинични процедури“. Проверяваното ЛЗ е имало сключен договор с „ДКЦ-1-Габрово“, което се намира на територията на областта и на физически близки административни адреси, което автоматично изключва възможността за договор с ЛЗ от друга област. В заключение АК е счела, че възраженията на жалбоподателя са неоснователни, поради което потвърждава констатациите на контрольорите от двата протокола.

В резултат е издадена процесната Заповед, с която на посочените в нея правни и фактически основания са наложени процесните санкции.

В нормата на чл. 72, ал. 1 и ал. 2 от ЗЗО се предвижда, че управителят на НЗОК упражнява цялостен контрол върху дейността по задължителното здравно осигуряване и контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска и/или дентална помощ се осъществява чрез проверки, извършени от длъжностни лица – служители на НЗОК, определени със заповед на управителя на НЗОК или от оправомощено от него длъжностно лице, и от длъжностни лица от РЗОК – контрольори. Управителят на НЗОК или оправомощено от него длъжностно лице може със заповед да разпореди извършване на проверка от контрольори от РЗОК с участието на служители на НЗОК. За проверявания период е налице и действа Инструкция № РД-16-43 от 9.06.2020 г. за условията и реда за осъществяване на контрол по чл. 72, ал. 2 – 8 от ЗЗО, в чл. 2 от която е посочено, че контролът по изпълнение на договорите с НЗОК за оказване на медицинска помощ се осъществява чрез проверки от длъжностни лица, вкл. такива от РЗОК – контрольори, каквито са лицата, установили твърдените нарушения и съставили горецитираните протоколи.

Съгласно чл. 408 от НРД МД 2020-2022, при констатирани нарушения от длъжностните лица по чл. 72, ал. 2 от ЗЗО се налагат: 1. санкции, предвидени в тази глава; 2. глоби или имуществени санкции съгласно административнонаказателните разпоредби на ЗЗО. Нормата на чл. 410 от същия акт предвижда в случаите по чл. 76б от ЗЗО, когато ИМП е получил суми без правно основание в резултат на извършено нарушение по ЗЗО или на НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, удържа неоснователно платените суми, като на нарушителя се налагат наказания, определени в ЗЗО или в НРД. Според чл. 412 от същия санкциите по този НРД са финансова неустойка и прекратяване на договор, като в случая е наложена първата. За всяко констатирано нарушение се прилага съответна по вид и размер санкция, като общият размер на санкцията е сбор от санкциите за всяко едно нарушение. При констатирани нарушения по изпълнение на КП, АПр, КПр и КДН, за всяко едно от тях се налага съответна по вид и размер санкция, както е подходил в случая и ответника. Съгласно чл. 413 от този Договор, видът и размерът на санкцията се определят от управителя на НЗОК, съответно директора на РЗОК, в зависимост от: вида и тежестта на констатираното нарушение, както и броя на случаите по това нарушение, поредността на извършването му и от решението на арбитражната комисия в случаите, когато същата се е произнесла с решение. В случая нормата е реализирана от директора на РЗОК.

Въз основа на гореизложеното съдът намира, че процесният ИАА е издаден от компетентен орган при изпълнение на предоставените му от закона и актовете, издадени в негово изпълнение правомощия.

Процесната Заповед съдържа необходимите реквизити. От съдържание й става ясно каква е волята на нейния автор, изложени са както фактически, така и правни основания за издаването й. Нейният автор изрично препраща към Протокол № 440 от 19.10.2022 г. и Арбитражно решение № РД-26-АР-3 от 17.11.2022 г., в които е посочено точно във връзка именно с този ИАА кои случаи съставляват нарушения за автора на този акт и по каква причина той ги намира за такива. Спазена е й процедурата по издаване на процесната Заповед. Протоколите от проверката са връчени на адресата на заповедта, предоставена му е възможност да възрази срещу констатациите и направените въз основа на тях изводи, от която той се е възползвал, възраженията му са разгледани от АК, като ответната страна се е позовала както на протокола, издаден от контрольорите на РЗОК, така и на решението на АК и, съответно, мотивите на служителите и комисията се приемат и като мотиви на административния акт, който изрично се позовава на тях.

По делото е назначена СМЕ, което описва ДЛА по всяка от засегнатите с процесната Заповед КП. Този алгоритъм включва следните етапи: индикации за хоспитализация; минимален болничен престой; диагностични процедури; терапевтични /лечебни/ процедури; критерии за дехоспитализация. По тези етапи вещото лице счита, че за всички процесни случаи ДЛА е спазен. Освен това действително по КП №№ 38,  39 и 45 въпросното микробиологично изследване не е част от задължителните изследвания по ДЛА. Това, че ЛЗ ги е направило като допълнителни процедури не следва да се отчита във негова вреда, още по-малко да се търси от него отговорност за това и в последствие да се иска възстановяване на сумите, отпуснати за лечението на съответните пациенти. В единични случаи са от експерта установени нарушения на ДЛА, но те не са от вида на процесните, посочени в Заповедта, Протокола от проверката и Протокола на АК, а съдът не може да изследва наличието на основания за издаването на ИАА, които самият административен орган не е имал предвид и на които сам не се е позовал.

Съдът намира, че авторът на ИАА е наложил санкции за неправилно определени като нарушения на ДЛА действия на ЛЗ. Дали и какви специалисти, лаборатории, апаратура има и трябва да поддържа едно лечебно заведение са въпроси, които са свързани с възможността да се сключи договор с НЗОК и той да продължи да съществува при установяването на нарушения от този вид. По тази причина и чл. 412, ал. 1 от НРД МД 2020-2022 г. предвижда два вида санкции – финансови неустойки и прекратяване на договора. Когато не са налице условията за сключването на договора следва да се приложи втората санкция. Липсата на условие за сключване на договор не е нарушение на ДЛА, т.к. не е свързано с диагностицирането и лечението на пациентите. В случая по всяка от посочените КП са налице изисквания, които посочват ясно кога тя се счита за завършена.  

Така, напр., КП № 38 се счита за завършена, ако са приложени и отчетени три основни диагностични процедури, от които са задължителни: **90.59 , **87.44 (58500-00), **89.37 (11506-00) (при деца над 8 /осем/ години) и две основни терапевтични процедури (едната задължително *93.94 (92043-00), посочени в блок Кодове на основни процедури по МКБ-9 КМ. Процедура с код **89.65 (13842-00) е задължителна като четвърта диагностична процедура за лица над 18 години само при стойност на ФЕО 1 под 50 % от предвиденото. Няма наличие на твърдения, че пациентите, чиито ИЗ са посочени в заповедта, лекувани по тази КП, не са били диагностицирани и лекувани по предвидения в нея ред.

По същия начин и при останалите КП ДЛА се изразява в условия за хоспитализация и дехоспитализация, както и задължителния минимален обем медицински дейности по диагностика и лечение, което се потвърждава както от текстовото съдържание на самите КП, така и от заключението на вещото лице, което описва какво е съдържанието на този алгоритъм при всяка от посочените пътеки. При нито една от тях такъв елемент не е наличието на лаборатория на „лечебното заведение“ на територията на съответната област и правене на изследванията именно в нея.

Отделни и различни от ДЛА са изискванията за сключване на договор с изпълнителя на медицинска помощ и те касаят наличните специалисти и звена при изпълнителя на такава помощ и поддържането им в наличност докато договорът е в сила. Във втори раздел от съдържанието на процесните КП са уредени индикациите за хоспитализация по КП, които посочват кога следва един пациент да се приеме и лекува по нея. Едва когато са налице такива индикации, се съставя ДЛА, който следва да съответства на изискванията по всяка от пътеките, видно от съдържанието на този раздел. В случая дори и клинично изследване да е направено в съседна област, то е направено и ДЛА е спазен. Няма нормативно основание, което да презумира неговата ненадеждност при това положение. Диагностично-лечебният алгоритъм е задължителен за изпълнение и определя пакета от болнични здравни дейности, които се заплащат по съответната клинична пътека. В случая всички такива дейности са реализирани. Няма доказателства, че са налице нарушения при диагностиката и лечението на пациентите, а именно за такива нарушения са наложени финансовите неустойки. Затова и вещото лице също потвърждава, че ДЛА е спазен за пациентите с посочени ИЗ. Дали е налице друго нарушение на договора ЗЗО или НРД не е предмет на настоящия правен спор. Санкциите са наложени на основание чл. 414, ал. 3 от НРД ДМ2020 – 2022, според която норма когато изпълнител на болнична медицинска помощ наруши условията и реда за оказване на медицинска помощ по чл. 55, ал. 2, т. 2 от ЗЗО, определени в този НРД, управителят на НЗОК, съответно директорът на РЗОК, налага санкция „финансова неустойка“ в размер от 200 до 500 лв. Разширително тълкуване на санкционни разпоредби е недопустимо, поради което и под оказване на медицинска помощ следва да се има предвид точно вида и обема на предоставената такава. Медицинската помощ по процесните ИЗ е оказана в предвидения в КП вид и обем. Законовата разпоредба на чл. 55, аб. 2, т. 2 от ЗЗО гласи, че Националните рамкови договори съдържат отделните видове медицинска помощ по чл. 45, но всички предвидени такива видове по КП в случая са реализирани, а къде е седалището на лабораторията /или на звената й/, направила изследвания, не определя нито вида, нито обема на тази медицинска помощ. От значение в случая е, че микробиологични изследвания са налице във всеки един от случаите, когато това е било изискването на КП, както и в случаи, когато такова изискване не е било налице по трите посочени по-горе пътеки. Ако е налице друго по вид нарушение, то авторът на процесната Заповед е следвало да го издири и подведе под съответстващата му правна норма, както и да наложи санкцията, предвидена за него, а не да го приравнява към нарушение на ДЛА по чл. 414, ал. 3 от НРД МД 2020-2022, което води до друг тип последици, вкл. и до право да се иска възстановяване на платените от НЗОК средства за оказаната медицинска помощ. В случая медицинска помощ е оказана в пълнота на всички пациенти, за които се отнася процесният ИАА и няма причини описаните нарушения изкуствено да се приравняват към такъв тип деяния, при които са различни както елементите от хипотезата на приложимата и сочена като нарушена норма, така и последиците от тях. Защото едно е пациент да не бъде изобщо изследван по предвидения в КП ред, с което би се нарушил действително диагностичния алгоритъм на пътеката, съвсем друго е да е бил изследван, ДЛА да е спазен, но лабораторията вместо на територията на съответната община или област да се е намира на територията на съседна такава, като в този случай изследване е налице и няма данни с това да са накърнени по какъвто и да било начин правата и интересите на пациента или на здравната система като цяло. А именно те са обект на защита от такова нарушение, т.к. допускането на този вид нарушение предполага некачествено оказана медицинска помощ, която не гарантира живота и здравето на хората.

Освен това следва да се вземе предвид, а това не е обсъдено нито от АК, нито от ответника, че договорът за микробиологични изследвания с „ДКЦ-1-Габрово“ ЕООД е сключен и изпълнение по него се дължи в рамките на посочено работно време и в работни дни, докато в договора с лаборатория „****“ предвиждането е за денонощни услуги, вкл. при спешни пациенти, което съставлява друг вид и обем на услугата. Административният орган не е изследвал обстоятелството, дали на територията на община и област Габрово действат други сертифицирани за този тип изследвания лаборатории, които предлагат денонощни услуги без почивен ден. За едно ЛЗ тип болнично заведение е съществено важна възможността да се правят изследвания и да се провежда лечение денонощно, т.к. болничната услуга не се предоставя в рамките на работни дни и часове, а постоянно и също денонощно и непрекъснато, което налага и изследвания по спешност и по всяко време.

Също така договорът между ЛЗ и НЗОК, на който се позовават контрольорите и административният орган, изисква  на територията на съответната област да се намира „лечебното заведение“, а не конкретни негови лаборатории или други звена. Цитираната норма на чл. 262, ал. 1, т. 8, б. „а“ и „б“ от НРД МД 2020 – 2022 също изисква наличие на „лечебно заведение“, което се намира на определена територия в дадена област. В случая лечебното заведение Самостоятелна медико-диагностична лаборатория „****“ ООД е със седалище в гр. София, но видно от горецитираното Удостоверение № 5279 от 20.11.2019 г. то е имало регистрирани звена в различни населени места, едно от които в гр. Габрово. Лечебното заведение е лабораторията, съгл. чл. 18 от ЗЛЗ, като обаче тя осъществява дейността си в разкритите по други населени места центрове. Нито договорът на ЛЗ с НЗОК, нито НРД МД изискват лечебните заведения да сключват договори с други такива, които имат за свое седалище същата област. Това не е и логично. От значение е мястото, в което те упражняват дейността си, в случая – където вземат проби, като по делото нито се твърди, нито се доказва, че процесните пациенти са били карани да ходят на изследвания извън гр. Габрово или дори извън ЛЗ, в което са били приети на лечение. Ответната страна не е ангажирала доказателства, от които да е видно къде са били откарани и изследвани взетите проби и ако това не е ставало на територията на гр. Габрово, то какъв проблем се създава с това за пациентите и по какъв начин то води до нарушаване на ДЛА по съответните КП.

В заключение и с оглед гореизложеното съдът намира, че с издаването на процесната заповед са нарушени основни нормативни правила, както и духът на закона. Нарушението, допуснато от административния орган при издаване на процесния ИАА е такова на материалния закон и то налага отмяна на процесния ИАА в цялост, т.к. е допуснато по отношение на всички посочени ИЗ по всички визирани в него КП.  

При този изход на правния спор обосновано се явява искането на жалбоподателя за присъждане на деловодни разноски. Същите се равняват на 50.00 лв. заплатена ДТ, 2200.00 лв. договорено и заплатено възнаграждение за адвокат, което с оглед размера на правния интерес съдът не намира за прекомерно високо, както и 450.00 лв. възнаграждение за вещо лице или общо 2700.00 лв., които следва да се присъдят в полза на лечебното заведение – жалбоподател.

 

Воден от горното и на основание чл. 172,           ал. 2, във вр. с ал. 1 от АПК, Административен съд Габрово

 

Р Е Ш И: 

 

ОТМЕНЯ по Жалба с вх. № СДА-01-59 от 11.01.2023 г., подадена от „МБАЛ *****“ ЕООД, със седалище гр. Габрово, ЕИК: *********, Заповед № 07/РД-26-ЗСЛЗ-409 от 9.12.2022 г. на директора на РЗОК – Габрово, с която на жалбоподателя е наложена финансова неустойка от 19 800.00 лв. за 99  броя нарушения на диагностично-лечебния алгоритъм, на основание чл. 414, ал. 3 от Национален рамков договор за медицинските дейности 2020 – 2022 г., във вр. с чл. 55, ал. 2, т. 2 от Закона за здравното осигуряване.

ОСЪЖДА Районна здравноосигурителна каса - Габрово да заплати по жалбоподателя „МБАЛ *****“ ЕООД, със седалище гр. Габрово, ЕИК: ********* деловодни разноски за настоящата съдебна инстанция в размер на 2700.00 /две хиляди и седемстотин/ лв., от които: 50.00 лв. заплатена ДТ, 2200.00 лв. договорено и заплатено възнаграждение за адвокат и 450.00 лв. възнаграждение за вещо лице.

 

Решението подлежи на касационно обжалване чрез касационна жалба, подадена в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне, чрез Административен съд Габрово до Върховен административен съд.

 

Препис от настоящия съдебен акт да се връчи на страните в едно със съобщенията за неговото изготвяне.

  

                                                     

 

 

                 

СЪДИЯ :

Е.  ТОДОРОВА